Tuesday, October 14, 2014

SANLIURFA 2014 - Day 14 - PART 04 - BEDESTEN BAZAAR

Day 14 - Sanliurfa - Part 04 - Bedesten Bazaar & Return to Istanbul

Sebelum kami pulang ke Istanbul petang itu, Abdulbaki bawa kami ke Bedesten Bazaar berhampiran dgn Balikli Gol. Bedesten bermaksud covered market. Di Urfa's Bazaar ni ada 3 bazaars iaitu Kazaaz Bazaar yg menjual pakaian lelaki, wanita dan kanak-kanak, Sipahi Bazaar yg menjual barangan2 seperti carpets dan kilims & Huseyniye Bazaar yg menjual barangan tembaga.

Bazaar2 ni sgt authentic tidak seperti Grand Bazaar di Istanbul yg begitu komersil. Di sini terdapat banyak barangan2 perusahaan tradisional dan kami boleh lihat sendiri contohnya bakers and coppersmiths sedang melakukan kerja2 mereka.

Dan bazaar macam ni la yg saya personally sangat suka untuk tujuan fotografi, bukannya shopping...hihi... :).

Di kawasan depan Bedestan Bazaar.

Terdapat banyak kedai2 yg menjual pelbagai barangan.

Salah satu pintu masuk ke Bedesten Bazaar.

Suasana di dalam Bedesten Bazaar.

Ada pelbagai jenis spices yg dijual. Kalau saya ni minat memasak tentu saya beli spices ni.

Kara biber - black pepper;
Taze cekilmis turk kahvesi bulunur - have freshly ground Turkish coffee;
Kimyon - cumin
kredi karti gecerlidir - credit card is valid... :)

Ni pakaian tradisional yang dipakai oleh kanak-kanak lelaki untuk majilis berkhatan.

Tuzlu karpuz - salted watermelon;
Misir cerezi - Egypt cookie;

Super karisik - super mixed;
Taze misir - fresh corn;

Di bahagian Bazaar yg menjual pakaian.
This guy went from store to store selling tea and coffee.
Bluzler - blouses for 10 TL.

I was tempted to have a taste actually.. hihi...
Etekler - skirts for 10 TL

Kevser emlak satilik - Kevser real estate for sale

More spice shops.

Yg bergantungan tu ialah cili-cili kering.

Sebuah bakery. Harum je bau kat situ :)

Saya approached who seemed like the owner of the bakery and asked if we can take a few shots. Dia kata, 'Yes, yes, yes' dan buat isyarat tangan mempersilakan. Bukan itu sahaja, dia siap suruh pekerja2 dia pandang ke arah kami masa kami tgh ambik gambar. Best betul orang2 di Sanliurfa ni :).

Butcher pun ada. Ni baru betul2 pasar/market :)

Boleh drop by and have tea or coffee and snacks. Kalau la kami punya banyak masa di situ :).

A coppersmith at work.

One of my favourite shots :)

Kedai jual arang.

Di luar sana tempat pengunjung mostly locals melepak sambil sambil drink tea/coffee and eat snacks.

Locksmith shop.

Tak tau pulak ni kedai apa. Tak sempat nak tanya Abdulbaki.

Macam2 shops ada di sini.

Kedai jual barangan tembaga.

Another one of my fav shot :)

Bazaar favourite saya ialah bazaar jual barangan tembaga ni :)

Kedai2 copper works and forging.

Sebuah fountain di tengah2 Bedesten Bazaar.

Lepas tu kami masuk pula ke bahagian bazaar yg jual karpet. Cantik2 gak karpet di sini. Designs pun yg tak pernah saya nampak, lebih ethnic rekaannya.

Kilim, rugs, shawls etc. Macam2 ada.

Making rounds kutip empty glasses.

Satu lagi tempat melepak. Look so inviting.

Lama sungguh usia market ni.

Ev yapimi biber - homemade chili;
Pul biber - red pepper flakes;
Ev yapimi nar eksisi - homemade pomegranate;

Madu juga ada dijual.

Selesai round di Bedesten Bazaar tu kami pun berjalan balik ke kereta dan lalu semula di kawasan Balikli Gol.

Sambil lalu ambil la beberapa lagi shots di Balikli Gol.

Kami pun minta Abdulbaki pose tepi tasik untuk gambar kenangan...hihi.

Kelihatan pengunjung dah ramai yg datang.

Kami pun teruskan perjalanan ke airport untuk pulang ke Istanbul. Pesawat kami ke Istanbul dijadualkan berlepas dari Şanlıurfa pada pukul 6.30 petang. Oleh kerana kami belum check-in untuk pulang, kami meminta Abdulbaki untuk membawa kami kembali ke Gap Airport pada pukul 4.30 petang.

Perjalanan dari Bandar Şanlıurfa ke Gap Airport memakan masa kira-kira sejam.

Meninggalkan Bandar Şanlıurfa.

Berhenti sekejap di stesen minyak.

A few more shots of Sanliurfa. Ladang pistachio.

Pintu gerbang Gap Airport, Sanliurfa.

Keuntungan mengembara di musim panas adalah waktu siangnya yang panjang. Selepas Check-in di Gap Airport, kami masih dapat menjamak Solat Zohor dan Asar walaupun selepas seharian berjalan di Şanlıurfa.

Penerbangan pulang kami ke Istanbul juga berlepas mengikut jadual. Dalam hati, kami sangat bersyukur dengan kemudahan perjalanan yang Allah kurniakan kepada kami. Walaupun kunjungan kami ke Åžanlıurfa sangat singkat, ia sangat bermakna dan meninggalkan kesan di hati kami. Kami sepakat - kami sepatutnya bermalam di Åžanlıurfa supaya dapat meluangkan lebih banyak masa melawat tempat-tempat menarik di sana. Namun apakan daya, kami tak punya banyak masa memandangkan kedatangan kami ke Turki adalah kerana isteri perlu menghadiri kursus, dan bukannya bercuti seperti orang lain yg datang memang solely tujuan datang bercuti.

Cantik sungguh pemandangan petang itu. SubhanAllah.

Pemandangan Empangan Ataturk dalam penerbangan pulang.

Suasana dalam pesawat sewaktu penerbangan pulang ke Istanbul.

Sajian penerbangan dalam perjalanan pulang - Cold Chicken Sandwich.

Dan kami pun selamat mendarat di Istanbul. Pesawat Turkish Airlines yang kami naiki selamat tiba di Ataturk Airport di Istanbul pada pukul 8.00 malam. Namun begitu, cuaca di luar masih cerah, malah belum pun lagi masuk waktu Maghrib ketika itu. All in all it was such a wonderful day trip and we really enjoyed it very much. Syukur Alhamdulillah.

Bersambung ke day 15 of our journey in Istanbul....

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. hee..
    gigih en syed bukak bing translator [ ya ke? ] untuk kami paham apa yang di jual.. :)

gigih jugak saya membaca dua tiga last entries pasal tinggalan sejarah nabi Ibrahim dan nabi Ayub.
    Terima kasih... banyak benda baru saya baru tahu ...

pemandangan padang pasir dari atas kapal terbang tu sangat awesome lah!!!

1. Haha...kena gigih doc supaya foto tu bukan hanya foto sahaja tapi ada juga maklumat... hihi...
      Saya pakai google je :)

You are most welcome doc. Dan saya juga nak terima kasih pada doc jugak sebab gigh baca entries saya yg sgt panjang tu. Saya rasa perlu panjang2 tu sebab banyak benda yg nak saya rekod dan cerita di sini sebelum pengalaman2 saya tu hilang dari ingatan begitu sahaja.

Memang pada kami tinggalan sejarah Nabi Ibrahim as dan Nabi ayub as merupakan highlights dalam lawatan kami di Sanliurfa.

Agreed, memang awesome sgt! Landscapes di situ sgt menakjubkan!

2. lupa..
    pistaschio adalah dari pohon yang rendang gitu rupa-rupanya..

1. Yes, betul tu doc. I pun baru tau cam tu rupanya masa tu :)

3. Makam Nabi Ayub a.s, Nabi Ilyasa a.s dan Siti Rahmah di area urfa kan?