Thursday, October 16, 2014

ISTANBUL 2014 - Day 15 - PART 02 - CIRCLE ISTANBUL TOUR - BOMONTI FLEA MARKET AND GOZLEME

Day 15 - Istanbul 2014 - Circle Istanbul Tour - Part 02

Dan kami pun meneruskan berjalan kaki dibawa Ozcan tour guide kami in the Circle Istanbul Tour.

Dan kami pun berlalu dari restoran where we got to see how turkish coffee was prepared and had a cup [a tiny one] of the said coffee [see previous entry]. Sambil berjalan sambil kami bersembang dgn Ozcan. Si Ozcan ni is very knowledgeable about Istanbul. Semua soalan2 yg kami tanya dia boleh jawab. Part yg saya paling bagi attention bila dia cerita pasal kucing di Istanbul ni. 

A cat lover himself, Ozcan sendiri ada bela 10 ekor kucing di rumah dia :). Sesiapa yg pernah ke Istanbul mesti akan kata ada banyak kucing dan anjing liar di Istanbul. Özcan memberitahu kami yang penduduk Istanbul memang sayangkan kucing. Setiap tahun Ozcan akan membawa 3 ekor kucing liar berjumpa doktor haiwan untuk dikasi.
Menurut Özcan, Dewan Bandaraya Istanbul memang menggalakkan penduduknya berbakti kepada kucing dan anjing liar. Penduduk-penduduk Istanbul yang mengambil kucing ataupun anjing liar untuk dibela diberi insentif seperti kos rawatan percuma dan makanan haiwan pada harga diskaun untuk binatang tersebut.

Foto: graffiti kucing yg comel...hihi...
Masa jalan2 tu terjumpa beberapa graffiti. Menarik.

Sebelum meninggalkan Üsküdar, Özcan membawa kami ke sebuah bazaar buku yang bernama Akmar Pasaji. Banyak buku second-hand dijual di sini, yang sebahagian besarnya ditulis dalam Bahasa Turki. Tempat ni macam the place for students yg nak cari buku teks. Paling kurang Akmar Pasaji ni dah berusia 50 tahun.

Selepas menjelajah Üsküdar, Özcan membawa kami menaiki feri kembali ke Istanbul Eropah. Kami pulang ke Eropah dari Terminal Feri diKadıköy.

Angin agak kuat tapi nice and cool. It was a nice way to relax since tadi agak banyak jugak berjalan dan cuaca agak terik. 

Tapi kejap je rehatnya pun cause tak tahan tengok burung2 ni terbang hampir dengan feri. Kena take a few snaps...hihi...

Bila lagi nak ada chance nak ambik gambar seagulls. Kat Malaysia gagak banyak la..hihi...


SubhanaAllah... cantik betul burung ni...

Di Istanbul Eropah, feri kami berlabuh di Beşiktaş (disebut Bey-shik-tash).

Dari Beşiktaş, kami dibawa menaiki van ke Bomonti Flea Market.

Dan inilah Bomonti Flea Market. Ada juga dipanggil Feriköy Flea Market sebab ia terletak di kawasan around Feriköy and Bomonti 

Di sini ada dijual pelbagai barang secondhand dan antiques yg sgt menarik. Ada lebih kurang 200 stall yg covered juga di bahagian luar. 

Kami dinasihatkan supaya berhati-hati kerana di sini ada ramai penjual berketurunan Gipsi yang terkenal dengan tipu daya mereka.



Tu dia! Camera2 lama yg antik pun ada. Saya jalan laju2 je masa lalu bench tu... bahaya.... hihi...

Selepas jalan2 kami semua berkumpul semula untuk next food sampling with some much needed cool drinks. Kata Ozcan tuan punya gerai ni dah macam mak dia sendiri, dah kenal sgt sebab selalu ke situ dan bawa tour group makan gözleme sejenis pancake yg sgt sedap. Tapi hari tu mak cik tu tak de sebab pergi bercuti. 

In fact, tambah Ozcan lagi gerai tu sgt terkenal ramai celebrity Turki, orang kenamaan, tourists dan people from all over Turkey datang nak makan gözleme dia yg famous tu. Actually Ozcan sampai kena booking meja untuk kami sebab ramai yg datang menunggu giliran.

Dan ini lah gözleme yg terkenal tu. Sedap sungguh makan masa panas. Ozcan pulak order yg macam2 jenis dan saya paling suka yg manis ditabur serbuk gula halus dan pistachio. In fact kami semua suka yg tu...hihi... Ada juga yg inti fresh farm cheese, mixed vegetables dan mushrooms. Yg potato gözleme pun sedap jugak. Semua jenis pun sedap lah! Simple je tapi very delicious! 

Dan ini pula di bahagian luar flea market tu tapi kami tak jalan2 situ sebab masa tu dah terik sgt. 

Kalau nak fur pun ada. Yg baiknya a young guy yg jaga gerai tu jujur terus terang je kata yg ni semua fake fur. Tapi nampak macam real!

Last few photo of the flea markets....

Bersambung dgn part 03....

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. sea gull tu cantik sangat!!
    wellcaptured!

    orang pergi haji dulu selalu beli pistachio ni..bawak balik..ada yang panggil kacang cerdik
    saya panggil kacang kentut!
    for obvious resaon!!kihkihkihhhhhhh!!

    lens yang tergolek-golek dan kamera tu sangatlah menarik kan!!!!!!!!!!!!!
    bahaya kalau berhenti tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks doc!
      Seronok sungguh saya shooting seagulls tu! And burung2 tu ada yg terbang dekat dgn bot, tu yg teruja sungguh tu. Good thing ada lens yg leh zoom2 :).

      Hahahahaha... kacang kentut! Ha tu first time I was told kacang tu boleh kasi pemakan kentut2...hihiii...
      Kentut pun kentut la doc.... pistachio ni sgt sedap dan lemak! :)

      Hihihi.. I know.... tu yg saya jalan cepat2 tu! Especially budget saya masa tu dah memang lari dah!
      Yg juga saya geram tu yg kamera2 antik tu! Aduhh.... ada macam2 brand!
      Saya ambik 2, 3 foto terus blah! Hahaha...

      Delete