Monday, February 27, 2023

ON THE WAY TO GENTING SKYWORLDS THEME PARK

Assalamualaikum w.b.t.

Ke Genting Highlands kami kali ini. Entah tak ingat bila kali pertama saya ke Genting Highlands. Rasanya about 3 decades ago. I think it was like a day trip with friends satu matrikulasi.

Dapat juga ke Genting Highlands lagi. Wife ajak pergi sama sebab dia ada office event di salah satu hotel di sana. Maka kami pun merancang untuk pergi jalan-jalan di sana selepas said event.

Event office my wife itu pada hari Isnin, so kami bertolak pada awal pagi hari Ahad. Rancangnya nak ke Genting SkyWorlds Theme Park yang buka dari pukul 11:00 pagi hingga 6:00 petang.

Perjalanan ke Genting adalah menggunakan sebahagian Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Jalannya bengkang-bengkok dan mendaki jadi saya drive slow je la.

Bila drive pelan-pelan dapatlah menikmati keindahan suasana banjaran di pagi hari. And also my wife managed to capture nice photos too 😃.

I must say the views are mesmerizing and breathtaking!

Iklan Awana SkyWay. Kami akan naik cable car ini untuk ke Genting SkyWorlds Theme Park. In fact, tiket theme park yang kami beli secara online juga sudah termasuk tiket Awana SkyWay.

Di Genting Highlands juga ada Genting Highlands Premium Outlets. Tapi kami bukan ke Genting Highlands untuk shopping jadi tidak adalah cerita kami bershopping 😄.

Alhamdulillah cuaca pagi itu cukup baik dengan langit sangat biru dan indah sekali. Saya tidak pernah lagi drive ke Genting Highlands yang jalannya berbelok-belok so kalau hujan boleh cemas juga dibuatnya nanti. Moreover, theme park tu open air so kalau hujan kurang la sikit dapat enjoy.

Kelihatan Genting Highlands di puncak gunung dari lebuhraya.

Ini GEO Resort & Hotel. Event office isteri dibuat di sini jadi for convenience kami menginap saja di hotel ini. Lokasinya di Genting Permai.

At GEO Resort & Hotel, Genting Highlands, guests are warmly welcome by the hotel's distinctive service and smiles. With breath-taking views of the majestic mountain range, Geo Resort & Hotel offers the epitome of comfort and diners will be taken to a journey in Asian & Western food cultures.
www.georesort.my

Di depan hotel ini, just across the road ada banyak restoran. Lega, senang la jalan kaki saja kami nak cari makan.

Pemandangan depan hotel dari lobi.

Hotel ini 4 bintang, nampak mewah. Jadi rate semalam memang mahal walau pun kami buat booking melalui Agoda's special offer rate. Kalau tidak kerana event office my wife dibuat di sini, very likely kami tidak menginap di hotel begini.

Masa isteri check-in, saya jalan-jalan keliling lobi. Masa malam, siling lobi ini nampak macam bintang-bintang.

Ada kolam bulat waterfall. Bunyi air yang cukup menenangkan.

The main entrance. Opulent.

The reception with 3 beautiful spiral chandeliers.

Saya suka dekorasi dinding belakang reception ini di mana bentuk parallelogram disusun menjadi bentuk-bentuk bunga dan tumbuhan. Teringat pulak masa kecil suka main Tangram 😄.

Ruang lobi di depan convention halls.

Cozy and very inviting.

Suasana Genting Highlands sejuk, jadi ruang depan lobi ini dibiar terbuka luas.

Kami sampai hotel ini awal, belum masa check-in. Jadi kami tinggalkan beg-beg kami di hotel dan terus ke Genting SkyWorld Theme Park. Kami minta reception panggilkan teksi.

On the way to Awana SkyWay.

Iklan Genting SkyWorlds Theme Park. Rides yang extreme macam ni memang kami tengok dari jauh sahaja... hihi 😄😅.

Stesen SkyWay Awana lokasinya bersebelahan dengan Genting Highlands Premium Outlets.

Genting Highlands Premium Outlets. Agaknya since the theme park closes at 6:00 pm, lepas spent time di situ, pengunjung boleh la turun dengan cable car untuk shopping pula di premium outlets ini. Shopping mall ini tutup pukul 10 malam. Kalau gitu la acaranya, ooiii... banyak pakai duit tu, sebab tiket masuk theme park tu pun sudah beratus ringgit seorang.

Genting Highlands Premium Outlets di sebelah kiri dan Stesen SkyWay Awana di sebelah kanan.

The cable cars. They call them Gondolas.

Passed through rows of shops.

Tiba di Stesen Awana.

Kios tiket layan diri.

Kaunter tiket SkyWay. Awana SkyWay operates daily from 7:00 am to 11:00 pm.

Kami tidak ke kaunter tiket dan terus saja ke lalu di Checkpoint sebab kami sudah beli tiket Combo secara online iaitu tiket pergi-balik Awana Skyway Station ⇋ SkyAvenue Station dan tiket masuk ke Genting Skyworlds. Tiket Combo ini berharga RM160.00 seorang 😑.

Scan tiket di sini.

Jom kita beratur naik gondola. Ini adalah Awana Station.

Laluan beratur nak naik gondola ini dibuat berlingkar-lingkar, maknanya memanglah ada masa-masa tertentu yang ada sangat ramai pengunjung terutama masa peak hours. Jadi kami rasa lega sungguh bila nampak tak ramai orang begini 😃. Fyi, masa ini lebih kurang pukul 11:00 pagi hari Ahad.

Stesen Awana.

The Gondolas. Boleh pilih nak naik Standard Gondola atau Glass Floor Gondola.

Kalau nak naik Glass Floor Gondola, ada lorong khas dan kena menunggu lama sedikit berbanding dengan orang yang naik Standard Gondola. Dari apa yang kami nampak lepas 8 atau 10 Standard Gondola lalu, akan ada satu Glass Floor Gondola.

Gondola-gondola ini tidak berhenti but move very slowly so that we can safely jump into it. Bagus la, supaya boarding and disembark boleh dibuat dengan secepat mungkin. Jadi bolehlah elak dari beratur lama nak naik gondola.

Teringat saya pada masa saya naik beberapa jenis kenderaan naik bukit dan gunung seperti chairlift, gondola, funicular dan inclined lift ketika percutian-percutian dulu. Here are the photos.
Chair lift up the Janus Hill, Budapest, Hungary

Gulmarg Gondola in Gulmarg, Jammu and Kashmir

Titlis Rotair, the world's first revolving cable car, Mount Titlis, Engelberg, Switzerland

Chairlift at Yaoshan Scenic Spot, Henan, China

Skyline Rotorua, Rotorua, New Zealand

Funicular, Penang Hill

Funicular, Mount Titlis, Engelberg, Switzerland

Inclined lift, Kek Lok Si Temple, Air Itam, Penang

Ok, sambung semula cerita naik gondola Awana SkyWay Genting Highlands.

Pemandangan naik ke atas dari dalam gondola Awana SkyWay memanglah cantik, baik pandangan ke atas (ke depan) mahu pun pandangan ke bawah (ke belakang).

Pemandangan ke bawah (ke arah belakang). Langit cantik biru dan cuaca cukup baik dan indah sekali. Alhamdulillah.

That's Awana Station.

Kelihatan Chin Swee Temple di puncak atas tu.

Sistem gondola ini mampu membawa sehingga 3,600 penumpang sejam dengan 10 penumpang setiap gondola. Setiap gondola dilengkapi dengan peralatan komunikasi radio dari stesen.

Kabel gondola mono yang digunakan dalam sistem gondola ini dibina oleh Leitner Ropeways menggunakan tali dawai kabel pepejal berdiameter 60 mm. Ia adalah antara pemasangan gondola kabel mono terkuat di dunia.

Pada kelajuan maksimum 6 meter sesaat (21.6 km/j), perjalanan sejauh 2.8 kilometer mendaki puncak gunung dengan gondola ini mengambil masa kira-kira 10 minit, bergantung pada keadaan cuaca.

Kalau memandu dari Stesen Awana ke Stesen SkyAvenue akan ambil masa lebih kurang 20 minit dengan jarak sejauh 9 km.

Dari sudut pandangan ini kelihatan macam ada banyak gondola yang bergantungan rapat-rapat pada satu masa. Baguslah ada banyak, sebab kalau tidak berjam kena beratur nak naik gondola. Awana SkyWay ini mempunyai 99 Standard Gondolas yang boleh membawa 10 penumpang/gondola dan 10 glass-floored gondolas yang boleh membawa 6 penumpang/gondola.

Sistem gondola ini juga dilengkapi dengan peralatan elektronik berteknologi tinggi dan dibina mengikut peraturan Swiss yang ketat. Ia juga mempunyai litar keselamatan berganda yang bebas sepenuhnya.

Saya paling suspen bila gondola lalu tiang-tiang cable car ini. Ada sikit gegaran yang mengetar jiwa... hihi 😅. Tapi lepas lalu 3, 4 tiang, ok dah 😄.

Mujurlah cermin gondola yang kami naik ini agak bersih, jadi tidak perlulah saya edit foto-foto saya kasi bersih secara intensif. Admittedly bukan saya reti sangat pun nak edit 'kotoran' cermin gondola yang terakam dalam foto... hihi 😅. Main guna cara cloning je 😆.

Gondola Awana SkyWay dan Chin Swee Temple.

Memanfaatkan peluang berada di lokasi tinggi begini untuk merakam keindahan landskap pergunungan Genting Highlands. SubhanAllah.

Kelihatan di hujung sana sebelah kanan sekali bangunan hotel penginapan kami Geo Resort and Hotel di Genting Permai.

Foundation yang digunakan untuk tiang-tiang Awana SkyWay adalah daripada jenis "Hang-dug Caisson". Kaedah Caissons adalah foundation paling selamat dan paling kukuh yang wujud, direka khusus untuk rupa bumi berbukit bukau.

Kuil Chin Swee berbentuk pagoda ini dibuka untuk lawatan. Sesiapa yang hendak melawat kuil ini boleh turun di Stesen Chin Swee dan tak perlu membeli tiket baru untuk meneruskan perjalanan naik ke atas atau turun ke bawah selepas habis lawatan.

Saya teringin juga nak melawat kuil ini kerana ia unik berbentuk pagoda tapi cancel sebab Stesen Chin Swee terletak jauh di atas dari kuil ini. Pelawat perlu turun tangga begitu jauh ke bawah menuju ke kuil ini. Bila habis lawatan, hendak balik semula ke Stesen Chin Swee, mestilah panjat naik tangga yang panjang tadi. Tak larat pak cik 😅.

Bangunan pagoda ini memang nampak cantik di tengah kehijauan Genting Highlands.

At the left bottom corner dalam foto di bawah ini adalah laluan bertangga untuk pelawat turun ke Kuil Chin Swee dari Stesen Chin Swee yang berada masih jauh lagi di atas dari point ini.

Trying to compose Awana SkyWay, Chin Swee Temple, Genting Permai and Titiwangsa mountainous range all in one frame 😃.

Sistem 109 gondola dengan kabel sepanjang 2,400 meter ini disokong oleh 22 tiang pylons yang mampu menyokong beban menegak sebanyak 4,000 tan berbanding beban menegak maksimum 150 tan daripada sistem kereta kabel.

Tiba di Stesen Chin Swee.

Kelihatan bangunan Resort World Genting.

Landskap pergunungan yang sungguh indah.

Passing through landing tower.

Pemandangan dari ketinggian ini lagi mesmerizing.

Resort Hotel, Arena of Stars (colorful roofed building) and Genting SkyWorld Theme Park.

Eagle Mountain.

Arena of the Stars.

First World Hotel.

Genting SkyWorlds Theme Park. There are 8 worlds in the theme park.

Locations of the 'Worlds'.

Locations of the the 'Worlds'.

Eagle Mountain. View of a man-made mountain with Titiwangsa mountainous range as backdrop.

Pemandangan ke arah belakang gondola.

Selamat tiba ke Stesen SkyAvenue.

Masa di Stesen Awana, ada camera person yang offer untuk ambil gambar pelawat dalam gondola. Bila sampai ke Stesen SkyAvenue ini, foto yang diambil tadi boleh dibeli.

Tiada camera person Awana SkyWay yang offer ambil gambar kami, so tak ada la foto kami 😐.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.