Thursday, October 27, 2022

BALKANS - DEPARTURE & ARRIVAL - CROATIA - ZAGREB

Assalamualaikum.

Lama sudah kami tidak bercuti ke luar negara. Alhamdulillah berpeluang juga kami bercuti baru-baru ini ke beberapa negara Balkan dari 14 hingga 24 Oktober 2022 yang lalu. Kami ambil pakej Balkan 8 negara yang orang kata 'pakej hectic' tu... hihi 😄. Ye lah kan, nak jelajah 8 negara dalam masa 11 hari 😅.

8 negara tersebut adalah Republic of Croatia, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, Albania, Republic of North Macedonia, Republic of Kosovo, Greece (Hellenic Republic) dan Republic of Turkey.

Alhamdulillah juga setakat ini saya dan isteri sudah pun berpeluang melawat 18 buah negara di Eropah.
2015: Western Europe - United Kingdom, France, Belgium, Netherlands, Germany dan Switzerland
2017: Eastern Europe - Germany, Czech Republic, Slovakia, Hungary dan Austria
2022: Balkans - Croatia, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, Albania, North Macedonia, Kosovo, Greece dan Turkey.

Pukul 5:30 petang kami sudah ada dalam Grab Car menuju ke KLIA1 sebab kena berkumpul di Kaunter K, Aras 5, KLIA1, pada pukul 10 malam. Elok la bertolak awal, mudah nak solat dan dinner. Tak la rushing.

Flight pertama kami ke Doha dari KLIA adalah pada pukul 2:55 pagi. Bersengkang matalah kami malam tu. Lepas transit selama lebih kurang 3 jam di Doha, kami akan berlepas ke Zagreb, Croatia pada pukul 8:30 pagi dan expected to arrive at Zagreb pada pukul 1:30 tengahari.

Sunset di KLIA1.

Bergambar di KLIA1 Wall Garden.

Early dinner at Food Garden KLIA.

It was nice to see most of the gerai were open since the pandemic.

Our dinner. Ada pula ikan pari asam pedas dan ulam pegaga di gerai nasi campur 😋. Alhamdulillah.

Mengerjakan solat dan berdoa semoga selamat semua perjalanan-perjalanan kami.

Pukul 10 malam kami pun check-in.

Isteri mesti nak satu foto masa check-in... hihi 😁.

Taklimat ringkas dari tour leader. Total dalam group 20 orang semuanya. Dalam trip kali ini, kami pergi berlima, bersama abang isteri saya and his wife and my wife's former office mate (single traveller).

Semestinya nowadays kalau travel abroad, mesti akan guna roaming service. Dulu kami guna sahaja roaming service Maxis DataRoam Pass at RM38/day sebab mudah, tak hassle, tak perlu carry any other devices except for handphone atau tukar-tukar SIM card. Kami pun bukanlah pengguna data yang kencang, cukup sekadar untuk komunikasi saja.

Tapi kali ini isteri ajak guna service Roamingman sebab dia ada baca many good reviews about the service. Foto bawah adalah kiosk Roamingman di KLIA1.

Lepas put order and pay the rental service secara online, Roamingman akan hantar email as below, notifying the delivery of the device. So, bagus ke perkhidmatannya? Yes. Suffice to say we will use Roamingman again kalau ada rezeki bercuti lagi ke luar negara.

Berjalan ke imigresen.

Tengah tunggu Aerotrain untuk ke Gate C34.

Dalam Aerotrain.

Since masa itu baru pukul 11:00 malam (boarding at 1:55 am and departure at 2:55 am), kami pun bercadang nak melepak di salah satu airlines lounges. Kami pun bertanyalah di Plaza Premium Lounge, tapi cancel sebab mahal sangat.

Di Noodles ini pula tak ada jual hot drinks di tengah-tengah malam begini. Restoran-restoran lain semua tutup.

Yang buka cuma Starbucks Coffee ni. Maka di sini sajalah kami melepak.

We had Iced Shaken Lemon Zen Tea and Chic O Cheese.

Pada pukul 1:30 pagi kami berlima sudah berada di Gate C34.

Masa check-in tadi kami sudah siap-siap diberi 2 boarding passes, for KUL-DOH and DOH-ZAG.

Di ruang menunggu.

Sambil menunggu, brush up cara guna kamera Insta360 Air. Lama dah tak guna... hihi.

Melangkah masuk ke dalam pesawat sambil membaca doa.

Pesawat MH codeshare Qatar Airways.

Penerbangan KLIA ke Doha ambil masa lebih kurang 7 jam.

Using Insta360 Air camera to capture the entire width of the plane. 2-4-2 seat configuration.

Dah macam kemestian pulak ambil gambar In-Flight info ni... hihi.

Snacks before snooze.

Dah lepas India.

Sarapan pagi coriander onion fritata, croissant, fruits, yogurt, orange juice and water.

Approaching Qatar.

Keindahan fajar captured from a plane. SubhanAllah.

Beberapa minit sebelum mendarat di Doha.

Alhamdulillah kami selamat tiba di Hamad International Airport.

Hamad International Airport.

Tangkas berjalan ikut laluan Transfers.

Walaupun ada lebih kurang 3 jam transit, eloklah cepat-cepat ke boarding gate sebab airport ini sangat besar. Sambil jalan laju, jari tetap mengetik kamera... hihi.

Ada satu bahagian di laluan Transfers ini yang agak chaotic. Jadi bila travel in groups macam kami ni eloklah pastikan you stick to the group dan jangan terpisah.

Jenuh juga berjalan nak sampai gate.

Naik aerotrain.

Very futuristic. I would expect nothing less... hihi.

I think it is a rose. Well, it's not actually... hihi.
Jean-Michel Othoniel - Cosmos
⭐Cosmos was made by the French installation artist Jean-Michel Othoniel, who was inspired by the oldest surviving Islamic astrolabe in the world, the artifact he found in the collection at the Museum of Islamic Art in Qatar. This grandiose globe-shaped installation stands as a symbol of the global traveling culture, the constant movement which enables intercultural communication and collaboration. If observed from the side or below, the visually provoking Cosmos takes the shape of detailed calligraphy drawn in space.
This particular sculpture is located in the airport’s North Node, near concourses D and E.
www.widewalls.ch

Tiba di Gate 36.

Zagreb زغرب

Connected to airport's wifi.

Naik bas ke kapalterbang.

Boarding dan berdoa.

Hamad International Airport is an international airport in the state of Qatar, and the home of Qatar’s flag carrier airline, Qatar Airways.

Qatar Airways.

Gates B5 through B10.

Ini ialah Emiri Terminal. Ia adalah terminal VIP khas yang dibina di Hamad International Airport untuk ahli keluarga diraja dan tetamu negara Qatar.

Off we went to Zagreb, Croatia. Penerbangan ambil masa lebih kurang 6 jam.

Maklumat penerbangan dari In-Flight info.

Qatar Airways flight meal - herbs fritata.

Biru sungguh langit.

Dapatlah juga tidur lebih kurang 2 jam. Tidur-jaga-tidur-jaga la tapi 😅.

Waaa... got frost crystals on window. First time I see this.

Kristal fros pada tingkap kapal terbang akan terbentuk pada kaca tingkap jika plat luar terdedah kepada suhu yang sangat sejuk (-40°C bukanlah luar biasa pada ketinggian penerbangan) dan kelembapan yang mencukupi tersedia untuk menghablur ke permukaan. Kristal ini berada di antara tingkap. Tingkap kapal terbang biasanya terdiri daripada tiga anak tetingkap akrilik.

SubhanAllah... cantiknya frost crystals ni!

Approaching Zagreb.

Hujan ketika mendarat. Fyi, sebagai persediaan nak packing pakaian apa nak bawa, saya pun check weather di negara-negara Balkan. Mostly, will be sunny, part sunny and rain. Suhu pula varies from country to country but not much difference. Adalah dalam linkungan belas-belas. So we deduced it'll be quite a cold and wet vacation for us this time around.

Selamat mendarat di Franjo Tuđman Airport Zagreb, Croatia. Alhamdulillah.

Ke imigresen.

Ambil beg-beg dan ke toilet.

Berjalan ke luar airport.

Berjalan ke bas.

Zračna luka Zagreb Tudman.

Inilah bas kami selama kami di Balkan ini. Alhamdulillah, selesa.

Tour guide kami di Balkan.

Franjo Tuđman Airport Zagreb.

Kami terus di bawa ke bandaraya Zagreb.

To be continued in the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. Nice to see your blog is still alive! Keep up the good work (and the amazing photos!!)

1. Yes En. Hazrey... I'm still at it 🙂.