Monday, October 27, 2014

MELAKA 2014 - BERBECA SAMBIL AMBIK GAMBAR

Malas nak jalan, saya naik beca. I know, so touristy kan...hihi...

Letih sebenarnya sebab belah pagi hari tu macam-macam hal kena settle tapi still gak nak pergi jalan-jalan ambik gambar pada belah petang bila sampai Melaka. So naik beca seemed like the best idea. Tak penat sambil boleh ride slow-slow dan ambik gambar. Plus brader yg bawak beca tu doubled as my tour guide also lah :).

And here are some of the shots. Nothing terribly exciting I'm afraid. Just some photos taken while leisurely riding the trishaw and also those taken when we made a few stops. Just enjoying the late afternoon, really.

Seperti ada perayaan atau upacara sembahyang pada hari tu. 


Bukit Cina - di sini ada Chinese graveyard with 12,500 graves. Juga ada 20 Muslim tombs. Tak pernah saya tahu ada kubur orang Islam di situ. Very intriguing indeed.  

Kebetulan masa lalu ada seorang uncle tengah bagi burung2 makan. Dia siap curah bird feed kat tepi jalan tu and all the birds became instantly 'excited' and kerumun uncle tu. What a sight! Hihihihi....

There were a lot of hungry birds! :)


Now got Hard Rock Cafe di Bandar Melaka. 









Hmm... I wonder berapa botol fairy dust yg dia guna....

Dulu masa saya ke Melaka tak pernah pulak nampak beca Hello Kitty. Now ada banyak! Hihihi...



En. Jamil Salleh :)






The Straits Chinese Jewellery Museum, Melaka.

So friendly. I wished I had stop by and lawat muzium ni. 

Chee Mansion. CYCT stands for “Chee Yam Chuan Temple”. Kalau ada masa bacalah history mansion ni. Interesting. 








Dia ambik gambar saya, saya pun ambik la gambar dia jugak...hihi...














Saya suka lukisan dinding ini. “Towards a New Journey” dilukis oleh renowned artists Chong Chen Chuan and Quake Kah Ann. Ia terletak di Jalan Hang Kasturi.


Nope, beca yg saya naik bukan yg Hello Kitty...hihi. 









A few year ago masa saya ke Melaka tapak ni ialah tapak car park. In fact saya park kereta di sini. Then pegi lagi sekali, ada jumpa kesan sejarah pula bawah car park tu. Bagus!!

Saya senaraikan links jalan-jalan Melaka saya di bawah: 

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment