Monday, January 13, 2020

LANGKAWI - DAY 01 - PART 01 - DEPARTURE & ARRIVAL

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Baiklah cerita tentang vacation kami di Langkawi pula. Sebenarnya kami bercuti ke sana pada tahun lepas, bulan September 2019. Baru sekarang dapat publish blognya sebab ada banyak entries lain in queue (scheduled) before Langkawi trip stories ini. 

Ok, ini bukanlah kali pertama saya atau saya bersama isteri ke Langkawi.  Saya sendiri pernah ke sana pada tahun 2006 dan 2008. That's like 11 years ago, so we decided that it's about time kami ke sana lagi. Plus, juga honestly kerana bajet la.. hehe. Nak vacation keluar negara kosnya besar.  

Kami ke sana dari 1st. September to 4th September i.e 4 hari 3 malam. Penerbangan bersama Air Asia, flight pukul 2 petang. Jadi pukul 10 pagi kami dah bertolak ke KLIA2.

Kerap hujan masa tu, so kami check juga the weather. Tu haaa... daily thunderstorms... but we were hopeful because they were forecasted as 'scattered' thunderstorms 😂😓.

Seperti biasa kami ke KLIA2 (juga at other times ke KLIA1) bersama KLIA Limo Service (Limo Transport, Travel & Tours). Each time driver yang pick up kami adalah driver yang sama since dia yang 'take care' of customers area Ampang and sekitarnya. Tapi kali ni 1st time dia bawa isteri dia sekali. He did asked us if it was ok for him to do so dan of course kami ok je. In fact, we had such wonderful chats sebab si isteri quite talkative and refreshingly funny too 😁.

Menuju ke Terminal KLIA2. 

Ke 'Perlepasan / Departure'. 

Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2).

Ke Pintu 2, Perlepasan Dalam Negeri. 


14:00 ~ AK6310 ~ P. Langkawi. 

On that day, yesterday was Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 62. 

Ke Check-In Counter. 

Hmm.. macam tak ramai orang. Fyi, masa tu adalah 'long weekend' sebab cuti berturutan Merdeka Day dan Awal Muharram. Jadi we were expecting ramai la vacationers di KLIA2 ni. 

Perhaps semalamnya lebih ramai orang since semalam adalah hari permulaan 'long weekend' tu.

Self check-in di check-in kiosks. Kalau tak pernah buat, jangan risau sebab ada Air Asia ground staff yang sedia membantu. Kami check-in sendiri sebab dah pernah buat masa ke Cebu, Filipina tak lama dulu. 

Just enter the required digits and out came the boarding pass and bag tags plus the bar codes stickers. 

Pasang bag tags dan tampal bar code sticker pada beg. 

Nak attached the bag tag ni ada caranya. Tanya saja pada ground crew kalau tak pasti. 

Jadi di kiosk ni adalah untuk dapatkan the boarding pass / bag tags / bar code stickers. Dah siap attach the tags, next pergi ke kaunter check-in pula untuk drop your bags. Kalau bawak hand carry saja, tak perlulah ke kaunter ni. 

Again kalau tak pasti, sentiasa ada AA crew yang membantu. 

Ikut saja the easy to follow instructions pada screen tu and do the scanning. And you're done. We love this check-in method. No need to be in long queues. 

Gerbang Perlepasan Dalam Negeri.

Sayu je rasa bila nampak orang balik dari umrah. 
"O Allah please open to us the doors of your blessings, and give us the opportunity to perform Umrah again".

Lengang je kaunter, no long queues. 

So, from what I can observe and from my own personal experiences, the self check-in kiosks had contributed to faster check-ins, eliminate long queues and happier travelers. Nice job AA.

Next, lunch. Kami ke restoran 'Mamak' di tingkat atas Pintu Perlepasan. 

Nice restaurant.  Ada macam-macam pilihan.

Makanan tengahari kami. 

View dari restoran 'Mamak'. 

Selesai makan, kami terus ke Pintu Perlepasan. 

Our gate was at J10


Oooo.. Honolulu... berangan kejap.. hehe.. 



Banyak juga shops and eateries di bahagian 'Domestic Departures' ni. 


Surau.


Usually this is how we travel. Both of us have our own sling bags, and one knapsack for the laptop and both our jackets and travel documents. 


Sampai di Gate J10.


Bergambar sementara menunggu Boarding Time.


Ramai pelancong Arab nak pergi ke Langkawi. Begitu ramainya mereka sehinggakan di Langkawi bulan-bulan Jun, Julai dan Ogos dipanggil 'Musim Arab' untuk mereka bercuti bulan madu atau bersama keluarga. 

Antara sebab mereka suka ke Malaysia adalah kerana the 'greenery', kos melancong terjangkau, mudah berkominukasi, makan halal senang nak dapat, matawang dan kerajaan Arab Saudi sendiri pun ada promote Malaysia. Dan juga kerana Malaysia adalah sebuah negara Islam, jadi mereka ingin melihat sendiri Malaysia.

Moh masuk gate.

Air Asia AK6310.

Kapal terbang yang akan kami naiki untuk ke Langkawi.

Ground crew on the tarmac apron. Yes, 'apron' dan bukannya 'tarmac'. 
🔵'Runways' are used by airplanes to takeoff and land.
🔵'Taxiways' are the “roads” airplanes take to get to and from the runways.
🔵'Apron' is the place where airplanes park to board passengers and refuel.

Ok, jom kita baca sikit tentang ground crew di airports. 
Airline ground crew members include: airframe and powerplant technicians, avionics technicians, ramp agents, customer service agents and flight dispatchers. 

Ramp Agents juga melakukan 'aircraft marshalling' di mana ground personnel dan pilots berkomunikasi menggunakan isyarat visual. Ia boleh juga digunakan sebagai alternatif kepada komunikasi radio antara juruterbang dan menara kawalan trafik udara. Marshaller memberi isyarat-isyarat kepada juruterbang seperti terus berpaling, gerak perlahan, berhenti dan mematikan enjin, memimpin pesawat ke parking stand. Contohnya seperti foto di bawah ni.

Apa yang passengers boleh nampak dari Pintu Perlepasan di KLIA2 ini adalah the Ramp Agents. Antara bertanggungjawab mereka adalah membersihkan landasan dan kawasan perlepasan dari sebarang serpihan atau sampah, untuk mengelakkan 'kerosakan benda asing' oleh objek-objek yang tersedut ke dalam enjin. Mereka akan melakukan "FOD walk" dan dilakukan sebelum ketibaan dan perlepasan pesawat.
*FOD: foreign object damage.

Sebelum kapal terbang itu dapat berlepas untuk penerbangan seterusnya, Airport Ramp Agents mesti membersihkan bahagian dalam pesawat, termasuk galleys, tempat duduk, tingkap dan bekas pelupusan sisa, membersihkan tandas dan restocking semula pesawat. 

Airport Ramp Agents juga memacu kenderaan berat seperti unit tangga udara, gerabak bagasi, belt loaders dan push back tugs. 

Mengambil dan memunggah bagasi juga adalah salah satu tugas Ramp Agents. 


Dalam tempoh masa yang singkat, mereka juga mesti merekod barangan yang dihantar, memindahkan kargo ke dan dari pesawat dan mendokumen sebarang kerosakan dan barang-barang yang tidak dibenarkan.

Ehh... those are our bags! Excited pulak tengok beg-beg kami being loaded.. hehe. How we knew those are our bags? Sebab kami tampal tape merah tu.. hehe. Tujuannya senang nak detect masa di airport's baggage carousel / conveyor belt 😊. 


Let's board the plane.


Plane's cockpit and airbridge. 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ، وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ

Pemandangan luar tingkap di Seat 9A.

Suasana dalam plane.

SimplySiti.
🔵Dilancarkan pada awal tahun 2010, SimplySiti adalah percubaan kedua Siti Nurhaliza dalam bidang perniagaan selepas percubaan pertamanya dengan CTea. Pengeluaran teh berjenamanya itu dihentikan pada bulan Mac untuk memberi tumpuan lebih kepada SimplySiti.
🔵Kosmetik ini dihasilkan di Korea dengan menggunakan nanoteknologi. Sebelum dilancarkan ke pasaran, SimplySiti menerima status Halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang melawat kilang di Korea untuk memeriksa setiap aspek pengeluaran dengan peraturan yang ketat untuk memastikan produk-produk Halal.
Haa.. cerita pasal mekap pulak kan.. hehehehe..

Sedang meluncur laju di runway sebelum taking off. 


Local tourists... hehe. 

Kapalterbang ini adalah dalam kategori 'narrow-body' sebab ada satu lorong (aisle) dengan 6 tempat duduk pada satu baris dalam 3+3 layout. 

Avani Sepang Goldcoast Resort.

Alhamdulillah, cuaca baik sepanjang penerbangan.

Since flight time cuma sejam, kami tak la order pre-book meals. 


I used to wish not to have seat dekat kepak, but I'm ok with it now cause I no longer see the kepak as a 'distracting object' 😊. Plus it's kinda nice to masukkan sekali kepak tu dalam framing photo.  

Kalau tak nak kepak, boleh je framing begini. 

Ada beberapa pelancong dari China. Enough said.

Masa ni dah nak dekat sampai Pulau Langkawi. 

Lalu dalam kawasan berawan. Hujan masa ni.

Epic islands.


Ini Rebak Marina di Pulau Rebak Besar, salah satu dari 99 pulau-pulau yang ada di Langkawi.

Masa nak dekat sampai Langkawi International Airport, kami ternampak structure di tengah laut ini. Nampak macam jambatan. Tapi yang peliknya ia tidak pula bersambung di bahagian utara tu. Dan di bahagian selatannya pula ada jambatan yang melencong ke arah kanan. 

'Jambatan-jambatan' tidak bersambung ini berpangkal di Jeti Rebak di bahagian selatan dan di Kuala Teriang di bahagian utara.

Sebenarnya binaan-binaan di tengah laut ini adalah pemecah ombak. Seperti peta di atas, agaknya ia dibina untuk melindingi Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. Dikatakan pemecah ombak ini telah menyelamatkan Langkawi dari kerosakan besar semasa tsunami tahun 2004.

About to land at Langkawi International Airport.

Langkawi International Airport. 

Dramatik betul latarbelakang gunung berawan/kabus tebal tu.

Sedang drizzling masa tu.


Welcome to Langkawi, UNESCO Global Geopark. 

What an amazing sight. 


Disembarking.

Berjalan dalam hujan renyai di runway menuju ke bangunan airport.

Turun dari kapalterbang dengan tangga. No airbridge, which gave us opportunity to take photos like these 😊.



Kedengaran guruh masa tu. 


Ketibaan Dalam Negeri.

Ambil beg. Tak banyak beg di conveyor belt ni sebab most passengers bawak carry-on je.

Suasana dalam Langkawi International Airport.


Lapar dah masa tu so terus kami cari foodcourt.

Late lunch di food garden.



Lunch saya dari gerai Hainan Taste dan isteri dari Nasi Campur Suria.



We had noodles and nasi campur.

Selesai makan, kami terus naik teksi ke hotel. 

Welcome to Langkawi.

Monumen 'Welcome to Langkawi, 1st Geopark in South East Asia'.


Menuju ke Pusat Bandar Kuah.


Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. Honolulu !! ada steward tu kana , flight kena transit kejap kat Jepun untuk isi minyak
    saya check cara nak buat Visa ke US
    mak aiii !!
    susahnya !
    banyaknya kerja !!

    apron.. hehhehe..
    baru saya tahu ;)

    jangan duduk seat 8A
    tak ada tingkap :)

    bawak beg troli besar ??
    macam pergi jauh dan lama je :))

    boleh pergi ke jembatan [emecah ombak tu tak agaknya ? jalan atas dia ? or naik motor ke ...
    macam best

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berangan je doc nak ke Honolulu tu. Jauh sgt! Berjam-jam dalam flight, tak larat!
      Dan mahal. Dan, yes, nak buat visa lagi...
      Tgk gambar2 dlm internet je la.. hehe

      Yes, apron. I always call it tarmac.. hehe.

      Really? I never knew ada seat dlm plane yg tak ada tingkap. Thanks!

      Hahaha... tu je the right size beg yg kami ada. The smaller ones are too small. The bigger ones are too big.
      Nak pakai knapsack, tak cukup.. hehe. Also dgn beg saiz tu senang nak pack sebab luas.. hehe.
      Lagi pun beroda senang nak sorong.. hehe.

      Jambatan tu saya baca di blog org boleh pergi tapi only up to a certain part of the bridge. Some parts of the bridge dah rosak dan bahaya untuk dilalui.

      Delete
    2. and..
      buatnya tengah betul betul kat hujung jambatan.. ada pulak tsunami..
      na'uzubillah
      tapi ..
      the imagination goes wild ..:))

      Delete
    3. na'uzubillah...
      And yes, view dari tgh jambatan tu pasti hebat and not mainstream.

      Delete
  2. Maaf nak tanya masa dekat airport langkawi adakah kita kena melalui imigrisen utk pulang ke kl

    ReplyDelete