Saturday, February 25, 2023

BALKANS - TÜRKIYE - HIPPODROME & GOING HOME

Assalamualaikum. 
Selepas lawat Sultan Ahmed Mosque, kami jalan-jalan pula di Hippodrome. 

In German Fountain. It is an octagonal gazebo style fountain. Fountain ini dihadiahkan oleh seorang Raja Jerman, Emperor Wilhelm II pada 1898 sebagai tanda persahabatan beliau dengan Kerajaan Ottoman. 


Information on the German Fountain.

Ini Hippodrome yang terletak di satu kawasan lapang antara Sultan Ahmed Mosque dan Hagia Sophia Grand Mosque di Sultanahmet. Hippodrome ini pada masa zaman pemerintahan Byzantine ialah tempat chariot races. Di dataran ini ada 3 monumen iaitu Column of Theodosius, The Serpentine Column dan Column of Constantine. Para penunggang chariots itu berlumba di kelilling monumen-monumen tiang-tiang ini.

Chariot races yang pada mulanya aman, lama-lama dipengaruhi oleh 2 opposing political groups. Satu yang menyokong pemerintah masa itu iaitu Emperor Justinian dan satu lagi yang menentang Emperor itu. Jadi Emperor Justinian pun menghantar seorang wakil untuk jadi pendamai tapi tidak disukai oleh both parties. Kejadian ni  telah jejas kredibilit Emperor Justinian dan dia tidak lagi di hormati.

Realizing that pengaruh baginda makin kurang, Emperor Justinian pun buat declaration yang dia akan turun tahta dan minta both parties to convene at the hippodrome. So mereka pun hadir dan menyangka pemerintah baru akan dipilih dari kalangan mereka.

Sebenarnya itu semua tipu helah Emperor Justinian. Bila semua sudah masuk ke dalam Hippodrome, Emperor Justinian pun mengarah semua pintu-pintu keluar/masuk Hippodrome itu dikunci. Selepas itu tentera-tentera baginda pun membunuh semua yang ada dalam Hippodrome itu. Seramai 30,000 orang mati dan total penduduk Constantinople masa cuma itu ada 150,000 orang sahaja. 

Selepas kejadian pembunuhan beramai-ramai itu Emperor Justinian bina Gereja Hagia Sophia sebagai tanda bertaubat di atas perbuatan baginda.

Hippodrome kini hanyalah sebuah dataran lapang yang luas. Bangunan stadium ini telah lama roboh dan yang tinggal kini hanyalah Column of Theodosius, The Serpentine Column dan Column of Constantine yang dulunya terletak di tengah-tengah gelanggang, tempat chariot-chariot ini berpusing dalam perlumbaan.

Ini Obelisk of Thedosius. 

Information on Obelisk of Theodosius available on site.



The scenes on these pedestals depict Chariot races with the Emperor in attendance.







Next is the Serpent Column.

Information on the Serpent Column. 



Dikatakan beginilah bentuk asal tiang ini. 

This is Walled Obelisk. 

Information about the Walled Obelisk. 






Di sekitar Istanbul kelihatan bendera Türkiye, bendera Istanbul Metropolitan Municipality dan portrait Mustafa Kemal Atatürk sempena menyambut Republic Day pada 29 Oktober setiap tahun. Ia adalah cuti umum di Türkiye yang memperingati pengisytiharan Republik Turki, pada 29 Oktober 1923. Perayaan tahunan ini bermula pada 1:00 petang pada 28 Oktober dan berterusan selama 35 jam.








Museum of Turkish and Islamic Art.


Turkish ice cream. 
Wikipedia: Dondurma is the common word in Turkish for all kinds of ice cream that is often used to refer to Turkish mastic ice cream in English. It typically includes the ingredients cream, whipped cream, salep, mastic, and sugar. 







Selepas semua group members sudah berkumpul, kami dibawa berjalan kaki ke sebuah restoran Indonesia yang bernama Warung Ibu Deden untuk makan tengah hari. 





Tiba di restoran Warung Ibu Deden.


Suasana di dalam restoran.




Our lunch.



Betul-betul di luar restoran terdapat satu lagi mercu tanda bersejarah Istanbul, Sphendone Remains. Di hujung selatan Hippodrome, di mana tanah mula mencerun ke laut, satu siri vaults besar telah dibina untuk berfungsi sebagai tembok penahan besar untuk Sphendone, iaitu bahagian melengkung trek perlumbaan (chariots race) di mana ia mula berpatah balik ke arah pintu permulaan.

Jalan di sini sempit, jadi berjalan kakilah kami ke jalan besar di mana bas akan ambil kami.



Naik bas dan terus menuju ke airport. Sudah 10 hari kami di Balkan, it was time to go home.






Valens Aqueduct. 



Tembok atau dinding ini juga merupakan salah satu historical landmark Istanbul, namanya Zeyrek Sarnıcı atau Zeyrek Cistern, tempat simpanan air untuk penduduk bandar pada zaman dulu.



Şebsefa Hatun mosque. 

Şebsefa Hatun mosque was built by Fatma Şebsefa Hatun, one of the wives of Sultan I. Abdülhamid Khan in 1787. The walls of the mosque are bonded with ashlar and bricks. Its roof is covered with one main dome, three little domes and four quarter domes. It has got a minaret of one balcony made of ashlar. There is a primary school and a small graveyard in its threshold surrounded by walls. The tomb of benefactress Fatma Şebsefa Hatun is in the graveyard.

Melalui Atatürk Bridge.


That's the Haliç Metro Bridge.


















Di jalan Tarlabaşı Blv.




An apartment building in Taksim.

Arter - a contemporary Art Museum in Istanbul.  

Wikipedia: Arter was opened in 2010 with the aim of providing a sustainable infrastructure for producing and exhibiting contemporary art. Designed by Grimshaw Architects, London, Arter's building has 18,000 square metres of indoor area; in addition to exhibition galleries, the building features performance halls, learning areas, a library, an arts bookstore, and a bistro.





Melalui kawasan Dolapdere.


Dolapdere is a densely packed, mixed residential and commercial district that’s home to a number of hotels ranging from straightforward to upmarket. Visitors can explore art at the modern Dirimart Gallery or the striking 3-story Arter Museum. There’s also a smattering of specialty shops, as well as laid-back cafes, fast-food eateries and restaurants.













Heading to Istanbul Airport.





Sudah kelihatan Airport Istanbul.











Istanbul Airport Mosque.








Jom masuk ke dalam.


Is that the "Evil Eye'?

The Evil Eyes at a souvenir shop in Mostar, Bosnia & Herzegovina.

Besar sungguh airport ini.




Penerbangan pertama kami adalah dari Istanbul ke Doha di Qatar dengan Qatar Airways. Selepas check-in kami terus bergegas ke Boarding Gate. 



Ada muzium dalam airport ini. Kalau ada masa dan berminat, sila ikut arah anak panah. 




















Tiba di Boarding Gate.

Boarding Pass.

Flight info.



Boarding.

Melangkah masuk sambil membaca doa.


Qatar Airways QR 246 berlepas dari Istanbul ke Doha mengikut jadual pada pukul 8.15 pm dengan pesawat wide body Airbus A350-900 dan ambil masa selama 3 jam 30 minit.



The Flight Information.




Flight meals.

















Selamat mendarat di Hamad International Airport di Doha, Qatar. Alhamdulillah.




Disembarking.


Transit di Doha cuma 2 jam. Hamad International Airport di Doha ini sangat besar, maka bergegas lagi kami.. hihi 😅.

Flight ke KL dengan pesawat Malaysia Airlines MH 161 yang code-share bersama Qatar Airways.

Check-in di Boarding Gate.

Boarding Pass.



Berlepas dari Doha ke KL on schedule at 1.50 am dengan Airbus 330 selama 7 jam 30 minit.







Amazing aerial night view of Doha.





First flight meal.











Second flight meals.
































Alhamdulillah, selamat tiba di KLIA.

Jemaah umrah dari Indonesia.  



Pulang Roamingman.

Sebelum balik, ke foodcourt dulu sebab tak sabar nak makan makanan masakan Malaysia... hihi 😄.


Bersyukur kami kepada Allah SWT kerana telah dimurahkan rezeki untuk bercuti ke 8 negara Balkan. Kerana selamat penerbangan-penerbangan pergi dan balik dan semua perjalanan-perjalanan kami. Juga kami telah dapat menjaga solat, makan minum, kesihatan dan tidur/rehat. Dan tentu sekali juga atas semua pengalaman-pengalaman indah melawat 8 negara-negara Balkan.

Alhamdulillah.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
 
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved. 

No comments:

Post a Comment