Thursday, February 16, 2023

BALKANS - TÜRKIYE - SPICE BAZAAR

Assalamualaikum. 
Sudah pun hari terakhir kami dalam percutian 8 negara Balkan ini. Hari ini adalah hari ke 10 percutian dan hari ke 2 kami di Istanbul. Malam nanti kami akan ke airport untuk pulang ke Malaysia. 

Bersarapan pagi di restoran hotel penginapan kami, Park Inn by Radisson.









Pemandangan matahari terbit dari tingkap bilik. 


Suhu belas-belas dan akan naik ke 20℃ di tengahari nanti. 

Beberapa lagi pemandangan dari tingkap bilik kami.


Park Inn by Radisson Istanbul Ataturk Airport.


Suasana di sekitar hotel.



Ok, jom kita ke down town Istanbul for our jalan-jalan program for today before heading to the airport.

Elite World Grand İstanbul.

T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi.



Yahya Kemal Beyatlı Gösteri Merkezi - Yahya Kemal Beyatlı Performing Arts Center.

Sebuah masjid sedang dalam pembinaan. 


High rise residentials.





Pertevniyal Valide Sultan Mosque.


Sultan II. Valde School, which was built by Pertevniyal Sultan, the wife of Mahmud and the mother of Sultan Abdulaziz, started education in 1872 under the name of Mahmudiye Rüştiyesi today. Today, it still continues its education life as Pertevniyal High School.
Valde Mektebi

Ini Aqueduct of Valens. Ianya satu sistem pengaliran air yang besar ke kawasan bandar/kediaman yang dibina oleh Emperor Roman bernama Valens sebab pertambahan penduduk. Dari zaman Roman, ia terus digunakan oleh Byzantines dan Ottomans. 

Aqueduct ini terletak di kawasan Fatih. Yang masih ada ialah sepanjang 921 meter, cuma kurang 50 meter sahaja dari yang original. 


Mall of Asil Efendi. 
asilefendi.com - Asil Efendi is a brand that has been born through the traditions of world famous Spice Bazaar and has the power of nearly 200 years of experience behind it. It is a boutique for Anatolian delicacies and crafts. It offers many products that are impressive with their tastes, their looks and the unique Anatolian history they carry to our times. These delicacies and boutique crafts are provided by the best local producers.

Eyüp Sultan Shopping Center.

HazerBaba.
hazerbaba.com - The roots of HazerBaba dates back to 1888. It was the first company which used modern equipment and production techniques, while strictly being loyal to authentic recipes. This brought rapid success to HazerBaba, since the company was able to preserve the original taste of Turkish delight without compromising today’s high standards of food safety. HazerBaba has become a well-known brand in over 30 countries, single-handedly producing the majority of all Turkish delight exports.


Untuk ke Spice Bazaar kami diturunkan di Eminönü.  

Arah ke Spice Bazaar, secara rasminya dikenali sebagai Mısır Çarşısı atau Egyptian Bazaar, seperti yang tertera di papan arah ini.

Sebuah pastry shop menjual 'Famous Kastamonu Country Pita'. Kır pidesi or Kastamonu pide is a type of pita that is usually sold in pastry shops and unique country pita shops . It is a closed pita. It can be minced meat, cheese, spinach or potato. 





Merentas Eminönü Meydanı - Eminönü Square untuk ke Egyptian Bazaar.

Kelihatan di hujung dataran ini sebuah masjid iaitu Yeni Cami Mosque. Ia sebuah masjid terkenal abad ke-17 yang menampilkan kubah ikonik dan dalaman yang menarik.

Di hujung sana, di seberang the Golden Horn (laluan air bandar utama dan pintu masuk utama Selat Bosphorus di Istanbul) ialah Galata Tower. 

Wikipedia - The Galata Tower, officially the Galata Kulesi Museum, is an old Genoese tower in the Galata part of the Beyoğlu district of Istanbul, Turkey. Built as a watchtower at the highest point of the (lost) Walls of Galata, the tower is now an exhibition space and museum, and a symbol of Beyoğlu and Istanbul.


Yeni Cami Mosque and Egyptian Bazaar.

Gerai penjual roti Turki, simit. 
Wikipedia - Simit is a circular bread, typically encrusted with sesame seeds or, less commonly, poppy, flax or sunflower seeds, found across the cuisines of the former Ottoman Empire, and the Middle East. Simit's size, crunch, chewiness, and other characteristics vary slightly by region.




Zoomed-in paling habis ketat dah ni... hihi 😄.

misircarsisi.org.tr - The Spice Bazaar is behind the Yeni Mosque in Eminönü and next to the Flower Market. The Spice Bazaar, one of the oldest covered bazaars in Istanbul, was actually built during the construction of the New Mosque to generate income for this mosque. Sultan III. The construction started by Safiye Sultan, the mother of Murat, on 10 Muharrem 1006 (1597), after a long pause, was completed by Sultan IV. It was completed by Mehmet's mother, Hatice Turhan Sultan. Its architects are Davut Ağa and Mustafa Ağa. The bazaar was lastly renovated by the General Directorate of Foundations between 2013-2018.

Pemandangan luar Egyptian Bazaar.




Mehmet sedang memberi penerangan ringkas tentang Spice Bazaar.


Ok, jom kita masuk ke dalam Spice Bazaar / Egyptian Bazaar ini. 

Masa percutian Istanbul kami pada tahun 2014 kami tidak dapat masuk ke dalam Spice Bazaar ini kerana ia ditutup sempena Pilihanraya Presiden Türkiye.

Maklumat sejarah Spice Bazaar di pintu masuk. 

Suasana di dalam Spice Bazaar. Tenang sebab tidak berapa ramai pengunjung, mungkin masih lagi awal pagi, around 9:30 pagi masa itu. 

Istilah bazar berasal dari bahasa Parsi, di mana ia merujuk kepada daerah pasar awam sebuah bandar. Istilah bazar kadangkala juga digunakan untuk merujuk kepada "rangkaian peniaga, jurubank dan tukang" yang bekerja di kawasan itu. Istilah souk pula berasal dari bahasa Arab dan merujuk kepada pasar di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Kedai emas dengan display yang begitu sarat sekali. 

Produk-produk madu dan rempah ratus.



A variety of tea concoctions: dried rose buds, pomegranate flower, yellow rose buds, mixed rose buds, lemon green tea and herbal tea.


Pembinaan bazar berbumbung pertama bermula pada 1457, dinamakan Cevahir. Ia adalah merupakan bahagian tertua dari Grand Bazaar. Selepas pembukaan bazar berbumbung Cevahir, sultan zaman itu mencipta pasar komersial dengan mengintegrasikan pelbagai kedai dan gerai membeli-belah di situ.

Selepas Fatih Sultan Mehmet menakluki Istanbul, dia memulakan banyak aktiviti pembinaan dan dikatakan ketika inilah bazar berbumbung pertama dibina pada 1457, menjadikan lokasi bazar ini pusat perdagangan bandar Istanbul Uthmaniyyah, yang kekal kepentingannya selama berabad-abad.

Ok, jom kita masuk kedai Turkish Delights ini. Dikenali sebagai pembuat Turkish delight asli, Hazer Baba ialah perniagaan yang bermula pada tahun 1888 di Elazig, Turki yang kemudiannya berpindah ke Istanbul. Turkish delight asli Hazer Baba dibuat menggunakan resipi asli lama yang tidak berubah hingga ke hari ini di mana kualitinya tetap terjamin walau pun pembuatannya dibuat secara skala besar.

The choices are just so mind blowing!





Ini Turkish Delights yang kami beli. Lepas saya tanya, rupanya ada versi yang kurang manis. Tapi maksud kurang manisnya ialah kurang guna gula tapi lebih madu 😃.










Kami dijamu dengan Pomegranade Tea yang sedap sangat!



Saya dan Kanesh bergambar kenangan dengan pekedai. 

Telah berlaku banyak kejadian kebakaran di Istanbul, seperti pada tahun 1695 dan 1701, yang menyebabkan kerosakan teruk kerana kebanyakkan bangunan rumah, kedai, bazar dan tempat ibadat pada ketika itu adalah dibuat dari kayu. Ini juga menyebabkan kesan negatif pada ekonomi Istanbul terutama pada abad ke-18. 

Dengan dua kebakaran besar yang berlaku selang lima tahun itu, kawasan komersial bandar Istanbul itu menghadapi bahaya kepupusan. Untuk memelihara kewujudannya di rantau Eminönü dan untuk meminimumkan kerosakan yang boleh berlaku disebabkan kebakaran, binaan-binaan baru dibuat menggunakan batu dan ditutup dengan siling batu berbentuk kubah. Oleh kerana kedai-kedai di kawasan ini kecil dan berderetan, maka semuanya disatukan di bawah satu bumbung dan dinamakan Grand Bazaar. Bersama-sama dengan Spice Bazaar, ia menjadi pusat komersial utama wilayah dan bandar Istanbul.

Spice Bazaar dibina sebagai sebahagian daripada Yeni Cami Mosque Complex. Sultan ll. Pembinaan Yeni Cami Mosque, yang asasnya diletakkan pada 1597 atas perintah isteri Murad, Safiye Sultan, telah siap pada 1663. Lokasinya dipilih setelah semua bahagian berprestij Istanbul ketika itu sudah ada binaan-binaan penting yang lain.

A shop selling among others, jewelries, women scarfs and household decorations. 

Ceramic plates with beautiful colorful and delicate decorations.

Loofah sponges.

Kedai ini ada jual macam-macam produk seperti teh herba, minyak wangi, saffron, sovenir, Ottoman Delights, hiasan rumah seperti decorative ceramic plates and pasu dan lain-lain barang.

Bergantungan dried chillies, sun dried eggplants, peppers, tomatoes, okra and other vegetables. Di bawahnya Turkish coffee pots.

Spice Bazaar dipanggil "New Bazaar" dan "Valide Carsisi" oleh penulis sejarah abad ke-17. Namun, memandangkan barangan yang dijual di kedai-kedai di sini kebanyakannya adalah barangan dan rempah ratus dari Mesir, ia mula digelar "Egyptian Bazaar" sejak pertengahan abad ke-18. 

Antara kebakaran yang pernah berlaku di Spice Bazaar ini terjadi pada 1688 tetapi ia tidak begitu besar. Dalam kebakaran ini, kedai kayu di luar dinding bazar telah rosak, dan bahagian dalam bazar tidak mengalami banyak kerosakan. Walau bagaimanapun, dalam kebakaran yang berlaku pada malam 1691, Spice Bazaar ini hampir terbakar sepenuhnya. Kebakaran yang bermula di salah sebuah kedai di dalam bazar itu merebak dengan cepat ke seluruh bazar. Hanya beberapa kedai berpintu besi terselamat daripada kebakaran ini. Kebakaran ini berlaku selama dua hari. 

Antara 1940 dan 1943, Spice Bazaar telah menjalani pemulihan menyeluruh oleh Perbandaran Istanbul. Adalah dikatakan bahawa semasa pemulihan ini, bazar ini telah kehilangan keasliannya dari segi susun atur kedai dan kawasan penggunaan.

Ini adalah simbol adjab Arab Wau berganda dengan satunya terbalik horizontally, both facing each other. Simbol ini ada di atas bahagian dalam pintu gerbang Gate 1 iaitu Balık Pazarı Kapısı - Fish Market Gate. 
و Simbol asal ini telah musnah ketika kebakaran yang berlaku di Spice Bazaar ini pada tahun 1940 namun ini tidak dibuat semula semasa pemulihan selepas kebakaran itu.
و Simbol ini telah direka bentuk semula dan diganti ketika pemulihan terakhir yang dijalankan di bazar pada 2018.
و Dua huruf Wau ﻭ itu melambangkan dua orang darwis (dervishes) berdiri bertentangan antara satu sama lain. Design simbol ini dibuat mengikut reka bentuknya yang asal dan diletakkan di tempatnya yang asal juga di dalam Spice Bazaar ini.
و Di tengah lambang ini ada tulisan 'MashaAllah'.


Ada bermacam jenis teh - dari jenis buah-buahan dan bunga-bungaan, untuk kesihatan seperti diabetic tea, flu and cough tea, stomach tea hingga self improvement teas like relaxation tea, energy tea, slimming tea and detox tea. Love tea pun ada juga. 

Pelbagai jenis jeruk buah zaitun seperti peppered olives, olives stuffed with lemon etc.

Sebuah lagi kedai pelbagai. 



Such a beautiful array of herbs and spices. 

Beautiful handmade ceramic bowls made in Türkiye.

Ada poster besar Mustafa Kemal Atatürk di Gate 3. 

Mustafa Kemal Atatürk

Kedai ini ada jual pakaian belly dancer dan Turkish kids traditional clothing. 

Spices and teas. 





Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved. 

No comments:

Post a Comment