Friday, October 16, 2020

ALOR SETAR - MEDAN BANDAR - DAY 03 - PART 06

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Selesai lawatan terakhir kami dalam program jalan-jalan hari ketiga kami di Muzium Padi, maka Najib (our taxi driver / tour guide) drove la kami balik ke hotel. Tapi kami minta dihantar ke Aman Central Shopping Mall sebab kami nak lunch di situ.

Gunung Keriang.

Perjalanan balik ke Alor Setar dari Muzium Padi melalui kawasan sawah padi yang cukup indah seperti di Kampung Kubang Tedoh, Kampung Simpang Empat dan Kampung Suka Menanti.

Always love the 'lone tree' shots 😊.

Kompleks Mahkamah Alor Setar.

Hospital Alor Setar.

Sri Maha Mariamman Devasthanam, Bakar Bata, Alor Setar.

Stadium Darul Aman.

Menara Alor Setar dan Wat Nikrodharam Temple.

Wat Nikrodharam Temple dilihat dari Menara Alor Setar.

Teluk Wan Jah Business Center.

Aman Central Shopping Mall.

Tiba di Aman Central Shopping Mall. We thanked Najib for his transport and tour guide services, paid him and made arrangements for him to send us to the train station from hotel tomorrow. Fyi, Najib boleh dihubungi at 017-4385948. He is easy going, knowledgeable about all the places of interest in Kedah and has many experiences taking local and foreign tourists on tours.

Jom pegi makan. Lapar dah kami masa tu!

Makan di food court je.

Lengang sebab PKP.

Fyi, masa ni adalah lunch time during a working day.

Dari food court ni boleh nampak Menara Alor Setar.

Ada saya bertanya pekerja di salah satu shop di sini. Dia kata normally waktu begini food court ni ramai orang. But not during PKP.

Our lunch. Alhamdulillah.

Lepas makan terus nak balik ke hotel. Ingat nak ambik Grab, tapi nak cuba teksi bandar.

Dok la tekan dan tekan dan tekan, tapi tak de pun teksi yang datang. Bila check dengan security guard, dia kata dah rosak! Hadoii...

Akhirnya ambil Grab, lagi senang.

Tiba di hotel.

Sampai bilik, rehat, mandi, solat dan nap kejap. Then bangun, bancuh teh dan makan jajan yang dibeli di Muzium Padi tadi.

Rempeyek.

Kuih bakar.

Ini bedak sejuk, tak boleh makan. Do not take orally. Lumur di muka sahaja 😄.

Masa di Muzium Padi, ada rasa sample teh beras ni. Sedap juga, so beli la satu kampit kecik.

Banyak manfaatnya.

Beli la juga foto ni untuk kenangan. Seperti di tempat-tempat lain, biasanya kami di cut and paste pada pre-set background. Yang ini tidak. Kami betul-betul berdiri di depan mural besar tu. Kira same but different lah.. hehe 😄.

Teringat pada hari pertama kami di Kedah ni, kami naik Menara Alor Setar dan dapat tengok sunset yang cantik ini. Jadi since esok pun kami dah nak balik dan planned program jalan-jalan kami pun dah selesai, kami pun merancang nak ambil suasana sunset di Medan Bandar pula pada petang itu.

Sampai di Medan Bandar naik Grab.

Sambil menunggu sunset, sambil ambil gambar.

Balai Besar.

Masjid Zahir. Alas, it was a bit cloudy petang tu.

Monumen Tanjak Emas.

Galeri Seni Negeri Kedah. Ada beberapa pasangan pengantin sedang berfoto.

So cliché... hehe.

Wah! Cantiknya!

Galeri Seni Negeri Kedah.

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah / Majlis Agama Islam Kedah.

Monumen Tanjak Emas dan Menara Alor Setar.

A couple of panoramic shots.

Tanjak Emas.

Another newly wed.

Replika pintu gerbang Istana Kota Tengah, Balai Nobat dan Menara Alor Setar.

Bergambar dengan Masjid Zahir.

Bergambar dengan replika pintu gerbang Istana Kota Tengah.

Haaa... lampu dah nyala 😃.

Haus pulak, so beli la teh tarik botol ni. Manis yang amat tapi.. hehe 😅.

Walaupun suasana agak mendung tapi tetap menawan.

People watching.

Perhaps it was her birthday 😀.

Sepasang lagi newly weds. Sebenarnya saya macam nak offer ambilkan gambar pasangan ini sebab mereka bergambar cuma menggunakan camera phone sahaja dan diambil oleh kawan mereka. Bukan la saya kata yang foto-foto saya hebat tapi dengan resolution foto-foto dari camera compact saya ni at least boleh la juga kalau nak dibuat Wedding Photo Album. Atau mungkin mereka dah ada pakej photo album. I hope so la.

Curi-curi bergambar dengan adik-adik ni 😊.

Waaa.. teruja kami bila lampu-lampu jalan dan hiasan dinyalakan.

So beautiful!

Then tengah kami ambil gambar, we were approached by this guy dan dia tanya nak tak kalau dia ajar kami cara yang menarik untuk ambil gambar di situ. Then he showed us his photos in his handphone and all of them are soooo good!! Saya yang memang suka photography mesti la tak tolak offer tu! 😄

Dan saya pun bersungguh-sungguh la belajar... hehe 😄. Mesti la kan, orang dah baik hati nak ajar free-free...

Dan inilah hasilnya. Compared this shot and the one the guy took, his was like a gazillion times better.. hehehe 😅.

Needless to say I was super grateful and thanked the guy profusely 😄.

Hari pun dah makin gelap so kami pun gerak ke Aman Central Shopping Mall to have dinner sebelum balik ke hotel.

Dah mula rintik-rintik masa tu.

Tiba di Aman Central Shopping Mall.

Since siang tadi lunch di sini makanannya sedap, so kami pun decided nak dinner di sini juga. Unfortunately, semua gerai dah tutup walau pun masa tu belum pun pukul 8 malam. I guess tak ada customers dah so mereka tutup je la.

Fortunately ada a few restoran yang masih buka. Kami ke McDonalds je.

Balik ke hotel naik Grab.

Tiba di hotel.

Esok nak balik dah.

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. lepas tekan-tekan button panggil teksi tu sanitise tangan tak?
    sebab tak cerita and i am still cringing to the thought sebab tak cerita sanitise tangan
    hahhahahaa..

photographer tu ambik guna fon aje eh?

1. Ehhh... sanitize doc. Dlm sling bag sentiasa saya ada bawa hand sanitizer cap Dettol :).

Yes doc. And all his photos yg dia tunjuk pada kami dlm phone dia, semuanya kebaboom!
      Ada satu tu dia requested a group of cyclists berposing depan lopak air tu and the photo was superb! Kalau masuk contest mesti jadi top choices if not the best.