Monday, January 20, 2020

LANGKAWI - DAY 02 - PART 01 - MANGROVE TOUR - TANJUNG RHU

Pada hari kedua kami di Langkawi, we started our jalan-jalan program. Betul kami boleh ke tempat-tempat menarik yang kami dah rancang nak lawat on our own tapi kami memilih untuk menggunakan khidmat sebuah travel agent to take us to all the intended places of interests. We thought it'd be easier and saves us a lot of time to do so rather then doing it ourselves exploring and trying to figure out how to go to all the places. It's a private tour so we basically can dictate where to go and how long we wished to be at each of the places.

In addition to that, kami juga merancang nak pergi ke tempat-tempat menarik di Langkawi ini yang belum pernah lagi kami lawati. Ada la juga a few of them yang sudah kami lawati sebelum ini, cumanya that was, like, 10 years ago.

Good morning Langkawi.

Since program jalan-jalan kami will be for the whole day, we had quite a hearty breakfast.. hehe.

Bayview Hotel ini menyediakan a good selection of breakfast menu. Dari Malay/Chinese/Indian breakfast hinggalah ke western style breakfast.

Alhamdulillah.

First up in our itinerary ialah Eco Mangrove Tour di Kilim Karst Geoforest Park yang terletak di utara Langkawi.

Something mencemaskan but funny happened to us that early morning. Pick-up untuk Eco Mangrove Tour tu was scheduled at 9:00 am. Tepat pukul 9 pagi, our tour guide called us confirming the pick-up. Dia nak make sure kami dah ready. Now here's the cemas/funny part. Yang datang bukanlah the tour guide, which was seorang Chinese uncle bernama Kent, tapi seorang lelaki Melayu. Oh no! We thought some confusion had happened and we had to sort it out. Dah la kami tak boleh lambat for the tour. Kena tinggal pulak nanti. And we had paid in full for the tour.

Yang the Malay guy pulak we found out later was looking for an Arab couple based on my name, 'Syed'. Lagi sekali! Malam semalamnya Grab Car driver thought the same thing too. So Wan, that's his name, pun explained yang he was quite sure that we are Arabs not just based on my name, but also that his company's Mangrove Tour yang kami signed up for usually is the tour of choice for tourists from abroad, especially from the Arab world. Tambah Wan, from his many years of experience organizing the said tour sangat-sangat jarang ada perserta dari Malaysia.

Rupa-rupanya the arrangement was for Wan, on behalf of the tour operator, will pick us up, then take us on the tour and at end of the said tour, Mr. Kent will meet us at the jetty. Kot ya pun kasi la tau kami. Buat panik ja.. hehehe.
Inilah Wan dan Mr. Kent 😊.

Confusion sorted out, off we went.

Di Langkawi ada banyak hotel/motel/homestay/restoran for tourists.

Sebelum ke Tanjung Rhu (lokasi tour bermula), Wan ke kawasan Kota Mahsuri dahulu untuk pick-up another couple that will be in the same Mangrove Tour. Wan juga menjangka they are Arab couple... hehe.

Menuju ke Kota Mahsuri.

Tiba di Kota Mahsuri. Sebelum sampai Wan dah call the couple and from what we heard, pasangan tu tengah tercungap-cungap berlari ke main road. Laa... mereka menginap di mana?

Mereka adalah Abdelrahman dan Isra yang berasal dari Sudan. Mereka baru berkahwin dan datang ke Malaysia untuk honeymoon. Menurut Abdelrahman, dia dan isteri dia menginap di sebuah homestay di dalam kawasan sawah padi di sini, jauh dari main road. Kesian, patut la mereka kelelahan.

Ok, since saya share foto sawah padi ni, saya cerita la sikit tentang penanaman padi di Langkawi. Di pulau ini, padi ditanam di beberapa kawasan termasuk Mukim Padang Mat Sirat, Mukim Ulu Melaka (paling luas di Langkawi), Mukim Kedawang dan Mukim Ayer Hangat.

Namun masalah pengairan telah membataskan penamanan padi yang hanya dapat diusahakan satu musim setahun. Usaha sedang dijalankan untuk memohon daripada Kerajaan Negeri supaya sistem pengairan ditingkatkan bagi membolehkan padi diusahakan dua musim setahun.

Keseluruhannya, Langkawi memiliki sawah seluas 2,700 hektar dengan bilangan pesawah seramai 1,300 orang. Pendapatan seramai 140 petani dan 219 hektar tanah sawah di Langkawi terjejas selepas sawah mereka kering akibat kemarau antara Disember dan Mac lalu. Pesawah di Langkawi kebanyakannya adalah juga bekerja di dalam bidang-bidang lain seperti di sektor pelancongan, perkhidmatan dan juga nelayan.

Beautiful scenic road.

Pemandangan gunung ganang yang indah.

Meneruskan perjalanan ke Tanjung Rhu.

Tiba di Pantai Tanjung Rhu.

Perjalanan kami dari Bayview Hotel di Bandar Kuah ke Tanjung Rhu Beach.

So bila dah sampai Tanjung Rhu bermakna kami pun sudah masuk ke kawasan Kilim Karst Geoforest Park yang merupakan salah satu dari 3 Geoforest Parks yang ada di Langkawi. The other 2 are Machinchang Cambrian Geoforest Park dan Dayang Bunting Marble Geoforest Park.

Beautiful Tanjung Rhu beach.

Isn't this just the most beautiful place to be, to relax and unwind.

Tanjung Rhu Resort.

Dan kami pun tiba di lokasi untuk memulakan Mangrove Tour di Pantai Tanjung Rhu ini. Ada berbagai pakej Mangrove Tour yang terdapat di Langkawi ini. Mangrove Tour yang kami ikuti ini adalah Kilim Karst Eco Mangrove Tour yang merupakan program Mangrove Tour yang komprehensif dan eco-friendly.

Seperti biasa ada banyak kedai-kedai di sini.

Lepas another pick-up group sampai, kami pun dibawa Wan ke tepi pantai for briefing.

Di tepi Pantai Tanjung Rhu ini juga ada restoran. Sepi la masa ni sebab masih awal pagi.

Wan memberi penerangan tentang the mangrove tour. Dalam group kami ni ada 25 peserta. Kami berdua je orang Malaysia. Yang lain dari Sudan, United Kingdom, Germany, Sweden, India, China dan selebihnya dari negara-negara Arab. Kata Wan, pakej Mangrove Tour yang komprehensif ini memang jarang diikuti rakyat Malaysia. Keseluruhan perjalanan Mangrove Tour ini akan ambil masa selama 4 jam.

Wan juga menasihatkan supaya peserta off their mobile phone's automatic roaming sebab lokasi kami masa tu adalah sangat hampir dengan Thailand. Takut nanti terpakai pulak service Thailand.
Lokasi Pulau Langkawi (Malaysia) dan Pulau Ko Tarutao (Thailand).

Lepas briefing sementara menunggu bot-bot sampai, peserta jalan-jalan dulu di pantai ini.

Pemandangan di sini memang awesome.

Lokasi Pantai Tanjung Rhu dan pulau-pulau berdekatan: Pulau Kelam Baya, Pulau Chabang, Pulau Belibis dan Pulau Gua.

Formasi batuan ini mengingatkan kami pada the 'Fighting Cock Rock' yang pernah kami lihat semasa cruise di Halong Bay, Vietnam.

Inilah ikon Halong Bay, Vietnam - 'Fighting Cocks Rock'.

Ok jom saksikan keindahan Pantai Tanjung Rhu ini.

Strong under current - danger - do not swim.

Boleh nampak pulau besar Thailand di hujung sana tu, iaitu Pulau Ko Tarutao.

Frolicking on the beach.

Beautiful white sandy beach yang luas dan bersih.

Yang bert'shirt hijau tu la Abdelrahman bersama isteri dia Isra.

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. sebenarnya ..
    saya dah baca kat blok Puan Azila ..
    dah tahu cerita ..
    lambat nho update..
    tak sabar nak baca ! :))

1. Hehehe.. agak dah.. hehe. It's ok, cause mine laaaaambat lagi! :)