Friday, January 17, 2020

LANGKAWI - DAY 01 - PART 03 - PANTAI CHENANG

Lepas minum petang complimentary snacks and beverages yang disediakan oleh Bayview Hotel, kami pun dapatkan Grab Car untuk ke Pantai Cenang. Nak tengok sunset di situ. Also kalau tak terlalu lewat kami juga nak tengok fire show di pantai tu. We knew about the fire show selepas bertanya pada the hotel's staff.

Leaving the hotel. Belah kiri tu ialah Plaza Langkawi. Sebuah plaza yang besar yang dulunya adalah tempat pelbagai barangan termasuk produk-produk Langkawi dijual. Unfortunately, it had been closed and looks totally deserted.

Kami passed by Laman Mar Mar. Event komuniti seperti RHB Langkawi Ride ada dibuat di sini.

Bandar Kuah's colorful building blocks.

Menuju ke Pantai Cenang.

Jalanraya di Langkawi memang cantik dan hijau.

Passed by Pengkalan Nelayan Kuala Temonyong. Tapi tak nampak la pengkalannya.

Kami juga passed by satu majlis kenduri kawin di Chuu Pun Village Resort ini. Kami rasa hairan sebab masa tu dah hampir pukul 6:30 petang tapi the kenduri was still in full swing. Selalunya kenduri kawin usually starts at 12 noon and ends at 4 pm. Rupanya, according to our Grab Car driver, di Langkawi ni kenduri kawin mula lewat petang hingga ke malam.

Gerai dan kedai pakaian.

Dan sampai ke Pantai Cenang. Di sini ada Underwater World, which we visited pada hari ke 3 kami di Langkawi.

Kata pak cik driver Grab Car kami dah sampai Pantai Cenang. Tapi tak nampak pantai pun. Rupanya masa tu kami sedang berada di Jalan Pantai Cenang dan pemandangan pantai Cenang dilindungi oleh deretan bangunan-bangunan kedai.

Then pak cik driver pun dropped us di big signage ini. Masa tu sungguh sesak jalan nak masuk ke drop point ini.

Jalan masuk ke Pantai Cenang. Pak cik driver tadi suggested that kami mula jalan-jalan di pantai dari sini dan gerak ke arah kanan ke main entrance of the beach yang lokasinya directly sebelah jalan utama, i.e Jalan Pantai Cenang. Good suggestion.

Cantik, luas dan bersih pantai ini.

Sangat indah sekali, subhanAllah.

Ok, here are the rest of the photos of this beautiful beach. Enjoy 😊.

Saya tak berani. Lebih prefer to have both my feet firmly placed on the ground or sand... hehe.

Cuba capture moments cantik begini.

Nun di sana ialah Pulau Rebak Besar.

Layered image gitu.. hehe.

Berusaha gigih saya cuba nak masukkan ketiga-tiga bot dalam satu framing.. hehe.

Khemah for water sports operators.

Ada macam-macam. Ada banana, donut dan sofa boats. Beratus-ratus cajnya.

Betul, memang ramai orang. Seen from this angle memang nampak macam sesak tapi sebenarnya tidak sebab the crowds were pretty much dispersed di pantai yang luas ini.

Kami diberitahu waktu petang begini memang ramai locals akan ke pantai ini. So masa begini tak ada bikini-clad tourists, except masa pagi dan tengahari.

Do you still remember your happiest teenage moments spent with your closest friends? The exuberance of youth.

Nope, naik bertiga pun saya tak nak.. hehe... no thank you 😂.

I guess I don't really mind the height, it was more because I can't swim. That, and the fear of water, deep wavy water.. hehe.

It looked really fun though.

And the photos and videos captured from up there must surely be totally awesome.

But I had to be content from shooting from the beach, yes, siree.. hehe.

Sibuk juga perairan pantai ni dengan water sports activities.

Photoshoot at the beach.

Us.

Memang seronok shoot format panorama di sini.

Kami dan sunset Pantai Cenang.

Langkawi Permata Kedah.

Aaa... sure nice lah video dari drone ni.

So nice berada di tepi pantai yang 'bersih' dari pandangan yang menjolok mata.

The Langkawi International Airport is nearby.

Maka fokus ambil gambar beralih dari pantai ke kapalterbang dengan latarbelakang sunset 😊.

Kami pun sampai ke main entrance ke Pantai Cenang ini. Ada this beautiful 'Pantai Chenang' sign.

Memang puas hati ambil gambar di Pantai Cenang ni pada waktu senja. Disamping sunset yang cantik, ada pelbagai aktiviti dan subjek yang boleh dirakam.

Next kami went for a walk on the 'Chenang Walk' di Jalan Pantai Cenang.

Nice street.

Cenang Mall, Langkawi.

Selain malls dan supermarket, Chenang Walk ini juga dibarisi dengan restoran-restoran, kedai menjual cenderamata, kedai-kedai yang menawarkan aktiviti Island Tour dan hotel-hotel bajet yang bersaiz kecil dan sederhana.

Chenang Walk.

The Cabin Langkawi.

Lapar dah masa tu so kami pun rancang nak dinner. Ternampak food trucks ni. Teringat dulu kami pernah makan di food truck di Melaka and it was delicious. Let's go check it out.

Cantik tempat khas food trucks ni.

Macam-macam ada.

Lots of fresh fruits and fruit juices.

Tapi kami tak end up makan di food trucks tu. Decided nak cari restoran.

Kami pun singgah di Warung Janggus.

Sedap! Alhamdulillah.

Lepas makan, sebelum balik ke hotel, kami ke pantai semula, kot ada fire show.

Cenang Mall.

Masuk kejap Cenang Mall ni.

Juga masuk ke sini. Saja nak tengok-tengok dalam tu.

Sampai di pantai. Haaa.. ada pun fire show. Dah dekat pukul 9 malam dah masa ni. Letih dah. Plus esok nak mangrove tour. So kami tengok la sekejap.

Jalan balik ke Cenang Mall dan ambil Grab Car ke Bayview Hotel.

Masuk Grab Car, driver ingat kami orang Arab sebab dalam Grab Apps nama saya ialah 'Syed'. Kata driver selalunya tourists luar negara je selalu guna Grab Car, so sebab tu la dia assume begitu...hehe. Also tambah Encik driver tu, kalau bukan Arab dan nampak muka macam kami ni, terus di assume dari Singapura.. hehe. Kami faham la juga sebab kebiasaannya orang Malaysia kalau ke Langkawi akan drive sendiri je.

Majlis kawin yang kami nampak siang tadinya masih lagi sedang berlangsung.

Sampai di Bandar Kuah. Pukul 9 malam dah senyap sunyi dah. Tak macam Pantai Cenang yang masih lagi meriah.

Pemandangan malam dari tingkap bilik hotel. Gelap, tak nampak bay...hehe.

Alhamdulillah. It was quite an eventful first day.

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. how do you pronounce Chenang ?
    Chenang as in cepat
    Or
    Chenang as in cendol

yang parachuteing tu .. macamana depa turun nanti ya?

1. Hmm.. good question. I pronounce it Chenang as in cepat :)

I baca ada 2 cara. 1st, take off and land from/on the deck at the back of the boat. 2ndly, can land in the water. They'll lower you down close to the sea, then release the safety pin. Tapi the 2nd way ni more for emergency and for professionals je la.

2. ada orang langkawi ajar...
      Chenang as in cendol
      dia orang Kedah , duduk langkawi..
      boleh percaya kot :))

land in water ?? hahhahhahaha [ gelak nervous }
      definitely i wont try lah!!
      even if land at the back of the boat pun saya tak berani !
      dont know how to swim and doesnt intend to learn :))

3. Oic... gitu sebutnya.
      I cuba ingat2 balik dan teringat la yg pak cik driver Grab tu sebut like 'cepat'. Tak ingat pulak if he pronounced it differently.
      Also ejaannya pun ada 2 versions: Chenang dan Cenang. So I guess one is pronounced like 'chendol' and the other one like 'cepat.

Yes... mcm dalam action movies! Can you imagine if you were dropped into the water. The drop itself dah buat jantung gugur. Then the land and the splash. Then submerged kejap and you are grappling for air. Then on top of the there is the drag from the parachute. Of course the force from the parachute will pull you hard ke belakang. And you're grappling some more. And all the while screaming at the top of your lung. If you can still scream given that you probably swallowed so much salty sea water. And you're probably had gone half blind also by this time due to the sting of the salt water.
      The horror!

Kan. I gather back of the deck tu pun bukannya besar. Buatnya my kaki tersangkut ke, or due to a sudden gush of strong wind I was blown over the deck etc etc...

Hahahaha.. semuanya horror.. hahaha... me so not adventurous.. hehe..