Friday, September 26, 2014

ISTANBUL 2014 - Day 08 - ASIA TOUR & BOSPHORUS CRUISE TOUR - CAMLICA HILL AND BEYLERBEYI PALACE

Day 08 - Asia Tour & Bosphorus Cruise Tour - Part 01

Yes, that's right, we went for another tour! Hihihi....
Entah bila lagi nak ada peluang datang Istanbul ni tu yg kami pakat plan gi tour2 ni to cover as much as possible :)

Selepas semalamnya we took the Full Istanbul Tour, esoknya kami went for another tour - the Asia Tour and Bosphorus Cruise Tour. Sebab kenapa kami gi touring back to back on that Sabtu Ahad adalah kerana isteri saya cuma ada weekend for a full day jalan2 to see Istanbul.

Hari tu hari Ahad, kebetulan adalah hari piliharaya di Turki untuk pemilihan Presiden Turki. Aman je saya tengok pilihanraya di sini, Alhamdulliah.

Pilihanraya Presiden Turki 2014 dimenangi oleh Perdana Menterinya ketika ini, Recep Tayyip Erdoğan menewaskan dua calon yang lain.

Itinerary tour kami pagi itu ialah ke Istanbul Asia belah pagi dan Bosphorus Cruise belah petang. Awal pagi pukul 8:30 am kami dah dijemput oleh travel agent di lobby Hotel Hilton Bosphorus. Walaupun kami sebenarnya ambik yg cara sit-in coach je [murah sikit], Istanbul Asia Tour seolah-olah dah jadi macam Private Tour pulak sebab tak ada peserta lain yang menyertai program ini selain kami :)

Dan ni lah private tour guide kami [ewah... private konon...haha] dan nama dia Ali. Baru je beberapa bulan jadi tour guide. English dia ok la, boleh faham. Tapi kami berdua setuju yg si Ali adalah tour guide yg bagus. Accommodative, professional, kelakar dan very knowledgeable.   

Our first destination is Çamlıca Hill. Bukit ni tingginya 267 meter di atas aras laut dan merupakan bukit yang tertinggi di seluruh Istanbul. Jadi bukit ni penuh dengan menara-menara pemancar telekomunikasi.
Memang best kalau relak2 kat sini. Kata Ali harga food and drinks kat sini adalah dikawal govt and therefore murah/resonable. 

Top right hand corner photo: tu tempat tinjau ke arah belah Istanbul Eropah.

Di bukit tu juga ada hutan pokok pine. Ali kata, nama Çamlıca maknanya 'kawasan yang penuh dengan pokok pine'. Pokok-pokok pine yang memberi nama kepada bukit ini terletak di hujung taman. 
Tapi masa kami tiba di kawasan pokok pine tu, tempat tu banyak sampah sebab pencuci kawasan ni lewat tiba pada hari tersebut, mungkin kerana dia keluar mengundi sebelum datang bekerja.

Tapi kawasan pokok pine tu memang la cantik!!


Taman yg terpelihara cantik. 

Boleh nampak benua Eropah dari bukit ni.

Pemandangan sebahagian benua Eropah dan Asia dari Çamlıca Hill.


And of course ada kucing2 comel kat atas bukit ni! Hihihi...

Pemandangan kawasan komersil Istanbul Asia dari Çamlıca Hill



Lepas spending a very relaxing walk and enjoying the view [and tangkap gambar of course!] from the Çamlıca Hill tu kami seterusnya ke Beylerbeyi Palace yg merupakan Summer House for Sultan2 zaman Ottoman dulu.
Tiket masuk ke kawasan Beylerbeyi Palace.


Laluan masuk ke Beylerbeyi Palace.

Terowong masuk ke Beylerbeyi Palace.

Bosphorus bridge yang melintasi taman Istana Beylerbeyi. I think it was such an awesome sight!

Taman cantik yg terjaga rapi.

Sebab dah teruja benor dgn view ni, saya shoot a few more...hihi...


Di taman istana juga ada satu pavilion yang dibina di tepi laut, tempat keluarga Sultan beristirahat pada masa dahulu. Foto ni saya shoot dari boat semasa Bosphorus Cruise tour yg saya rasa elok dimuatkan di sini untuk beri sudut pandangan dari bosphorus.

Dan ini pavilion shot dari arah taman.  

Dan ini lah Beylerbeyi Palace. Istana ni tidak boleh dilawat sesuka hati. Untuk melawat bahagian dalam istana ini ada Guided Tours yang disediakan mengikut waktu yang tertentu. Tour ini dikendalikan dalam dua bahasa: Turki dan Inggeris.



Compare dgn istana-istana Ottoman yang lain, Berlerbeyi Palace kiranya tak besar sebab ia cuma Summer House dan bukan kediaman rasmi Sultan Ottoman.
Satu lagi shot dari boat cruise.

Dari buku postcards Beylerbeyi Palace.


Kerana fotografi tak dibenarkan, maka saya pun beli the DVD.

Berikut adalah foto2 Istana Beylerbeyi dari Postcard book dan dari internet.
Masuk2 je dalam istana ni, visitors are greeted by this view. Awesome giler!


Sultan's apatment - the Prayer Room.

Anak-anak Sultan turut diajar kesenian muzik oleh guru-guru yang dilantik. Di sinilah mereka membuat persembahan untuk Sultan dan keluarga Sultan.


Bilik Menunggu untuk tetamu-tetamu Sultan.


Sebagai menghormati Islam, hiasan/ukiran/lukisan dalam istana ni hanya menggunakan motif bunga-bungaan dan benda-benda yang tidak bernyawa. Antara motif yang banyak digunakan ialah Bunga Tulip kerana bentuk bunga ini bagaikan kalimah "Allah" dalam Tulisan Arab.



Bilik Singgahsana Sultan ini dihiasi dengan lantai parquet yang menarik.


Dewan Santapan Keluarga Diraja.


Hiasan bermotif bunga ros juga banyak digunakan kerana dipercayai sewaktu Nabi Muhammad saw Mikraj ke langit dalam peristiwa Israk dan Mikraj, peluh Nabi jatuh ke tanah dan bunga-bunga ros tumbuh di tempat di mana peluh baginda menitik.



Ceremonial Hall ini adalah bilik yang paling cantik di Istana Beylerbeyi. Balkoni di tingkat atas bilik ini dikhaskan untuk wanita-wanita Istana dalam sesuatu upacara.



Bilik rehat Keluarga Sultan. Nampak cantik tapi tak tahulah sama ada selesa berehat di sini dengan perabut-perabut yang sebegini.


Bersambung...

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

8 comments:

  1. masyallah..subhanallah..subhanallah..subhanallah........................i loveeeeeeeeeeeee the architectural of the buildings....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SubhanAllah....
      They don't make it like that anymore kan :)
      Saya rasa elok sgt kalau ff plan gi Turki since byk banggunan2 yg cantik cam ni.
      Memang le kos agak mahal dan kena bercuti lama tapi worth it. Sgt :).

      Delete
  2. and the interior tooooooooooooooooo...... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know!
      I was speechless most of the times I was in that istana...in awe gitu.... hihi...

      Delete
  3. cantiknya turki!!! cantiknya!!! dan yang best tu photos published here are a lot different than the normal turkey tours by some other peoples'. hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam GB :)
      How are you dear?

      Thanks for dropping by and for the comments. Memang Turki ni cantik GB. Agaknya kalau masa lain musim tentu kecantikannya lain pulak kan. Juga Turki ni, well at least setahu saya Istanbul ni, ada macam2 benda boleh buat dan lawat.

      Mungkin sebab saya letak banyak foto2 kot...hihi... Sebenarnya saya ni kalau pi jalan2 memang suka ambik as many photos as possible. Dan saya suka pelbagaikan foto2 saya ni. So jadinya tu yg kena buat banyak entries tu...hihi...

      Delete
  4. Assalamualaikum En Syed,
    Beberapa hari tak 'tour' di sini, mata kurang selesa, gatal, berair, dan tak nak lebih teruk,
    terpaksa rest mata dengan tidak mengadap komputer..

    Subhanallah..Seni bina Turki memang cantik sungguh, tak terkata tak terucap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikusalam pt :)
      Kesian pt, tak sihat ya. Betul tu, elok take a good rest.
      Tapi kalau nak gak ngadap komputer jugak kena la pakai cermin mata hitam...hihi...
      Joking je.... No PC for you Missy! :)

      Ok, take care...

      Delete