Wednesday, September 10, 2014

ISTANBUL 2014 - Day 03 - PART 02 - PHOTOGRAPHY & WALKING TOUR - CEMBERLITAS HAMAMI-ERENLER-SAHAFLAR CARSISI

Now on with Day 03 - Part 02 of the Photography and Walking Tour in Istanbul.

Photography & Walking Tour diteruskan. Dari Tomb and Cemetery of Mahmud II, kami berjalan lagi.

Dari Mausoleum of Sultan Mahmud II, kami berjalan ke Cemberlitas Hamami.

Sambil jalan shoot and shoot :)

CEMBERLITAS HAMAMI

Nurdogan took me for a quick stop at Çemberlitaş Hamamı just to look around. Dalam tour tak ada plan for Turkish bath dan kalau ada pun saya tak nak le sebab tak nak kena seksa dgn urutan2 dan libasan2 tuala...haha. Sekali dulu dah try cukup ler!

Di entrance Çemberlitaş Hamamı ni ade Traditional Turkish Bath Barber.  



Brochure Turkish bath ni.
Agak mahal dan dari review2 yg saya baca, ramai yg tak suka. 
In bahagian lobby. Quite nice ambiance. 

Çemberlitaş Hamamı ni terletak di jalan Divanyolu dekat dgn the Grand Bazaar di area neighborhood Çemberlitaş dalam district Fatih. Ia merupakan salah satu Turkish bath yg bersejarah sebab very old. Dibina pada 1584, it was commissioned by Nurbanu Sultan, isteri kepada Sultan Selim II sebagai charitable foundation untuk orang2 miskin. Also bersejarah kerana ia dibina oleh arkitek terkenal Ottoman Mimar Sinan. 

Cuma setakat di lobby ni saja kami masuk. 


Seterusnya kami berjalan pula dari Cemberlitas Hamami ke Erenler Cay Nargile Bahcesi cafe.

Lagi pemerah pomegranate. Lepas ambik foto ni, the guy kata 10TL for 1 photo. Saya pun konon2 la nak keluarkan wallet. Cepat2 dia kata dia bergurau je dan gelak2. Saya pun gelak la sama...haha. That guy yg tengah beli tu lepas tu terus keluar camera dia dan ambik gambar juga...hihi...

Good thing saya belum lapar masa tu. Otherwise dah suruh Nurdogan stop kejap for a snack...hihi.

Ini adalah water fountain dan ada banyak di Istanbul. Masa jalan2 tu memang saya terjumpa banyak fountain2 tu yg kebanyakkannya dah tidak digunakan lagi. Dulu2 cara nak salurkan air ke kawasan Istanbul ialah dgn cara ini. Masa zaman Ottoman dulu, membelanjakan wang untuk pembinaan fountain dan saluran air adalah satu sedekah dan tak ada Sultan, mak Sultan, anak2 perempuan Sultan dan orang2 kenamaan yang tak derma duit buat fountain2 tu. Yg ni ialah apa yg dipanggil Wall Fountains yg dibina pada dinding banggunan, taman2 atau courtyards. 

Dan kami jalan lagi dan stop kejap di masjid ini and took a few shots. 

Dan jalan2 lagi. Rasa seronok kerana saya noticed Nurdogan ikut style saya yg tak suka lama at one place. In fact dia sendiri pun bagitau saya yg dia senang dgn cara saya ambik gambar, cepat dah tak payah lama2. Cam ner tak lama sebab Nurdogan ni rajin bagitau apa dan dari angle mana yg sesuai nak take photo. Maklum la kan dia tu local :). 

Banyak back lanes dan jalan2 short cuts yg kami lalu. Seronok betul ambik gambar. Saya noticed if you jalan2 dengan somebody local, people are more accepting dan kurang sikit that curious look. Sama experience masa jalan dgn Hassan pagi tadi.

Tengah nak lintas tetiba ada 2 tram lalu opposite directions. Cepat saya compose and shoot. So touristy of me kan....hahahha... aha....

The shoe shiner yang saya nampak semuanya orang tua2 je. Tak lama lagi luput kot profession ni di Istanbul. 

ERENLER CAY NARGILE BAHCESI CAFE
Dan kami pun tiba di Erenler Çay Bahçesi cafe. Entrance nak masuk pun macam dramatic...hihi. Saya teringin gak nak hang out places cam ni....hihi...

Hookah pipes and arang membara untuk water pipes atau nargile pipes. 

Aaaa.... the lounge area. Very inviting, welcoming. Redup dan sikit berangin, nyaman. Elok benor rehat kejap sebab kaki dah penat dan tekak dah haus. So saya tak le try hookah pipes tu cause tgh2 haus dan panas tak kan le kan...hihi. So I had tea and a bottle of water. I also had a good chat with Nurdogan about, among other things, the tour and the places it covers and what's the tour like during other seasons. 

The cafe's interior. 

I like the photo on the right. A man in front of his computer smoking a nargile pipe [which had been around for 500 years]. 

Very spacious. Totally cool place to meet friends and hang out.



Entah apa kena dgn saya tapi saya rasa teh kat Istanbul ni sedap betul. Ada one time tu saya try apple tea.... waaa..... sedap betul!!!


Destinasi seterusnya ialah Sahaflar Carsisi [Book Bazaar].

Lebih kurang 1/2 jam di cafe, kami gerak. This is a 300-year-old alleyway dekat Grand Bazaar.

According to Nurdogan ini adalah sebuah sekolah. Nice.

Lepas tu kami berjalan lagi.

Left photo: banggunan belah kanan tu ialah Grand Bazaar. Nurdogan tanya kalau saya nak masuk jalan dalam bazaar tu. Saya kata tak payah cause hari lain saya akan round2 situ. Lagi pun dalam tu ader lebih 3,000 shops. Huiisshhhh.... lain kali je lah...hihi....

Suasana luar Grand Bazaar.

Salah satu entrance ke Grand Bazaar. 

SAHAFLAR CARSISI - Second hand book bazaar

So now kami ke book bazaar pula, the Sahaflar Carsisi. It is a second hand book bazaar. Bazaar ni terletak antara masjid Beyazit dan pintu masuk [Fesciler] Covered Bazaar. Ia merupakan salah satu market tertua di Istanbul. Dulunya penjual buku berada dalam Covered Bazaar tu tapi telah berpindah keluar dan set up shops kat bahagian courtyard. Lepas Printing and Publishing legislation diperkenalkan, trading of book jadi lebih hebat dan tempat tu mula dikenali sebagai Sahaflar Çarşısı.


Huh... penat buat research....hahaha. Tapi best bila tahu serba sedikit secara ringkas tempat2 yg kita visit, kan :).

Banyak book shops di sini. Old books and new books.

Dan banyak sekali buku2 tentang Islam.

Nurdogan bersembang dgn pak cik ni. Disamping pak cik ni berjaja di sini, dia juga sering bagi makan kucing2 di kawasan tu. Sekali feeding time according to him, ada dekat 70 ke 80 ekor kucing akan datang! Masa tu bukan feeding time so saya notice cuma ada dalam 5, 6 ekor je. Elok la tu. Kalau ada masa tu ada 70 ekor sah2 saya berada di situ berjam2 agaknya...hihi. 

Suasana di book bazaar.


And of course ada kucing2...hihi. So harus take a few snaps :)

Ibrahim Müteferrika ialah seorang ethnic Hungarian Unitarian yang telah memeluk agama Islam. Beliau adalah, antara lain, seorang diplomat Ottoman, Economist, publisher, historian, astronomer dan Islamic scholar. List pada tugu tu ialah the titles for his 17 publications. 


Kucing lagi. Masa ni my tour guide tu pun ambik gambar kucing2 ni gak... hihi...


Di sini juga ada wall fountain yang masih boleh digunakan.

Cantik deco nya...

Pintu masuk/keluar ke Sahaflar Carsisi. 

Selesai pusing2 di book bazaar tu, kami pun gerak ke destinasi seterusnya.

Bersambung ke Day 03 - Part 03....

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

4 comments:

  1. first foto..
    saya kata .. besarnya cermin kedai dan plate!!
    rupa-rupanya ..
    avatar n watermark!!
    heh eh ehhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.... kan.... hihi
      Masa mula2 letak foto tag tu, saya rasa macam tak sesuai cause when blended cam tak kena.
      So I masukkan a bit of 'white light' around foto I yg tgh ambik gambar tu...

      Delete
  2. merahnya delima kat sana!
    ada try tak rasa air delima tu..?

    pakcik tu sungguh mulianya hati dia
    moga dimurahkan rezeki dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg perah fresh tu kami tak cuba. But we bought yg dalam kotak at supermarket. Ooo... sedap tapi manisssss. Pada saya la manis sungguh cause I lama dah abstain from sugar. To me wife biasa je kata dia.

      Amin. Baik sungguh orangnya.. peramah.

      Delete