Monday, September 15, 2014

ISTANBUL 2014 - Day 03 - PART 05 - PHOTOGRAPHY & WALKING TOUR - FENER

Dan ini entry bahagian terakhir [Part 05] Photography & Walking tour, melalui kawasan Fener/Balat. Jalan2 kat sini memang saya nantikan. Sungguh pun kena naik jalan cobblestones up the hilly slopes, namun pengalaman berada di situ was one of the highlights of my entire trip there in Istanbul.

Kami mula masuk ke kawasan Fener ke kubur Mehmet Emin Tokadi. 

Sepanjang perjalanan tu banyak juga people shots yg sempat saya rakam. A man sitting on the grass by the road side enjoying his sandwich. Dan seorang lelaki, kalau tak silap saya, dengan mesin pengasah. Ada juga saya perasan peniaga begitu yg jalan di kawasan perumahan. 

Nurdogan bawa saya ke tempat with this view :)

Ada juga a few peniaga2 di tepi jalan macam mak cik ni yg jual sejadah, tasbih dan lain2 barang.

Dan ini kubur Mehmet Emin Tokadi. He is one of the well known sufi saints of Turkey.

Dan seterusnya kami berjalan lagi lebih dalam kawasan Fener. 

Banyak juga tembok2 batu lama dan rumah batu/papan 2 atau 3 tingkat yg some of them rapat2 kedudukannya. Nurdogan ada juga beritahu supaya berhati2 ketika mengambil gambar di kawasan ni especially the ladies. Saya kata saya faham dan akan be very careful. Tapi kekadang tu tak berhingat bila dah excited...hihi... 

Moments shot cam ni yg saya suka sungguh pun mungkin tak punya sebarang erti pada orang lain...hihi... Cuba2 nak capture suasana di sana :)

Haaa..aha... burung2 ni pun jadi subjek fotografi saya...hihi...

Rasa saya, akak tu is a baby sitter atau operates a small tadika. Sangat hati2 saya ambik gambar2 ni. Ye la kan, tak nak la ganggu. Dari jauh saya zoom seketat2nya...hihi...

Ni shoot as I was passing. Masa shoot tu tengok2 gak sekeliling...hihi..

Satu lagi shot yg saya suka, of 2 guys tengah engrossed with the handphone. 

Kesian tengok si kecik ni. Dengan kaki comot dia. Nampak macam tgh meradang je. Ada la benda yg dia tak puas hati tu kot.....hihi...


- A boy looking out through the window's iron bars at the men doing renovations.

- Dari jauh dah ternampak mak cik jubah hitam tu. Takut gak nak ambik gambar dia. Tapi berani2 kan jugak. Dan dapat! Hihi...
- Sebenarnya susah nak ambik gambar mereka kerana kebanyakkan mereka mesti renung saya. Agaknya jarang sgt mereka nampak pelancung yg muka asia hidung besar kulit gelap macam saya ni kot...hahaha... 

Managed to get quite a few people shot actually, which was what my target was. And I always ensure that I was never intrusive or bothering them.   

Some men in front of a bread shop and grandparents with granddaughter. Shots like these just made my day complete :)

Soonest I took these shots, I reviewed and smiled a huge smile, for at least 10 minutes...hihi.... 

Akak tu asyik dok renung je at me as I passed by. When I am already like 3 doors away from her, when I looked back, dia masih lagi renung. Cam creepy la pulak...hihi...


Banyak sungguh masjid sampai saya dah tak larat dah nak keep track yg mana satu...hihi.
Still, their magnificence amazes me....



Salah satu shot yg saya target nak ambik ialah foto laundry tengah di jemuran. Actually nak yg direntang from from banggunan to the next, tapi dapat yg ni je. Jadi laaa...hihi....

Seronok dapat capture suasana di situ dgn adik2 comel ni. 


Seriously, even kat kawasan tu lori sampah situ even masa I jalan next to it tak la bau busuk macam lori sampah kat Malaysia ni yg dari 100 meter dah buat orang nak muntah. Tengok tu, kering je, tak de pun air sampah yg busuk dok mengalir melimpah2 kat jalan raya. 

Hihi.... more laundry shots...hihi...
Chomel kan adik tu. Actually dia senyum dan lambai2 kat saya. Saya pun lambai le balik..hihi. 


Kata Nurdogan, mereka tu college students tgh study the wall fountain tu. Student arkitek kot. 

Bila Nudogan tanya bawak apa dan nak kemana, adik tu merungut2 dan Nurdogan ketawa. Kesian, berat agaknya...hihi...

Seterunya kami berjalan lagi di kawasan Fener tu ke arah The Phanar Greek Orthodox College [dalam map ni Rum Ortodoks Patrikhanesi].

Makin lama makin berani saya capture people shots di situ. Alhamdulillah tak jadi apa2 yg tak baik. Macam saya kata tadi, saya sgt berhati2. Capture je cepat2 mana yg sempat. Tak payah nak aim lama2 compose beria2...hihi.  





Mesti lah ada foto kucing...hihi...

Lawakan adik perempuan tu. Saya pun tak tau kenapa dia macam terpaku je macam tu. Tak nampak pulak saya apa2 di arah mata dia stare tu. 

Nurdogan cadangkan saya ambik shot ni [foto kanan] nak tunjukkan jurang perbezaan penduduk di Istanbul. 


Masjid yg betul2 sebelah banggunan/rumah.

Pak cik2 penjaja. Dia suruh saya beli watermelon. Tentunya sedap manis and juicy. But I can't :(.

Penjual fruits. 



Pada saya pemandangan macam ni memang sgt inviting. Best kalau dapat lepak2 kat bawah keredupan tu, sambil minum apple tea :).

Haaa... finally, rumah2 kaler2 ni... :)


Pak cik ni berada at the right place and time for me to take his photo...hihi...


Ehhhh.... kucing lagi! :)

Old wooden houses. 

Nurdogan kata masjid ni agak tua juga. Saya lupa pulak dah nama masjid ni. 

Saya tunggu sampai pak cik ni keluar dari redup dan masuk ke dalam limpahan cahaya matahari tu, and SNAP!! Hihi... :)

Saya suka shots yg simple2 cam ni :)

Saya pun tak pasti apa yg pak cik tgh buat. Tgh ikat mata kail kot. 

Saya suka betul kaler2 rumah2 di situ! Harmonious! 

Setiap rumah ada lain designs, kaler dan dengan ketinggian tingkat2 yg berlainan disebabkan kecerunan berlainan. 



Jemur karpet...

Saya juga suka ambik foto pintu2 lama macam ni :)



Bila saya dpt foto kiri, mak cik sedang jalan bawak groceries at this street with laundry direntang sedang dikering oleh cahaya mentari...... rasa bersyukur sgt. 


Suka betul saya dgn kaler2 ni. Jalan tu pulak membelok cam tu made the foto look nice ler :)

Curam! Lenguh menggeletar kaki! 

More meows!! :)

Shot kanan tu juga salah satu shot yg saya target nak dapatkan. Alhamdulillah dapat.

So how la. Cannot resist. So cute what! Hihihi...

Baggunan batu merah tu ialah The Phanar Greek Orthodox College. Secara ringkas ianya adalah "the oldest surviving and most prestigious Greek Orthodox school in Istanbul, Turkey".



Dan jalan lagi. Aduh... masa tu dah tak larat dah. Rasanya kalau tak panjat2 bukit tu, boleh lagi jalan. Dah ketaq dah masa tu...hihi... 

See how curam it is. Siap ada bina tangga untuk turun dgn lebih selamat.


More cuties! :)

Kata Nurdogan hari tu bukan laundry day. Still, dapat a few shots cam ni pun jadi la kan :)





Dan inilah secara keseluruhan perjalanan saya [100% jalan kaki ni] sepanjang lebih kurang 5 jam dari Sultanahmet ke hujung Fener. 

Seronok? Tentunya. 
Penat? Oh, definitely yes!
Berbaloi? Sangat!
Got chance, will do it again? Like, yeah!  

Sampai je hotel, terus shower, solat dan took a nap. It was the bestest nap ever...hihi. Then bangun, upload photos to computer dan did back up. Then siap2 dan keluar cari dinner. Plan nak tapau je. So cari2 le restoran. Tiap restoran sini ada menu kat entrance. Kami pun check2 dulu dan wife nak makan ayam dan nak pedas2. Me too...hihi...

Suasana dalam Daba Restaurant and Cafe.

Pandang luar dari Daba. Street ni banyak restoran with seats and table on the pavements.

Sambil tunggu order siap, kami makan ice cream dulu. Sedap weh!

- Dondurma ialah ais krim.
- Kori soslu pilic ialah chicken with curry sauce [sedap dan pedas!]
- 30.50 TL adalah lebih kurang RM45.00.
- Kami order 1 meal je sebab portion besar! 

Pas tu kami singgah sekejap di supermarket BIM.

Suyu Elma = apple juice
Sünger = sponge

Oh ya, btw macam ni le rupa Turkish Lira :)

Ok, selesai sudah entires untuk hari ke 3 semasa di Istanbul.

Kami di sana selama 16 hari jadi pas ni akan bersanbung ke entry Istanbul seterusnya :).

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. Orang yang jual asah tu nak asah apa yer? pisau, parang atau ais kacang (ngeee)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi... pisau dan parang actually.
      Hmm... tak pulak nampak kat mana2 org jual ais kacang... :)

      Delete
  2. yaallah!!
    banyaknya gambar!!
    dan cantik-cantik!!
    puas betul saya nengok the real Istanbul hari ini!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks doc.
      Yes.... hihi... memang saya ambik banyak gambar...hihi... siap beli additional memory card...hihi...

      Delete