Wednesday, September 3, 2014

ISTANBUL 2014 - DAY 01 - PEOPLE

Dan seperti biasa setiap kali gi cuti2 saya pasti memuatkan people shots of the places I visited. These were captured masa kami jalan2 di Taksim Square dan masa atas Big Bus Istanbul.

Ni di Gezi Park near Taksim Square.


Waktu lunch, ramai yang duduk2 bawah pokok rendang sambil baca paper, merokok atau sembang2.

Sah ni pelancung2 sebab setahu saya wanita Turki tak berjubah tutup cam tu.

Haa.. wanita Turki style tudung lebih kurang Malaysian.

Suasana di Taksim Square.

Sangat banyak cafe di Istanbul. Mana2 corner pun mesti ada.


Yang dijual tu ialah Simit, a Turkish bread with sesame. 

Simit boleh dikatakan Turkish fast food dan ianya murah. Selalunya dimakan dengan keju Turki seperti feta cheese dengan segelas ayran [traditional juice campur dengan yogurt dan air]. 

Hmm... fikir2 balik macam rugi je kami tak cuba roti ni. Bukan apa, takut keras roti tu sebab roti2 Turki lain yg kami cuba samada di hotel masa sarapan atau di restoran2 semuanya keras2 belaka. 


Ni betul2 bawah tugu Ataturk tu. Dengan orang ramai keliling, dia tak kisah pun tidur...hihi...

Remaja2 Istanbul.




Hmm... masa tu ada 2 orang wanita seksi tengah lalu. Obvious sgt kan...hihi...



Yang ni pulak jagung, Taze Misir [fresh corn] and Kebap Misir [kebab corn]. Bila pass by, terhidu bau sedap jagung kebap tu :).

A few times kami makan di cafe ni. Sedap, simple dan tak mahal. 

Sana panggil DONER KEBAP not KEBAB :). 

Bila pass by sini, woooo.... tetiba jadi lapar...hihi...






There are a lot of parks in Istanbul and Istanbul people loves to hang out at their parks :).

Ni la sebabnya kenapa post on 'people' ni mostly foto lelaki je. Wanita2 Istanbul seksi2 belaka. Byk foto2 mereka yg saya ambil terpaksa di delete...hihi....



One of my fav! :)


Lalu the bridges mesti ada orang memancing.






And I was told during summer they do a lot of swimming or in this case sun tanning too :)



That guy looked like a diver.



More fishing...





Selling simit and breads by the road side.






If you like jagung, you're gonna have a great time in Istanbul, I reckon...hihi






No, I have no idea what's he gonna do with or to the rabbit....

Cafes with tables and chairs out on the pavement memang le banyak.










This guy actually jual bottled water at the Tram station.










Bersambung....

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

7 comments:

  1. istanbul.... aku datang..!!

    eyh... silap.. x dapat nak datang... hehehehe...

    hermmm ...

    bila la dapat pergi.... suka tgok gambar2 En Syed... rasa macam pergi sekali.... ;)

    dan macam dapat feel je bau2 an kat sana tgok gambar ni... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha... tu one of my fav malay film actually :)

      Hi CPL, how are you? Long time no hear from you. And I can no longer access your blog la dear... :(

      Sebenarnya, cara saya buat blog memang saya buat nak capture what is was like being there. Supaya after years nanti and saya looked back this entry saya akan teringat semula pengalaman saya di sana. Ini penting bagi saya kerana rasanya ini lah the first and last time saya ke sana melainkan kalau2 ada rezeki lagi la. Tu yg saya muatkan as many photos as possible.

      Hihi... bau2an yg boleh buat saya rasa lapar especially bila lalu restoran2 doner tu.. :)

      Delete
    2. haa... cite tu best... susah tau nak dapat megi kat sana... hehehe

      saya dah lama tak meng warkah ke blog.... kadang2 ja saya kat sini : suzilawa.blogspot.com

      minta maaf sbb tak bagi tau....

      blog lama totally closed for everybody... biar kan terkubur ia tinggal kenangan... ;) ..

      Delete
    3. Ada saya beli yg macam maggi i.e cam mee segera, tapi bukan mee tapi pasta with white sauce macam carbonara sauce and satu lagi like spaghetti bolognese sauce.... dua2 tak sedap la CPL... :(

      Oh ye ke... ehh... tak pe... ok saya faham....

      Delete
  2. love your watermark!!!!!!! :)
    CPL aktif kat instagram je en syed..
    en syed ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks doc. Nak dekat sejam saya buat watermark tu...hihi..
      Saya pernah ada. Dah lupa username/password dah..hihi...

      Delete
  3. chop.. terpost..
    ada instagram tak?
    add lah kita orang .. :) drsinga .. suzilawa

    ReplyDelete