Thursday, September 11, 2014

ISTANBUL 2014 - Day 03 - PART 03 - PHOTOGRAPHY & WALKING TOUR - ISTANBUL UNIVERSITESI & RAGMEN SAHAF

Terus dgn Photography and Walking Tour of Day 03 - Part 03.

Dan kami pun continue dgn tour ke tempat2 seterusnya.

Dari Book Bazaar kami ke Istanbul University pula.

Ni betul2 di luar book bazaar tu. 

Di luar book bazaar tu ada ramai penjaja2 yg jual macam2 benda especially used items. For example, pak cik ni jual old watches, tasbih, old photos, some metallic copper thingy yg saya rasa are shoe horns and lots of benda2 logam like small ornaments and other trinkets. 

Lega bila masa ambik shot ni pak cik ni nampak macam tak kisah je. Nurdogan ada gak nasihat kalau boleh jgn ambik foto2 mereka cause mereka ni menjual di sini tak de kebenaran. Tapi saya tetap gak curi2 ambik...hihi...


Nice area ni, redup and cool. 



ISTANBUL UNIVERSITESI
Dan ini ialah Universiti Istanbul atau Istanbul Universitesi. Alahai, tgh ada construction kat depan tu pulak.

Tak pe kalau ada sesuatu yg kiranya 'distracting' atau 'menghalang' subject, maka masukkan saja benda tu. Haaa... siap masukkan pokok, bendera dan orang turun tangga sekali...hihi... 

Kebetulan ada pula 'Free Gaza' sign. So masukkan sekali lah :). Masa ambik shot ni saya berdiri betul2 depan digger tractor tu with all the dirts...haha...

Saya suka entrance tersergam ni :)

Left photo: Banggunan behind the men is the Istanbul University's Vocational School of Social Sciences building. The men were about to have lunch I think. 

Dan ada pula kucing yg sgt comel tengah tunggu for food :)

Lepas tu lagi banyak kucing datang..hihi... Masa I ambik shots ni kat tembok dari bawah ramai orang2 yg lalu lalang tengok sambil tersenyum. Agaknya diaorg pelik apa la tourist ni kucing2 pun nak diambik gambar...haha.... Lepas tu a few tourists pun join saya ambik gambar :).


Saya suka bila jalan2 masa tour tu terserempak dgn byk kucing2 comel...hihi.. But of course tak boleh nak spend time lama2 dgn kucing2 ni cause we had to move on....

Bye bye cats and kittens... take care :)

Perahan jus oren ni pure-pure punya jus. I dah try masa di town, woooo.... superb!

Foto belah kanan is the Faculty of Communication. 
Seterusnya ke Ragmen Sahaf, a book store.

Dan sampai pula ke sini. We made a quick stop to look at this cooper smith workshop. Nurdogan tanya if we can take photos. Copper smith tu kata ok. I'm so excited...haha. 

Pada saya simple photos of copper cups and other items macam ni cukup saya suka. Kalau la dpt shot copper smith tu tgh buat kerja lagi la best kan...hihi. Ni pun dah cukup dahhh... :)
 RAGMEN SAHAF
Then kami stop di sini pula. Saya suka betul walking tour ni sebab banyak stop2. Just short stops which is just the way I like it. Entah apa yg Nurdogan kata pada owner tu dalam Turkish language, habis cakap dia kata saya boleh ambik foto. Waa... apa lagi...hihi... Kata Nurdogan ni kedai buku yg popular dan sering dikunjung pelajar Istanbul University. 

Saya fikir mana la nak dapat shots kedai buku macam ni kalau tak mintak kebenaran dari owner, ye tak. Good thing ada local tour guide...hihi. 

Selain buku2 ada juga souvenir items. 


Kami jalan2 lagi di kawasan Fatih ni.
Jalan lagi terus ke arah Kirazli Mescit Camii.

Dan tiba di satu junction yg menarik dan sibuk. Narrow streets and banggunan yg rapat2. 

So saya took a few shots of the suasana.

Wall fountain and people shot.

More wall fountain and people shot...hihi...

Pelbagai jenis kacang yg dijual. I wonder how dia nak tolak cart tu naik area2 yg berbukit. Looks very heavy.

Dan dicelah banggunan akan ada masjid2. Inilah Kirazli Mescit Camii. Kami berhenti sekejap di sini to freshen up a bit. Cuaca agak panas masa tu.
Jalan lagi ke arah Padisah Konagi Hotel and Cafe.

Dan kami tiba di kawasan di mana kata Nurdogan ada ramai immigrants.

Keadaan banggunan di sini nampak tak fit for living tapi still ada families yg tinggal situ.

Pada saya yg suka take people shots memang best berada di kawasan macam ni. Pelbagai activiti yg ada. That guy yg bawak laundry tu was dari Hotel Padişah Konağı. 

Hotel/Cafe Padişah Konağı. 

A man and his wife and children washing cars.

Is she local or a tourist? I wonder. Rasanya local kot cause dia sorang je nampaknya. I wish I had a better composed shot. 

Nurdogan kata building ni not fit for living tapi dah keadaan hidup yg susah, penghuninya tetap juga occupy. 


Awesome views of a masjid.

More people shots.

Teruk condition banggunan2 ni.

Kanak2 yg tinggal di kawasan ni. Tak pakai selipar pun. 

Young guys just hanging out. Punya la saya berhati2 ambik shot ni....hihi...

More shots of the kids in the area. Kesian tgk budak yg left photo tu.


Ada juga saya terserempak dgn beberapa orang lelaki yg mengutip sampah dan barang2 buangan. Imagine the heavy load and having haul it up the slopes under the hot sun. Rasa macam nak bagi sedekah je. 




And this end the Day 03 - Part 03 of the Photography and Walking Tour....

Bersambung ke Part 04 :)

Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. en syed pernah ke india? boleh shoot banyak pasal orang2 dia.. tanpa perlu minta permission :)
    tapi bahagian utara la cantik skit.. bahagian selatan mcm kat Malaysia je.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada, kami pergi in 2012. Kalau Nahar berminat nak tgk photos yg saya ambik boleh check entries saya pada 2012 November & December dan 2013 January.
      Tapi kami cuma di bahagian utara. Belah selatan tak pegi lagi. Oo.. selatan tu macam Malaysia jugak ya.

      Delete
  2. i love the cats tooo.....super adorable..actually baru belajar mencintai kucing sepenuh hati since my husband decide utk bela 2 ekor anak kucing terbiar...like him..pegi la mana2 pun..kucing2 mmg suka keliling n mintak makan kat dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi.. that's so cool of you and your husband! :)
      Saya bagi amaran sikit ya ff. Jaga2 kerana secara tidak disedari, kucing2 you tu akan mencuri hati you...hihihi....

      Delete
  3. Replies
    1. Aaaa.. yes.... 'kitap' is in Turkish which means 'book' :)

      Delete