Monday, September 9, 2024

MOROCCO-SPAIN-PORTUGAL - MOROCCO - HASSAN TOWER AND MAUSOLEUM MOHAMMED V

Assalamualaikum.
Setelah selesai lawatan di salah satu kota bersejarah di Maghribi iaitu Kasbah Oudaya, kami pun meneruskan program lawatan kami di Rabat ini ke Hassan Tower dan Mausoleum Mohammed V pula.

Seperti biasa, semasa dalam perjalanan dalam bas, kami terus merakam suasana bandar/kawasan yang kami lalui. Dalam bandar Rabat ini terdapat banyak tinggalan-tinggalan bersejarah yang pada pemerhatian kami telah dibaikpulih dengan baik dan diintegrasikan ke dalam kemodenan bandar dengan baik sekali, yang terus mengekalkan peranan Rabat sebagai ibu kota budaya dan warisan.

Pintu masuk (yang bertangga) ke kota lama ini namanya Bab El Bahhar.

Pintu kecil pula ialah Bab El Rahba, yang dinamakan sempena Rahba Dabagha (Tannerie Square), sebuah pasar yang sehingga hari ini masih beroperasi hari ini. 

Ini pula kubu 'Borj Lalla Qadiya', yang dipercayai mula dibina pada abad ke-17 bersebelahan makam seorang wanita wali bernama Lalla Qdiya.  Satu ketika dahulu fungsi penting kubu ini adalah sebagai tembok pertahanan yang melindungi bandar dari serangan musuh dan lanun yang datang dari arah timur laut.

Rabat Corniche / Corniche Marina. 

Mungkin pokok buah zaitun ini sudah berusia ratusan tahun, jadi ia telah diselamatkan dan tidak ditebang dan dibiarkan terus tumbuh walau pun sudah dibina tembok di tepinya.

Pemandangan sungai Bou Regreg dan Hassan II bridge. Bangunan putih di sebelah kanan foto ialah Grand Théâtre de Rabat.

Ini Hotel Farah Rabat, sebuah hotel 5 bintang.

Ini Marina Bouregreg di Salé (kanan) dan Projek Hartanah Bab Al Bahr (kiri). 
🔴Bouregreg Marina terletak di muara Sungai Bouregreg, di pantai Salé. Terlindung daripada ombak Atlantik, ia dipenuhi dengan tapak bersejarah yang berprestij. 
🔴Ia berobjektif untuk menjadikan marina ini "kemestian" bagi pelayar-pelayar yang dalam perjalanan ke Afrika Barat, ke Caribbean atau ke pantai Amerika Utara.

Sudah kelihatan Hassan Tower.

Di sebelah kiri ialah Hotel Farah Rabat dan di sebelah paling kanan sekali ialah Borj Sidi Makhlouf (Sidi Makhlouf Tower), yang merupakan sebahagian dari Walls of Rabat (kubu Kota Rabat). 

🔴Borj Sidi Makhlouf (برج سيدي مخلوف) ialah sebuah kubu di bandar Rabat, Maghribi. 
🔴Ia pertama kali dibina pada abad ke-17 dan telah dimusnahkan pada 1637 dan dibina semula dengan mengekalkan reka bentuk asalnya. 
🔴Ia terletak di tebing sungai Bouregreg dan menandakan peralihan dari seni bina Andalusia kepada seni bina ketenteraan.

Semasa menuju ke Hassan Tower, kami passed by satu lagi historical landmark, sebuah taman namanya 'Plaza 16 Novembre'. Taman ini bersambung dengan Hassan Mosque Garden. Taman panjang ini terletak di antara Avenue Hassan II dan Boulevard Mohammed Lyazidi.

🔴Taman/Memorial ini dibina untuk memperingati peristiwa penting dalam sejarah Maghribi. Sultan Sidi Mohammed ben Youssef dibuang negeri selama dua tahun di Madagascar. 
🔴Pada 16 November 1955 dia kembali dengan kemenangan. 
🔴Walaupun Hari Kemerdekaan Maghribi disambut pada 2 Mac 1956 tetapi orang Maghribi memberikan kepentingan yang besar pada tarikh itu sehingga hari ini kerana raja kesayangan mereka telah bersatu semula dengan rakyat dan negaranya.

🔴Pada 16 November 2005, Raja Mohammed VI memberikan nama baharu kepada dataran itu untuk memperingati kepulangan datuknya dari buangan 50 tahun sebelumnya.

🔴Sultan Sidi Mohammed telah dibuang negeri pada tahun 1953 oleh pihak berkuasa kolonial Perancis kerana sokongannya yang semakin meningkat terhadap gerakan nasionalis, kerana seperti kebanyakan orang, beliau juga memahami bahawa gerakan global untuk kemerdekaan dan penamatan penjajahan tidak dapat dihalang. 
🔴Kerajaan Perancis membenarkan kepulangannya ke Maghribi pada tahun 1955 dan akhirnya, bersama Sepanyol, menerima kemerdekaan Maghribi pada tahun 1956. 
🔴Sultan Mohammed V menyandang gelaran 'King' pada tahun 1957.

Kelihatan Jardin Tour Hassan (Hassan Tower Garden) dan Hassan Tower.

Kami juga sempat ambil gambar Trem Rabat-Salé ini. 
🔴Trem Rabat-Salé ialah sistem trem di aglomerasi Maghribi bandar Rabat dan Salé yang dibuka pada 23 Mei 2011.
🔴Sistem moden tramway itu panjangnya 26 km dengan 43 hentian. Ia mempunyai dua baris (1 dan 2) dengan gabungan bahagian dan kekerapan 8 minit pada waktu puncak. 
🔴Ia mempunyai jumlah penumpang yang dikira sebanyak 172,000 penumpang setiap hari.
🔴Rangkaian trem pertama yang wujud di Rabat telah dirasmikan pada 1917 dan beroperasi sehingga 1930 apabila ia digantikan dengan bas troli.

Laluan/landasan Rabat-Salé Tramway dan jalan raya.

Jardin Tour Hassan (Hassan Tower Garden).

Ketika ini kami sedang melalui Boulevard Mohamed Lyazidi. Memang cantik taman ini. Kelihatan sangat rapi dan dijaga dengan baik.


Hassan Tower.

Hassan II bridge. Di belakang sana ialah Daerah Bettana, yang merupakan salah satu daripada 5 daerah bandar Salé, yang terletak dalam wilayah Salé, dalam wilayah Rabat-Salé-Kénitra.

Kami pun tiba di pintu masuk timur kompleks tower/mausoleum ini. Ada pengawal berkuda di kedua-dua belah pintu masuk ini. Saya baca ada 'Changing of Guards' di kompleks ini tapi kami tidak dapat menyaksikannya sebab tak tepat waktunya kami berada di situ.

About the guards:
🔴Mereka adalah 'Royal Moroccan Guard' yang satu ketika dahulu dikenali sebagai 'Black Guards'.
🔴'Moroccan Royal Guard' secara rasmi adalah sebahagian daripada 'Royal Moroccan Army'
🔴Walau bagaimanapun ia berada di bawah kawalan operasi langsung 'Royal Military Household of His Majesty the King'. 
🔴Tugas utama mereka adalah untuk memastikan keselamatan Raja dan keluarga diraja Maghribi.

🔴 Asal usul Royal Guards itu boleh dijejak hingga ke “Black Guards” yang juga dikenali sebagai “Abid al-Bukhari”. 
🔴 “Abid al-Bukhari” telah diwujudkan atas perintah Sultan Alawi Moulay Ismail pada tahun 1699.
🔴 Ia adalah kor tentera hamba hitam Afrika dan askar hamba Haratin yang diserapkan ke dalam unit infantri dan pasukan berkuda tetap.

🔴 Kor tentera itu secara tidak rasmi dirujuk sebagai "Black Guard" kerana anggotanya direkrut dari Haratin, orang kulit hitam dari selatan Maghribi dan/atau berasal dari Afrika Sub-Sahara, serta dari penduduk kulit hitam lain di rantau ini. 
🔴 “Black Guard” juga dikenali dengan nama “Abid al-Bukhari” (hamba al-Būkhārī) kerana Sultan Alawi Moulay Ismail sangat menekankan kepentingan ajaran imam terkenal Muhammad al-Bukhari, sehingga beliau memberikan kepada pemimpin-pemimpin tenteranya salinan kitab Imam Bukhari.

🔴 Kor tentera ini, yang hanya setia kepada Sultan, adalah salah satu tonggak kuasa Sultan Alawi Moulay Ismail ketika beliau berusaha untuk menubuhkan kuasa yang lebih stabil dan lebih mutlak ke atas Maghribi.

🔴 Selepas kematian Sultan Alawi Moulay Ismail, “Black Guard” menjadi salah satu puak yang paling berkuasa dalam politik Maghribi dan memainkan peranan sebagai penentu raja semasa tempoh pergolakan yang menyusul. 
🔴 Sepanjang abad ke-18 dan abad ke-19, peranan dan kepentingan mereka dalam ketenteraan semakin berkurangan dan status politik mereka berbeza-beza antara keistimewaan dan peminggiran.

🔴 Selepas Maghribi mencapai kemerdekaannya pada tahun 1956, mereka tidak lagi menjadi sebahagian daripada “Royal Guard” hari ini.
🔴 Keturunan mereka akhirnya mendapat semula kebebasan mereka dan menetap di seluruh negara. 
🔴 Walaupun orang-orang kulit hitam Afrika sudah lama tinggal di wilayah-wilayah Maghribi sejak sebelum pemerintahan Sultan Alawi Moulay Ismail, akibat jangka panjang menjadikan mereka anggota “Black Guard” adalah merupakan pengenalan dan akhirnya penyebaran populasi orang-orang kulit hitam yang besar di Maghribi.

Ok, jom kita masuk ke dalam kompleks ini. Nama dataran yang luas ini ialah Yacoub Al Mansour Square. Makam Mohammed V dan Menara Hassan di dataran ini adalah percuma untuk dikunjungi.

🔴Kompleks Sejarah Rabat ini terdiri dari “Hassan Tower” dan Mausoleum of Mohammed V.
🔴“Hassan Tower” dan bekas tapak masjidnya telah dimasukkan ke dalam UNESCO World Heritage Tentative List pada 1 Julai 1995, dalam kategori Kebudayaan. 
🔴Ia telah diberikan World Heritage Status pada tahun 2012 sebagai sebahagian daripada tapak yang lebih besar merangkumi Rabat yang bersejarah.

🔴Pada abad ke-20, kolonial Perancis dan ahli arkeologi Maghribi menggali tapak kompleks ini dan berhati-hati membina semula apa yang tinggal. 
🔴Pada tahun 1960-an, tapak runtuhan masjid telah diubah suai untuk menampung pembinaan Makam Mohammed V di sudut tenggaranya, di samping sebuah masjid moden dan sebuah lagi astaka yang menduduki seluruh bahagian selatan kompleks itu.
🔴Plaza besar yang terletak di antara Mausoleum Mohammed V dan Hassan Tower ini dipenuhi dengan tiang-tiang silinder yang besar dan ianya bukanlah hiasan tetapi tinggalan binaan sebuah masjid yang tidak sempat disiapkan ketika pemerintahan Sultan Yacoub al-Mansour.

Di pintu masuk ke dataran ini, di sebelah kanan ialah Hassan Tower.

Dan di sebelah kiri ialah Mausoleum Mohammed V.

🔴Hassan Tower ialah sebuah menara masjid yang tidak siap di Rabat, Maghribi. 
🔴Hassan Tower merupakan bahagian penting dari kompleks pelancongan dan sejarah Rabat, bersama-sama dengan peninggalan masjid dan Makam King Mohammed V kontemporari. 
🔴Menjelang akhir abad ke-12, Sultan Abu Yusuf Yaqub al-Mansur, khalifah ketiga Khalifah Almohad, mengarahkan pembinaan sebuah masjid yang besar di Kawasan kompleks ini. 
🔴Sultan Abu Yusuf Yaqub al-Mansur adalah pemerintah Khalifah Almohad, sebuah empayar Muslim Berber di Maghreb dan Iberia.
🔴Walaupun usul pembinaan menara dan masjid itu dibuat atas perintah oleh Sultan Abu Yusuf Yaqub al-Mansur, monumen itu dikenali sebagai Menara "Hassan" atau Masjid al-Hassan. Bagaimana monumen itu diberi nama “Hassan” tidak diketahui, walaupun penggunaan nama itu digunakan sejak seawal abad ke-13. Satu pendapat mengatakan ia mungkin sempena nama arkitek, tetapi ini tidak berasas.

🔴“Hassan Tower”, seperti Giralda Seville di Al Andalus (kini Sepanyol), dimodelkan pada menara Masjid Koutoubia di Marrakesh, tetapi juga diinspirasi dari Rumah Api Mesir kuno Alexandria untuk ketinggian dan kaedah pembinaannya.
🔴Tapak Masjid ini terletak secara strategik di tebing selatan sungai Bu Regreg di tanah tinggi untuk memudahkan pengesanan kedatangan pihak musuh yang boleh dilihat sejauh beberapa kilometer. 
🔴Memandangkan kawasan sekitarnya adalah pinggir bandar pada masa pembinaannya dan kerana kekurangan penduduk untuk mengimarahkan masjid, ahli sejarah merasa yakin bahawa masjid itu juga dibina sebagai kubu pertahanan ketenteraan disamping sebagai tempat ibadat.

🔴Pembinaan masjid/menara itu terhenti selepas 4 tahun pada tahun 1199 kerana kematian Sultan Abu Yusuf Yaqub al-Mansur. Pengganti beliau tidak mempunyai sumber atau kemahuan untuk menyiapkannya.
🔴Selain itu, masjid yang tidak disiapkan itu mengalami beberapa kerosakan dalam gempa bumi Lisbon 1755.
🔴Andainya masjid itu dapat disiapkan, ia akan menjadi masjid yang terbesar di dunia Islam barat, dan menaranya menjadi menara yang terbesar di dunia. Tinggi menara itu kini ialah 40 meter.
🔴Selain menaranya, masjid itu juga tidak siap dengan hanya foundation dan beberapa dinding dan 348 tiang yang sempat disiapkan. 

🔴Hassan Tower di Rabat ini bukan sahaja penting kerana kehebatan seni binanya tetapi juga merupakan lambang budaya dan sejarah yang mendalam untuk Maghribi. Ia merangkumi sejarah negara yang kaya dan berdiri sebagai simbol kepercayaan agama dan kebanggaan negara.

🔴Walaupun masjid yang dikaitkan dengan menara itu tidak pernah disiapkan kerana kematian Sultan Yacoub El Mansour, kewujudan struktur itu menggambarkan cita-cita besar Khalifah Almohad. Ia dianggap sebagai menara terbesar di dunia dan simbol jangkauan dan pengaruh Islam pada abad ke-12 di dunia Islam barat.

Ini Mausoleum Mohammed V yang terletak bersetentang dengan Hassan Tower.

🔴Mohammed V berumur 19 tahun ketika menjadi sultan selepas kematian ayahandanya pada tahun 1927. Ketika itu Maghribi berada di bawah naungan Perancis.
🔴Pada tahun 1953, kerana sokongan sultan Mohammed terhadap gerakan kebangsaan untuk kemerdekaan Maghribi, kerajaan Perancis menggulingkan Mohammed V (tanpa turun takhta). Sultan Mohammed telah diasingkan bersama keluarganya ke Corsica dan kemudian ke Madagascar. Bapa saudaranya, Mohammed ben Arafa dijadikan sultan sebagai ganti. Kerana ancaman dan cubaan pembunuhan Mohammed ben Arafa cuba untuk tidak keluar dari istana.
🔴Pada tahun 1955, mogok, rusuhan dan serangan terhadap orang-orang Maghribi yang diketahui bekerjasama dengan penjajah, menyebabkan kerajaan Perancis membuat kesimpulan, bahawa adalah lebih baik untuk memulangkan Mohammed V. Pada bulan Oktober Mohammed ben Arafa telah menuntut pampasan 30,000,000 franc dan turun takhta. Sejak itu dia tinggal dalam buangan di Perancis. Sehingga kini Mohammed ben Arafa tidak pernah menjelaskan sebab-sebab kenapa dia bekerjasama dengan penjajah.
🔴Kesahihan kerajaan Mohammed ben Arafa tidak diiktiraf oleh negara Maghribi dan Sepanyol mahupun oleh masyarakat dunia. Akhiran "yang ke-6" diterima oleh King Muhammad hari ini, apabila dia menaiki takhta. Seolah-olah Mohammed ben Arafa tidak pernah menjadi sultan. 
🔴Pada tahun 1957 Mohammed V menukar gelarannya daripada "Sultan" kepada "King" sebagai simbol perpaduan Maghribi walaupun terdapat percanggahan antara negara Arab dan Berber. King Mohammed V mangkat pada tahun 1961. Tempat untuk mausoleum dipilih di sebelah Hassan Tower, di sini King Mohammed V telah mengisytiharkan kemerdekaan Maghribi kepada rakyatnya.

🔴Sebuah makam untuk His Majesty King Mohammed V (1909-1961) di Rabat telah ditugaskan oleh anak dan penggantinya, King Hassan II pada tahun 1961. 
🔴Arkitek Eric Vo Toan, yang dilatih di Vietnam dan di Perancis, telah dipilih untuk mereka bentuk dan melaksanakan pembinaan kompleks makam, masjid dan muzium di tapak bersebelahan dengan masjid Almohad abad ke-12. 

A decorative brasswork at the top of the stairs to the mausoleum.

🔴Pembinaan makam ini melibatkan pengubahsuaian pada tapak masjid dari era dinasti Almohad yang musnah.
🔴Tapak masjid yang tidak disiapkan pembinaannya itu telah dijadikan ilham sebagai lokasi makam King Mohammed V, lebih tepat lagi di dinding kiblat lama (kini sudah tiada). Sementara itu masjid baru itu pula berada pada paksi yang sama dengan mihrab lama.

🔴Walaupun ia adalah monumen Islam pertama yang direka oleh arkitek Eric Vo Toan, reka bentuk monument itu mempunyai semua ciri tradisi Maghribi dalam seni bina yang pengaruhnya dari Sepanyol ke Afrika Barat. 
🔴Bangunan ini dianggap sebagai karya seni bina dinasti Alaouite moden, dengan dinding putihnya dan bumbung berjubin hijau yang tipikal. 
🔴Gaya seni bina pada bangunan makam ini adalah diinspirasikan dari seni bina zaman dinasti Alawi (1631) dan Sharifian (1517).

🔴Pengunaan bahan-bahan binaan yang berkualiti tinggi, serta kraf dan motif sejarah bertujuan bukan sahaja untuk memberi penghormatan kepada King Mohammed V tetapi juga untuk membangkitkan usaha dan menggalakkan ketukangan tradisional sebagai cara mempromosikan identiti Maghribi
🔴Pembinaan bermula pada tahun 1963, dan dari awal lagi juru bina Maghribi yang paling mahir telah terlibat dalam menghiasi makam dengan reka bentuk terbaik dari hiasan tradisional mereka yang kaya seperti pada jubin zellige, ukiran kayu, kerja stuko yang diukir, dan pelbagai kerja logam. 

🔴King Hassan II sendiri menggalakkan pada masa itu, seperti yang dia lakukan sejak itu, untuk menghidupkan semula seni dan kraf tempatan dengan menggunakan “maalem” (juru bina terbilang) yang berbakat dan dihormati oleh kerabat diraja, suruhanjaya serta orang ramai. 
🔴Maalem Mohamed Ben Adelkrim bertanggungjawab terutamanya untuk hiasan dalaman ketiga-tiga bangunan, termasuk motif dan reka bentuk yang baru dicipta yang membentuk elemen asas pelbagai gubahan. Oleh itu, walaupun strukturnya adalah konkrit bertetulang, perbendaharaan kata seni bina dan khususnya sistem hiasan adalah Maghribi.

🔴Reka bentuk bagi bangunan seperti makam, masjid dan muzium adalah selalunya formal dan konservatif kerana mungkin reka bentuk begitu sesuai dengan monumen seperti makam ini. 
🔴Namun hiasan permukaan dalaman yang mewah menunjukkan tahap inovasi imaginatif dalam setiap kraf yang ada di dalamnya. 
🔴Corak, yang tidak pernah digunakan sebelum ini, telah digubah dengan kerja mozek “zellige cuttile” berdasarkan bilangan tetap kepingan berbentuk geometri yang digunakan untuk setiap corak. 
🔴Kerja pertukangan yang terdapat di kubah makam itu pula mendedahkan reka bentuk yang rumit dengan contoh-contoh kraf tradisional yang menakjubkan. 
🔴Begitu juga dengan kerja plaster dan kerja logam berkualiti tertinggi yang disepadukan dengan setiap bahan lain untuk menghasilkan kerja seni dan kraf Maghribi sekarang yang terbaik.

🔴Makam ini melibatkan kira-kira 400 orang pekerja lelaki untuk membina dan menyiapkannya, makam yang kini berdiri sebagai karya seni bina dan sejarah.
🔴Ia mengambil masa 10 tahun untuk mencipta karya seni bina Alaouite moden ini.

🔴Pembinaan makam ini telah siap pada tahun 1971 dan jenazah King Mohammed V yang telah meninggal pada 1961 telah dipindahkan ke makam ini pada tahun yang sama. 
🔴Anak lelakinya Putera Abdallah telah dikebumikan di sini pada tahun 1983. King Hassan II juga dikebumikan di sini selepas kematiannya pada tahun 1999.

Pemandangan Yacoub Al Mansour Square dari platform depan Mausoleum Mohammed V.

Ok, jom kita masuk ke mausoleum.

Di depan pintu masuk ke ruang dalam makam ini ada ditugaskan mengawal seorang Royal Moroccan Guard (Royal Guardsman) berpakaian seragam penuh berwarna merah gaya tradisional (pakaian seragam berwarna putih pada musim panas) dipakai oleh kedua-dua pasukan berkuda dan infantri pada majlis istiadat.

🔴Dengan ketenangan dan kosentrasi yang tidak berbelah bahagi, pengawal Royal Moroccan Guard ini berdiri tegak sebagai simbol maruah yang tinggi dan penghormatan. 
🔴Pakaian seragam formalnya menampilkan kecanggihan, dihiasi dengan corak rumit yang memberi penghormatan kepada ketukangan Maghribi. 
🔴Daripada jaketnya yang disesuaikan dengan sempurna hingga ke butnya yang digilap dengan teliti, setiap elemen-elemen itu menampilkan dedikasinya untuk melindungi makam diraja.

Pemandangan makam dari pintu masuk utama. Agak ramai juga pengunjung ketika itu.

Ini pelan Mausoleum Mohammed V.

🔴Bangunan makam ini mudah dikenali dengan struktur Alaouite berhias dengan luaran putih yang menyerlah dan bumbungnya berjubin hijau. 
🔴Bahagian dalamannya dihiasi dengan indah dengan marmar dan jubin berwarna-warni. Ia adalah satu penghormatan mewah kepada bekas King dan anak-anaknya. 

🔴Bahagian dalamannya telah disiapkan dengan lantai dan dinding marmar putih dan granit dan blok granit yang indah dengan batu nisan menunjukkan tempat peristirahatan terakhir seorang raja yang disanjung rakyatnya. 
🔴Pintu gelangsar dan siling juga telah diukir dalam motif dan reka bentuk yang menakjubkan.

🔴Candelier yang grand menerangi bilik yang lengkap dengan permaidani merah di tangga dan bendera-bendera. 
🔴Di seluruh makam pengunjung dapat melihat teknik seni tradisional digabungkan dengan sentuhan reka bentuk moden; reka bentuknya adalah seperti yang dibayangkan oleh arkitek dan pencipta Vietnamnya.





🔴Dari sudut pandang dari balkoni atas, pengunjung boleh melihat ke bawah ke makam besar King Mohammed V yang berpusat di lantai bawah dan dikelilingi dengan bendera Maghribi.


🔴Terdapat dua lagi makam yang terletak di tingkat bawah. Ini adalah makam dua anak lelaki King Mohammed V, King Hassan II dan Putera Abdallah. 
🔴Makam King Mohammed V dan anak-anaknya diperbuat daripada batu onyx putih. Di antara makam terdapat Al-Quran - ia adalah tempat untuk pembaca Al-Quran.




Ketika itu pengunjung semakin ramai yang datang maka kami pun beredar keluar dari makam ini.

Pemandangan dari depan mausoleum.


Ada kolam air pancut tapi tidak dipasang.



Jom kita saksikan bangunan-bangunan ikonik yang boleh pengunjung lihat dari makam ini. Boleh dilihat Mohammed VI Tower.


Kita juga boleh nampak Grand Théâtre de Rabat - a performing arts theater.


Bergambar kenangan di Yacoub Al Mansour Square dengan berlatar belakangkan Hassan Tower, sebuah binaan dari akhir abad ke 12 dengan unsur seni bina Moor dan Islam. 

Di belakang, Mausoleum Mohammed V.

🔴Hassan Tower di Rabat ini bukan sahaja terkenal dengan seni bina Moor dan Islamnya tetapi juga merupakan tapak penting untuk pelbagai acara dan upacara yang merangkumi etos sejarah dan budaya Maghribi. 
🔴Setiap tahun, Hassan Tower dan Yacoub Al Mansour Square ini menjadi pusat tumpuan bagi banyak perayaan tahunan Maghribi yang berakar umbi dalam tradisi Maghribi. 
🔴Acara ini sering menarik sebilangan besar pelancong dan penduduk tempatan, yang berkumpul untuk mengambil bahagian dalam perayaan. 
🔴Sambutan Maulidur Rasul adalah antara acara keagamaan yang terkenal yang diadakan di sini.

🔴Tapak Hassan Tower juga mejadi lokasi majlis-majlis khas yang merangkumi upacara rasmi dan perhimpunan kebudayaan. 
🔴Acara Diraja, contohnya, pernah berlangsung di sini, memperingati detik-detik penting dalam sejarah Maghribi. 
🔴Kemegahan seni bina menara dan persekitarannya menawarkan latar belakang yang berprestij yang meningkatkan kesungguhan dan kepentingan acara ini.

Ada dinding lama yang masih utuh di tapak masjid ini.

Kami pun berkumpul bersama group, keluar dari kompleks ini dan tunggu bas datang.

Besar, tebal dan tinggi sungguh dinding ini.

Hassan Tower Pigeon Garden.





Ada papan maklumat di sini tapi keadaannya sangat memerlukan perhatian.




Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment