Friday, August 9, 2019

CEBU, PHILIPPINES - DAY 02 - PART 06 - MAGELLAN'S CROSS - ISLANDS SOUVENIR - ISLA SUGBO SEAFOOD CITY

Selepas spent time di Basilica Minore del Santo Niño, kami ke Magellan's Cross. Sebelah basilica tu je so kami jalan kaki. 

Inilah bangunan chapel yang dalamnya ada Magellan's Cross.

Chapel ini lokasinya di sebelah Basilica Minore del Santo Niño di Magallanes Street di pusat bandar Cebu City.

Inilah Magellan's Cross (Cruz de Magallanes). Ia dipacak oleh penjelajah Portugis dan Sepanyol seperti yang diperintahkan oleh Ferdinand Magellan apabila tiba di Cebu di Filipina pada 1521 semasa misi mencari tanah jajahan baru King of Spain dan mengembangkan agama Kristian ke Timur. Ada yang mengatakan Magellan sendiri yang memacak salib ini ketika itu.

Salib ini telah dipacak di tapak di mana Rajah Humabon dan isterinya Juana, anak-anak dan 800 orang pengikut mereka dibaptiskan sebagai penganut Kristian Roman Katholik yang pertama di Philippines pada 14 April, 1521 oleh paderi Magellan yang bernama Father Pedro del Valderrama.

Pada siling chapel ini ada lukisan menggambarkan peristiwa pembaptisan Rajah Humabon dan keluarga/rakyatnya, pendaratan Magellan di Cebu pada tahun 1521 dan saat sewaktu salib dipacak di Cebu. Ia dilukis oleh Serry M. Josol and Jess Roa.


Pada base salib ini ada info yang menerangkan bahawa salib asal telah ditutupi sepenuhnya dengan kayu tindalo for protection. 

The original cross was encased sebab dulu ramai pelawat yang chipped away salib kayu yang original untuk dibuat sebagai cenderahati kerana percaya salib itu mempunyai kuasa ajaib. Oleh yang demikian, pada tahun 1834 seorang ketua paderi yang bernama Bishop Santos Gómez Marañon telah mengarahkan supaya salib ini dilindungi dengan cara sekarang.

Sesetengah orang percaya bahawa salib yang asal telah dimusnahkan atau hilang selepas kematian Magellan dan salib dalam chapel ini adalah replika yang dipacak oleh orang Sepanyol selepas mereka berjaya Christianized the Philippines.

Lilin-lilin juga ada disediakan for devotees.







Info on Magellan's Cross.


City Hall. Ia lokasi pejabat mayor, vice mayor, councilors, legislative and executive officers, and city administrator. Bangunan ini terletak di Magallanes Street.

With that selesailah program Cebu City Tour kami. Tempat-tempat yang sempat kami lawati adalah:
1) Mactan Shrine - Magellan Monument dan Lalu-Lapu Monument.
2) Alegre Guitar Factory.
3) Taoist Temple.
4) Yap-Sandiego Ancestral House.
5) Basilica Minore del Santo Niño.
6) Magellan's Cross.

Sebelum balik ke hotel kami dibawa shopping dulu.

Melody bawa kami ke Islands Souvenir. Across the road je, so kami jalan kaki.

Kedai ni memang best. Kalau anda ke Cebu, nak beli souvenir elok ke sini je. Semua ada. Harga pun terjangkau.



Yes, we shopped a bit tapi bukan barang souvenir tapi food stuff 😊.

Melody kata ada 3 jenis jajan yang sedap dan popular di Cebu ni. They are Dried Mango, Biskut Otap dan Banana Chips. So we buy la. Punya la sedap! Saya especially suka banana chips tu! Rugi kami beli sikit je.. hehe. 
Otap is an oval-shaped puff pastry cookie from the Philippines, especially common in Cebu where it originated. It usually consists of a combination of flour, shortening, coconut, and sugar.

City tour kami habis around pukul 3 petang. Too early for dinner so kami minta balik hotel dulu. Elok la, boleh solat dan berehat.




Senja di Cebu City. Shot from hotel.


Since dinner kami pukul 7:00 pm, around pukul 6:00 pm, kami berempat keluar. We tried to get grab car tapi since masa tu peak hour orang balik kerja dan jalan jam teruk, maka tak dapat la grab car. 

Then kami minta tolong staff di reception tolong panggilkan teksi ke Cebu International Convention Center. Fyi, teksi sana pakai meter. Restoran dinner kami sebenarnya tak jauh dari Harolds Hotel. Tambang teksi yang dikenakan pun cuma PHP90 (RM7). 

Tiba di Cebu International Convention Center. Dinner kami di restoran Isla Sugbo Seafood City. 

Nice ambiance restoran ni. Sesuai for groups. Kaedahnya di sini 'Eat All You Can' dengan bayaran PHP797 (RM64 - included dalam pakej kami) seorang. Of course kalau tak habis makanan yang diambil/order, akan kena la extra caj. 

Setiap meja akan dilayan oleh 2 orang waiter/waitress. Seorang akan ambil order dan seorang lagi layan di meja. 

Waitress yang jaga meja kami bawa kami ke seafood tables ni untuk kami pilih seafood mana yang kami nak. Then nak masak apa seafood tu. Deep fry ke, steam ke etc. 

Seafood di sini memang fresh belaka. Dan layanan mereka juga bagus dan efficient. 

Tak perlu gelojoh dan order masak banyak-banyak. Kami ambil secukupnya dahulu sebab later kalau masih lapar, boleh order lagi. Konsepnya 'Cook-Eat-Repeat'. Bagus jugak tu sebab the second order (if any) will be served freshly cooked. 

Selain fresh seafood ni, lauk sayur pun boleh order. 

Ada bertangki-tangki lobster!

Ha.. lobster dan ketam tak masuk dalam harga pakej. Kalau nak kena bayar sendiri ya. Agaknya sebab mahal. 


Di belakang seafood table ni ialah dapur.

It is super huge kitchen! So many chefs/cooks!


Ni masa sedang beritahu order kami pada waitress yang diassign pada meja kami. She was very efficient and gave us lots of options in terms of how best to cook our selections. 

Dan yang kami order pun sampai. Cepat sampainya. Tu dia! Masa pilih seafood earlier tak la macam banyak sangat. Tapi bila dah hidang ni, uwahhh.. boleh ke habis ni? Good thing la dinner kami ni pukul 7:00 pm. Meaning boleh la kami take our own sweet time and enjoy the seafood dinner. 

Udang masak apa tak ingat tapi tak pedas.

Scallops with green vegetable. 

Haa.. yang ni pula ialah waiter kedua yang jaga table kami. Dia yang make sure we were comfortably seated and we had all that we need. Tugas dia termasuk la tolong kopekkan kulit udang.. hehe. Tanpa extra caj kata dia.. hehehe. 

Kami tak tau pun ada service kopek kulit udang di restoran ni until we saw it di meja sebelah.. hehehe.

Sotong goreng tepung.

Kiri: sayur terung goreng salut telur. Kanan: ikan bakar.

Hidangan makan malam kami.

Ikan stim pun kami order.

Alhamdulillah, sedap dan mengenyangkan semua hidangan kami.

Dan sebab kami tak makan banyak, well below the PHP797, ice cream yang kami order tidak dicaj... hehe. 

Balik ke hotel kami ambil teksi juga. Then kami terima mesej di bawah dari travel agent di Cebu ni. Esok kami nak tengok whale shark! Super excited!

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

3 comments:

  1. kakau terung goreng dengan telur gitu saya manak :)

    kopekkan udang !! hehhehehe
    first time dengar ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap doc lauk terung tu!
      First time for us too. Manja betul kan orang sana.. hehe.

      Delete