Wednesday, December 23, 2015

KEMBARA EROPAH - DAY 03 - PART 01 - FRANCE - PARIS CITY TOUR

Hari ke 3 dalam cuti-cuti Western Europe. Sleep came easy last night. We were effortlessly sailed to dreamland during that cold winter night. Well, tak la cold sebab bilik hotel ada heater... hehe..

I know, like lame opening right... hahahaha...

Isi perut dulu sebelum start jalan-jalan. Jauh nak jalan hari ke 3 ni since kami akan ke Perancis. Same breakfast macam semalam jugak :).



We were greeted with this beautiful winter sunrise seen from Novotel London Heathrow.




Sunrise shots yang sempat ditangkap dari dalam bas yang sedang menuju ke stesen keretapi.






More sunrise shots with planes and at highway :).




Alhamdulillah, a good day 3 start :).





Untuk ke Perancis kami akan naik keretapi Eurostar dari stesen St. Pancras di Central London ke Marne La Vallee-Chessy di Perancis. Marne La Vallee-Chessy adalah juga stesen Eurostar Paris Disneyland.

Inilah bangunan stesen keretapi St. Pancras.




Dari luar nampak very much like old building. Tapi di dalam ultra modern!





Lepas beli tiket tour leader kami distribute the tickets. Tapi group kami terpecah dua, half of us will in gerabak 04 [kami dalam gerebak ni] dan another half dalam gerabak 14. Family with small kids will be in coach 14 with Roy and the rest of us in coach 04.



Pada tiket tertera dari 'London St. Pancras' ke 'Marne La Vallee-Chessy' tapi pada signboards stated 'Disneyland'. Confuse kejap. Actually, stesen Marne La Vallee tu stesen Disneyland le.. hehe...

Due to the ISIS attacks kami dah expect checks di imigresen mesti ketat. Mungkin kena bukak beg ke, tanggal kasut etc etc. Tapi Alhamdulillah tak de pun. Semua smooth bukan saya sahaja tapi pada semua ahli rombongan juga.

Lepas lalu imigresen UK, the officer siap kata 'Terima kasih' pada saya. Ehhh.... terkejut... pandai pulak officer tu cakap Melayu.... hehehe...



Ruang menunggu sebelum boarding.



Tren sampai, kami pun naik. Tarik le beg2 besar tu.. hehehe... Tapi tak jauh. Then kena angkat sendiri beg masing2 dan letak di tempat beg di sebelah pintu masuk tren. Semua ahli rombongan tolong menolong susun beg2 yang pelbagai saiz dan berat.. hehe...

Inilah tren Eurostar. Cukup selesa. Then ada sedikit kekecohan. Masa kami dah duduk di seats kami, datang seorang wanita British kata seats yang kami duduk tu adalah seats dia. Ehh... kami salah seat atau salah coach ke? Bukan that lady je, her whole family/friends were in the coach dan kecoh2 pasal seats mereka dah diduduki orang. Rupa-rupanya mereka yang tersalah coach. Haih!




Jom ke Perancis. Kami tak ke Paris tapi ke Marne La Vallee-Chessy.




Peta perjalanan tren Eurostar dari St. Pancras London ke Marne La Valle-Chessy [Paris Disneyland] France.



Perjalanan adalah selama 2 jam 40 minit. Dah selama itu lah saya tak tidur. Sibuk tengok pemandangan dan ambik gambar.. hehehe...

Nak tidur, malam nanti balik hotel boleh tidur lah.. hehehe...




Tren berhenti di beberapa stesen. Ni stesen pertama, the Ebbsfleet International.




Next stop Ashford International station. Selain 2 stesen di UK ni, tren juga stop di 2 buah stesen lain di Perancis iaitu stesen Calais-Fréthun dan Lille Europe.




Memang pemandangan contryside macam ni sangat cantik tapi banyak juga gambar kurang memuaskan sebab tingkap tren ni agak kotor. Anyway, ni lah among the few shots yang sesuai dikongsi di sini :).





Antara pemandangan yang memang saya nak cuba capture. Those sprawling green fields. Alhamdulillah.



Lovely, yes? :)

Do excuse the reflections and window stains.. hehehe...



Ada juga wind turbines.




Tandas dalam tren. Kotor! Very surprising and disappointing :(.




More wonderful views!




Ok, Alhamdulillah dah selamat sampai ke stesen Marne La Valle-Chessy.




Gedebak gedebuk dok tarik beg besar turun dari tren.. hehehe...




Seperti yang dinyatakan tadi stesen Marne La Vallee-Chessy ni juga adalah stesen nak ke Paris Disneyland. Tu ha.. dekat je pintu masuk ke Disneyland.




Ok bas pun dah tunggu tu. Jom kita naik bas. Berduyun rombongan making a beeline bergebebak gedebuk seret beg-beg besar dan knapsacks/shoulder bags/handbags plus the kiddies masing-masing menuju ke bas. Meriah kejap stesen tu. Macam seronok pulak.... hehehe...




Waktu pukul 2:37 pm dan suhu 8 °C. Sejukkk....




Bas pun gerak menuju ke Paris. Tu ha... nampak tak telinga hitam Mickey? :)




Perjalanan ke bandar Paris mengambil masa selama lebih kurang sejam. Ok, in case ada yang bertanya kenapa tak turun tren di Paris je? Kami diberitahu it was easier to disembark and for bus pick up for the rombongan di stesen Marne La Valle-Chessy tu. Logistic reasons la.




One thing kami notice, di Paris ni ada banyak grafitti.





Ini Bercy bridge [Pont de Bercy - pont is a French word, English nya bridge] - is a bridge over the river Seine in Paris, France.




My first good look/shot of Paris.




Sungai Seine.




Seperti di Kota London, di Paris pun ada basikal sewa ni.




Parisian sedang tunggang basikal sewa.




Ni di tepi Sungai Seine. Ada street artists with their roadside stalls/shops. Amazing artworks!





Notre Dame de Paris - "Our Lady of Paris". Notre Dame ni adalah monumen paling popular di Paris, lagi popular dari Eiffel Tower, dengan total pelawat seramai 13 juta setahun. Ia sebuah gereja Katholik yang masih aktif, merupakan pusat tumpuan Catholicism di Perancis.

Napoleon Bonaparte, yang telah mengisytiharkan Empayarnya pada 1804, telah dinobatkan sebagai Emperor di Notre Dame ni pada tahun yang sama.
Kalau sebut Notre Dame yang saya tahu dulu2 ialah kisah penari gypsy Esmeralda dan the kind hunchback Quasimodo... hehe...



More shots of the art scene sepanjang Sungai Seine.




Dan tentunya selit beberapa people shots. The Parisians.




Beberapa bangunan di tepian sungai Seine.




More Parisian out and about during that cold winter afternoon. I was looking for the fashionistas, fashionable people, the trendsetters, with Paris being a fashion capital and all that. Tapi tak de pulak cause they were all wrapped up in winter wears.. hehehe...




An artist I presume selling his art by the Seine river.




Antara hasil seni yang dijual. Ada yang terpaksa saya blur sebab seksi sangat or sebab nudity.. hehehe...




Ini pula ialah The Equestrian Statue King Henri IV terletak di Pont Neuf [Neuf bridge].

Pembuat patung, François-Frédéric Lemot, telah meletakkan 4 kotak yang mengandungi sejarah kehidupan King Henry IV, bukti dokumen abad ke-17 yang mengesahkan patung asal, satu dokumen yang menerangkan bagaimana patung baru telah dibuat dan senarai nama mereka yang telah menyumbang kepada pembuatan patung baru ini.



Di tepi jalan berdekatan jambatan ada Eau de Paris Wallace Fountain ni.

Water fountain ni adalah tempat minum orang ramai. Macam water cooler or water dispenser. Ia dibina oleh Sir Richard Wallace, an Englishman, semasa pengepungan Paris ketika Franco-Prussian War. Waktu itu tiada sumber air dan air perlu dibeli. Jadi water fountain ini disediakan untuk kegunaan orang2 susah dan sesiapa sahaja yang memerlukan secara percuma.

Teringat saya semasa di Istanbul. Di sana juga ada banyak water fountain seperti ini disediakan oleh orang2 kenamaan dan royalties untuk tujuan menyalur air dan membantu penduduk. 



Jambatan Neuf - Pont Neuf.

Pont Neuf adalah jambatan tertua yang masih lagi berfungsi di Sungai Seine di Paris berusia lebih 400 tahun. Of course la dah kena banyak kali repair. Dalam masa berkurun itu ada bermacam kegiatan di jambatan ni seperti: tempat gangs sembunyi, merompak dan membunuh orang, ada street performers, ada penipu dan yang menyamar, hustlers, pencopet, pelacur and even pencabut gigi! Banyak sangat kegiatan jenayah di situ sampai jambatan ni sendiri ada tempat tali gantung sendiri. 



Ini the Louvre Palace [French: Palais du Louvre] sebuah bekas istana di tepi sungai Seine.




Ini Pont de Arts, jambatan yang ada banyak mangga dipasang sebagai tanda kasih pasangan. Padlocks tu ditulis nama atau diukir nama pasangan. Lepas tu anak kunci dibuang ke dalam sungai. Membazir! 




Bangunan tu ialah The Louvre Museum.




Ini pula bangunan The Louvre. Dan itu jambatan Pont du Carrousel.  Dan di sebelah kiri pula ialah patung La Ville de Paris oleh Louis Petitot.




The Louvre dan Pont Royal.

Jambatan ketiga tertua di Paris, selepas Pont Neuf dan Pont Marie.




Dan ini pula ialah La grande Roue - the Great Ferris Wheel. 

Ferris Wheel ini dibina pada tahun 2000. Yang asal dibina pada tahun 1900 dan merupakan ferris wheel yang tertinggi di dunia pada masa itu.



Ini pula ialah Passerelle Léopold Sedar Senghor - Leopold Sedar Senghor footbridge. Dan patung itu adalah Statue de Thomas Jefferson.

Dinamakan sempena kemenangan Perancis dalam Battle of Solferino pada 1859. Dibina semula antara tahun 1997 dan 1999.





Jambatan Pont de la Concorde.





Ini pula ialah The Palais Bourbon where the National Assembly meets.

Terletak di seberang Place de la Concorde. Ia adalah tempat Dewan Negara Perancis dan ruang perundangan kerajaan Perancis.



The Le Grand Palais. Juga dikenali sebagai The Grand Palais des Champs-Élysées.

Adalah sebuah kompleks tapak bersejarah yang besar, dewan pameran dan muzium yang terletak di Champs-Élysées. Ia dijadikan sebuah hospital tentera semasa Perang Dunia Pertama, menggunakan artis-artis tempatan yang tidak dikerahkan ke medan perang untuk menghiasi bilik hospital atau untuk membuat acuan untuk anggota badan palsu. Sekarang setiap tahun digunakan oleh The couture fashion house Chanel untuk fashion shows.



And this is the Golden Renommee des Sciences [Fame of the Sciences] statue by Emmanuel Fremiet.

Kuda berkepak tu ialah Pegasus.



The Pont Alexandre III bridge. Jambatan yang dianggap ada paling banyak hiasan dan paling mewah.




Patung yang kiri adalah France de la Renaissance oleh Jules Coutan dan yang lion tu oleh Georges Gardet.




Ini pula Pont des Invalides - jambatan yang paling rendah menyeberangi Seine di Paris.




Dan tentunya kalau dah ke Paris, maka akan ke Eiffel Tower lah juga. Ini lah kali pertama saya melihat Eiffel Tower secara live :).




I'm pretty excited about this particular shot actually. How I was able to shoot this while in a moving bus, at the precise moment the tower peeked in between the trees, was absolutely beyond my ability. Pure luck I'd say lah.. hehehe...




Lagi tembakan Eiffel Tower dari pelbagai sudut. Macam la kononnya I was on foot walking around the tower to take these shots.. hehehe... padahal dari dalam bas je.. hahaha... sebab tu menara ini kecik besar saiznya dan senget2 dalam setiap foto.. hahaha...





Photos at the base of Eiffel Tower.


Petikan surat membangkang pembinaan Eiffel Tower semasa menara ni mula dibina, “We, writers, painters, sculptors, architects, passionate lovers of the beauty, until now intact, of Paris, hereby protest with all our might, with all our indignation, in the name of French taste gone unrecognized, in the name of French art and history under threat, against the construction, in the very heart of our capital, of the useless and monstrous Eiffel Tower...".

It went on to describe the tower. "...bringing upon itself dishonor and an ugliness that can never be corrected..". "...a dizzyingly ridiculous tower dominating Paris..", "...a gigantic black factory chimney completely crushing with its barbaric mass...". "...all our monuments humiliated, all our architecture belittled".

Tu dia.. punya la mereka benci dengan menara ni. Oh well, everyone is entitled to their opinions.
 



Tapi sekarang menara ini dicat setiap 7 tahun menggunakan 60 tan cat [dengan kos 3 juta Euros]. Dan dicat pulak dalam 3 shades berlainan, gelap di bahagian bawah dan makin terang ke atas mengikut warna langit Paris.




Malam-malam menara ni sparkles dari 20,000 mentol.




Kami diberitahu oleh tour guide yang tower ni sebenarnya ditutup belah pagi tadi atas sebab-sebab keselamatan tapi telah dibuka semula pada petang semasa kami ke sana. Later we found out the tower was closed at 7:00 pm due to security reasons juga. 




Nak naik ke atas boleh dengan lifts atau panjat tangga yg ada lebih 1600 anak tangga. Tour guide kata tak usah naik kerana ia boleh ambik masa lama dan yang lebih penting sebab isu keselamatan, which we totally agree. Memang pun kami nampak ada banyak kereta-kereta polis di area tu.




Ini adalah nama-nama saintis Perancis yang diabadikan di Eiffel Tower. Ada 72 nama.




Syukur Alhamdulillah cuaca cukup baik petang tu.




Taman depan Eiffel Tower. Senang ada taman ni cause menyenangkan untuk ambik gambar menara ni yang tingginya lebih 300 meter. Unless ada wide lens le.. hehehe...



Talk about wide lens, maka saya volunteer camera saya for this group shot :).

Can spot me? :)



Matahari sedang terbenam di sebelah kiri masa ni. Kalau lagi lama di situ ada la chance nak dapat cahaya golden. Tapi kalau tetiba hujan.... haaaa.... hehehehe...






Tour guide kami, Roy, juga nasihat supaya jangan beli souvenirs dari lelaki-lelaki Afrika ni walaupun memang souvenirs yang mereka jual tu jauh lebih murah. Roy juga bercerita yang ada pelancung dari Malaysia dari pakej yang sama dengan kami ni yang menjadi mangsa ragut. Masa pelancung tu nak bayar harga souvenirs tu, lelaki Afrika tu terus ragut dompet dia dan lari. Bahaya!




Dan ini Aileen our local tour guide. Perasan tak our local tour guides veteran-veteran belaka.... hehehe. Eh.. bagus la, meaning kan mereka lebih berpengalaman. Tapi memang betul cause Aileen ni memang sangat knowledgable. Sempat saya sembang dengan dia sebelum kami naik bas, dia ni actually asal dari Morocco tapi dah lama dok di Paris.

Aileen tanya kami, Paris ni kotor ke bersih? Being Malays tak seorang pun jawab. Kan kita ni berbudi bahasa. So Aileen pun tolong jawabkan, dia kata memang Paris ni kotor! Dan the current Mayor, a lady, is tasked to clean the city which she found very difficult to do. 



Lepas tu kami dibawa pusing-pusing lagi kota Paris ke bangunan lama ni. Ni bangunan Les Invalides yang dalamnya ada kubur Napoleon di bawah kubah golden tu.






Depan Les Invalides ni ada patung Marie Émile Fayolle seorang Marshal France yang juga Ketua tentera dan memainkan peranan penting semasa Perang Dunia I.






Dah mula senja di Kota Paris.





Masa bas tengah pusing-pusing tu sempat la jugak saya ambik gambar Kota Paris di masa matahari nak terbenam.  Sunset in Paris gitu.. hehehe..



Ini pemandangan jambatan Pont Alexandre III dan La grande Roue [ferris wheel]  at the background yang dirakam semasa bas melintas jambatan Pont Des Invalides.




Pont Alexandre III and La grande Roue.






Cantik kan :).






This is a Monument in Memory of the Russian Expeditionary Force 1916 - 1918 in Paris.

Memorial peringatan kepada Pegawai dan Askar daripada ekspedisi Tentera Rusia yang berjuang bersama Tentera Perancis Bersekutu dalam 1916-1918 yang ini terletak di Place du Canada.



Ini pula Palais de la Découverte - a science museum located in the Grand Palais. 




Bazar Christmas di Paris. Wonderful!





Bersambung.....


Di bawah adalah links kepada semua entries Kembara Eropah saya:
01) KEMBARA EROPAH - DAY 01 - DEPARTURE - UK - BICESTER VILLAGE

02) KEMBARA EROPAH - DAY 02 - PART 01 - UK - LONDON CITY TOUR

03) KEMBARA EROPAH - DAY 02 - PART 02 - UK - LONDON CITY TOUR

04) KEMBARA EROPAH - DAY 03 - PART 01 - FRANCE - PARIS CITY TOUR

05) KEMBARA EROPAH - DAY 03 - PART 02 - FRANCE - PARIS CITY TOUR

06) KEMBARA EROPAH - DAY 04 - BELGIUM – ATOMIUM

07) KEMBARA EROPAH - DAY 05 - PART 01 - NETHERLANDS - ZAANSE SCHANS DAN AMSTERDAM CITY TOUR

08) KEMBARA EROPAH - DAY 05 - PART 02 - NETHERLANDS - AMSTERDAM CITY TOUR

09) KEMBARA EROPAH - DAY 06 - PART 01 - GERMANY - KE COLOGNE DAN COLOGNE CATHEDRAL

10) KEMBARA EROPAH - DAY 06 - PART 02 - GERMANY - KE FRANKFURT

11) KEMBARA EROPAH - DAY 07 - PART 01 - GERMANY - KE BLACK FOREST DAN TITISEE-NEUSTADT

12) KEMBARA EROPAH - DAY 07 - PART 02 - GERMANY - BLACK FOREST, TITISEE-NEUSTADT DAN RHEINFALLS

13) KEMBARA EROPAH - DAY 08 - PART 01 - SWITZERLAND - MOUNT TITLIS

14) KEMBARA EROPAH - DAY 08 - PART 02 - SWITZERLAND – LUCERNE

15) KEMBARA EROPAH - DAY 09 - GOING HOME

16) KEMBARA EROPAH 2015 - RINGKASAN KESELURUHAN PERJALANAN

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

4 comments:

  1. berapa orang satu trip ni en syed?
    nampak macam ramai je..
    amazing kan?
    a tunnel dugged under the sea ..for transportation..

    en syed duduk depan sekali eh?
    :)
    saya pandai lah jugak cakap French..
    merci buqu .. dan croso .. hahahhaaaaaaaaa..

    cantiknya matahari dan padang hijau dan tumbuhan renek tu!!

    dan the eiffel tower tu!
    walaupun dari dalam bas!
    macam poskad
    nanti boleh buat fridge magnet kat dak juji gambar2 tu.. :)

    turun masa kat menara eiffel tu je eh?
    yang lain lain tu dia explain dari dalam bas aje eh?
    takbestnyaaaaaaa...

    saya tak nampak pun en syed dalam group foto tu!!
    en syed yang ambik gambar kan!!?? :))

    jambatan yang lady d eksiden tu dia tunjuk tak kat mana??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Group kami masa trip tu total 25 orang. 22 from KL and 3 joined from Heathrow.

      Totally. Tapi rasa sekejap je cause train tu laju! Plus gelap je tak de pemandangan.. hehehe..

      Tak, saya dok a few seats from depan. Berdiri masa ambik front shots tu. Tak boleh duduk seats depan tu cause reserved for tour guides. Still a few times I ke depan jugak sekali sekala masa views depan yg irresistable.. hehe..

      Hehehe... saya setakat merci je :)

      Betul doc. Pada saya landscapes sana cantik sangat but more so cause I pretty much never had the the opportunity before till that day. Syukur Alhamdulillah.

      Sebenarnya saya tak expect cantik macam tu. Saya rasa combinasi menara tu dan cuaca buat the views looked so beautiful. Actually I had as much fun photographing the tower from inside the bus as it was from the garden.
      Fridge magnet! What a woonderful idea! Ehem... CPL, boleh ka? :)

      Hmm... hehehe... gitu le kaedahnya kalau bus tour doc. Memang la wish nak turun tapi tak cukup masa dan nak cover many areas and sights. Still bersyukur sangat sebab kami dpt turun di Eiffel tower tu sebab masa belah pagi tower tu tutup tak boleh lawat. Masa kami sampai dah dibuka balik. Then belah malam dah tutup balik. Tutup tu atas sebab2 keselamatan.

      Hehehe.. saya ada la dalam foto tu doc. Tgh squatting sebelah budak jaket kuning tu :). Photo taken by tour guide.

      Ada tour guide mentioned tapi kami tak sampai ke tunnel bridge Pont de l'Alma tu which was right after bridge Pont Alexandre III near Grand Palais where we made a turn.

      Delete
  2. hahhahaaaaaaaaaaaa!!!
    yang sebelah budak baju kuning tu eh??!!
    dah berbungkus bertopi gitu.. tak cam !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...
      Ye, Betulll... :)
      Sejuk doc... terpaksa berbungkus gitu... :)

      Delete