Monday, December 28, 2015

KEMBARA EROPAH - DAY 03 - PART 02 - FRANCE - PARIS CITY TOUR

Ok, jom sambung cerita Paris City Tour :).

Di Paris saya perasan ada beca-beca ni. I think they are pedicab, rickshaw pedicabs or electric cyclotaxi. Boleh gi touring dengan pedicabs ni. 

Lepas tu kami melalui Avenue des Champs-Elysees, jalan di mana ada banyak kedai high end products. Area shopping mewah. 
Avenue des Champs- Elysees stretches sejauh 2 km dari Arc de Triomphe ke Place de la Concorde. Menawarkan yang terbaik dalam membeli-belah, makan dan hiburan. Sebuah 'syurga' membeli-belah, terutama untuk barangan mewah. Banyak restoran yang enak termasuk Ladurée, pencipta macaroons. 

Kalau jalan-jalan di sini kena berhati-hati dengan pencopet dan penipuan pelancong! 

Nak beli  jewelries boleh ke Tiffany & Co. 

Arkid ni nampaknya begitu popular. Sesak! 


Kalau kami ke Champs-Elysées kami window shopping je or as the French say 'faire du lèche-vitrine' dengan maksud literalnya 'window-licking'.... hahahaha.

Ini kedai Cartier. Ok lah... bukan kedai.... 'Boutique' Cartier.. hehehehe... 

Di hujung Champs-Elysées avenue ni ada this Arc de Triomphe. 
Gerbang yang paling monumental dari semua pintu gerbang, dibina antara 1806 dan 1836. Walaupun terdapat banyak pengubahsuaian dari pelan asal kerana mencerminkan perubahan politik dan perebutan kuasa, gerbang ini masih mengekalkan intipati konsep asal. 

Arc de Triomphe ni terletak di tengah-tengah Place Charles de Gaulle, juga dikenali sebagai 'Place de l' Etoile'. Ia terletak di hujung barat Champs- Élysées. Stail decorative keseluruhan adalah sepenuhnya daripada tradisi sculpture dari separuh pertama abad ke 19. 


Adalah sebagai penghormatan kepada mereka yang berjuang untuk Perancis, khususnya, yang berjuang semasa Perang Napoleon. Terukir di bahagian dalam dan di bahagian atas gerbang adalah semua nama-nama jeneral dan nama peperangan. 




Then lepas pusing Arc de Triomphe, bas lalu semula Champs-Elysées avenue menuju ke tempat-tempat lain pulak.

Memang banyak kereta-kereta mewah di situ. 


LV, satu jenama mewah yang cukup terkenal.  
Tour guide kami memberitahu kalau anda memakai apa saja barangan LV yang tak original, jangan masuk kedai ni. Sebab mereka akan ambik, contohnya beg LV tak original tu, dan dipotong-potong. Pernah terjadi seorang pelancung Malaysia yang masuk dengan beg LV yang disangkanya original kerana beg yang dia pakai tu di beli di LV store di KL, beg tu telah dipotong-potong oleh staff LV di Champs-Elysees ni. Pelancung itu telah diarah untuk pergi semula ke LV store KL tu bersama dengan satu notice dari LV Champs-Elysees ni stating the bag that was bought by the pelancung Malaysia tu adalah not original, a knock off, a fake.


Ini Cafe Fouquets, where it costs USD200 for two entrees and two drinks. Atau 24 Euro [RM112.00] untuk satu teh dan satu kopi. Satu definisi 'mewah' yang baru! 
Tour guide local kami Aileen cerita yang penduduk tempatan Paris tidak suka tempat ini sejak Perdana Menteri mereka yang terbaru pergi ke cafe ni untuk berparti apabila beliau dipilih jadi PM. Macam tak humble PM tu bermewah-mewah kata mereka sebab cafe ni terlalu sangat posh.




Jun tahun depan Céline Dion akan buat 2016 Paris Summer Concert. So much demand sampai she had to add 2 more shows. Get your tickets now.. hehehe... 


Pedicab. Kalau saya naik kot kena bayar lebih sebab extra berat.
Beg kamera la yang berat. Kan 5 kg beg tu.. hehehe... 


Ni Pasar/Bazar Christmas di Avenue des Champs-Elysees yang kami akan pergi pada belah malam, which was beautiful sebab masa tu lampu-lampu decorative dinyalakan. 


Nampak meriah. Can't wait rasanya masa tu nak gi jalan-jalan di situ. Bukan nak beli apa-apa, cuma nak ambik gambar.. hehehe... 





Ini Le Grand Palais. 


Saya tinjau-tinjau juga kot dapat beberapa shots 'sunset over Paris' since kebetulan masa lalu situ tengah nak senja. 

Jadi la dapat shot sunset ni dengan ada Eiffel Tower.. hehehe... 

Seterusnya kami sampai di Place de la Concorde. 


Ada Luxor Obelisk. Tugu ni adalah setinggi 23 meter dan terletak di tengah-tengah Place de la Concorde ni. Ia pada asalnya terletak di pintu masuk ke Luxor temple di Mesir. 
Dah 3,000 tahun usia obelisk ni. Kembarnya masih ada di Luxor temple di Mesir. Dihiasi dengan hieroglif mengagungkan pemerintahan raja Ramses II. Telah dihadiahkan kepada Perancis oleh Muhammed Ali, Khedive Mesir. Bayangkan la payahnya nak bawak tiang seberat lebih 250 metric tons ni dari Mesir ke Perancis pada tahun 1800an.
Khedive: gelaran raja muda Mesir di bawah pemerintahan Turki (1867-1914).

Ada Fontaines de la Concorde. 
Semasa Revolusi Perancis, dataran ini telah ditukar nama ke Place de la Revolution. Alat pemenggal kepala [guillotine] diletakkan di situ. Raja Louis XVI dan beribu-ribu yang lain telah dipancung berhampiran kawasan fountain ni.

Ada La Grande Roue. 



Ada Hôtel de la Marine. 

Cantik bangunan hotel ni. 

More Christmas decorations. 

Dah nak senja. 

More beautiful sunset shots over Paris. 









Ni Galeries Lafayatte - an upmarket French department store chain. 
Ada chain merata dunia termasuk satu di Jakarta. Pada 2014 Galeries Lafayette telah membuat beberapa lawatan ke Malaysia untuk mencari lokasi yang sesuai di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor. Till now tak de. Tak sesuai kot Malaysia ni for them.



Ini Fontaines du Théâtre Français. 


Okeh, dah nak sunset sangat dah masa ni.. hehehe...

Bangunan belah kiri tu ialah Les Arts Décoratifs - a private, non-profit museum of decorative arts. 




Pemandangan senja dengan Eiffel Tower dan patung 'Allegory statue of Victorious France' di Arc de Triomphe du Carrousel. 

Dapat lagi a few shots senja dengan Eiffel Tower. 

Ini gerbang 'Arc de Triomphe du Carrousel'. 
Arc de Triomphe du Carrousel adalah sebuah gerbang kemenangan yang terletak di Place du Carrousel. Ia dibina antara tahun 1806 dan 1808 untuk memperingati kemenangan tentera Napoleon pada tahun sebelumnya.


Ini ialah Louvre atau Muzium Louvre, salah satu muzium yang terbesar di dunia dan sebuah monumen bersejarah di Paris, Perancis. Hampir 350,000 objek dari prasejarah hingga abad ke 21 dipamerkan. Louvre merupakan muzium yang paling kerap dilawati di dunia, menerima lebih daripada 9 juta pelawat pada 2014. 
Antara lukisan terkenal yang dipamerkan di sini ialah Mona Lisa, karya pelukis Itali Leonardo da Vinci.


Since kami tak masuk muzium ni, curious nak tengok pameran Mona Lisa saya pun cari le di internet. Inilah the Mona Lisa room. 
Link


Bangunannya bermula sebagai sebuah benteng pertahanan kota Paris sebelum diubahsuai menjadi istana Raja Perancis sebelum Keluarga Diraja Perancis ketika itu berpindah ke istana baru di Versailles. 
Penambahan Islamic Art Galeries di muzium ini pada 2012 yang kosnya sebanyak €98.5 juta telah mendapat pembiayaan sebanyak €31 juta dari state funding dan sebanyak €17 juta dari Alwaleed Bin Talal Foundation yang diasaskan oleh Putera Saudi. Republik Azerbaijan, Emir Kuwait, Sultan Oman and Raja Morocco King Mohammed VI juga telah bersama membiaya sebanyak €26 juta.


Piramid kaca ini direka oleh seorang arkitek terkenal dari China, I.M.Pei. 

The Louvre Palace and the Pyramid. 

Ini pula Maxim's, sebuah restoran yang sangat terkenal dan juga sangat posh dan mahal. 
Pernah mendapat tawaran untuk dibeli oleh orang kaya Arab tapi ditolak sebab tak nak jatuh kepada foreign hands. Sekarang restoran dan brand Maxim's dimiliki oleh Pierre Cardin [pereka fesyen Perancis kelahiran Itali]. Restoran Maxim's juga ada di Tokyo, London, Shanghai, Beijing, Monaco, Geneva, Brussels, Doha dan Hefei [China]. 

Ini adalah Bangunan Opera Garnier / Académie Nationale de Musique. 
The Palais Garnier adalah antara rumah opera yang paling terkenal di dunia, seperti simbol-simbol Paris yang lain seperti Katedral Notre Dame dan Louvre. Antara sebab ia begitu terkenal adalah kerana ia menjadi setting novel 1910 Gaston Leroux bertajuk 'The Phantom of Opera'  dan juga bila novel ini diadaptasi ke filem-filem dan musikal Andrew Lloyd Webber.

Glorious colours. 



Institut de France. 


Kami melalui lagi di jalan tepi sungai Seine yang ada street arts untuk dijual.

Sketches of Eiffel Tower morphing into animals. Cool! 

Lukisan kota Paris. 




Pont des Arts. Jambatan yang ada padlocks sebagai tanda cinta tu. Well, now most dah dicabut dan dibuang. Ada 2 versi yang saya tahu kenapa dicabut.

Versi pertama: sebab jambatan ni dah tak tahan nak tampung berat padlocks tu yang seberat 45 tan dan jadi isu keselamatan bila struktur jambatan mungkin terjejas. Kenyataan dari website Paris' Mayor office ditujukan terutama pada pelancung2 - "Jambatan kami sudah tidak dapat menampung tanda cinta anda" dan menggalakkan pelancung untuk berselfie sahaja. Siap ada hashtag #lovewithoutlocks

Versi kedua: orang Paris ni angkuh sebab 'love locks' ni dah banyak negara lain tiru seperti di Germany, South Korea, China, Italy, Russia etc. So dah tak ada keistimewaan dah. So cabut dan buang je. 

Sunset over #lovewithoutlocks bridge :) 

Di Paris ada 2 tour bus ni: HOHO dan BigBus. 

Sunset over Institut de France. 



SubhanAllah, cantik sangat! 

Sunset di jambatan Notre Dame. 

Sunset shot taken from Pont Notre Dame overlooking Pont au Change and Pont Neuf. [Pont = bridge]. 















Seterusnya kami dibawa ke Grand Mosquee de Paris. 
Masjid Besar Paris atau namanya dalam Bahasa Perancis, Grande Mosquee de Paris dibina oleh Kerajaan Perancis sebagai menghargai tentera-tentera Islam di tanah jajahan mereka di Afrika pada masa dahulu menentang tentera Jerman.

Masa kami berjalan ke masjid ni, kami lihat ada beberapa orang tentera sedang berkawal di jalan-jalan berdekatan. Very likely due to the recent ISIS attacks. Memang rasa cemas melihat mereka yang nampak begitu serious siap dengan full army uniform and fully armed with weapons. Tapi at the same time kami rasa selamat. Tour guide kami juga berpesan supaya jangan mengambil gambar masa berjalan ke masjid tu. 

Grand Mosquee de Paris. MasyaAllah. 


Cantik senibinanya. Jom kita masuk dalam. Masuk percuma for Muslims. Non-Muslims' entrance fee is €3. 

Dewan solat. 

Sangat cantik! 

Laman yang cantik di masjid ini. So tranquil. 

Saya suka betul lorong ni. Macam di Morocco atau Turki. 



Foto-foto laman dan pintu masuk masjid. 


Selesai di Masjid Besar Paris, seterusnya di bawa semula ke Place de la Concorde untuk ke Pasar/Bazar Christmas di Champs-Élysées. Sepatutnya kalau ikut itinerari, kami ke Galleries Lafayette tapi mall tu dah ditutup seawal pukul 6 petang atas sebab-sebab keselamatan.

Satu lagi outcome yang disebabkan isu keselamatan ialah Eiffel Tower telah ditutup awal. Makanya tak dapat la kami tengok Eiffel Tower bergemerlapan dengan sparkling lights. Apa-apa pun kami bersyukur bila petang tadi kami dapat melawat Eiffel Tower kerana masa tu ia dibuka untuk lawatan.

Ini adalah bangunan Assemblée Nationale yang diterangi dengan warna bendera Perancis. 


Ini di Place de la Concorde di mana ada La grande Roue [ferris wheel], Luxor Obelisk [tugu tiang] dan Fontaines de la Concorde. Tak bawak tripod so tak leh nak buat long exposure.. hehehe... 


Luxor Obelisk.
Fontaines de la Concorde.

Juga di Place de la Concorde, ini Statue of Nantes. 




Ada beberapa aktiviti-aktiviti tahunan di Champs-Elysees ni seperti:
1] Peringkat akhir Tour de France pada bulan Julai.
2] Festival Filem Champs-Elysee pada bulan Jun.
3] Perarakan tentera rasmi pada 14 Julai , 11 November dan 1 Mei.
4] Pasar Krismas pada musim sejuk.

Dan pada malam tu kami jalan-jalan di Pasar/Bazar Krismas Paris. 
Jom tengok apa yang ada :).

Jalan masuk ke Les Villages de Noel Paris. 


Masa lalu gerai ni, terus rasa lapar sebab ada bau sedap Tapi since tak halal tak leh la beli.  


Ini adalah La boutique de la Mère Noël yang bermaksud The shop of Mrs. Claus.. hehehe. 


Gerbang Les Villages de Noel Paris. 


Naturally since it is winter, ada juga ice skating rink. Don't ask, I could not even stand on those blades.. hahahaha...  


Hiasan lampu deco yang cantik. It was so beautiful.  


And of course you can sit on Santa's lap too. Patung Santa la tapi.. hehehe...
Dan juga enjoy roasted chestnuts. Kalau nak yang saiz besar harganya €10.  


Macam-macam ada di gerai ni. Laparnya rasa masa tu.. hehe.. 


Salah satu fun ride di Bazar Christmas ni, the Thriller's Ghost Train ride. 3 tingkat tu!
"Train fantome 3 etages" - ghost train, 3 floors.
"Zombies a tous les etages" - zombies on all floors.


Then kami singgah kejap di gerai macarons.  


Ada banyak gerai menjual pelbagai barang. Beautiful decorative lighting and scarves.  


Lagi gerai makan besar. Tak tau apa binatang yang tengah dipanggang tu.  


Bukan je on one stretch of road bazar ni, ada belok masuk and there were more stalls.  






Ada juga this mini Eiffel Tower. Since malam tu Eiffel Tower ditutup atas sebab keselamatan maka peluang kami nak tengok menara tu bergemerlapan dan berkelipan tak kesampaian. Maka dapat tengok versi yang mini pun kira ok la.. hehehehe...  


These dolls were so life like it was creepy! 


Gerai Indonesia pun ada juga. Ada bags and trinkets and necklaces and bangles etc etc. 


Ini sweet shop. Ada macam-macam lke doughnuts and waffles and candies and chocolate dipped apples etc etc. Hot wine pun ada.. hehe.. 


Selesai jalan-jalan di Bazar Christmas di Avenue des Champs-Élysées, kami pun bertolak ke restoran for dinner. Yay! 

Kami makan di restoran Yasmin. Hmm.. kalau dah nampak gambar Taj Mahal tu maknanya restoran Indian food la... hehehe...  


The restoran although a bit sempit tapi very cozy. And the service was good.   


Huu.. the vegetables were so fresh.. yumm... Chicken dish tu pun sedap.  


Lepas makan kami ke hotel. Menginap di Hotel Ibis Paris Meudon-Velizy. Lokasi sejam dari bandar Paris. 


Ooo.. letihhh... mandi, solat, backup photos, tidooooo... zzzzz.....  


Bersambung...


Di bawah adalah links kepada semua entries Kembara Eropah saya:


16) KEMBARA EROPAH 2015 - RINGKASAN KESELURUHAN PERJALANAN

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved. 

6 comments:

  1. oh..
    boleh bagi thousands of years old obelisk ke negara orang !!
    sayangnya kan..?

    barang dari butik pun moskil lah gitu !!

    beli eh macaron tu?
    manis tak??!!

    :)


    cantik cantik suasana petang en syed!!
    ai is jeles.. :)

    jangan buang pagar dengan padlock padlock tu!!
    jal kat besi buruk mahal tu!
    sebab berat!
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly. Masa diberi pada France tu adalah pada tahun 1800an. Saya rasa macam dah memang practise masa dulu2 tu kot antiquities boleh dicabut dan diberi sebagai hadiah. Saya selalu terfikir kenapa sekarang barang2 sejarah tu tak dipulangkan je pada negara asal? I suppose there are many reasons why cannot...

      Indeed. So kalau beli barangan di butik2 kena pastikan ada certificate of authenticity. So probably it is a good idea to carry that sijil setiap kali pakai produk tu. Still if the product can be faked, apatah lagi certificate tu ye tak? The moral of the story is, beli je la beg2 yang biasa2 tu... hehe.

      Kami beli doc macaron tu. OoooOOoooo... huahhh.. manisnyaaaa..... sangat! Tapi sedapnyaaaa.... hehehehe...
      Actually, itulah macaron kami yang pertama pernah kami makan dan kami makan di Paris. So macam special gitu.. hehehe...

      Doc, you nak tau tak betapa susahnya nak dapatkan some of the sunset shots. Masa tu dah la lewat senja, so lighting dah suram. Shoot pulak dari dalam bas yang dah memang tinted tingkapnya. Tambah pulak bas masa tu tengah bergerak! Cabaran demi cabaran saya hadapai nak dapatkan shot2 yang saya harapkan decent pun dah cukup bagus considering all the stated circumstances. Tapi yang bestnya bila dalam bas, maka dapat saya took shots from many different situations and locations :).

      Hahaha.. betul sangat!!! I like how you think! Definitely can make a lot of money!

      Delete
  2. kannnn....

    beli beg bisa biasa je..
    macam saya
    [ gb tu kan .... beli Coach tau!! hahhahaaaa... dia tak ada kat sini.. tak pe.. ]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doc, beg2 biasa tu pu saya tgk cantik2 dan berkualiti. Mmmg bukan branded tapi quite stylish and some of them are actually quite practical too.

      Wah GB... nak tanya dia nanti pakai Coach tu masa bila? Ke office ke atau ke majlis2?
      Doc, jom kita pinjam beg Coach GB buat luxury product shoot! :)

      Delete
  3. Bestnye tgk semua gambar.. nak tanya lunch mkn kat mana? Kat sana senang x nak makan makanan halal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks. Saya mmg suka ambik gambar, tu yg tampal byk2 kat sini...hehe :).
      Lunch? Hmm... tak ingat pulak kami makan apa dan di mana. Rasanya kami pack roti dari hotel pagi tu.
      Tak pasti if halal food senang nak cari di Paris sebab we never actually went around looking for it. Tapi rasanya senang sebab ramai Muslims di Paris. Mesti ada Turkish restaurants I think.

      Delete