Friday, January 23, 2015

KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 03 - THE WEDDING PART 02

Liputan acara perkahwinan adat Sunda diteruskan.

Sebelum bergerak masuk ke khemah, pengantin lelaki bersama-sama ibu bapa dan bakal mertua serta semua anggota Galura Lengser mapag pengantin bergambar dahulu untuk kenangan. Sangat pakar mak andam mengatur susunan kedudukan untuk sesi bergambar ni yang dilakukan dengan begitu pantas dan tak buang masa. Jadinya foto ni sangat cantik. 

Sempat juga saya ambik gambar 2, 3 shots of these 2 ladies yg begitu anggun berbusana biru. Later saya noticed warna pakaian mereka ini adalah mengikut tugasan mereka. Ada juga sekumpulan wanita-wanita yang berbaju ungu cantik berkebaya. 

Mengikut adat berjalan masuk pengantin lelaki mesti diiringi dengan diapit oleh kedua-dua mertua dengan bonda mertua disebelah kanan pengantin dan pak mertua di sebelah kiri. Juga turut seganding adalah kedua-dua ibu bapa pengantin lelaki.

Pada masa ini terdengar alunan gamelan dan nyanyian iringan oleh pemusik gamelan dan penyanyi-penyanyi yang berada di pentas. 

Dan mereka nilah penyanyi-penyanyi di majlis perkahwinan ini. Bapak tu juga bertugas sebagai pengacara majlis.

Saya ni kalau hal-hal kesenian memang suka sangat so saya carilah info on this Kesenian Galura Lengser mapag pengantin group ni based on their banner on location. Dan jumpa info ni je...hehe..
Jenis keseniannya dipanggil 'Degung'. Dan nama ketua group ni ialah Mamah Yeyet. 

I think mak cik ni la Mamah Yeyet. Suara dia bagus sekali, merdu mendayu-dayu. Memang pro lah! Live performance ok :).


Mamah Yeyet bersama group.

Seterusnya semua duduk bertentangan di depan pelamin untuk acara seterusnya. 

Masa ni hadirin masih didendangkan dengan nyanyian merdu Mamah Yeyet. 

Kemudian acara diambil alih semula oleh pengacara majlis dengan mengalu-alukan kedatangan pengantin lelaki dan keluarga serta rombongan. Juga ada videographer dan photographer.

Sempat saya maju ke pentas di mana Mamah Yeyet sedang duduk dengan penuh anggun. I think by now you already suspect lah yang saya suka pada Mamah Yeyet ni... she is sooo talented, one had to be there to listen to her singing. Dia begitu ramah dan berbual-bual sedikit dengan saya. Tak boleh la nak bual lama cause dia kan tengah ada acara. Lagi pun bahasa jadi sedikit penghalang antara kami...hehe. 
Sempat juga saya request ambil foto pongawa dan seorang penari Tari Merak bersama seorang pak cik yang nampaknya adalah orang penting dalam kumpulan ini.

Acara diteruskan lagi oleh pengacara dengan alu-aluan, pantun dan sedikit usik mengusik pengantin lelaki yang buat semua hadirin ketawa. Bagus pak pengacara majlis tu. 
Dan ini adalah para pemusik gamelan yang begitu bersahaja bila saya ambil foto-foto mereka. So cool :).

Wanita yang berbaju biru ni antara tugasan sebagai penyambut tetamu juga turut bertanggungjawab menberi buah tangan kepada hadirin. 
Hehe.... sibuk betul saya ke sana sini ambik gambar...haha. Kekadang tu risau jugak kot ganggu majlis. Tapi saya always always ke tepi bila official photographer dan videographer mereka melakukan tugasan mereka. 

Acara seterusnya ialah acara 'Penyerahan calon pengantin lelaki' yang biasanya dilakukan oleh orang tua yang mewakilkan pengantin lelaki. Yang menerima dari belah pengantin perempuan adalah juga diwakilkan. Waktu penyerahan dan penerimaan ini kedua-dua wakil akan memberikan kata-kata alu-aluan dan terima kasih kepada pihak yang satu lagi dan juga pelbagai nasihat yang bakal menbantu merukunkan rumahtangga kedua-dua mempelai kelak. 

Pak pengacara ni pandai betul mengusik pengantin lelaki pasal malam pertama yang buat pengantin lelaki tersipu-sipu malu...hehe... All done in good taste and humor lah :).

Selepas tu diikuti dengan penyerahan bunga telur hantaran oleh ibu pengantin lelaki kepada ibu pengantin perempuan. Ini saya assume was in the Malay tradition. 

Then I noticed these adik-adik beratur berjalan keluar khemah membawa satu alat musik yang dinamakan dumbuk pinggang. Ianya seperti rebana kecil yang dimainkan semasa mengiringi pengantin lelaki dan pengantin perempuan berjalan ke masjid untuk acara pernikahan di sana.

Dan ini ibu-ibu yang cantik berkebaya ungu bersulam berat. Cantik sangat :). Tapi saya tak tahu apa pulak tugasan mereka dalam majlis perkahwinan ini.

Adik-adik ni dengan dumbuk pinggang sudah bersiap sedia untuk mengiringi pengantin ke masjid berdekatan.

Kemudian pengantin perempuan pun dipanggil keluar untuk bersama-sama hadirin. Cantiknya! Elok bertudung dengan hiasan rangkaian bunga-bunga melati. Anggun!

Kemudian pasangan pengantin bersama ibu bapa akan berdiri berdepan seperti dalam foto dan pengacara majlis bersoal jawab sedikit kepada kedua-dua pengantin bertanya samada benarkah mereka bersetuju berkahwin dengan disaksikan oleh ibu dan bapa masing-masing. I suppose to basically making it official dan sebagai tanda setuju kedua-dua belah pihak untuk diijabkabulkan.

Bila dah setuju, mula la si pak pengacara majlis mengusik kedua-dua mempelai disambut dengan hilai tawa semua hadirin :).


Bapak pengacara ni memang lucu orangnya :)


Selepas tu, pengantin perempuan dibawa oleh ibu dan bapanya berjalan ke masjid berdekatan untuk acara akad nikah.

So pretty.

Pengantin perempuan bersama ibu dan bapa berjalan dahulu ke masjid diikuti oleh pengantin lelaki bersama ibu dan bapa serta rombongan, semuanya diiring oleh adik-adik yang bermainkan dumbuk pinggang dan seorang adik perempuan yang menyanyikan lagu-lagu nasyid. 

Mereka juga diiringi oleh para penyambut tetamu.

Acara akad nikah diadakan di Masjid Al Kautsar, Blok 3, Perumnas Subang.

Di bahagian dalam masjid di mana acara akad nikah berlangsung. Script akah nikad ada dalam dua bahasa. 

Semua pihak yang terlibat mula bersiap sedia. Bapa kepada pengantin perempuan akan melafazkan akad kepada pengantin lelaki. 


Pengantin perempuan didudukkan di sebelah kiri pengantin lelaki. Mereke berdua kemudian ditutupi dengan sehelai kain putih yang panjang sebagai satu simbol penyatuan dua insan yang masih murni. Kerudung itu akan dibuka pada saat kedua mempelai menandatangani surat nikah.


Acara dimulakan dengan bacaan Al Quran.

Selepas itu diikuti dengan bacaan al-Fatihah, Imam memberikan ucapan pembukaan berkaitan tujuan nikah dan sebagainya. Pada masa yang sama pengesahan siapa pasangan serta saksi ditetapkan. Kemudiannya disampaikan khutbah nikah.




Dan akad pun dimulakan dan dilafaz dengan sekali lafaz oleh pengantin lelaki. Alhamdulillah dah selamat mereka bernikah.



Lepas tu beberapa dokumen ditandatangani oleh semua pihak berkenaan.

Dan acara sarung cincin dan cium tangan.


Ni jurufoto la suruh diaorang bergaya macam ni. Eh.. not me la...hehe...


Dan mereka pun sah lah sebagai suami dan isteri. Ni mereka bergambar dengan Kutipan Akta Nikah atau Excerpt of Marriage Certificate yang dikeluarkan oleh Kantor Urusan Agama, Kota Subang, Jawa Barat Republik Indonesia.

Tersenyum gembira kedua mempelai. Yang dua di belakang kelihatan begitu gembira adalah bapa-bapa mereka :).

Setelah sah sebagai suami isteri baru mereka berjalan bergandingan bersama menuju semula ke rumah pengantin perempuan untuk acara seterusnya.

Cepat-cepat saya jalan ke depan untuk mendapatkan sudut ni...hehe. Cantik sekali. Para ahli kesenian dan pemain dumbuk pinggang beratur kemas ikut susunan forming satu jalan untuk dilalui kedua-dua mempelai.

Dengan iringan semua hadirin bersama alunan paluan dumbuk pinggang, mempelai berjalan ke rumah pengantin perempuan. 

Ye, tak habis lagi. Ada a few more acara which I will wrap up in the next entry... :)

Bersambung....

Di bawah ni saya senaraikan links untuk semua entries KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO saya:
1. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 01 - THE DEPARTURE

2. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 02 - THE WEDDING PART 01

3. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 03 - THE WEDDING PART 02

4. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 04 - THE WEDDING PART 03

5. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 05 - SARI ATER

6. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 06 - DARI KOTA SUBANG KE BANDUNG

7. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 07 - DARI BANDUNG KE SURABAYA

8. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 08 – COBANRONDO

9. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 09 - WISATA PETIK APEL

10. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 10 - LUNCH-BRAWIJAYA-RAMAYANA-SUNSET

11. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 11 - SUNRISE DI KOTA MALANG DAN CANDI SINGOSARI

12. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 12 - PASAR NONGKO JAJAR

13. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 13 – BROMO

14. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 14 - PERMATA TANGGULANGIN AND GOING HOME

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. amboi
    mmg betul2 tersusun acara dari pihak perempuan
    sarat dengan acara

    saya notice di indonesia baju2 lace, baju2 sarat barat ni biasa di pakai di mana2 acara berbanding kita di malaysia
    batik mereka sangat halus
    beli tak baju batik derang?

    gambar ke 2 akhir tu mmg cantik!
    saya suka!

    pengantin pompuan comel
    sarat ngan bunga dikepala
    saya dok fikir brapa jam mak andam kena siapkan dia
    tapi bunga tu mmg sinonim ngan pengantin di sana

    mamah yeyet
    suara dia mesti power kan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa.. betul tu El. Semua acara berjalan dgn begitu teratur dan smooth. Tak de rush, tak de kekecohan. Nice and steady.

      Hmm.. memang saya perasan pakaian wanita yg begitu cantik tu. I reckon dah memang tradisi di sana dan dalam majlis macam ni nampak sesuai dan festive :).
      Saya tak der beli baju batik, tapi my wife ada la beli sehelai :)

      Kan. Kiri kanan rows tu, balanced. Like yg 4 penari tu, 2 on each side. Penari Tari Merak, 1 on each side, so on and so forth. Nice :).

      Cantik kan pengantin perempuan tu. Kemas dan anggun je. Pada saya tak la macam terlalu overdoing it.
      Betul rangkaian kalungan bunga tu selalu saya nampak in wedding photos dari sana. Very uniquely theirs.
      I suppose mahu makan berjam2 jugak tu to look like that :).

      Power kuasa 2...hihi...

      Delete