Friday, March 20, 2020

BANGKOK & BEYOND - DAY 02 - PART 01 - NANNAM COUNTRY HOME RESORT & RESTAURANT

Alhamdulillah lena kami tidur malam tadi. Suasana pun nice and cool. Pasang kipas je, tak perlu air-con. Hotel penginapan kami di Khao Yai ni adalah di Nannam Country Home Resort and Restaurant.

Jengok ke luar balcony nak tengok scenery macam mana. Malam tadi masa check-in luar tu gelap gelita.

Haa.. betul la ada sungai. Malam tadi kami ada dengar bunyi air.

So nice! Saya check dalam google map sungai ni namanya Lam Takhong.
Lam Takhong is a watercourse in Thailand and a tributary of the Mun River in northeastern Thailand. It is impounded by the Lam Takhong Dam.

Ada pavement di bawah tu, boleh jalan-jalan menyusuri sungai ni.

Indeed, sejuk masa tu.

Ini foto-foto aerial view of Nannam Country Home Resort and Restaurant dari website mereka.

Bilik hotel kami. Front door terus ke laman dan tempat parking.

Lepas dah siap mandi, solat dan packing, kami keluar ke cafe for breakfast. Lepas sarapan akan check-out terus.

Sarapan pagi adalah di bangunan utama resort, about 100 meters from our room. Sambil berjalan tu snap here and there lah.. hehe. Nice resort ni. So green.

Awww.. ada cute sheeps and rabbits. Patung la tapi.. hehe.

Real rabbits pun ada juga.

Hi there cuties 😍.

The lobby building and restaurant.

Jom sarapan.

Cantik suasana restoran ni.

Lots of trees and shrubs and nooks.

Ambiance pun nice.

Unfortunately tak semua makanannya halal. Saya bertanya pada waiter dan dia tak faham makna 'halal' or 'muslim food' sebab tak tahu cakap Inggeris. Bila kata 'pork' terus dia tunjuk yang ini, ini dan ini ada pork.

Bagi kami berdua, yang sudah pernah sebelum ini bercuti secara pakej yang kadang kala menghadapi situasi sebegini, kami ok-ok je. Sebab selalunya akan ada roti dan telur. Jadi la asal perut berisi. Kalau pun ada dish yang tak ada pork tapi dish yang sebelahnya ada pork, kami tetap juga makan roti/telur saja kerana memikirkan the utensils that the kitchen uses. So tak payah la pening-pening kepala dan bersungut... rimas... hehe. Ada juga group members yang rajin bawa packed food siap dengan sambal.. haaa.. tu lagi best la. Kami malas sebab just for breakfast rasanya tak perlu la.. hehe. Tapi group member yang bawak tu baik sebab offer to the others, which was super nice of her lah.

Kami pilih untuk duduk di meja ini sebab view yang sangat nice.

Kami jengok-jengok juga ke bawah... waa... cantik la. So lepas sarapan kami cadang nak pergi explore.

Macam bercuti ke negara sejuk pulak.. hehe. Tapi memang sejuk!

Alhamdulillah. Simple je.

Selesai sarapan dan telan ubat (huii.. yang ni tak boleh lupa!), kami pergi explore kejap sebelum balik ke bilik.

Jom turun ke bawah, ke tepi Sungai Lam Takhong.

Ada sebuah jambatan apung kecik yang di kiri kanannya ada beautiful decorative plants. Dan ada satu platform di sisi tengah jambatan tu siap dengan flower plants. So nice!

Very beautiful view. Di bawah jambatan kayu ni ada pengapung agaknya sebab air sungai ni sering naik turun.

Kebetulan ada orang menyeberang.

Ada burung-burung bangau berterbangan. Tak kisah la walaupun semuanya patung.. hehe. Still nice lah!

Kalau nak berbuai pun boleh.

Hotel ni memang bagus la. Making use of this beautiful surroundings as part of the resort. Resort ini juga dikenali sebagai Riverside Resort and Restaurant.

Tak tau apa ada di seberang sana tu. Ada gardens agaknya. Kami tak explore sebab kejap lagi dah nak bertolak. Tak sempat.

View resort ini dari seberang sungai. Foto dari website resort ini.

Bergambar kejap 😊.

Very beautiful spot untuk bergambar.

Saya pun nak la satu jugak.. hehe.

Ok, one last shot sebelum balik ke bilik.

Kami pun bergegas balik ke bilik sebab nak letak beg-beg kami di luar pintu bilik kami untuk diangkut oleh staff hotel ke bas.

Pekerja-pekerja hotel sedang gather begs untuk dibawa ke bas dengan kenderaan motorsikal yang dah diubah jadi 3 roda dengan front carrier.

Since ada masa lagi sebelum bertolak, kami jalan-jalan sikit lagi di kawasan resort ini. Cantik resort ni sebenarnya dan luas.

Ada Cowboy Theatre.

Beautiful wall mounted decorative bird houses. Comel!

Beautiful lush green landscaping.

Ini main hall agaknya.

Bas kami dah sedia menunggu.

Beg-beg pun dah dilonggokkan. "Eh... beg kita ada tak?". "Adaaaa...".. hehe. Kena la check, ye tak 😊.

Masih ada masa lagi sebab ada lagi beberapa group members yang belum sampai. Jadi kami ke entrance masuk ke resort ni untuk bergambar di signboard Nannam Country Home Resort and Restaurant.

Awal lagi masa tu so jalan masih lengang. Nama jalan ini ialah Mittraphap Road.

Di sebelah kanan tu ialah Bangkok Hospital Pakchong.

A beverage seller.

Jalan masuk ke Nannam Country Home Resort and Restaurant.

Di sebelah tempat bas park, ada taman kecil ni.

Ada beberapa jenis colorful bougainvillea.

Ada cafe di sini tapi awal lagi so belum buka.

Outdoor small shrines like this is called a spirit house.
A spirit house is a shrine to the protective spirit of a place that is found in the Southeast Asian countries of Burma, Cambodia, Laos, Thailand, Malaysia, Indonesia, and the Philippines. The spirit house is normally in the form of small roofed structure, and is mounted on a pillar or on a dais. They can range in size from small platforms to houses large enough for people to enter. Spirit houses are intended to provide a shelter for spirits that could cause problems for the people if not appeased. The shrines often include images or carved statues of people and animals. Votive offerings are left at the house to propitiate the spirits. More elaborate installations include an altar for this purpose.
Wikipedia

Ok dah, jom naik bas.

Masih lagi ada yang bergambar.. hehe.

Pak cik ngantuk, so nap kejap 😴.

Tepat 7:45 pagi kami pun bertolak menuju ke Jim Thompson Farm. Actually my wife is so looking forward to go to this farm. Saya yang tak tahu banyak pasal ladang ni masa tu ikut tumpang seronok je la.. hehe. Perjalanan dijangka ambil masa 1 jam 30 minit.

Passed by kawasan pasar pagi.

Malam semalamnya masa kami lalu sini untuk ke hotel, pun ada juga pasar, pasar malam.

Langsir pink bas ni macam bilik pengantin dulu-dulu kata my wife.. hehe.

Beautiful landscape and super blue sky.

Modern building.

Masa dalam perjalanan tu kami came upon sebuah tasik yang sangat besar.

Namanya Tasik Lumtakong. Biru sungguh airnya.

Ini peta perjalanan kami dari Nannam Country Home Resort and Restaurant menuju ke Jim Thompson dan lokasi Lumtakong Lake.

Ada sebuah lookout point di tepi tasik buatan ini.

Tasik ini terbentuk dengan pembinaan Lumtakong Dam.

Dibina pada 1974, empangan ini terletak di timur laut Tasik Lumtakong di Tambon Khlong Phai, Amphoe Sikhio, Chang Wat Nakhon Ratchasima.
Foto dari internet.

Empangan ini pada mulanya dibina untuk tujuan pengairan dan bekalan air. Tapi kini ia turut digunakan untuk penghasilan tenaga elektrik.

Kedai buat patung Buddha.

Lagi 30 km nak sampai Jim Thompson Farm.

Tour Leader kami Puan Mona sedang memberi penerangan tentang program lawatan ke Jim Thompson Farm.

Ladang jagung.

Ladang sayur.

Ladang ubi kayu.

Di kawasan Khao Yai ni ada banyak juga gunung-gunung. Dalam bahasa Thai 'Khao Yai' bermaksud 'gunung besar'.

Terusan untuk pengairan ladang-ladang.

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. ada buai!!
    apesal Puan Azila tak naik and En Syed tolak !!??:)
    cantik sungguh lah resort ni. rugi kan rasa macvam sekejap je kat situ .. macam-macam ada ..ada cowboy theatre lagi ..
    mai aih !! besor-besornya beg !!!! semua pakat bawak luggage paling besar ! macam seminggu berjalan ! :)
    PakCik capek ya >>?
    tu lah..
    asik berjalaaaaaaaan aje !! :P

ada tasik..
    ingatkan tasik yang ni..
    boleh naik tren dan berhenti atas tasik
    kira orang nak naik tren ni tapi cari tak jumpa nak beli tiket kat mana and ada yang kata dah tak ada dah trip gini.. padahal masih ada !!! geramnya !!

1. Main buai? Ala..malu la dah tua2 ni.. hehe.
      Yes, mmg cantik resort ni. Dan mmg selalunya begitulah kalau bercuti guna pakej. Kat hotel cuma untuk bermlm sahaja. Because of that kalau ada je masa dan kesempatan kami suka jln2 keliling hotel.
      Hahaha... harus beg besar2 sebabnya kalau 'tershopping' tak payah la beranak2 begnya. Tapi ada juga husband and wife yg kongsi 1 beg besar.

Iya buk, capek... tak seperti dulu... now kena banyak rehat2... and cannot get too excited.. hehe

Oh! Wow!! Tren siap stop dekat tgh tasik! Boleh turun ambik2 gambar! Bestnya!
      Macam2 ada di Thailand kan!
      Tak pe doc bila dah selamat to travel again, you can naik the train :).