Friday, September 13, 2019

KUANTAN - DAY 02 - PART 02 - JETI PASAR NELAYAN BALOK

Ok, sambung lagi cerita my short travels. And for said travels saya dah pun buat searches sikit tempat-tempat menarik di Kuantan dan sekitar Kuantan.

So saya called Grab Car hendak ke Natural Batik Village. 

Dulu-dulu kalau saya nak pergi explore, saya akan ambil teksi bandar untuk ke tempat-tempat menarik. The taxi drivers who were locals tahu ke mana nak bawa saya after I told them what I was looking for and what interests me. Nowadays, I used Grab Car service and did the same with the driver, letting him know my plans and asked if he is able to help me. Driver Grab Car saya pagi itu ialah En. Badrul. Sangat baik dan peramah orangnya. Cukup senang bersembang dengan dia. Lepas saya beritahu my plans for the day, dia faham dan bersetuju to take me around. Alhamdulillah. 

Oh nooo... sampai je di Natural Batik Village, the place was deserted. Tak ada orang langsung. Rupanya buka pukul 10 pagi. Laaa.. lewatnya buka. Masa kami sampai tu dah pun pukul 9 pagi. Oh well, tak de rezeki. 

Then En. Badrul cepat-cepat suggested nak bawa saya ke sebuah pasar nelayan, iaitu Pasar Nelayan Balok. Jadi semangat balik saya masa tu.. hehe. Tapi En. Badrul kata dia tidak pasti adakah nelayan-nelayan sudah balik dari laut dan menjual di pasar tu atau belum. Saya kata saya faham sebab setahu saya from previous travels nelayan selalunya akan balik ke jeti pada sebelah petang. En. Badrul kata di pasar itu ada jeti dan banyak bot-bot nelayan berlabuh. Ehh.. tu pun dah cukup bagus pada saya, I told him.. hehe. 

En. Badrul terus meluncur melalui kawasan Balok dari Natural Batik Village menuju ke Pasar Nelayan Balok.

Seperti yang kami jangkakan, pasar ini sepi. Saya bertanya pada beberapa orang pak cik nelayan yang ada di situ dan mereka kata nelayan-nelayan akan balik dan berjual di pasar cuma di waktu petang sahaja. 

Lokasi Pasar Nelayan Balok di Sungai Balok. 

Jom explore the jetty.

En. Badrul kata, "Just take your time E. Syed". Waa.. like music to my ears lah.. hehe. Inilah salah satu part yang saya suka bila travel macam ni. I can decide berapa lama nak explore at a place. Dapat pulak En. Badrul yang understanding made it even more convenient. 

Kebetulan En. Badrul sedang berjinak-jinak dengan fotografi so dia faham kalau nak ambil gambar, one must take time and not rush. Yet another pleasant coincidence. Alhamdulillah.

Ok, so here are the photos.







Habis jeti ni saya explore, dari hujung sini ke hujung sana... hehe. 


















A few people shots. Nelayan.







And a cat shot 😊. 






Begitulah kalau travel cara redah macam ni... hehe. Pada saya memang fun tapi must be willing to accept whatever the outcome. Tak payah nak frust le, just move on to the next locations... hehe.  Cumanya rumit la sikit jalan-jalan cara begini. Ye la kan, contohnya kalau nak ke tempat-tempat seperti pasar nelayan susah sikit nak cari info bila nelayan balik ke jeti. 

Tapi travel dengan my new friend En. Badrul ini made it not only fun but informative as well since he is local. Sepanjang perjalanan macam-macam yang kami sembangkan. It was such a great rapport between us that lepas bincang kami setuju for En. Badrul to take me for another day of jalan-jalan esoknya. Alhamdulillah.

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. ada kucing mata biru!!

    ada Klinik Syed Badaruddin
    hehhehe..
    terkonfius kejap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada a few kucing actually tapi yg lain tu semua malu-malu..hehe.
      Is that the name of your klinik?

      Delete