Tuesday, September 12, 2023

ITALY & SWITZERLAND - SWITZERLAND - LAUTERBRUNNEN TO INTERLAKEN

Assalamualaikum.
Ok, seterusnya kami pun bertolak dari Lauterbrunnen menuju ke Interlaken. Tak jauh, jaraknya cuma 12.5 km, selama lebih kurang 20 minit perjalanan. Di Interlaken, kami akan makan tengahari dan jalan-jalan di sekitar bandar. 

Pemandangan indah Lauterbrunnen. 

Itulah Wengernalp Railway (WAB) yang menghubungkan bandar Lauterbrunnen, Wengen dan Grindelwald dengan Kleine Scheidegg.

Kereta Api Wengernalp (WAB) beroperasi di ketinggian 2,061 meter dari paras laut. Panjangnya 19,114 meter menjadikannya landasan kereta api cog terpanjang di dunia. 

Cog railway is another term for rack railway.
Wikipedia: A rack railway is a steep grade railway with a toothed rack rail, usually between the running rails. The trains are fitted with one or more cog wheels or pinions that mesh with this rack rail. This allows the trains to operate on steep grades above 10%, which is the maximum for friction-based rail.




Kebetulan masa kami lalu di sini, kelihatan kereta api sedang memanjat banjaran Alps. 





Kelihatan sekumpulan lembu baka lembu simmental di lereng pergunungan Alps. Lembu baka ini diternak untuk kedua-dua susu dan dagingnya.

Sungai yang membelah Lauterbrunnen - sungai Weisse Lütschine.


Pengunjung ke Lauterbrunnen boleh juga berjalan menyusuri sungai ini di sepanjang jalan di tepi sungai yang bersambung dengan tempat bas kami parking earlier. 



Sekali sekala kelihatan laluan hiking naik ke gunung seperti ini untuk mereka yang suka beraktiviti hiking. 

Perjalanan di Lauterbrunnen ini membawa kami melalui lembah-lembah berdinding tegak dan curam banjaran Alps.

Kencang air sungai Weisse Lütschine ini, sesuai untuk whitewater rafting.

Tak tahu apa fungsi papan-papan ini. Mungkin untuk menahan tanah runtuh yang mungkin berlaku. Mungkin ini cara lama kerana sekarang sudah ada teknologi moden untuk prevent or minimize the devastating impacts of land slides.


Kerja-kerja road maintenance di hadapan.

Kelihatan dua orang pengunjung enjoying a walk by the river. 
















Schynige Platte Historische Zahnradbahn - Schynige Platte Historic Rack Railway.


Jungfraujoch – Top of Europe  The Jungfrau Region with the famous mountain range of the Eiger, Mönch and Jungfrau lies in the heart of Switzerland. 



JungfrauPark Interlaken, Kinderparadies Mysty Land, a Children's amusement center.




Ini patung Ibex, sejenis kambing gunung ikonik di Switzerland yang bertanduk besar. 

Ibex adalah salah satu haiwan yang biasa didapati di pergunungan di sekitar Alpine Wildlife Park Interlaken. Pada abad ke-19, ibex hampir pupus di Switzerland. Untuk menyokong pengenalan semula ibex ke Bernese Oberland, taman hidupan liar telah ditubuhkan. Projek ini berjaya dan Alpine Wildlife Park masih dibuka sehingga hari ini untuk dilawati oleh penduduk Interlaken dan pengunjung dari luar.


Di roundabout ini juga ada patung-patung yang represent Swiss/Interlaken culture and traditions. Ada patung seorang wanita Switzerland dengan pakaian tradisional/kebangsaan Swiss sedang yodeling, patung seorang lelaki juga berpakaian tradisional Swiss sedang meniup alpenhorn dan patung seorang lelaki Swiss sedang mengusung Swiss Coat of Arms.

Statue of a Swiss man blowing an alpenhorn. 

Kelihatan beberapa bangunan bersejarah Interlaken.


Bangunan bermenara di belakang sana ialah Reformierte Schlosskirche / Reformed Castle Church. It is an 1133 monastery converted to a castle church in the 18th century and noted for its stained glass work. Di bahagian depan pula adalah bangunan pejabat kerajaan - enforcement office and passport office.

That is Schloss Interlaken.
Wikipedia: 
🏰On the site of the current building there was an Augustinian monastery, which was first mentioned in 1133. 
🏰In 1525 the monastery was dissolved during the Reformation and the monastery property went to the state of Bern. 
🏰In 1748, today's castle was built on the site of the former monastery as the seat of the Bernese bailiff .
🏰Today the castle is the seat of the government governor, various offices and the court. The castle has been completely renovated since 2009. 
🏰Besides being a prominent landmark in the town, the castle is a premier performing arts venue. 

Ini padang Festgelände Unspunnen / Unspunnen festival grounds. Unspunnen menyatukan bandar dan negara serta mewakili adat dan tradisi Switzerland. 
Bermula pada tahun 1805 sebagai perayaan perdamaian antara penduduk bandar dan luar bandar kini merupakan perhimpunan terbesar tradisi dan adat terindah di Switzerland. Pada tahun 2017, Swiss Wrestling, Traditional Costume and Alpine Shepherd Festival disambut buat kali ke-10 dengan dihadiri lebih 90,000 pelawat, sebagai jambatan perpaduan negara dan dengan pelbagai inovasi, kegembiraan dan cinta yang hebat untuk semua adat, adab dan tradisi hidup.

Kelihatan di seberang sana padang ini ialah Victoria-Jungfrau Grand Hotel & Spa, sebuah hotel 5 bintang. Bangunan tinggi itu pula ialah Hotel Metropole, sebuah hotel 4 bintang. Kami akan ke sana nanti.


Passed by Schlosspark / Castle park.




Hotel du Nord Interlaken. 4-star hotel.

Hapimag Resort Interlaken and Restaurant Des Alpes Interlaken.

Bangunan kecil warna coklat itu adalah ofis Paragliding Interlaken GmbH. Apparently paragliding is a popular activity here in Interlaken. 

Crêperie Des Alpes Interlaken.


Sungai Aare.



Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments: