Monday, September 18, 2023

ITALY & SWITZERLAND: SWITZERLAND - INTERLAKEN TO BLAUSEE

Assalamualaikum.
Ok, seterusnya saya kongsi pemandangan-pemandangan indah landskap Switzerland yang sempat kami rakam semasa perjalanan dari Interlaken ke Blausee. 

Höheweg Boulevard, Interlaken.



Leaving Interlaken.







This is Lake Thun.
Wikipedia:
🔹Lake Thun (German: Thunersee) is an Alpine lake in the Bernese Oberland in Switzerland named after the city of Thun, on its northern shore. At 48.3 km2 in surface area, it is the largest Swiss lake entirely within a single canton.
🔹The lake was created after the last glacial period. After the 10th century, it split from Lake Brienz, before which the two lakes were combined, as Wendelsee ("Lake Wendel"). The culminating point of the lake's drainage basin is the Finsteraarhorn at 4,274 metres above sea level.
🔹Lake Thun's approximate 2,500 square kilometres catchment area frequently causes local flooding after heavy rainfalls. This occurs because the river Aare (German: Aare), which drains Lake Thun, has only limited capacity to handle the excess runoff. The lake is fed by water from Lake Brienz to the southeast, which is 6 metres higher than Lake Thun, and various streams in the Oberland, including the Kander.

Terletak dalam latar belakang pergunungan yang mengagumkan, Tasik Thun yang berwarna biru terletak di pinggir utara Pergunungan Alps, antara bandar Bernese Oberland Thun dan Interlaken. Tasik Thun amat popular di kalangan pelayar dan peluncur angin. Terdapat juga banyak kawasan berenang dan pantai.

Terletak di antara pergunungan dan padang rumput yang menakjubkan di Bernese Oberland, pemandangannya hanyalah salah satu daripada banyak sebab untuk melawat Tasik Thun, Switzerland. Perairan tasik yang jernih menarik peminat sukan air pada bulan-bulan yang lebih panas manakala pelayaran santai sentiasa popular.

Adakah selamat untuk berenang di Tasik Thun? Selain belayar dan luncur angin, berenang juga biasanya dibenarkan di sekitar tasik ini.

Tasik Thun ini adalah salah satu tasik terindah di Switzerland, tersenarai bersama tasik-tasik lain antaranya Geneva, Lucerne, Brienz dan Maggiore. 

Di tasik ini juga pengunjung boleh ikut boat cruise selama lebih kurang dua jam dari Thun ke Interlaken.

Melalui kawasan Därligen yang merupakan sebuah kawasan perbandaran dalam daerah pentadbiran Interlaken-Oberhasli di kanton Bern di Switzerland.

Suasana sebuah kampung tepi tasik di Switzerland yang cukup indah sekali. 




Walaupun kami tidak berhenti di tasik ini, kami dapatlah juga merakam keindahan tasik dan perkampungan ini dari dalam bas. 

Passed by Leissigen, another municipality, with the most amazing view.


Epik sungguh. 





Kelihatan juga trek kereta api. Tentunya perjalanan dalam kereta api laluan ini juga sungguh scenic.  

Kawasan perumahan di tepi tebing tasik Thun.











Kelihatan di bawah sana Swiss village bernama Fraulensee. Faulensee ialah sebuah perkampungan Switzerland yang terletak di Tasik Thun. Ia berjiran dengan bandar Spiez di Switzerland dan dalam jarak yang dekat dengan Interlaken dan Thun.

Bila dapat capture sceneries macam ini, rasa macam lagi best ambil gambar dari dalam bas sebab dapat view dari atas begini. 

Kalau tak silap di seberang sana tasik Thun ini adalah puncak-puncak gunung Sigriswiler Rothorn (kiri) dan gunung Burgfeldstand (kanan).


Melalui kawasan perladangan dan penternakan lembu.






Tiba di bandar Spiez. 
Wikipedia: Spiez is a town and municipality on the shore of Lake Thun in the Bernese Oberland region of the Swiss canton of Bern. It is part of the Frutigen-Niedersimmental administrative district. Besides the town of Spiez, the municipality also includes the settlements of Einigen, Hondrich, Faulensee, and Spiezwiler.

Warisan budaya yang paling terkenal di Spiez ialah ladang anggurnya. Bersama-sama dengan castles, ia membentuk landskap antara Spiezberg dan teluk. Ladang anggur Spiezer ialah ladang anggur tertinggi yang terletak di utara Alps dengan tradisi berusia sekitar 1,000 tahun.


BEO Center - a shopping mall in Spiez.




Melalui Aeschi bei Spiez yang merupakan sebuah kawasan perbandaran dalam daerah pentadbiran Frutigen-Niedersimmental di kanton Bern di Switzerland.

Switzerland mempunyai lebih daripada 700,000 ekor lembu. Penduduk Switzerland ialah 8.57 juta orang. Ini bermakna satu lembu untuk setiap 12 orang. Sesetengah kampung penternakan tenusu kecil sebenarnya mempunyai lebih banyak lembu daripada manusia.

Ketika itu pukul 4 petang dengan suhu 18℃.


Laluan ke gunung Niesen. Niesen ialah puncak gunung Bernese Alps di Canton of Bern, Switzerland. Puncak gunung itu berketinggian 2,362 meter.


Melalui Reichenbach im Kandertal yang merupakan sebuah kampung dan kawasan perbandaran dalam daerah pentadbiran Frutigen-Niedersimmental di kanton Bern di Switzerland. Sehingga tahun 1957 ia dikenali sebagai Reichenbach bei Frutigen.



SWISS Federal Railways' (SBB) modernised coaches. Lake Thun railway line ini ialah laluan kereta api di kanton Switzerland di Bern. Ia menghubungkan bandar-bandar Thun, Spiez dan Interlaken, melalui terutamanya di sepanjang tebing selatan Tasik Thun.


Coop is one of Switzerland's largest retail and wholesale companies. It is structured in the form of a cooperative society with around 2.5 million members.






Sungai Kander. Sungai yang sepanjang 44 km ini adalah sebenarnya sebatang anak Sungai Aare. Ia berpunca dari Kanderfirn Glacier dan mengalir ke arah utara menuju ke Lake Thun. Ia mempunyai kawasan tadahan air seluas 1,126 kilometer persegi.

Kata tour guide kami, ini landasan kapal terbang yang digunakan oleh pesawat kecil untuk bawa skydivers. 

Di airstrip ini juga ada Skydive Switzerland Dropzone, a skydiving center. 






Kander river.





Dalam perjalanan kami ini juga kelihatan Historic Kander River Viaduct di lokasi Kanderviadukt, Lötschbergstrasse, Frutigen, Switzerland. 

frutigen-tourismus.ch: These are the landmarks of the railway. Two bridges span the Kander Valley and its river at the height of about 28 metres (92 ft.) above the ground. The old brick viaduct with eleven arches made of natural stone is particularly striking. Constructed in 1911, it is one of the most photographed structures on the Lötschberg mountain route. 

Melalui Kandergrund yang merupakan sebuah kawasan perbandaran dalam daerah pentadbiran Frutigen-Niedersimmental di kanton Bern di Switzerland.























Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment