Friday, September 22, 2023

ITALY & SWITZERLAND: SWITZERLAND - BLAUSEE TO ZÜRICH

Assalamualaikum.
Selesai dengan lawatan di Blausee, kami pun bertolak ke hotel penginapan kami di Zürich. 

Perjalanan dari Blausee ke Zürich ambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit sejauh 179 km.

Seperti biasa saya kongsikan di sini foto-foto pemandangan Switzerland yang sempat kami rakam dari dalam bas semasa perjalanan.








Historic Kander River Viaduct at Kanderviadukt, Lötschbergstrasse, Frutigen, Switzerland. 

Burger King.

Kedai perabut. möbel = furniture. Fundgrube = treasure trove.

Kander river, furniture store and historic viaduct.
















Sungai Kander.






Kotak hadiah berreben merah ini adalah oleh syarikat insurance Swiss Mobiliar. Mobiliar, yang diasaskan di Bern pada tahun 1826, ialah syarikat insurans swasta tertua di Switzerland. Ia masih berasaskan koperasi. Mobiliar secara sukarela berkongsi dengan pelanggannya dalam kejayaan yang dicapai untuk tahun ini sebanyak 195 juta profit sharing.







Kelihatan trek funikular Niesenbahn.


Melalui Spiez, Frutigen-Niedersimmental. 








Muri bei Bern, Bern-Mittelland District.

Orthopädie Sonnenhof, Salvisbergstrasse 4, Bern, Switzerland

This is PostFinance Hauptsitz - PostFinance Headquarters. PostFinance Ltd is the financial services unit of Swiss Post which was founded in 1906.


Bangunan hitam di tengah itu adalah Autobahn-Werkhof (Waste management service).

Road Transport Department buildings: Verkehrsprüfzentrum SVSA Bern (Traffic Testing Center)/ Centre d'expertises et d'examens Berne and Strassenverkehrs- und Schifffahrtsamt SVSA Bern (Road Traffic and Shipping Office) / Office de la circulation routière et de la navigation OCRN Berne.



Passed by Ittigen, a municipality in the Bern-Mittelland administrative district in the canton of Bern in Switzerland. 

Ada banyak ladang-ladang yang luas di daerah ini.





IKEA Lyssach, Bernstrasse 25, Lyssach, Switzerland.

MediaMarkt Lyssach, Bernstrasse 35, Lyssach, Switzerland.

Zürich, lagi 100 km. 


Emme river. 
Wikipedia: The Emme is a river in Switzerland. It rises in the Alps between the peaks of Hohgant and Augstmatthorn in the canton of Bern. The Emme is 80 kilometres long and flows through the Emmental and between Zuchwil and Luterbach into the Aare.

Melalui kawasan perladangan yang luas di Kirchberg, Ersigen dan Utzenstorf.

Ladang canola yang luas. Canola adalah benih minyak yang paling penting dalam sektor pertanian Switzerland. Ia ditanam di sekitar 23,000 hektar tanah perladangan. Petani di Switzerland hampir secara eksklusif menanam kanola musim sejuk, yang disemai antara akhir Ogos dan pertengahan September.








Rest area.

Panel solar di tepi lebuh raya.



Roamingman.


Alhamdulillah, kami pun selamat tiba di Zürich. Masih ada lagi masa untuk menjamak solat sebab waktu Maghrib di Zürich pada ketika itu adalah pada pukul 8.47 malam. Rasa sungguh selesa dan tidak terkejar-kejar. Makanya kami pun bersetuju next time kalau nak travel eloklah jangan masa winter sebab waktunya pendek. 


Suasana bandar Zürich dan sekitarnya. 

Memandangkan Zürich ialah bandar terbesar di Switzerland, ramai yang beranggapan bahawa ia juga ibu negara. Bern ialah ibu kota de-facto (in effect tetapi tidak diiktiraf secara rasmi) dan dirujuk sebagai bandar persekutuan. Zürich, sebaliknya, adalah ibu kota kewangan Switzerland.

Switzerland mempunyai antara air minuman yang paling bersih, sama ada dari paip atau dari air pancut awam. Zürich mempunyai tidak kurang daripada 1,224 public water fountains. 

Zürich amat berbangga dengan air pancutnya sehingga ia mempunyai pasukan pakar khas yang secara aktif memeriksa dan mengekalkan kualiti, kebersihan dan keselamatan air. Walaupun beberapa air pancut di bandar ini kelihatan ringkas, yang lain lebih berhias dan cantik. 

Ini arca air pancut di Glatttalstrasse 1, Seebach, Zürich dibuat oleh sculptor Hans Markwalder (1882–1951).

Zürich mempunyai dua bandar bersaudara (sister cities): San Francisco, Amerika Syarikat, serta Kunming, China.

Zürich adalah lokasi hot spot untuk R&D. Dengan kualiti hidupnya yang hebat dan berdekatan dengan ETH Zürich, banyak syarikat antarabangsa mempunyai cawangan di Zürich. ETH Zürich ialah salah satu universiti terkemuka dunia dalam bidang sains dan teknologi dan terkenal dengan penyelidikan dan inovasinya yang canggih. Antara international companies yang ada di Zürich ialah Google, Disney Research Studios, Credit Suisse dan International Aero Engines. Dengan rangkaian ibu pejabatnya, Zürich ialah destinasi pelancongan korporat yang popular.

Terdapat beberapa ejaan 'Zürich' yang berbeza boleh ditemui di seluruh bandar itu kerana penduduk Switzerland yang berbilang bahasa. Ini termasuk: Zurigo (Itali), Turitg (Romanch), Zürich (Jerman), Zuerich (varian Jerman) dan Züri (nama panggilan Jerman Swiss).

Zürich mempunyai banyak hubungan dengan famous people. Yang paling terkenal ialah Albert Einstein. Einstein belajar di politeknik (kini ETH Zurich) antara tahun 1896 dan 1900. Beliau juga seorang profesor di Universiti Zurich dan ETH Zurich. 

Zürich menawarkan aktiviti sukan dan riadah yang sangat baik serta tawaran budaya yang unik dan pelbagai. Infrastruktur - daripada pengurusan sisa kepada pengangkutan awam - juga sangat baik. Dari segi kualiti hidup, bandar ini berulang kali mencapai kedudukan teratas dalam ranking antarabangsa. Dan penduduknya sendiri juga kerap memberikan gred teratas pada bandar ini dalam surveys.
Beyond Gravity is an Aerospace company in Zürich, Switzerland.

Zürich ialah sebuah metropolis kecil yang meriah dan dinamik. Lebih daripada 430,000 orang dari sekitar 170 negara tinggal di bandar terbesar di Switzerland ini. Zürich berbangga dengan kepelbagaian mentaliti dan gaya hidupnya, kosmopolitanismenya dan kewujudan bersama yang membuahkan hasil dari pelbagai bangsa dan budaya.

Sebagai sebuah majlis perbandaran, Zürich menikmati kebebasan dan autonomi membuat keputusan yang besar dalam sistem politik Switzerland. Pengundi boleh mengundi rang undang-undang dan undang-undang dan memilih pegawai. Oleh itu, mereka terlibat dengan ketara dalam membentuk dasar bandar Zürich. Pentadbirannya terdiri daripada sembilan jabatan dan jabatan perkhidmatan yang berkaitan. Pentadbiran diketuai oleh majlis bandar, dipilih oleh rakyat, dengan sembilan ahlinya.

Apakah nama lama Zürich? Berpenduduk tetap selama lebih 2,000 tahun, Zürich diasaskan oleh orang Rom, yang memanggilnya 'Turicum'.
Galaxy Restaurant - a Middle Eastern restaurant

Apa yang orang suka tentang ZürichZürich ialah destinasi popular di kalangan pelancong luar dan ekspatriat atas pelbagai sebab, seperti pemandangan yang menakjubkan. Bandar ini terletak di Alps, di hujung barat laut Tasik Zürich, jadi pengunjung dijamin dapat melihat beberapa pemandangan paling indah di Switzerland
Metzgerei Arnold - Arnold butcher shop

Zürich adalah sebuah smart city. Antara bidang strategik yang menjadikan Zürich sebagai benchmark smart city termasuk pengurusan putaran sisa dan penggunaan tenaga yang cekap, keselamatan digital, pengurangan gas rumah hijau dan pelaburan dalam sistem penjagaan kesihatan dan pendidikan, yang membantu mengurangkan jurang digital di kalangan rakyat.
Elif Market Glattbrugg/Opfikon, Schaffhauserstrasse 53, Opfikon, Switzerland

Gabungan peringkat tinggi yang ditawarkan oleh bandar ini dari segi peluang pekerjaan - baik dalam sektor yang telah lama wujud seperti kewangan, juga di bidang inovasi - menjadikannya magnet bakat global. Keadaan geografi Zürich dan cuaca yang sederhana juga menjadikannya tempat keindahan landskap yang jarang ditemui dan hidup berkualiti.

Apakah agama yang ada Zürich? Orang Switzerland secara tradisinya sama ada Roman Katolik (42%) atau Protestan (35%). Komuniti agama minoriti terbesar (dan agak baru) adalah Muslim (4%). The vast majority of Muslims in Switzerland adhere to the Sunni branch.
Mamma Mia, Giebeleichstrasse 9, Opfikon, Switzerland - an Italian restaurant 

Zürich's current tourism slogan is “Welcome to Zürich, Switzerland.”  Previously it was, from earliest to latest, "Little Big City", “Zürich Downtown Switzerland” and "World Class. Swiss Made."

Time and temperature masa itu.

Di Zürich, kehidupan selalunya berlaku berkaitan dengan air. Boleh saja berenang di sungai atau tasik yang berlokasi betul-betul di pusat bandarnya. Cara kehidupan begini di Zürich adalah sebahagian daripada budaya. Memandangkan berenang di sungai atau tasik adalah ritual harian bagi kebanyakan penduduk tempatan, pengunjung ke Zürich juga mendapati ini cara yang ideal untuk menyejukkan badan selepas perjalanan membeli-belah atau lawatan. Dengan sekitar 40 kemudahan, wilayah Zürich menawarkan kepadatan tertinggi kemudahan renang di dunia. Daripada jumlah ini, 18 tasik, sungai dan kawasan renang terbuka adalah sesuai untuk pengunjung yang ingin menyejukkan diri dan bersantai.
Novotel Zürich Airport Messe




This is Mondelez Europe GmbH Corporate office. Mondelez international ialah sebuah syarikat makanan multinasional yang memberi tumpuan utama kepada pengeluaran makanan ringan (snek). Coklat susu tenusu Cadbury adalah salah satu produk utama yang dihasilkan dan dijual oleh syarikat ini. Toblerone ialah jenama coklat Switzerland yang dimiliki oleh Mondelez International (asalnya Kraft Foods).

Lindbergh-Allee - a condominium complex in Opfikon, Switzerland.

Air Center (right) and Galleria Glattpark (left) - both office spaces for rent.

Galleria Glattpark entrance.

Kameha Grand Zürich, a 4-star hotel. 

Renault RRG Glattpark - Renault dealer.

Implenia Schweiz & Implenia AG - Construction company.


Leonardo - business center.

Schweizer Radio und Fernsehen (Studio Zürich Leutschenbach) (Swiss radio and television), Fernsehstrasse 1/4, Zürich, Switzerland.

libs Industrielle Berufslehren Schweiz (libs Industrial Vocational Apprenticeships Switzerland), Vega-Strasse 3, Glattpark (Opfikon), Switzerland - an Education center. 
Yang berserombong itu adalah Recyclinghof Hagenholz (Hagenholz recycling center).

Toggenburger Zürich AG - Logistics company.

Bas Zürich. Selain pencemaran udara yang disebabkan oleh pemanduan, Zürich bertujuan untuk mengurangkan jumlah sisa. Mereka mempunyai sistem yang menggalakkan dan memberi insentif kepada orang ramai untuk mengitar semula dan mengurangkan sisa am mereka.

Bahasa Inggeris ialah bahasa bukan kebangsaan yang paling biasa dituturkan di Switzerland. Ia kerap dituturkan oleh 45% penduduk di Switzerland walaupun ia lebih lazim di bahagian Jerman di negara itu berbanding bahagian-bahagian Swiss Perancis dan Itali. Ia juga lebih meluas dituturkan di bandar-bandar besar Switzerland seperti Geneva dan Zürich.
Mercedes-Benz Automobil AG, Zürich-Nord, Hagenholzstrasse 111, Zürich, Switzerland

Dengan perniagaan-perniagaan besar dan mewah seperti bank, syarikat insurans serta banyak ibu pejabat korporat dan syarikat seperti Google, harga sentiasa tinggi dan sering dinaikkan lebih tinggi. Inilah sebab utama Zürich sangat mahal berbanding bandar Switzerland yang lain.

Infogate AG - Software company.

Kami pun selamat sampai ke hotel penginapan kami ibis Zürich Messe Airport, Heidi-Abel-Weg 5, Zürich, Switzerland - a 3-star hotel. 

Malam itu adalah malam terakhir kami dalam percutian Italy/Swiss kami ini. Esoknya balik ke KL. 


Amar sedang check-in. 

Lobi hotel.

Hotel ibis memang begini konsepnya. Di lobi ada snack bar and beverages in fridge. Ambil mana yang nak dan bayar di reception. 

These are Swiss cow bells. Swiss cow bells, yang juga dipanggil Treicheln dan Glocken, mewakili kraf keluarga sejak lebih 250 tahun lalu. Loceng-loceng ini melambangkan tradisi perayaan berabad-abad lamanya di wilayah Appenzeller Switzerland yang menakjubkan. Setiap loceng ini dibuat dengan tangan oleh keturunan pengasas asal tradisi alpine ini. 



Ok, inilah bilik kami. Memang kecil, maka kami pun susun sebaik mungkin beg-beg besar kami supaya ada ruang untuk bersolat dengan selesa. 






Bilik air.


Malam itu dinner kami ialah nasi dan ayam masak lemak. Sedap dan mengenyangkan... Alhamdulillah. 


Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.  

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment