Wednesday, July 19, 2017

PERTH 2001 - PART 03 - MANDURAH - FREMANTLE - UNIVERSITY OF WESTERN AUSTRALIA - GOING HOME

Catatan percutian kami ke Perth pada tahun 2001 diteruskan dengan foto-foto lama yang diambil dengan kamera guna filem.

Pada hari ke 3 kami ke Mandurah dan Fremantle.

Perjalanan ke Mandurah took about an hour dari Ibis Perth. Mandurah (disebut: Man-ju-rah) terletak di muara Sungai Swan. Tujuan kami ke sana adalah untuk menaiki cruise di Sungai Swan.

Tiba di Mandurah.

Di Mandurah Visitors Guide.

Perairan yang tenang di Mandurah. Cetek canal ni.

Pemandangan cantik di laluan air Mandurah.

Santai di taman di Mandurah ni. Ada banyak burung. Ye la kan since so near dengan body of water.

Dan tentunya mesti la bergambar.

Since ada masa lagi sebelum naik cruise, maka sibukkan diri kami dengan berposing.. hehe.

Haaa.. nampak budak tu? Gitu le ceteknya canal ni.

Ada juga area yang berpantai di sini. Sempat la bergambar dengan burung sebelum naik canal cruise.

Again, foto saya berjemur di tengah padang.. hahaha.

Then it was time to go on the boat for cruise di sekitar terusan dan muara di Mandurah ni.

Semasa kami naik bot, boleh pilih duduk di tingkat atas di tempat terbuka atau di bawah di mana kapten mengemudi. Kami duduk dalam la sebab panas di atas tu 😊.

Canal di sini sungguh pun lebar tapi agak cetek di beberapa tempat. Kapten bot perlu berhati-hati mengemudikan bot bagi mengelak dari terlanggar beting pasir.

Cicerello's tu is a seafood restaurant yang terkenal di sana.

Masa menyusuri the canals, boleh marvel at all the luxury houses di tebing-tebing canals ni. Harga sebijik rumah tu berjuta-juta dolar. Siap ada private dock sendiri di mana the owners park their multi million yachts.

Masa cruise ni salah satu attraction ialah boleh tengok dolphins in their natural habitat. Indeed kami nampak, melompat-lompat tepi bot kami, tapi tak sempat ambik satu gambar pun.. hehe.

Ni masa dah sampai ke jeti selepas cruise selama lebih kurang sejam.

Bagi pengunjung yang turut mengambil pakej makanan tengahari, makanan disediakan di restoran 'The Clansman' ini. Kami tak ambik la sebab tak halal.

Sebelah petang, selepas boat cruise di Mandurah, kami ke Bandar Fremantle pula.

Bandar Fremantle ni adalah pelabuhan bagi bandaraya Perth.

Stop sekejap di Fallen Sailors and Soldiers Memorial atau Fremantle War Memorial.

Fallen Sailors and Soldiers Memorial.

Bergambar di Fallen Sailors and Soldiers Memorial dengan berlatar belakangkan Pelabuhan Fremantle.

Pemandangan Bandar Fremantle dari Fallen Sailors and Soldiers Memorial.

Kejap je kami di situ sebab kan ni memorial, so seingat saya tak de la apa yang nak ditengok sangat. Also tak lama di situ sebab panas terik masa tu.

Bandar Fremantle. Ramai dengan tourists bandar ni.

Kemudian kami ke Fremantle Markets pula yang merupakan salah satu tempat tarikan pelancong terpenting di Fremantle. Di sini terdapat gerai menjual groceries, makanan dan cenderamata.

Ini pintu masuk ke Fremantle Markets. Bangunan grand old Victorian ni siap dibina pada 1898. Bangunan ini adalah salah satu daripada dua municipal market buildings yang masih ada di Australia Barat, dan salah satu daripada beberapa di Australia yang masih terus digunakan untuk tujuan asalnya. Jadi bangunan ini selain sebagai pasar ia juga adalah bangunan bersejarah.
'Western Australia's ultimate market experience for locals and tourists with over 100 years of experience. Step inside the Fremantle Markets and enjoy the distinctive atmosphere of over a hundred years of vibrant culture and heritage. Listen carefully and you just might hear the horse and carts of yesteryear, arriving at the markets full to the brim of fresh fruit and vegetables.

Nampaknya ada ramai penjual bangsa Asia di Fremantle Market ni. Ada 150 stalls dalam market ni yang jual macam-macam termasuk fresh local produce.

Macam-macam buah-buahan segar dijual di sini.

Menikmati buah-buahan di Fremantle Markets. Tak ingat dah apa ke buahnya pun yang saya makan ni. Apa pun saya nampak begitu gembira, sedap sungguh gamaknya 😊😋. Alhamdulillah.

Kalau dah di tempat banyak tourists, maka banyak la kedai-kedai souvenir di Fremantle Markets. Nice. Senang nak cari cenderahati.

Masa jalan-jalan tu kami ternampak stall Freo Curry Hut ini yang ada tanda 'Halal'. Dan yang bestnya stall ni ada jual teh tarik 😊.
Freo Curry Hut offers Halal Malaysian food, endorsed by the Islamic Council of Western Australia.

Tak sangka lah pulak boleh jumpa teh tarik di Perth ni.. hehe. Jadi harus diabadikan kenangan minum teh tarik di bumi Australia ni... hehehe.

Selesai di Fremantle, kami balik semula ke hotel di bandar Perth dan untuk makan malam.

Perjalanan balik ke bandar Perth.

Malam itu kami dinner di Restoran Denpasar Moon yang menyediakan masakan Indonesia di Perth.

Cantik design dalaman restoran ni.

Pada hari ke 4, free and easy so kami buat itinerary sendiri. Isteri ajak ke University of Western Australia (UWA), universiti masa abang dia belajar dulu.

Sebelum tu cerita pasal breakfast dulu. For the past few days kami breakfast di hotel, jadi hari-hari la makan roti dan telor je. So day 4 ni kami ventured out makan di sebuah restoran halal namanya Grand Centro Bistro di sebelah Ibis Hotel.

Pemilik cafe ni ialah seorang lelaki India yang berasal dari Malaysia. Setiap hari bila nampak kami, mesti dia ajak makan di cafe dia. Selalunya kami mengelak bagi alasan makanan telah disediakan oleh travel agent.

Pada hari terakhir baru kami decided nak try makan di cafe tu. Uncle tu kata dia ada buat kari ikan hari tu, so kami pun makan la roti canai dengan kari ikan. Tentu la tak sesedap kat Malaysia sebab level spiciness dah di adjust sesuai dengan tekak orang Australia.

Kami ke University of Western Australia naik bas awam. Dari hotel, jalan kaki lintas di satu jambatan berbentuk ladam kuda yang dinamakan Horseshoe Bridge.

Terminal Bas Awam Perth yang dipanggil Busport terletak berdekatan dengan Horseshoe Bridge. Ia berkongsi bangunan dengan Terminal Keretapi.

Bergambar di Terminal Keretapi Perth.

Tiba di University of Western Australia (UWA) which was established in 1911

Oleh kerana usia dan reputasinya, UWA dikelaskan sebagai salah satu "sandstone universities", suatu penghargaan tidak rasmi yang diberikan kepada universiti tertua di setiap negeri.

Menara di belakang tu ialah the iconic Winthrop Hall yang dibina dengan gaya senibina Romanesque Revival.

Dinding dan gerbang yang dibina menggunakan coastal limestone dan Donnybrook sandstone adalah antara ciri yang menonjol yang boleh dilihat di sepanjang laluan pejalan kaki di universiti ini.

Kedai souvenir di UWA.

Di Perth ada disediakan perkhidmatan bas percuma di Central Business District (CBD). Perkhidmatan ini dinamakan City Area Transit (CAT). Terdapat 2 laluan bas CAT di Perth. Dari UWA, kami decided untuk pusing Perth guna bas CAT ini.

Tiket bas.

Myer Department Store di Murray Street Mall. Tak macam mall di Malaysia, mall ini tutup pukul 6 petang setiap hari.

Penat berjalan, balik hotel tidur dulu sebelum pergi makan malam.

Malam terakhir kami di Perth, kami dinner di restoran Matahari (kalau tak silap) milik seorang lelaki dari Indonesia yang kami temui sewaktu bersiar-siar di Murray Street Mall.

Dah pun day 05, so time to go back home. Berfoto-fotoan di lobby Ibis Hotel, Perth... hehe.

Ooo.. saya ingat lagi baju ni. My favourite! Macam style Siam. Beli di Kota Bahru 😊.

Jaket di kerusi saya duduk tu! Tertinggal di airport Perth! My favourite jacket tu 😩. Beli di Sunway Pyramid. Oh well.. hehehe.

Boarding Pass dulu-dulu.

Pulang bersama Malaysian Airline System.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. Sangat bagus penulisannya.. mudah diingat dan dibaca ... http://aromaessen.com

2. tumpang satu je komen dulu..

hehheheh..
    banyaknya rambut ..

1. Hahahaha... terkenang tau...
      Actually masa tu pun dah thinning dah. Akibat sental gel rambut tak beringat. Padahnya keguguran rambut. hehe.