Friday, July 22, 2016

Next, kami nak mengejar sunset pulak. Masa tu pukul 4:15 petang dan sunset di Padang pada hari tu adalah pada pukul 6:17 petang.

Kata Pa'unchu kami akan sempat tengok matahari terbenam dari Bukit Langkisau kerana perjalanan dari Mandeh ke Bukit Langkisau tu akan ambil masa lebih kurang 1 jam. In fact, since ada masa Pa'unchu nak maximize the available time tu by taking me ke Pantai Carocok dahulu sebelum naik ke Bukit Langkisau for the sunset shoot. Saya senyum lebar je la.. hehehe.

Sambil dalam perjalanan, ambik gambar lah.

Dari Mandeh ke Pantai Carocok.

Inilah pantai Carocok Painan. Terletak di Kecamatan IV Jurai. Ada kawasan parking yang sangat besar. Ada gerai, rumah makan, surau dan lain-lain facilities. Ada toilet yang bersih. Really clean.
Pa'unchu kata, kalau hari libur parking ni penuh sampai tak cukup ruang!

Jauh jugak la nak jalan ke sign ni dari tempat parking.. hehehe.

Tapi pemandangan di situ tidak mengecewakan :).

Sebenarnya tak ada pantai berpasir di sini. Ada benteng-benteng.

Balik ke kereta Pa'unchu cadang elok saya ke bahagian yang ada jambatan sebab views dari jambatan tu sangat cantik katanya. So we drove there sebab jauh nak jalan, tapi still dalam kawasan Pantai Carocok ni. Untuk masuk saya diminta bayar Rp5,000 oleh orang yang menjaga di situ.

Pa'unchu tak ikut, tunggu di kereta je kata dia. So saya jalan sorang di jambatan konkrit ni.

Laluan jambatan keseluruhannya.

Saya bermula dari point A dan berakhir di point B.

Moment begini saya mesti pause sebentar dan mengucapkan SubhanAllah, Alhamdulillah dan Allahuakbar. Like, how can I not! Just look how breathtaking this view is!
Sebenarnya inilah salah satu niat saya dalam jalan-jalan berfotografi ni, hendak menyaksikan keindahan, kesempurnaan dan kehebatan ciptaan Allah swt.

Pantai Carocok ni terletak di linkungan Teluk Painan.

Di hujung jambatan ini ialah sebuah pulau batu karang yang dipanggil Pulau Batu Kareta. Boleh ke sana dengan jambatan ni. Tapi saya tak ke situ, kena jaga time, walau pun Pa'unchu kata dekat je Bukit Langkisau tu dari Pantai Carocok ni. Nak kejar sunset. Terlepas pulak nanti.. hehe.

Yang di sebelah kanan Pulau Batu Kareta tu ialah Pulau Cingkuak. Nak ke sana boleh jalan di atas jambatan ni ke Pulau Batu Kareta, lepas tu naik bot.
Apa ada di Pulau Cingkuak tu? Ada bekas-bekas runtuhan benteng Portugis. Kali pertama Portugis jejak kaki di Pesisir Pulau Sumatera adalah di Pulau Cingkuak ni. Ada sebuah makam portugis, Madame Van Der Kampen. Ada juga banana boat, jet ski, snorkeling dan lain-lain aktiviti pantai.

Ehh... dah nak dekat sunset ke? Saya panik kejap! Tengok jam, tepat pukul 5:00 petang. Huishh.. lega.. hehehe. Masih ada masa lagi untuk saya round jambatan ni sebelum balik semula ke kereta.

Then teringat kata-kata Pa'unchu, 'Tenang-tenang aja Pak Syed'. True. Don't rush. Enjoy the sceneries. Memang itu pun salah satu tujuan kemari. To enjoy the sceneries. Jangan buru-buru. And take photos, slowly :).

Saya baca pantai ini dikatakan:
"Begitu tenang. Begitu damai. Cocok untuk kontemplasi dan mengecas jiwa".
Saya setuju!

Then saya notice jalan di jambatan ni saya actually boleh buat satu pusingan besar dan di hujung arah ke kanan akan berakhir ke pantai, about 100 meters dari tempat saya mula masuk jalan di jambatan ni tadi. Jadi saya just made that round. Tak le ke kiri sebab tu dah ke Pulau Batu Kareta. Panjang pulak ceritanya nanti.. hehehe.

Senang tunjuk peta ni. Saya mula dari point A then walk buat satu round besar [blue arrows] dan berakhir di point B. Then walk back to A dan ke kereta.

Puhh... ni kalau tunggu sunset kat sini niiii.... sure awesome lah! :)

Sayup di hujung sana tu ialah jambatan ini juga tapi ia bermula dari Pulau Batu Kareta. Jadi kalau nak jalan-jalan di jambatan tu, kena la ke Pulau Batu Kareta dulu, then walk along the side of the small island dan jumpa la permulaan jambatan tu. Di jambatan tu boleh jalan terus sampai ke kawasan pantai jauh ke kanan.

Kalau saya ada rezeki ke sini lagi, saya rancang nak ke jambatan tu dan tunggu sunset :).

Foto dekat jambatan tu. Imagine la kalau dapat shoot sunset from where that guy stood and framed in the boats!! :).

Jambatan tu bersambung ke pantai seperti dalam foto.

Dan saya pun sampai ke pantai untuk berjalan semula ke kereta. Toleh kejap to get one more shot.. hehehe...

Macam saya kata tadi, kalau ada rezeki ke Sumatera Barat ni lagi akan saya cuba ke Pantai Carocok Painan ni sekali lagi dan tunggu sampai time sunset :). InsyaAllah.

Seterusnya kami ke Bukit Langkisau untuk tengok matahari terbenam. Time check: 5:11 pm. Sunset 6:17 pm. Ehh.. lama lagi :). Anyway, 15 to 30 minutes before the actual sunset time, selalunya pemandangan akan cantik juga.

Dari Pantai Carocok ke Puncak Langkisau ni cuma 5 minit je :).

Nak ke point paling tinggi di bukit ni kena naik tangga sikit.

Ni dari lokasi bukan di puncak. Half way through. Ni pun dah cantik :).

Tangga macam ni je, tak curam :). Short flights of stairs je.

Saya ambik gambar lembah belah perkampungan dan kota dulu. Tak berapa nak nampak sebab banyak pokok-pokok.

Jadi terpaksa la zoom ketat-ketat :).

Ada pulak bunga-bunga cantik ni.

Haa... di situ la lokasi nak ambik gambar di Bukit Langkisau ni. Yang menghadap ke laut :). Btw, no entrance fee nak masuk sini.

SubhanAllah. Alhamdulillah. Allahuakbar.

Syukur saya dapat menikmati keindahan alam ciptaanNya.

Seterusnya, saya kongsi apa yang dapat saya rakamkan.

5:24 pm.

6:08 pm.

6:11 pm.

6:15 pm.

6:17 pm. Sunset time for Padang on 18th May 2016 :).

6:19 pm.

6:22 pm.

SubhanAllah, begitulah cantiknya pemandangan sunset dari Bukit Langkisau. Syukur Ya Allah atas pengalaman yang indah ini.

Selesai mengambil gambar sunset, Pa'unchu bertanya boleh ke saya tahan untuk perjalanan sejauh lebih kurang 3 jam lagi? Saya faham kenapa dia tanya sebab dia tahu dah dari pagi saya keluar rumah untuk ke airport dan from the moment sampai airport Padang dah start jalan-jalan. Saya kata la saya ok je. Takut dia la yang penat. Dia kata dia tak de masalah nak drive tu.

Actually, Pa'unchu suggested that we drove ke Danau Diatas, Alahan Panjang malam tu juga dan bermalam di sana. Jadi esok paginya, since kami dah memang ada di situ, boleh la kami pergi 'mengejar' sunrise pulak di Danau Diatas tu. Dengar je rancangan tu terus saya kata OK! Kalau tak ok pun saya akan kata ok.. hehehe. Lagi pun apa yang tak ok nya? Saya tidur je la masa perjalanan tu.. hehehe...

Bertolak dari Puncak Bukit Langkisau pukul 6:30 petang, kami berhenti makan pada pukul 8:40 malam di rumah makan Bofet Kubang Mulia kalau tak silap di Padang.

Tak tau nak order apa, order je la mie goreng since itu specialty kedai ni :). Sedap ke? It actually was. Pedas sikit tapi sedap.

Restoran ni juga ada jual martabak mesir dan martabak Bandung. Pa'unchu order 1 martabak Mesir for me in case sampai di Danau Diatas saya lapar kata dia. How thoughtful :). Tapi rasanya tak kot, sebab dah kenyang bebenor dah. Anyway, for mie goreng, nasi goreng, martabak Mesir dan es jeruk totalnya Rp.47000 around RM14.00.

Dah kekenyangan, saya tertidur sepanjang perjalanan. Kami tiba di Danau Diatas, Alahan Panjang pada pukul 11:56 malam. Ngantuk betul masa tu. Tapi mesti jugak ambik gambar... hehehe.

Inilah ruang lobi dan ruang tamu penginapan ni. Actually namanya ialah Penginapan Danau Diatas, Alahan Panjang. So nice lah!

Penginapan ni ada beberapa ruang tamu. Very inviting and cozy. Sampai ke ruang makan dan dapur saya ambik gambar.. hehehe. Bukan apa, ni la first time menginap tempat macam ni. Rasa seronok! :)

Aaaa... the bedroom. Cukup selesa. By this time the bed looked so very inviting. Macam nak rebah je terus tapi kena la mandi dan solat dulu. Btw, malam sejuk di Danau Diatas ni. Malam tu I think between 20°C to 15°C. Jadi memang la tak perlu air-conditioning atau kipas.

Dah memang dari Malaysia lagi sebenarnya Pa'unchu dah pesan supaya saya jangan book any hotel atau rumah penginapan kerana , Pertama: dia boleh dan akan cuba dapatkan tempat menginap yang bagus dengan rate yang berpatutan (fyi, he really did!). Kedua: kerana cara program jalan-jalan saya ni maka susah nak determine di mana akan saya bermalam hari tu disebabkan ia bergantung pada keadaan seperti berapa banyak tempat saya nak pergi, berapa banyak unplanned stops, lalu lintas, mencari lokasi, cuaca, berapa lama saya berada di satu-satu lokasi dan sebagainya. Ketiga: it gave us the flexibility. Contohnya, kalau dah selesai awal di satu tempat, boleh terus gerak seperti kami decided nak ke Danau Diatas malam tu juga dan bermalam di situ.

Di bawah adalah peta dan summary keseluruhan 'Jalan-jalan Berfotografi Sumatera Barat - Day 01' saya:

Summary:
16) Penginapan Danau Diatas

Syukur Alhamdulillah.

Bersambung....

Berikut adalah senarai links untuk semua entries Jalan-jalan Fotografi Sumatera Barat saya:
1) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 01 - MASJID RAYA - MUARA PADANG - JAMBATAN SITI NURBAYA - TELOK BAYUR
2) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 02 - TELUK KABUNG - KAMPUNG LUNDANG - JAMBATAN GANTUNG
3) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 03 - PUNCAK MANDEH - JAMBATAN AKAR - PASAR SORE
4) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 04 - PANTAI CAROCOK PAINAN - PUNCAK BUKIT LANGKISAU
5) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 01 - KAMPUANG BATU DALAM DANAU DIBAWAH
6) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 02 - MASJID UMMI - LADANG TEH
7) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 03 - LADANG BAWANG
8) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 04 - DANAU SINGKARAK
9) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 05 - SUNGAYANG - PUNCAK PATO
10) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 06 - KABUPATEN TANAH DATAR DAN LIMA PULUH KOTA
11) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 07 - LEMBAH HARAU DAN ABDI HOMESTAY
12) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 01 - ABDI HOMESTAY
13) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 02 - AIR TERJUN AKA BARAYUN DAN KENAGARIAN HARAU
14) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 03 - JEMBATAN KELOK 9 - LAPANGAN LUBUK AMBACANG - KENAGARIAN GADUT TILATANG KAMANG
15) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 04 - DANAU TARUSAN KAMANG
16) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 05 - KAMPUNG BARU KAMANG MUDIK
17) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 01 - MARAPI SUNRISE
18) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 02 - GANTING SINGGALANG
19) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 03 - PADANG PANJANG
20) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 04 - PACU JAWI
21) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 01 - TABEK PATAH
22) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 02 - PUNCAK ALAI - PASAR KELOMPOK TANI NAGARI KOTO TINGGI
23) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 03 - PASAR BAWAH BUKITTINGGI
24) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 04 - WISATA ALAM BUKIK TAKURUANG
25) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 06 - BUKITTINGGI - NAGARI MALALAK - GOING HOME

26) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - SUMMARY

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. wehhhhhhhh...
    habis dah semua en syed pergi!!
    januari nanti dah tak tahu dah nak pergi manaa!!
    hahahhaaaaaaa

1. Hehehehe... ehh.. tak kisah doc kalau saya pergi lagi tempat2 yg sama. Definitely worth going again.
      Yg penting doc and geng mesti ke tempat2 tu!

2. nanti nak pergi carocok dan langkiasu tu!!
    hari tu tak cucup hari nak ke sini..

cantiknya gambar gambar sunset tu en syed!
    subhanAllah ..

sama tak dengan tempat kita orang tidur masa kat Danau Di Atas tu?
    macam lain je..

1. Agreed!!!
      Saya ingat saya nak shoot sunset di pantai Carocok pulak while doc ke bukit Langkisau for the sunset shots. Lepas selesai ambik gambar tu can come get me kat pantai Carocok la :).

Syukur Alhamdulillah doc. One of the highlights for me for 2016 dapat shooting di situ :).

Yang sama la doc. Sama penginapan :).

3. cantiknya sunset en syed!! banyaknya tempat en syed dah cover!!!

1. Mmg cantik sgt GB :). Alhamdulillah cuaca pun cukup baik petang tu.
      A'aa... lepas bincang, Pa'unchu betul2 make sure time saya di sana penuh dengan activiti berfotografi :).