Tuesday, January 31, 2023

BALKANS - NORTH MACEDONIA & GREECE - JOURNEY FROM OHRID TO THESSALONIKI - PART 02

Assalamualaikum. 
Ok, saya sambung dengan cerita bahagian ke 2 perjalanan kami dari Ohrid, North Macedonia menuju ke Thessanoliki, Greece. Ketika ini kami sudah pun memasuki negara Greece, negara ke 7 dalam percutian 8 negara Balkan kami selepas Croatia, Bosnia & Herzegovina, Montenegro, Albania, Kosovo dan North Macedonia.



Greece menjana tenaga elektrik melalui panel solar untuk mengatasi krisis tenaga negara. Pada April 2022, Greece telah merasmikan Solar Farm berkuasa 204 megawatt (MW) di Kozani, di wilayah Macedonia Barat negara itu. Ia adalah Solar Farm terbesar dengan bifacial panels di Eropah.

Panel solar bifacial/dua muka (double-sided), mengumpul cahaya pada kedua-dua belah permukaan panel. Ia mampu menghasilkan satu pertiga lebih banyak tenaga daripada panel solar monofacial. Panel ini memerlukan rak khas untuk mendapatkan pendedahan maksimum kepada matahari. Bahagian sisi panel yang tidak ditujukan ke arah matahari - lembaran belakangnya - boleh menggunakan cahaya yang dipantulkan dari tanah atau bahan lain, atau permukaan yang cerah seperti pasir. 
🌞Oleh kerana panel dwimuka mempunyai permukaan yang lebih luas untuk menyerap cahaya matahari, ia telah terbukti lebih cekap daripada panel tradisional.
🌞Jika ia dipasang secara menegak, ia boleh menangkap tenaga pada dua waktu puncak matahari: matahari terbit dan matahari terbenam.
🌞Panel tetapan menegak juga lebih tahan terhadap cuaca seperti salji yang boleh menutup panel dan menyekat penyerapan tenaga.
🌞Panel solar dwimuka juga lebih tahan lama daripada panel tradisional.



Melalui bahagian utara Greece ini dengan lebuh raya European Route E90. Lebuh raya E90 di Greece ini dipanggil Egnatia Odos atau Egnatia Motorway dan panjangnya 670 km.

Sebahagian dari Egnatia Motorway ini, iaitu sepanjang kira-kira 360 km dari Evros ke Thessaloniki, adalah sejajar dengan  laluan dagangan Rom purba iaitu 'Via Egnatia', yang bermula dari Durrës di Albania ke Thessaloniki dan dari situ ke Byzantium (kini Istanbul, Turki). Via Egnatia yang sebenar adalah sepanjang 1,120 km.
Egnatia Odos vs Via Egnatia










Masa lalu di kawasan ini, kami nampak 2 power plants yang besar. This one is power plant Ptolemaida 5, sebuah loji arang batu yang terakhir di bina di GreeceLoji ini akan beroperasi untuk tempoh masa yang singkat sahaja, kerana ia akan ditukar kepada gas pada tahun 2025 memandangkan Power Plant Controller (PPC) utiliti milik kerajaan Greece sedang membuat transformasi pesat daripada arang batu kepada tenaga boleh diperbaharui sebagai sebahagian daripada komitmen negara Greece untuk menamatkan penggunaan arang batu mulai tahun 2025. Semua loji arang batu lain di Greece kini dijadualkan ditutup pada 2023. Power plants dibina di sini kerana berdekatan ada lombong arang batu jenis lignite. Contohnya ada satu lignite mine betul-betul di sebelah power plant ini (foto bawah).

This is Agios Dimitrios Power Plant. Stesen Janakuasa Agios Dimitrios ini ialah loji kuasa terbesar di Greece. 

Loji ini membakar lignit yang diekstrak melalui perlombongan terbuka, satu proses yang dijalankan di Lignite Center of Western Macedonia, yang terletak di wilayah Ptolemais-Amynteo, kawasan perlombongan arang batu utama di Greece.

Lignit telah menjadi komponen paling penting dalam penjanaan elektrik Greece selama beberapa dekad, menawarkan tenaga mampu milik untuk pertumbuhan ekonomi Greece. 

Keperluan untuk menggunakan sumber domestik dan kos lignit yang rendah adalah sebab mengapa Greece pada tahun 1950-an bertukar kepada pembakaran lignit sebagai tulang belakang sistem elektriknya.

Sepanjang 10 tahun yang lalu, keperluan lignit dalam memenuhi permintaan jelas menurun. Penurunan ini telah diimbangi oleh peningkatan yang sama bagi sumber tenaga boleh diperbaharui dan kuasa hidro serta import.

Papan info jalan raya dalam 2 bahasa.


Bila ada loji-loji kuasa, maka tentulah ada banyak pylons ini.


Destinasi kami - Thessaloniki. 

Banyak sungguh Solar Farms di utara Greece ini. 


Pemandangan Solar Farms dan loji kuasa arang batu. The former will fully replace the latter soon. 

Walaupun loji kuasa pembakaran lignit dan lombong lignit telah beroperasi selama lebih 60 tahun di Greece, tiada sebarang kajian epidemiologi dibuat ke atas kesan pencemaran udara terhadap status kesihatan penduduk di kawasan perlombongan lingite.

🔶Menurut kajian yang dijalankan oleh Hospital Universiti AHEPA, Thessaloniki, di tiga kampung di Prefektur Kozani, kematian akibat kejadian tromboemboli dalam tempoh 1992-2007 meningkat daripada 43% kepada 55%.
🔶Kajian yang dijalankan oleh Hospital Bodosakio, Ptolemaida, mendapati bahawa penduduk Ptolemaida adalah tiga kali lebih berkemungkinan menghidap alahan rinitis berbanding penduduk Greece di tempat lain.
🔶Cawangan Greek Greenpeace menjalankan analisis data dan metodologi yang digunakan oleh Agensi Alam Sekitar Eropah dan menganggarkan bahawa pencemaran udara ambien akibat operasi loji pembakaran lignit di Macedonia Barat telah menyebabkan 461 kematian pramatang pada tahun 2009.
Sumber: gr.boell.org

Salah satu cara menjana kuasa elektrik di Greece ialah dengan pengunaan wind turbines. Namun jumlah pemasangan wind turbines baharu adalah tidak menggalakkan disebabkan oleh pengurangan kawasan yang sesuai untuk pembinaan wind farms dan masalah dalam proses pelesenan. Tambahan pula kerajaan Greece telah mengambil langkah untuk mengecualikan gunung-gunung tertentu daripada pemasangan turbin angin, dalam usaha untuk menenangkan reaksi orang ramai dan melindungi keindahan semula jadi negara.

Beautiful Greece mountainous landscape.

Ke Thessaloniki.


Kawasan penternakan biri-biri dan kambing.


Since sudah pukul 12 tengahari masa itu, mulalah rasa lapar. Quick fix with a mini oat chocolate bar and oat cookies 😁. 

Passed through Polymylos toll station.

Pemandangan yang sangat indah di kawasan pergunungan yang dapat dilihat dari lebuh raya Egnatia Odos. 

Laluan lebuh raya Egnatia Odos ini merentasi kawasan pergunungan Greece Epirus dan Macedonia. Bahagian lebuh raya yang sedang kami lalui ini melintasi banjaran dua gunung iaitu gunung Pierian di selatan dan gunung Vermio di utara.

Lebuh raya Egnatia Odos, yang merupakan bahagian European Route E90 dalam negara Greece, dibina merentasi kawasan-kawasan pergunungan. Oleh itu banyak jambatan-jambatan yang perlu dibina. In fact, lebuh raya ini mempunyai 1,650 jambatan!

Selain jambatan-jambatan, tentulah terowong-terowong turut perlu dibina menembusi beberapa kawasan pergunungan. Ada 76 terowong semuanya!

Ini sebahagian pemandangan dari atas laluan European Route E90 - Egnatia Odos berterowong menembusi beberapa gunung.

Melalui beberapa terowong, one after another. 

The next tunnel. Belum pun keluar dari terowong ini sudah nampak terowong yang seterusnya. Begitulah dekat-dekat jarak antara terowong di kawasan pergunungan ini. 


Check waktu solat di Thessaloniki.

Terowong lagi.



Dari highway ini kelihatan Haliacmon Dam, an artificial Lake at Saint Barbara of Veria.



Destinasi kami adalah ke Thessaloniki, but had to veer off to Veria sebab ada seorang group member kami yang emergency nak ke toilet. 

Di dalam kawasan Veria dengan suhu 17℃ waktu tengahari. 


Kelihatan banyak miniature chapel Ortodox begini di tepi-tepi jalan di bandar, kawasan perkampungan dan juga di jalan masuk ke ladang-ladang. Ia dikenali sebagai 'kandylakia' dan biasanya ia dibuat dari kayu, batu, logam atau konkrit. Diletakkan di tepi jalan untuk:
🔸mengingati mangsa-mangsa kemalangan jalan raya dengan meletakkan miniature chapel di lokasi kejadian kemalangan. 
🔸Ia juga dibina oleh mangsa-mangsa yang terselamat dalam kemalangan dan ini cara mereka mengucapkan terima kasih kepada saints di lokasi trajedi kemalangan.  
🔸satu cara untuk menunjukkan bahawa terdapat sebuah biara atau gereja berdekatan terutamanya di kawasan kurang penduduk di mana gereja itu mungkin tidak kelihatan sama sekali dari jalan-jalan utama.
Placements of roadside miniature chapels are an important part of the Greek culture. Kandylakia are emblems of an old tradition which is very much preserved until this day in Greece. 

A flower nursery. 



Bandar Veria.



Pemandu bas kami pun stop di salah satu stesen petrol tapi tidak dibenarkan menggunakan tandas stesen sebab tidak beli minyak dari stesen ini. 

Terus mencari tandas tapi malangnya tiada. Kesian pada ahli group kami yang sudah terdesak sangat itu. 




Langsung terus masuk semula ke lebuh raya untuk ke highway rest area yang terdekat. Group member kami itu diminta bertahan kurang sejam lagi. 



Haaa... sudah dekat satu rest area. 

Rest area ini namanya Olympus Plaza.

Olympus Plaza, Plati 590 32, Greece, located at the hubs of the National Road network.

Dalam multipleks moden Olympus Plaza ini ada restoran-restoran Everest dan Olive & Oil, yang dibuka sepanjang masa dan juga Value Market.


Restoran Olive & Oil. 

Macam-macam makanan ada. Nampaknya macam Greek traditional food. 


Restoran Everest.

Makanan di Restoran Everest.






Value Market.







Sambung semula perjalanan ke Thessaloniki.
Combine harvester machine in the middle of farm land

Kemudiannya kami melalui ladang-ladang kapas yang luas. Pengeluaran kapas 2021/22 Greece adalah dianggarkan sebanyak 1.35 juta bales (480 lb. bale), turun 3.6% daripada musim sebelumnya disebabkan pengurangan kawasan yang ditanam. Greece adalah antara pengeksport utama kapas, paling banyak ke Turki dengan 50.1% daripada jumlah keseluruhan eksport.

Moglenitsas river that flows into Haliacmon river.




Malgara Toll Station, E75, Delta 573 00, Greece.




Jauh di depan sana sudah kelihatan bandar Thessaloniki.



Port of Thessaloniki, Thessaloniki, Greece. Pelabuhan Thessaloniki ialah salah satu pelabuhan terbesar di Mediterranean Timur. Ia dianggap sebagai pintu masuk Pelabuhan ke Balkan dan Eropah Tenggara, terletak di Macedonia, Greece berhampiran dengan lebuh raya Trans-Eropah utama dan rangkaian kereta api dengan akses terus ke negara-negara Eropah Tenggara.




Thessaloniki, juga dikenali sebagai Thessalonica, Saloniki atau Salonica, ialah bandar kedua terbesar di Greece, dengan lebih satu juta penduduk di kawasan metropolitannya. Ia adalah ibu kota geographic region of Macedonia, the administrative region of Central Macedonia and the Decentralized Administration of Macedonia and Thrace. 

Thessaloniki is also known in Greek as 'i Symprotévousa', literally "the co-capital", a reference to its historical status as the 'Symvasilévousa' or "co-reigning" city of the Byzantine Empire alongside Constantinople.

Thessaloniki terletak di Teluk Thermaic, di sudut barat laut Laut Aegean. Ia bersempadan di barat oleh delta Axios. Pusat sejarah Perbandaran Thessaloniki mempunyai populasi seramai lebih 300 ribu orang pada tahun 2021, manakala kawasan metropolitannya mempunyai sebih sejuta penduduk pada tahun 2021. 

Thessaloniki adalah pusat ekonomi, perindustrian, perdagangan dan politik kedua utama Greece, dan hab pengangkutan utama untuk Greece dan Eropah tenggara, terutamanya melalui Pelabuhan Thessaloniki. 

Bandar ini terkenal dengan berbagai festival dan acara kebudayaan yang meriah dan dianggap sebagai ibu kota kebudayaan Greece. Acara seperti Thessaloniki International Fair dan Thessaloniki International Film Festival diadakan setiap tahun. Thessaloniki adalah destinasi pelancongan yang popular di Greece. Pada tahun 2013, National Geographic Magazine memasukkan Thessaloniki dalam destinasi pelancongan utamanya di seluruh dunia.

Bandar ini diasaskan pada 315 SM oleh Cassander dari Macedon, yang menamakannya sempena isterinya Thessalonike, anak perempuan Philip II dari Macedon dan saudara perempuan Alexander the Great. Sebuah metropolis penting pada zaman Rom, Thessaloniki adalah bandar kedua terbesar dan terkaya di Empayar Byzantine. Ia telah ditakluki oleh Uthmaniyyah pada tahun 1430 dan kekal sebagai pelabuhan penting dan metropolis pelbagai etnik selama hampir lima abad pemerintahan Turki. 

Thessaloniki berpindah dari Empayar Uthmaniyyah ke Kerajaan Greece pada 8 November 1912. Thessaloniki menampikan seni bina Byzantine, termasuk banyak monumen Paleochristian dan Byzantine, Tapak Warisan Dunia, serta beberapa struktur Roman, Ottoman dan Sephardic Jewish. Universiti utama di bandar ini, Universiti Aristotle, adalah yang terbesar di Greece dan Balkan.

Masa kami sedang lalu di jalan Stathmou ini ada dinding panjang yang penuh dengan mural-mural besar yang sangat cantik. 
Urbanact organized and implemeted a mural programme as a part of the "Urbanartventures vol1" in Thessaloiniki. - urbanact.gr



Mural bertajuk “When nature takes over” ini dilukis pada 2015. Mural diilhamkan oleh kekurangan ruang hijau (taman) di pusat bandar Thessaloniki.







More murals.



This is Villa Petridis (mansion on Anagenesis Street) one of the historical landmarks in Thesseloniki. A 1900-1910 building, which was restored in 2014 by the City of Thessaloniki.


Right: Courthouse of Thessaloniki


Kesesakan lalu lintas.


Then we came upon the Vardaris Tower and Walls which is part of the Vardaris Fortress. Antara tahun 1873 dan 1911 pemerintah Turki merobohkan kedua-dua tembok laut untuk membolehkan bayu laut menyejukkan bandar, dan bahagian dinding tanah barat dan timur supaya bandar itu dapat berkembang melepasi had berkubu asalnya.






Thessaloniki Administrative Courts building.




Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.