Assalamualaikum
🔵Selepas selesai jalan-jalan di Flag Plaza dan MIA Park, kami pun balik ke hotel, naik ke bilik, freshen up dan turun semula ke lobi hotel untuk ke National Museum Metro Station.
🔹Jarak National Museum Metro Station dari hotel penginapan kami, DoubleTree by Hilton Doha - Old Town, adalah lebih kurang 850 meter jadi kami jalan kaki saja ke sana.
🔹Dari National Museum Metro Station, kami naik tren dan turun di Souq Waqif Metro Station dan seterusnya ke Hop-On Hop-Off Bus Ticket Booth untuk naik Doha Hop On Hop off Sightseeing Tour pada pukul 10 pagi.
🔵Detox water dan kurma yang disediakan untuk hotel guests.
🔵Dari Emrair Street, kami masuk ke Museum Pk Street.
🔵National Museum of Qatar.
🔵Masa berjalan tu kami discover ada beberapa kafe dan restoran within walking distance from our hotel. Jadi rancangannya bolehlah kami makan malam di salah satu restoran di sini later tonight.
🔹Di lorong sebelah kanan tu ada satu restoran namanya Hogwarts Restaurant.
🔵Ada Al Naimi Cafetaria, Al Neel Roasteries, Sharq Specialty Coffee dan Al Jazeera Kabab Restaurant. Juga ada Supermarket Al Weaam.
🔵Salah satu entrance ke National Museum of Qatar.
🔵Laluan ke stesen kommuter.
🔵Taman di National Museum of Qatar.
🔵To Metro Station.
🔵Tiba di National Museum Metro Station. Tapi mana bangunan stesennya? Yang ada cuma lift shaft ini. Rupanya, the whole commuter station is underground.
🔹Stesen komuter untuk National Museum Qatar, dinamakan National Museum Metro Station.
🔹Ia terletak di Gold Line of the Doha Metro, sebuah rangkaian kereta api automatik bawah tanah di bandar Doha.
🔹Stesen ini menyediakan akses terus ke National Museum of Qatar (NMoQ) dan merupakan pilihan yang mudah untuk pengunjung yang ingin melawat muzium itu.
🔵Metro Doha ialah sistem rel canggih yang merupakan salah satu sistem kereta api tanpa pemandu terpantas di dunia.
🔹Ia mempunyai tiga laluan (Merah, Emas, dan Hijau) yang menghubungkan ke kawasan-kawasan utama seperti Hamad International Airport, Education City, West Bay, dan Al Wakrah.
🔹Ia terkenal dengan teknologi canggih, dengan kelajuan sehingga 100 km/j, dan stesen-stesennya menawarkan kemudahan seperti Wi-Fi percuma, retail shops, surau dan pusat khidmat pelanggan, yang semuanya menyumbang kepada rangkaian pengangkutan yang cekap dan moden.
🔹Kejuruteraan Termaju: Projek pembinaan ini menggunakan ciri-ciri khusus, seperti water-swellable inserts yang diperbuat daripada bahan yang mengedap dengan berkesan terhadap air bawah tanah berkandungan garam tinggi yang ditemui di Doha, memastikan tiada kebocoran.
🔹Sebahagian daripada Visi yang Lebih Besar: Metro Doha ialah komponen penting dalam pelan menyeluruh Qatar Rail untuk pengangkutan bandar mampan dan pengembangan masa hadapan.
🔵Banyak stesen-stesen Metro Doha di pusat bandar dibina di bawah tanah atas sebab perancangan bandar manakala stesen-stesen di pinggir bandar pula dibina di aras tanah atau ditinggikan.
🔵Sebab-sebab mengapa network metro Doha dibina di bawah tanah:
📘Menjimatkan ruang:
🔹Stesen bawah tanah meminimumkan footprint stesen di permukaan, mengelak daripada penggunaan hartanah berharga di bandar yang padat penduduk seperti Doha.
🔹Ini membolehkan tanah di atas stesen digunakan untuk laluan awam, pusat komersial, taman, atau bangunan utama.
📘Mengurangkan gangguan permukaan:
🔹Menempatkan stesen dan landasan di bawah tanah membolehkan kawasan aras permukaan kekal terbuka untuk kenderaan dan pejalan kaki.
🔹Ini amat penting di kawasan bandar yang padat di mana ruang aras tanah sudah digunakan secara meluas.
📘Mengurangkan gangguan:
🔹Pembinaan di bawah tanah membolehkan landasan kereta api dibina dengan gangguan yang minimum kepada bangunan sedia ada, jalan raya dan aliran trafik di aras jalan.
📘Mengintegrasi dengan infrastruktur bandar:
🔹Stesen metro diletakkan secara strategik untuk menyediakan akses mudah ke fasiliti-fasiliti bandar yang penting dan nod pengangkutan.
🔹Reka bentuk bawah tanah membolehkan sambungan terus ke bangunan berhampiran atau perkhidmatan pengangkutan lain tanpa menghalang jalan raya dan ruang awam yang lain.
📘Perancangan bandar yang optimum:
🔹Untuk hab bandar utama seperti Doha, menempatkan stesen dan landasan di bawah tanah adalah cara paling praktikal untuk daerah ramai penduduk di mana ruang aras permukaan terhad dan digunakan secara meluas oleh pejalan kaki dan kenderaan.
📘Penyesuaian dengan kepadatan bandar:
🔹Di pusat bandar Doha, di mana populasi tinggi, sistem bawah tanah secara efisien menggerakkan sejumlah besar orang tanpa menambah kesesakan lalu lintas di permukaan.
🔹Sistem metro boleh diperluaskan ke kawasan yang kurang padat di aras tanah atau di atas tanah, yang lebih menjimatkan kos.
📘Reka Bentuk Canggih:
🔹Pembinaan bawah tanah menyokong reka bentuk dan kefungsian sistem metro moden berkapasiti tinggi, membolehkan rangkaian bersepadu dan stesen utama yang boleh berfungsi sebagai hab untuk pelbagai laluan, seperti Stesen Msheireb yang terletak di tengah.
📘Memudahkan Pembinaan:
🔹Bagi bahagian bawah tanah Metro Doha, Qatar Rail menggunakan Tunnel Boring Machines (TBMs) untuk menggali terowong.
🔹Teknologi ini digunakan khusus untuk terowong dalam yang digerudi, yang diperlukan di kawasan pusat bandar.
![]() |
| 🔵Tiket Standard Day Pass yang berharga QAR 6 (RM 7). |
📘Keselesaan dan keselamatan pejalan kaki:
🔹Haba musim panas yang melampau merupakan cabaran utama di Doha.
🔹Stesen bawah tanah dan platform yang berhawa dingin menyediakan perlindungan daripada cuaca panas untuk para penumpang.
🔹Walaupun berjalan kaki di aras permukaan masih diperlukan, ramai penduduk yang meminta agar lebih banyak laluan pejalan kaki berbumbung atau bawah tanah dibina untuk menangani masalah suhu panas.
📘Walaupun mengurangkan kesan haba melampau di Qatar adalah satu manfaat yang ketara, ia bukan satu-satunya atau sebab utama untuk pembinaan bawah tanah.
🔹Persekitaran bawah tanah secara semula jadi menyederhanakan suhu, dan kestabilan haba ini merupakan kelebihan utama dalam iklim panas.
🔹Kawalan iklim yang lebih sejuk: Ruang bawah tanah terlindung lebih baik daripada suhu luar yang melampau, memerlukan kurang tenaga untuk menyejukkan berbanding bangunan di atas tanah.
🔹Improved thermal efficiency: Tanah di sekeliling menyerap dan melepaskan haba secara perlahan, yang membantu mengekalkan suhu dalaman yang lebih stabil dan sederhana, walaupun pada musim panas.
🔹Penyaman udara yang berkesan: Persekitaran bawah tanah yang stabil suhunya, digabungkan dengan pintu skrin platform, membolehkan penyaman udara yang lebih efisien dan berkesan di platform.
🔵Jom kita tengok the Prayer Room.
🔵Jom kita naik tren.
🔵Teknologi dan perkhidmatan canggih
🔹Kereta api tanpa pemandu: Metro Doha menggunakan sistem Unattended Train Operation (UTO), yang bermaksud kereta api ini beroperasi secara automatik sepenuhnya dan tidak memerlukan pemandu. Ini membolehkan peningkatan kapasiti dan kecekapan yang lebih baik.
🔹Integrasi AI termaju: Rangkaian ini menggabungkan Internet of Things (IoT), artificial intelligence (AI), dan machine learning (ML) untuk meningkatkan keselamatan, kecekapan, dan prestasi keseluruhan.
🔵Jom kita tengok pemandangan terowong tren ini.
🔵Infrastruktur memecah rekod
🔹Penggalian terdalam: Pembinaan persimpangan pelbagai laluan di Stesen Msheireb memerlukan penggalian sedalam kira-kira 40 meter, menjadikannya salah satu yang terdalam untuk metro di Timur Tengah.
🔹Penggerudian terowong serentak: Projek ini mencatat Rekod Dunia Guinness semasa fasa pembinaannya untuk bilangan mesin penggerudi terowong terbesar yang paling banyak beroperasi pada masa yang sama dalam satu projek.
🔹Kereta api terpantas: Kereta api tanpa pemandu di rangkaian ini boleh bergerak pada kelajuan melebihi 100 kilometer sejam, menjadikannya salah satu yang terpantas seumpamanya di dunia.
🔵Kelestarian dan integrasi bandar
🔹Projek legasi: Perancangan untuk system metro ini bermula pada tahun 2010 dengan matlamat untuk mencipta rangkaian bertaraf dunia bagi menyediakan perkhidmatan untuk Piala Dunia FIFA 2022 dan kekal sebagai legasi yang berkekalan untuk generasi akan datang.
🔹Hab pengangkutan lestari: Sistem metro ini telah membantu mengubah mobiliti bandar di Qatar dengan menawarkan alternatif mesra alam yang mengurangkan kesesakan lalu lintas.
![]() |
| Tiba di Souq Waqif Metro Station. |
🔹Rangkaian trem: Metro ini berhubung dengan lancar dengan pelbagai laluan trem, seperti Trem Lusail dan Trem Msheireb yang percuma, untuk menawarkan liputan bandar yang komprehensif.
🔵Perkhidmatan Goldclub:
🔹Sistem ini merangkumi kelas Goldclub dengan tempat duduk yang lebih besar untuk pemegang kad Goldclub, memberikan pengalaman transit yang lebih mewah.
🔹Ini ialah bahagian premium dengan tiket yang lebih mahal, biasanya terletak di bahagian hadapan kereta api.
Doha Metro tiada koc Wanita Sahaja macam di Malaysia. Tapi ia ada koc Family.
🔵Ruang khusus:
🔹Family Coach menyediakan ruang khusus untuk keluarga, menawarkan lebih banyak ruang dan keselesaan.
🔹Koc ini juga sesuai untuk individu kurang upaya (OKU) atau yang mempunyai masalah pergerakan terhad, termasuk warga emas dan mereka yang mempunyai anak kecil yang mungkin memerlukan ruang tambahan.
🔵Tempat duduk khusus:
🔹Tempat duduk khusus disediakan untuk mereka yang OKU, orang tua atau mempunyai anak kecil.
🔵Reka bentuk dan seni bina yang inovatif
🔹Konsep " Vaulted Spaces ": Reka bentuk stesen metro ini dikenali sebagai " Vaulted Spaces," iaitu konsep yang diilhamkan oleh seni bina tradisional Qatar, seperti gerbang, layar dhow, dan khemah nomad.
🔹Bahagian dalaman diinspirasikan oleh tiram: Di dalamnya, stesen-stesen ini menampilkan rekaan dalaman berseri dengan kesan mutiara yang menghasilkan suasana yang indah bercahaya dan menaikkan semangat.
🔹Reka bentuk parametrik: Sebuah sistem reka bentuk parametrik telah digunakan untuk mewujudkan identiti rangkaian yang seragam sambil membolehkan ciri-ciri yang boleh disesuaikan seperti pencahayaan semula jadi yang optimum dan aliran penumpang di setiap stesen individu.
🔵Tanda arah ke Souq Waqif.
🔵Kapasiti semasa Piala Dunia
🔹Peningkatan armada: Sebagai persediaan untuk Piala Dunia FIFA 2022, keseluruhan armada 110 kereta api Metro Doha telah digerakkan untuk menampung kemasukan peminat.
🔹Jumlah penumpang memecah rekod: Sistem metro telah mengangkut 827,000 penumpang yang luar biasa dalam satu hari semasa kejohanan itu, menunjukkan kapasiti tinggi dan keupayaan pengurusan orang ramai.
🔹Akses untuk semua: Persiapan khas telah dibuat untuk memastikan metro mudah diakses oleh semua orang semasa Piala Dunia, dengan ciri-ciri seperti akses tanpa tangga, ruang kerusi roda khusus, dan laluan sentuhan untuk penumpang cacat penglihatan.
🔵Metro Doha telah memberi manfaat kepada masyarakat dengan mengurangkan kesesakan lalu lintas, mempromosikan kelestarian, menyokong acara-acara besar seperti Piala Dunia FIFA, dan meningkatkan kehidupan bandar melalui peningkatan kesalinghubungan dan kebolehcapaian.
🔹Dengan menawarkan sistem pengangkutan awam yang selamat, boleh dipercayai, dan mudah, ia telah memberi kesan positif kepada perjalanan harian serta kesejahteraan keseluruhan penduduk dan pelawat.
🔵Kesesakan lalu lintas dan mobiliti bandar
🔹Mengurangkan trafik jalan raya: Sistem Metro Doha telah mengurangkan bilangan kenderaan di jalan raya Doha dengan ketara, terutamanya semasa waktu puncak. Ini mengurangkan masa perjalanan dan menyumbang kepada aliran trafik yang lebih lancar, memberikan lebih masa bagi penduduk untuk Bersama keluarga dan riadah.
🔹Menggalakkan penggunaan pengangkutan awam: Ia telah berjaya mengubah cara perjalanan dengan menyediakan alternatif yang cepat dan selesa kepada kereta persendirian. Fasa pertama system metro ini diunjurkan untuk mengurangkan 190,000 kenderaan dari jalan raya setiap hari, dengan jumlah penumpang Doah Metro terus meningkat.
🔹Sambungan yang lebih baik: Metro menghubungkan destinasi-destinasi utama, termasuk kawasan perumahan utama, daerah perniagaan, tapak pelancongan, dan Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad. Integrasi ini diperluaskan kepada perkhidmatan pengangkutan awam lain, seperti trem Lusail dan Msheireb, menyediakan pengalaman "first and last mile" yang lancar.
🔵Kelestarian alam sekitar.
🔹Pengurangan pelepasan karbon: Sebagai kereta api elektrik yang energy-efficient, Doha Metro mengurangkan jejak karbon negara dengan mengehadkan keperluan untuk kenderaan persendirian. Ia dianggap sebagai asas kepada strategi alam sekitar Qatar, selari dengan Qatar National Vision 2030.
🔹Pensijilan bangunan hijau: Semua stesen metro telah direka dan dibina untuk memenuhi pensijilan bangunan hijau. Contoh-contoh yang ketara, seperti stesen Education City, Al Bidda, dan Sport City, telah menerima Sijil Platinum Global Sustainability Assessment System (GSAS) untuk operasi yang mampan.
🔹Inisiatif mampan: Qatar Rail telah bekerjasama dalam kempen kesedaran dan inisiatif hijau, termasuk program " Plant a Tree ", yang menanam sebatang pokok untuk setiap satu juta perjalanan penumpang yang diambil.
🔵Kebolehcapaian dan kemudahan
🔹Akses untuk orang kurang upaya: Rangkaian ini direka bentuk dengan mengutamakan kebolehcapaian, menggabungkan ciri-ciri seperti penaikan aras sama, ruang kerusi roda khusus, dan turapan sentuhan untuk orang cacat penglihatan. Tumpuan terhadap keterangkuman ini dibangunkan dengan kerjasama pertubuhan kurang upaya seperti Mada.
🔹Perkhidmatan transit yang dipertingkat: Untuk meningkatkan kemudahan, Qatar Rail menawarkan perkhidmatan tambahan seperti metrolink, metroexpress, dan kemudahan "Park and Ride". Perkhidmatan-perkhidmatan ini telah diperluaskan dengan ketara sejak pelancaran metro untuk memudahkan akses ke rangkaian tersebut.
🔹Ruang bandar yang diperbaharui: Sistem metro mempromosikan Transit-Oriented Development (TOD) dengan mengelompokkan ruang komersial, kediaman, dan rekreasi di sekitar stesen. Ini mewujudkan komuniti bandar yang lebih walkable, boleh didiami, dan berfungsi.
🔵Sokongan untuk acara utama
🔹Pengangkutan acara yang berjaya: Doha Metro telah menjadi penting kepada kejayaan lebih daripada 20 acara utama tempatan dan antarabangsa. Terutamanya, ia adalah pengangkutan utama Piala Dunia FIFA Qatar 2022, menghubungkan peminat ke kesemua lapan stadium.
🔹Record-breaking crowds: Metro mengangkut berjuta-juta peminat dengan selamat semasa Piala Dunia, menguruskan jumlah penumpang harian ketika puncak yang jauh melebihi rekod sebelumnya. Rangkaian tersebut menerima pengiktirafan antarabangsa atas kecemerlangan operasinya semasa kejohanan itu.
🔹Pengalaman yang tidak dapat dilupakan untuk pelawat: Kemudahan moden metro, perkhidmatan yang boleh dipercayai, dan seni bina yang menarik mencipta pengalaman yang positif dan memperkaya budaya untuk berjuta-juta pelawat antarabangsa.
🔵Di laluan keluar dari Souq Waqif Metro Station ini ada sebuah galeri mini mempamerkan lukisan-lukisan yang sangat cantik yang menggambarkan suasana Qatar dahulu. Jom kita tengok lukisan-lukisan nostalgik yang mengimbau zaman silam Qatar di sini.
🔵Stesen Metro Souq Waqif dikenali kerana seni binanya yang mencerminkan gaya tradisional Qatar dan menawarkan akses ke pelbagai tapak kebudayaan termasuk Souq Waqif Art Center.
🔹Walau bagaimanapun, kehadiran seni seperti yang ada di stesen ini adalah selaras dengan inisiatif yang lebih luas oleh Muzium Qatar untuk memasang seni awam di seluruh negara, termasuk di stesen metro dan ruang awam lain, yang seringkali mencerminkan warisan dan budaya Qatar.
🔵Kepentingan Dhow kepada Warisan dan Sejarah Qatar:
🔹Nadi Maritim: Dhow secara sejarah merupakan nadi komuniti pesisir Qatar sebelum penemuan minyak dan gas, berfungsi sebagai kaedah utama untuk penangkapan ikan, penyelaman mutiara, dan pengangkutan barangan seperti air tawar, buah-buahan, dan dagangan di sepanjang pantai Teluk Arab dan sekitarnya.
🔹Ekonomi Penyelaman Mutiara: Dhow adalah penting kepada industri penyelaman mutiara Qatar yang pernah berkembang pesat, yang menjadi tulang belakang ekonomi selama berabad-abad. Penyelam akan memulakan pelayaran panjang dengan dhow untuk mengumpulkan tiram, menjadikan perahu-perahu ini simbol sejarah ekonomi negara dan ketahanan rakyatnya.
🔹Simbolisme Budaya: Dhow amat sebati dalam identiti Qatar dan diraikan sebagai simbol warisan yang kuat. Kepentingannya tercermin dalam pelbagai aspek kehidupan moden Qatar, termasuk inspirasi reka bentuk untuk Al Janoub Stadium, keberadaannya pada wang kertas QAR 1, dan Katara International Dhow Festival tahunan yang memelihara serta mempromosikan tradisi maritim.
🔹Menghubungkan Dunia: Secara sejarah, dhow memainkan peranan penting dalam menghubungkan Qatar dengan seluruh dunia melalui perdagangan, memupuk pertukaran budaya dan kemakmuran ekonomi di rantau ini.
🔵Lukisan ini menggambarkan pemandangan landskap yang sangat mencerminkan persekitaran sejarah dan warisan Qatar, terutamanya selari dengan ciri-ciri tempat seperti Souq Waqif dan penempatan pantai.
🔹Seni Bina Tradisional: Lukisan ini memaparkan bangunan dengan gaya seni bina yang lazim dalam penempatan Qatari yang lebih tua, kemungkinan besar dibina dengan bahan seperti batu karang, gipsum, dan tanah liat, dan berpotensi menggabungkan ciri-ciri seperti menara angin (barjeel) untuk penyejukan semula jadi, yang merupakan ciri seni bina tradisional Qatar.
🔹Landskap Pantai atau Gurun: Bahagian hadapan yang berpasir dan kehadiran badan air menunjukkan sama ada kawasan pantai atau landskap gurun pedalaman yang bersempadan dengan wadi atau sumber air yang signifikan, kedua-duanya penting kepada geografi dan cara hidup bersejarah Qatar.
🔹Bot Tradisional (Dhow): Gambaran bot lama, kemungkinan besar dhow, menyerlahkan warisan maritim Qatar yang kuat, terutamanya sejarah penyelaman mutiara dan perikanan, yang menjadi tunjang ekonomi dan budaya selama berabad-abad.
🔹Echoes of Old Doha: Pemandangan ini membangkitkan rasa nostalgia untuk kejiranan dan bandar lama Qatar, menangkap dimensi sosial dan manusia di tempat-tempat di mana generasi lalu tinggal.
🔹Suasana Budaya: Palet warna keseluruhan yang pudar dan komposisi yang tenang kemungkinan besar bertujuan untuk menyampaikan ketenangan dan keabadian yang dikaitkan dengan masa lalu Qatar, meraikan warisan yang kekal menjadi sebahagian penting daripada identiti negara hari ini.
🔵Lukisan ini juga menggambarkan pemandangan dari Qatar lama, yang kaya dengan elemen-elemen yang mencerminkan warisan negara, terutamanya kehidupan dan seni binanya yang tradisional.
🔹Seni Bina Tradisional: Lukisan ini menonjolkan bangunan-bangunan yang dibina daripada bahan-bahan tradisional seperti batu dan lumpur, dengan bumbung rata yang disokong oleh rasuk pelepah palma, serta sebuah menara masjid yang tersendiri, yang menunjukkan ciri-ciri kampung dan pekan bersejarah di Qatar.
🔹Landskap Budaya: Ia memaparkan pemandangan jalan dengan rumah-rumah tradisional Qatar dan sebuah masjid yang menonjol, melambangkan peranan penting komuniti dan kepercayaan dalam masyarakat Qatar.
🔹Kehadiran Manusia dan Kehidupan Harian: Penduduk dengan pakaian tradisional menggambarkan kehidupan harian dan interaksi sosial masyarakat Qatar pada zaman dahulu, menekankan semangat kekitaan dan rentak kehidupan tradisional yang perlahan.
🔹Ketahanan dan Adaptasi: Reka bentuk seni bina, termasuk elemen-elemen seperti menara angin (barjeel) dan laluan berbumbung, menyerlahkan cara-cara bijak masyarakat Qatar menyesuaikan diri dengan iklim gurun yang mencabar sebelum adanya kemudahan moden, menunjukkan ketahanan dan warisan praktikal mereka.
🔹Pemeliharaan Memori: Karya seni seperti ini penting untuk memelihara memori visual masa lalu Qatar, berfungsi sebagai peringatan tentang asal-usul negara dan kesinambungan budaya di tengah-tengah pemodenan pesat.
🔵 Lukisan ini menggambarkan landskap padang pasir Qatar yang tipikal, mencerminkan hubungan mendalam negara itu dengan persekitaran semula jadi dan warisannya.
🔹Landskap Padang Pasir: Latar padang pasir yang menonjol dengan tumbuh-tumbuhan yang jarang, termasuk pokok seakan-akan akasia, adalah ciri-ciri persekitaran gersang Qatar dan gaya hidup tradisional nomad nenek moyang Baduinya.
🔹Oryx Arab: Kehadiran oryx Arab dalam lukisan ini adalah sangat signifikan. Oryx Arab adalah haiwan kebangsaan Qatar, melambangkan ketahanan dan komitmen negara itu terhadap usaha pemuliharaan selepas hampir pupus.
🔹Palet Neutral: Penggunaan tona warna bumi serta warna lembut dan pudar membangkitkan suasana padang pasir yang tenang dan abadi, landskap yang telah membentuk budaya dan sejarah Qatar selama berabad-abad.
🔹Lukisan ini berfungsi sebagai penghormatan visual kepada keindahan semula jadi Qatar dan semangat ketahanan haiwan kebangsaannya, yang melambangkan warisan yang berakar umbi dalam persekitaran padang pasir.
🔵Lukisan ini menggambarkan pemandangan padang pasir tradisional yang menampilkan lelaki dalam pakaian tradisional di samping unta dalam landskap yang luas dan gersang.
🔹Gaya Hidup Nomad dan Unta: Kehadiran unta, yang sering dirujuk sebagai "kapal padang pasir," segera membangkitkan gaya hidup nomad Badwi yang merupakan teras kepada sejarah Qatar dan Semenanjung Arab yang lebih luas. Unta amat penting untuk pengangkutan merentasi padang pasir, menjadi sumber makanan (daging dan susu), dan kulit serta bulunya digunakan untuk pakaian dan tempat tinggal.
🔹Pakaian Tradisional: Pakaian lelaki itu berkemungkinan besar mewakili pakaian tradisional di rantau ini, menekankan identiti budaya dan kepatuhan kepada adat resam yang diwarisi dari generasi ke generasi.
🔹Landskap Padang Pasir: Latar lukisan di landskap padang pasir menonjolkan persekitaran yang mencabar lagi indah yang membentuk kehidupan dan budaya Qatar. Padang pasir bukan sekadar latar belakang, tetapi merupakan sebahagian penting daripada warisan dan ketabahan mereka.
🔹Kepentingan Budaya Unta: Unta berkait rapat dengan budaya Qatar, dilambangkan dalam festival, perlumbaan, dan juga pertandingan kecantikan pada hari ini, meraikan warisan yang dihargai ini.
🔹Gema Masa Lalu: Pemandangan keseluruhan menawarkan gambaran sekilas ke era yang telah berlalu, mencerminkan amalan tradisional, nilai, dan hubungan yang kuat dengan alam semula jadi serta cara hidup tersendiri yang menjadi asas identiti budaya Qatar yang kaya.
🔵Lukisan ini mencerminkan masa lalu dan warisan Qatar dengan jelas, kemungkinan besar menggambarkan pemandangan dari Souq Waqif bersejarah di Doha pada era yang lebih awal, mungkin pertengahan abad ke-20.
🔹Seni Bina Tradisional: Lukisan ini mempamerkan seni bina khas Kota Lama Doha, dengan bangunan rendah, dinding berwarna tanah, dan lorong-lorong sempit, mencerminkan gaya bangunan tradisional yang lazim di rantau ini sebelum bangunan tinggi moden mendominasi latar langit.
🔹Kehidupan dan Perdagangan di Souq: Ia merakam suasana sibuk di pasar tradisional, atau souq, yang merupakan elemen utama dalam kehidupan dan perdagangan Qatar selama berabad-abad. Pelbagai kedai dan gerai yang menjual pelbagai jenis barangan yang didagangkan di pasar sedemikian, dari rempah-ratus dan tekstil hingga kraftangan dan barangan keperluan lain.
🔹Pakaian Tradisional: Orang-orang dalam lukisan ini berpakaian tradisional Qatar dan rantau, termasuk thawb dan ghutra untuk lelaki, serta abaya dan mungkin battoola atau penutup muka tradisional lain untuk wanita, menonjolkan identiti budaya rakyat.
🔹Kenderaan pada Era Tersebut: Kehadiran model kereta lama yang diletakkan di sepanjang jalan membantu meletakkan adegan itu dalam tempoh sejarah tertentu, sebelum modenisasi meluas dan pembangunan pesat yang mengubah Doha pada dekad-dekad berikutnya.
🔹Komuniti dan Kehidupan Harian: Interaksi orang ramai di pasar, sama ada membeli-belah, bersosial, atau sedang berjalan, menawarkan gambaran sekilas tentang kehidupan harian dan semangat kemasyarakatan yang membentuk masyarakat Qatar pada masa lalu.
🔵Lukisan ini dengan jelas menggambarkan pemandangan pasar tradisional, yang mungkin mengingatkan kepada Souq Waqif yang bersejarah di Doha, sebuah pusat yang sibuk dan penting kepada masa lalu serta warisan Qatar.
🔹Pakaian Tradisional: Orang-orang dalam lukisan ini berpakaian tradisional klasik Qatar dan serantau, dengan lelaki memakai thobe dan ghutra atau keffiyeh, manakala wanita memakai pakaian sederhana dan labuh seperti abaya.
🔹Latar Pasar: Adegan ini menggambarkan suasana pasar yang meriah dengan penjual dan pembeli berinteraksi di sekitar gerai-gerai yang dipenuhi barang dagangan, mengimbas kembali souq tradisional yang merupakan nadi perdagangan dan kehidupan masyarakat di Qatar dahulu kala.
🔹Barang Dagangan yang Dipamerkan: Walaupun butirannya agak kabur, gerai-gerai tersebut kelihatan menawarkan barangan tradisional, berkemungkinan termasuk rempah-ratus, tekstil, atau hasil kraftangan, yang merupakan barangan utama di pasar-pasar Qatar.
🔹Seni Bina Tradisional: Bangunan-bangunan di latar belakang menampilkan gaya seni bina yang menjadi ciri struktur lama Qatar, berbeza dengan latar langit moden Doha masa kini.
🔹Interaksi Sosial: Perhimpunan orang ramai yang terlibat dalam urusan jual beli dan perbualan, memperlihatkan ikatan kemasyarakatan yang kukuh serta interaksi sosial yang penting dalam kehidupan masyarakat Qatar.
🔹Suasana keseluruhan lukisan ini, dengan penggambaran kehidupan seharian dalam suasana tradisional, berjaya membawa penonton kembali ke era yang lampau, menawarkan gambaran tentang adat resam, perdagangan, dan struktur sosial masa lalu Qatar.
🔵Pada hari pertama kami di Doha, lawatan kami ke Souq Waqif ini adalah pada waktu malam. Kali ini pada waktu siang pula.
🔵Kami ke Souq Waqif ini adalah untuk join Doha Hop-On Hop-Off Sightseeing Tour pada pukul 10 pagi bermula di Souq Waqif.
🔵Suasana di kawasan Souq Waqif pada waktu pagi.
🔵Al Mirqab Boutique Hotel.
🔵Najd, another boutique hotel.
🔵Syukur Alhamdulillah kerana kami ke Qatar ini pada bulan Januari ketika the coldest month in Qatar.
🔵Fire Police Department.
🔹A functional Qatar Civil Defense Department Fire Station, also identifiable as "Fire Police Department".
🔵Lepas check maps, kami pun berjalan menuju ke Hop-On Hop-Off Bus Ticket Booth for the Doha Hop On Hop off Sightseeing Tour.
🔵Ini adalah karya seni awam terkenal yang terletak berdekatan Souq Waqif yang merupakan arca "Pouce" (Ibu Jari) César Baldaccini, sebahagian daripada inisiatif meluas Muzium Qatar untuk memasang seni awam di seluruh negara.
🔵Ali Al Naama Coffee.
🔹Saya baca Paratha telur dan keju yang digandingkan dengan secawan Karak sangat disyorkan kalau ke kafe ini..
🔵Kami masuk ke lorong ini untuk tembus ke Dataran Souq Waqif.
🔵Melalui lorong Abdulrahman Jassim Al-Mulla.
🔵Di lorong ini terdapat beberapa kedai menjual prayer beads atau tasbih.
🔹Kedai-kedai ini menawarkan pelbagai jenis tasbih yang dibuat daripada barangan sintetik hingga batu-batu berharga.
🔹Di kedai-kedai yang lebih besar, terdapat juga tasbih-tasbih yang dibuat daripada permata sebenar dan berharga hingga beberapa ribu riyal.
🔹The architecture, with its warm-toned mud-daubed buildings and wooden elements, reinforces the historical and cultural essence of Souq Waqif. The paved ground adds to the authentic market feel. All these features contributed to the authentic Middle Eastern ambiance of Souq Waqif.
🔹A man in traditional Qatari attire (likely a thobe) sits cross-legged on the paved ground, meticulously working on strings of prayer beads, embodying the souq's emphasis on handicrafts and traditional goods.
🔹His focused posture and the surrounding materials suggest a moment of quiet craftsmanship amidst the bustling market.
🔹Some artisans are also known to create custom prayer beads.
🔹Many vendors offer personalized service, including custom engraving, for a more bespoke souvenir.
🔹Overall, through these images I tried to capture moments of traditional craftsmanship within the dynamic and culturally rich setting of Souq Waqif, highlighting both the work of the artisans and the vibrant array of goods characteristic of this iconic Qatari landmark.
🔵Sampai ke Dataran Souq Waqif.
🔵Lokasi Doha Bus (Souq Waqif Tickets Office) ada di hujung sana.
To be continued.
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.








































































































Salam singah, sangat mengujakan..saya tertarik tegok gambar..terima kasih ya share gambar indah ini..
ReplyDelete