Friday, December 8, 2017

EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 01 - DEPARTURE & ROMERBERG

Alhamdulillah, saya dan isteri dapat pergi bercuti dalam pakej percutian Wan Vacation Sdn Bhd (Selamatbercuti.com) ke Eastern Europe selama 11 hari/8 malam dari 29 Oktober hingga 8 November 2017 yang lalu.

Asalnya kami dah register dan bayar deposit untuk ikut pakej Eastern Europe ni dengan sebuah travel agent lain. Unfortunately travel agent tu beritahu kami yang that particular holiday package under them was 'non performing'. Maknanya total peserta dalam pakej tu tak met minimum as required. Then it was suggested that we join their non-Muslim package tapi kami tak nak le sebab susah nak cari makan nanti. 

Masa 2015 kami telah ke Eropah dalam pakej Western Europe ke 6 negara (warna oren dalam peta bawah). Kali ini kami ke 5 negara pula dalam pakej Eastern Europe iaitu Germany (again), Czech Republic, Slovakia, Hungary dan Austria (warna biru). 

Perjalanan penerbangan kami. Dari KL ke Istanbul, then ke Frankfurt. Balik ke Malaysia dari Munich.

Ni pulak peta perjalanan 5 negara tu. As you can see, lama juga time spent dalam bas going from city to city. Tapi pada kami itu yang seronoknya juga trip macam ni sebab boleh saksikan the beautiful countryside. Can't wait to share the photos here 😊.

Menuju ke KLIA. Since flight pukul 11:55 malam dan kena kumpul pukul 8:55 malam, maka lepas Asar kami dah bertolak ke KLIA. 

Dah habit, mesti nak tangkap satu shot dalam teksi.. hehe.

Tiba di KLIA.


Practise ambik gambar pakai camera 360° 😊. Masih tak reti lagi, melengkung-senget-benget.. hahaha.

Tapi memang senang betul la pakai camera ni. Satu snap dapat capture all.

Dinner. I feel macam ada improvement makanan di Foodcourt KLIA ni. Lebih sedap, portion besar dan harga pun berpatutan compared to the last time we had our meals there. Or was it just me?

Kami naik Turkish Airlines. Group check-in handled by tour guide di Group Check-in Counter. Cepat je prosesnya. Nice lah.

Flight details pergi balik.

Turkish Airlines TK 61, Boeing 777-300ER.

Luas kapalterbang ni.

Group kami ni ada 18 orang semuanya. So nice lah, tak ramai. We occupied 2 rows and seating were reassigned by tour guide supaya dapat duduk dengan pasangan/family.

Flight adalah selama lebih 10 jam. 

Nice amenities dari Turkish Airlines. Ada slippers, comfort socks, eye shade, dental kit, ear plugs and lip balm 👍. 

Yummy menus 😊.

Sorry for the poor photo quality but the food was actually quite good lah. 

Tidur. I tried to. Dah memang gitu, dalam flight susah betul nak lelap. 

Terlelap juga akhirnya. Terbangun dek bau breakfast.. hehe.

Delicious breakfast. 

A bit of snack. Pramugari gave me extra kacang, so simpan for later buat bekal masa perjalanan2 dalam bas nanti.. hehe.

Tiba di Ataturk International Airport, Istanbul 5.30 pagi, awal 30 minit. Alhamdulillah. Terus kami dibawa ke Transfer Counter. 

Transit 3 jam, so kami sempat bersolat Subuh. 



Ataturk International Airport. Sangat busy pagi tu. 




Hmmm... Turkish Delights 😋.

Macam-macam sample ada. So we tried a few. Me la yang try a few, my wife cuba satu je sebab dia tak suka manis.. hehe.

Bought a few boxes for family. Boleh guna duit Euro. Balance pun boleh request in Euro.

Penerbangan ke Frankfurt pukul 9:15 pagi. Actually sebelum solat Subuh tadi dah check gate. Jauh gate tu so kami terus je ke sana. Oh ya, masa di airport ni group members berpecah le, jalan dengan pasangan/family masing-masing and to gather back di gate.

View di Gate 305. 

Suasana di Gate 305.

Naik bas ke pesawat.


Tiba di pesawat. Oh ya, lepas solat Subuh tadi, kami dah siap-siap pakai thermal. According to the info dari travel agent suhu di Frankfurt adalah dalam linkungan belasan tapi I still wear thermal lah sebab tak tahan sejuk.

Boarding Turkish Airlines TK 1587 with wide-body A330-300 ke Frankfurt.

Pagi yang cukup indah di landasan Ataturk International Airport, Istanbul.

Kami suka betul kalau tingkap kapalterbang bersih. Cantik le foto-fotonya.. hehe.

Dalam kapalterbang pun sibuk ber360°.. hehehe.

Dalam percutian ni, ni la first time ber360° dalam plane. Teruja dengan hasilnya.. hehe. Isteri saya tak suka sebab lengkung-lengkung kata dia. Saya faham... hehe.



Sementara tunggu giliran kapalterbang nak berlepas, kami manfaatkan by taking more photos lah 😊.


3 jam nak ke Frankfurt. Flew over Bulgaria, Romania, Serbia, Hungary and Austria. Frankfurt lewat 2 jam than Istanbul.

Beautiful sky.

Berbaris tunggu giliran nak take off.

Nasib-nasib je dapat semua foto-foto ni. Kebetulan tingkap seats kami mengadap views ni.

Ataturk International Airport, Istanbul adalah airport yang busy.
As of February 2017, 273 destinations are served from Istanbul-Atatürk, making it the airport with the second-most destinations worldwide after Frankfurt Airport. - Wiki


Saya suka angle ni sebab dapat masukkan sekali city scape dalam composition 😊.

And off we went. 


That's Lake Küçükçekmece. A lagoon actually.

Sebuah kapalterbang menuju ke Ataturk International Airport.





Breakfast.




Dah masuk Germany.



Sungai Main.

Sungai Main membelah bandar Frankfurt.

Boleh nampak 'Europaturm', menara komunikasi di Frankfurt am Main.


Stadium Commerzbank-Arena. 

Lepas 2 jam 30 minit, kami selamat mendarat di Frankfurt Airport pada pukul 11 pagi local time. Alhamdulillah.

Frankfurt Airport.



8°C !! Sejuknya! 



Di bahagian Arrivals. 

Bergambar kejap sementara tunggu tour guide pegi cari bas.

Jauh basnya pun. Maka kena la pakai winter jacket. Selesa bas ni. Bas besar dan kami pulak cuma 18 orang je. Selain ada heater (of course la kan) ada juga wifi dan toilet. Bas driver kami, Peter, akan bersama kami sampai ke Munich nanti. Dia dari Prague di Czech Republic dan fasih berbahasa Inggeris. A very nice person. 

Off we went. 

Menuju ke bandar Frankfurt. Ni kali ke 2 kami ke Frankfurt. Kali pertama dulu masa percutian Western Europe kami in 2015 dan cuma untuk bermalam sahaja. Masa tu kami on the way ke Black Forest, perjalanan dengan bas datang dari Amsterdam di Netherlands.

Musim luruh masa tu. Cantik sangat!



Melalui kawasan perumahan di pinggir kota Frankfurt.


Alhamdulillah cuaca cukup baik sekali. Dapatlah merakam suasana yang indah.





Menyeberang melalui Untermainbrücke, sebuah jambatan yang menyeberangi Sungai Main.

What a beautiful sight!

Nampak jelas Frankfurt Cathedral. Juga kelihatan Eiserner Steg, an iron foot bridge, built in 1868. 

Frankfurt Cathedral.
Frankfurt Cathedral, officially Imperial Cathedral of Saint Bartholomew is a Roman Catholic Gothic church located in the centre of Frankfurt am Main, Germany. It is dedicated to Saint Bartholomew.


It is the largest religious building in the city and a former collegiate church. Despite its common English name, it has never been a true cathedral (episcopal see), but is called the Kaiserdom (an "imperial great church" or imperial cathedral) or simply the Dom due to its importance as former election and coronation church of the Holy Roman Empire. As one of the major buildings of the Empire's history, it was a symbol of national unity, especially in the 19th century.



The present church building is the third church on the same site. Since the late 19th century, excavations have revealed buildings that can be traced back to the 7th century. The history is closely linked with the general history of Frankfurt and Frankfurt's old town because the cathedral had an associated role as the religious counterpart of the Royal Palace in Frankfurt. - Wiki

Dari Untermainbrücke ni juga boleh nampak bangunan biru, the ECB (European Central Bank) Tower. Next to it is Evangelical Church. Far right tu ialah Walther-von-Cronberg-Platz. 

On the other side of Untermainbrücke ni boleh nampak Intercontinental Frankfurt dan Westhafen Tower (cylinder shape). 

City of Frankfurt.

Busy.

Since per itinerary kami akan ke banyak tempat, supaya tak confuse maka saya cuba track our locations.

Tempat lawatan pertama kami dalam pakej Eastern Europe ni ialah Romerberg. Römerberg secara literal bermaksud 'Mountain Roman, adalah dataran awam di Frankfurt, Jerman. Terletak di hadapan kompleks bangunan Römer, ia merupakan pusat pentadbiran Frankfurt sejak abad ke-15. Sebagai tapak di mana banyak pertabalan Imperial pernah dibuat, pameran perdagangan dan Christmas Markets, dataran ini adalah kawasan yang bersejarah di medieval Altstadt (bandar lama) dan kini menjadi destinasi pelancongan yang popular.

Di lokasi ni ada St. Paul's Church, Bridge of Sigh, dataran Romerberg dan bangunan-bangunan bersejarah di keliling dataran Romerberg itu sendiri seperti Town Hall building. So bagus le sebab semuanya dekat-dekat je. 

Di Malaysia lagi kami dah buat serba sedikit research of the places yang akan kami lawat dan bawak prints of above 3D screenshots as guide. Very helpful indeed sebab:
1- Like a map, so it helped our bearing. In 3D even bettter la sebab nampak macam mana rupanya kawasan/building/etc dengan jelas.
2- Also dapat feel how big the area yang akan dilawat. So boleh rancang dan cover places that interest you dan tak la buang masa dan unnecessarily memenatkan badan letih berjalan ke tempat yang kita tak minat.
3- Di tempat-tempat lawatan Eastern Europe ni basically bangunan-bangunannya lebih kurang sama je rupa binaannya. So dengan 3D map ni, boleh la bezakan mereka to avoid confusion.
4- It really helped maximise the time given untuk kami bersiar-siar dan dapat cover the places that really interest us.

Ok, terpanjang pulak cerita pasal tips... hehe.

Ok, yang kami first lawat ialah St. Paul's Church ni. Kami tak masuk sebab ia dah jadi tempat exhibitions and events. So kalau nak masuk ke bayar le. Moreover, with time given untuk melawat di sini, memang tak cukup masa. 

Geraja St. Paul ni ialah sebuah gereja Protestan di Paulsplatz, Frankfurt am Main. Merupakan perlambangan politik yang penting di Jerman. 

Ia adalah satu parish Gereja Protestan di Hesse dan Nassau, ahli gereja United Gereja Evangelical di Jerman. 

Ia terkenal sebagai tempat Parlimen Frankfurt 1848, badan perundangan yang pertama dipilih secara terbuka dan bebas di Jerman. 

Walaupun kini sebuah gereja United Protestan, ia bermula sebagai sebuah gereja Lutheran pada tahun 1789, kebetulan tahun yang sama dengan Revolusi Perancis.

Pada bulan Mac 1944, semasa Perang Dunia II, gereja ni telah musnah bersama-sama dengan banyak bangunan-bangunan lain di pusat bandar Frankfurt semasa Allied Bombing of Frankfurt. Kerana gereja ni adalah lambang kebebasan Jerman, maka ia adalah struktur pertama di bandar Frankfurt yang dibina semula selepas perang.
Left: Here the German Pre-parliament tacte from 31 March to 3 April 1848 and the German National Assembly on 18 May 1848 to 30 May 1848.
Right: The opening of the first year to Funfzicsten Tace German parliament, these plaques were donated by the city of Frankfurt on 18 May 1898.



Di dinding luar gereja ni juga ada beberapa plak dan statues. 
Top left: Philipp Jakob Spener (13 January 1635 – 5 February 1705), was a German Lutheran theologian who essentially founded what would become to be known as Pietism. He was later dubbed the "Father of Pietism."
Top right: Heinrich Friedrich Karl Reichsfreiherr[a] vom und zum Stein (25 October 1757 – 29 June 1831), commonly known as Baron vom Stein, was a Prussian statesman who introduced the Prussian reforms that paved the way for the unification of Germany. He promoted the abolition of serfdom, with indemnification to territorial lords; subjection of the nobles to manorial imposts; and the establishment of a modern municipal system.
Bottom left: Theodor Heuss (31 January 1884 – 12 December 1963) was a liberal German politician who served as the first President of the Federal Republic of Germany (then West Germany) from 1949 to 1959.
Bottom right: John Fitzgerald Kennedy (May 29, 1917 – November 22, 1963), commonly referred to by his initials JFK, was an American statesman who served as the 35th President of the United States from January 1961 until his assassination in November 1963. In 1963, US President John F. Kennedy gave a major speech in the Paulskirche during his visit to the country

Left: Georg August Zinn (27 May 1901 – 27 March 1976) was a German lawyer and a politician of the SPD. He was a member of the Bundestag from 1949-1951, the 2nd Minister-President of Hesse from 1950 to 1969 and served as the 5th and 16th President of the Bundesrat in 1953/54 and 1964/65.

Sebuah monumen/statue di sebelah St. Paul's Church. Namanya Einheitsdenkmal atau Unity Monument, merupakan Cultural monument of the city. Sebuah tugu Unity Memorial di dataran Paulsplatz. 

Monumen ni ada sejak 1903. Di puncak 3 sided tiang obelisk ni ada female figure, with the words 'Stand Together'.



Next kami ke bangunan sebelah St. Paul's Church ni, the Town Hall also known as Zum Römer. Pertabalan Holy Roman Emperor pada masa dahulu diadakan di bangunan ni.

Bangunan ini telah diperbesarkan beberapa kali dan sebuah jambatan yang dinamakan Bridge of Sighs (Seufzerbrücke) didirikan untuk menyambung bangunan lama dengan bangunan tambahan baru yang dibina kemudian. 


One for the album 😊.

Bridge of Sighs dinamakan sempena jambatan serupa yang dibina di Venice, Itali.

Beberapa buah menara ditambah kepada bangunan Town Hall ini pada kurun ke-20 Masehi. Salah sebuah di antaranya adalah Tall Franz (Langer Franz) yang mempunyai ketinggian 70 meter. Ia turut menjadi struktur tertinggi di kota Frankfurt pada ketika itu. Asalnya menara ni lagi tinggi tapi bahagian atasnya yang ada jam dah chopped off sebab rosak masa perang. Dari sudut pandangan kami boleh nampak glass mosaic image of, if not mistaken, Archangel Micheal.

A few more shots of the bridge.


Saya suka details pada old buildings macam ni. So here are a few.



Statues di bawah Bridge of Sighs.

Medieval emblems.


Di bawah Bridge of Sighs.

Salah satu pintu masuk ke Town Hall dari Bethmannstrasse

Ratskeller ni ialah sebuah restoran steakhouse di basement city hall.


Ber360° capturing Paulsplatz Square, Unity Monument, St. Paul's Church, Town Hall, Bridge of Sighs dan Langer Franz, semua in one shot.. hehe. 

Seterusnya kami ke Romerberg Square. 

Most bangunan di sini nampak very historic.


And surely lah banyak chairs and tables luar cafes and restaurants macam ni especially bila suhu dah mula naik. Lagi la di tempat tourist attractions like this.

So lepas jalan-jalan dan ada masa lagi before leaving boleh la have coffee di tempat macam ni. 

Masuk ke Romerberg Square. 

Ianya satu dataran besar dikelilingi bangunan-bangunan lama. Very historic dataran ni.

Lokasi yang cukup sesuai untuk ber360° 😊.

Ok, mula-mula kita tengok bangunan The Römer, Frankfurt's town hall, adalah salah satu bangunan bersejarah yang paling penting di bandar ini. 

Town Hall ini pada asalnya dibina antara abad ke 15 dan 18 dan kerap ditambah, dengan sayap yang terakhir dibuat pada 1908.

Bangunan yang tengah dikenali sebagai 'Zum Römer' hence nama Town Hall ni. 'Zum Römer' bermakna 'at the Roman', merujuk kepada penempatan Roman yang wujud di sini lama dahulu sebelum kota Frankfurt diasaskan. 

Bangunan di sebelah kiri dikenali sebagai Alt-Limpurg dan yang di sebelah kanan dinamakan Lowenstein. 

Pada dinding bangunan Römer ni ada Holy Roman Emperors' statues.

Dari kiri: Emperor Friedrich, Ludwig, Karl dan Maximillion. 

Emperor Friedrich.

Ada jam besar dan cost of arm with double headed eagle yang ada kena mengena dengan konsep 'empire' dan 'power and dominion'.


Yang juga menarik perhatian saya ialah pintu utama bangunan Römer ni. 

Such beautiful and intricate decorations.

Door handle and door knocker warna emas dengan medieval designs.


Nice jalan-jalan outdoor bila weather cantik macam ni. 



Bertentangan dengan bangunan Römer ialah bangunan Ostzeile. Deretan 6 buah rumah separa kayu abad 15 dan 16 yang indah ini adalah bangunan-bangunan yang dibina semula setelah hancur semasa pengeboman 1944. 

Beberapa bangunan bersejarah, seperti Römer, telah dibina semula tidak lama lagi selepas perang. Ostzeile bagaimanapun tidak dibina semula sehingga 1981-1983 apabila rumah-rumah ini telah dibina semula mengikut model asal.

Setiap rumah ini ada nama sendiri. 
From left to right: Zum Engel (At the Angel) at no. 28, Goldener Greif (Golden Griffin) at no. 26, Wilder Mann (Wild Man) at no. 24, Kleiner Dachsberg-Schlüssel at nos. 20-22 (Little Dachsberg), Großer Laubenberg (Large Laubenberg) at no. 18 and finally Kleiner Laubenberg (Little Laubenberg) at no. 16.

Zum Engel dan Goldener Greif.

Kleiner Laubenberg.

Di square ni juga ada Fountain of Justice (Gerechtigkeitsbrunnen) tapi masa tu tengah repair.

Ada satu lagi statue di square ni, di depan Ostzeile, iaitu Statue of Minerva.

Minerva, in Roman mythology the goddess of war, civilization, wisdom, etc. She is often depicted with an owl, which symbolizes her ties to wisdom. 

Old St Nicholas Church.
Dedicated to St. Nikolai (Nicholas) patron saint of boatmen.  The church was built in 1290 to replace the court chapel in the Saalhof.  Extensive renovations in the mid 1400s gave the church its present high tower and steep roof.  During the late middle ages, a trumpeter was stationed in the tower and greeted arriving boats with a blast of his horn. 

Prussian eagle digunakan dalam coats of arms.  


Romerberg Square: The Römer, Ostzeile dan Old St Nicholas Church.

Ok, one last shot before we head back to the bus.

Berjalan patah balik ke bas.


Melalui Paulsplatz Square.

Naik bas semula menuju ke destinasi lawatan seterusnya.

Bersambung....

For easy reference, saya senaraikan di bawah semua links kepada entries Eastern Europe travels saya:
01 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 01 - DEPARTURE & ROMERBERG
02 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 02 - WERTHEIM OUTLET VILLAGE
03 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 01 - KARLOVY VARY - GRANDHOTEL PUPP-HOT SPRING COLONNADE
04 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 02 - KARLOVY VARY - MARKET COLONNADE-MILL COLONNADE-DVORAK PARK-PARK COLONNADE-CZECH POST-ELIZABETH V SPA
05 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 03 - PRAGUE - PRAGUE CITY-WENCESLAS SQUARE-PRAGUE OLD TOWN SQUARE-ASTRONOMICAL CLOCK
06 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 04 - PRAGUE - CHARLES BRIDGE-PRAGUE OLD TOWN SQUARE
07 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 01 - PRAGUE - PRAGUE CASTLE-ST VITUS CATHEDRAL
08 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 02 - PRAGUE - OLD ROYAL PALACE-PRAGUE LESSER TOWN-CHARLES BRIDGE
09 - EASTERN EUROPE - SLOVAKIA - DAY 04 - PART 01 - BRATISLAVA - BRATISLAVA CASTLE
10 - EASTERN EUROPE - SLOVAKIA - DAY 04 - PART 02 - BRATISLAVA - BRATISLAVA OLD TOWN-CORDOBA CULTURE CENTER
11 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 04 - PART 03 - BUDAPEST - CENTRAL MARKET HALL-LIBERTY BRIDGE
12 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 01 - BUDAPEST - GELLERT HILL-CITADEL
13 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 02 - BUDAPEST - FISHERMAN'S BASTION
14 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 03 - BUDAPEST - HEROES SQUARE
15 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 04 - BUDAPEST - RIVER DANUBE CRUISE
16 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 05 - BUDAPEST - GELLERT THERMAL BATH-CAVE CHURCH
17 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 01 - VIENNA - SCHONBRUNN PALACE
18 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 02 - VIENNA - VIENNA CITY TOUR-MARIA THERESIEN PLATZ-HOFBURG PALACE
19 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 03 - VIENNA - KOHLMARKT-GRABEN-HUNDERTWASSERHAUS
20 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 04 - VIENNA -VIENNA ISLAMIC CENTER-St STEPHEN CATHEDRAL-KARNTNER STRASSE
21 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - MONDSEE-LANDZEIT
22 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - MIRABELL GARDEN-MOZART WOHNHAUS-MAKARSTEG
23 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - SALZBURG OLD CITY
24 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - ON THE WAY TO NEUSCHWANSTEIN CASTLE
25 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - NEUSCHWANSTEIN CASTLE
26 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - BMW WELT-MARIENPLATZ
27 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 09 - DACHAU CONCENTRATION CAMP MEMORIAL SITE
28 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 09 - DACHAU OLD TOWN - GOING HOME
  
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

4 comments:

  1. eh..
    saya dah ngomen kat sini..
    mesti masa tu hang .. dan tak masuk !!
    alaaaaaaa..

    tak inbat apa yang saya komen hari tu ..
    atau termasuk har entri laih .. heheheheh..
    aiyoo

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.
    Boleh saya tahu, En. Syed ke Eastern Europe dgn agensi mana, berapa hari dan berapa harganya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      Saya pergi dgn pakej Wan Vacation Sdn Bhd (Selamatbercuti.com) selama 11 hari/8 malam. Kos lebih kurang RM7.9k.

      Delete