Monday, July 18, 2016

SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 02 - TELUK KABUNG - KAMPUNG LUNDANG - JAMBATAN GANTUNG

Ok, sambung cerita jalan-jalan fotografi di Sumatera Barat hari 01, bahagian 02. 

For me, kalau di sini memang sentiasa saja ada sesuatu yang nak saya shoot. Laut, pantai, sawah, penduduk, jambatan etc. In other words memang la tak duduk diam dalam kereta sepanjang perjalanan yang adakalanya ambik masa sejam atau lebih 2 jam. Yang bestnya boleh stop mana je yang saya suka semasa dalam perjalanan ke destinasi-destinasi yang Pa'unchu nak bawak saya. 

Kadangkala bila lalu di jalanraya di kawasan tinggi maka boleh dapat scenery macam ni. Ini Teluk Bayur.

Kadangkala tu tersekat jugak la dalam kesesakan jalanraya. Tapi tak lama sebab Pa'unchu pemandu yang awesome. Adakalanya dia drove laju, but still cermat la... hehe.

The locals.




Itu Teluk Bungus. Biru sungguh airnya. 

Kami lalu Pelabuhan Perikanan Samudera Bungus. 

Memang tak jemu-jemu ambik gambar sawah padi.. hehehe...




Pengangkutan 'awam' seperti ini adalah biasa di sana. I must say I am worried about their safety. Sometimes got old people and children too.



Teluk Karsik.



Fyi, Pa'unchu ni rupanya suka fotografi juga dan ada kamera DSLR. Di sepanjang perjalanan dalam kereta antara topik perbualan kami ialah tentang fotografi. Mesti la saya rasa lebih seronok sebab now since Pa'unchu pun suka berfotografi, jadi lagi best la. Lagi la dia faham apa yang saya cari. We discussed about photography while on locations. How best to capture the views, for instance. Juga saya pun rasa lebih selesa knowing that he will not just be sitting in the car waiting masa saya pergi ambik gambar. Also bila dah ada kawan sama-sama berfotografi, orang local pulak, maka lagi senang dan selesa la nak ambik gambar especially bila masuk kampung-kampung. 

On the way tu, Pa'unchu stop di tepi jalan ni. I love these stops actually! Meaning ada la views yang best yang Pa'unchu nak tunjuk. 

Inilah pemandangannya. Sebelum ni masa ke sini in 2015, saya sekadar dapat melihat dari dalam kereta sahaja pemandangan indah macam ni masa on the way to the next destination in the tour package. Tak boleh nak stop-stop tepi jalan macam dengan Pa'unchu ni.. hehehe.  

Ini adalah area Teluk Kabung. Ada sawah padi yang luas.




Dari lokasi shooting tepi jalan ni juga boleh nampak PT. Pertamina (Persero) Terminal Transit Teluk Kabung, sebuah terminal BBM (bahan bakar minyak).








Seronok la dapat stop ambik gambar macam ni. In fact, Pa'unchu told me mana-mana je saya rasa nak stop, kalau ternampak views yang cantik dan nak ambik gambar, bagitau je dia. Like music to my ears lah.... hehehe... And indeed I did.. hehehe... in fact, at one time pernah saya even mintak dia slow down, drive slow kat tepi sawah sebab saya nak ambik gambar kerbau.. hahaha...

Oh, btw, entries jalan-jalan berfotografi saya ni banyak foto-foto dan kurang cerita since, well, afterall it was a photographic excursion :).

Ok jom, sambung jalan lagi. 

Selamat Datang Di Kabupaten Pesisir Selatan, Negeri Sejuta Pesona.
Mmmm... pemandangannya memang cukup mempersonakan :) 


Seronok bila nampak sungai. Ini adalah Sungai Batang Tarusan.


Masa ambik gambar sungai tu, saya perasan kami ada passed by beberapa jambatan yang menyeberangi Sungai Batang Tarusan ni menuju ke kampung-kampung di seberang sungai. Terfikir masa tu, kan best kalau berhenti kejap di salah satu jambatan tu dan ambik gambar. 

So bila dari jauh ternampak je satu jambatan saya terus minta Pa'unchu berhenti nak ke jambatan tu. Dia ok je.  

Kami masuk ke lorong dengan signboards ni untuk ke jambatan yang saya nampak tadi.

Lokasi ni terletak di Kenagarian Barung-Barung Balantai di Kecamatan Koto XI Tarusan yang merupakan salah satu kecamatan di Kabupaten Pesisir Selatan.

Pa'unchu pun park kereta di tepi jalan di atas jambatan besi ni. Tak tahu apa nama jambatan ni so saya panggil saja Jambatan Nagari Taratak Sei. Lundang for my reference. 

Lebar jambatan ni. 

Waaa.. memang good idea la berhenti kejap kat sini. Cantik sangat view sungai dari tengah-tengah jambatan ni! Alhamdulillah.

Sungainya pun cukup lebar berbatu-batu dengan air yang deras. Di tepian ada pula rumah-rumah, pokok-pokok kelapa dan bukit bukau di background. Dengan langit biru berawan, maka lengkap la scenery ini. Udara cukup segar dengan angin lembut nyaman. Kedengaran juga deruan air. 
SubhanAllah, begitu la hebatnya ciptaan Allah swt. 


Kalau dah view macam ni mesti la kena cuba-cuba ambik panorama jugak kan.. hehehe... 

Lepas pasang zoom lens, ehhh.... baru nampak budak-budak ni. Mula-mula tadi tak perasan pun. 

Ehhh.... laaa.... some of them mandi bogel pulak. Pakai la shorts ke, spender ke macam kawan-kawan yang lain tu adik-adik oiii.... hehehehe... Btw, jenuh saya dok melambai balik kat mereka ni :).



Kebetulan masa tu ada sekor lembu sedang meragut rumput di tepi sungai.

Pastinya kena la jugak ambik gambar view from the other side of the bridge.




Fyi, di setiap lokasi kami berhenti, Pa'unchu mesti suruh saya pose. Saya pun pose je la. At end of this trip berpuluh gambar saya dia ambik.. hehehe... Saya ok je sebab rasanya bagus jugak since most times masa bercuti, saya sibuk ambik gambar je dari diambil gambar :).

Lepas puas ambik gambar di jambatan tadi, kami sambung semula perjalanan menyusuri Jalan Raya Padang-Painan.


Terbentang luas sawah-sawah padi dengan latar belakang pokok-pokok dan banjaran.

Then ternampak satu lagi jambatan. Kali ni jambatan gantung  pulak. Ehh... kena stop ni! :)

Cantik sangat view nya, definitely must stop lah! :)

Jadi Pa'unchu pun stop. Dia park di tepi jalan Jalan Raya Padang-Painan ni. 

Sebelum ke jambatan tu, ambik dulu gambar dari tepi jalan tu. Kebetulan ada seorang pak cik tengah melintas jambatan :).

Lokasi ni terletak di Kenagarian Barung-Barung Balantai Selatan di Kecamatan Koto XI Tarusan.

Masa kami nak ke jambatan, terserempak dengan pak cik tadi yang melintas jambatan. Saya pun senyum dan beri salam pada dia. He looked a bit puzzled dan jawab salam saya dan balas senyuman :).

Nak ke jambatan ni kena lalu celah-celah rumah orang.

Tu dia jambatannya. Jambatan ni was solidly built dan tak goyang-goyang macam jambatan gantung yang pernah saya lintas, which was a good thing lah.. hehe.

Nama jambatan ni juga saya tak pasti so for my reference saya panggil saja Jambatan Nagari Barung Barung Balantai Selatan.  

Baru je kat start jambatan ni saya dah teruja... hehehe... Saya noticed ada sawah padi luas yang sedang hijau di seberang! Terus saya bajet-bajet masa lebih sikit dan plan nak cepat-cepat ambik gambar di jambatan ni sebab lepas tu plan nak ke sawah tu jugak... hehehe.. Saya bagitau rancangan saya tu pada Pa'unchu, macam biasa reply dia ialah, 'Tenang-tenang aja Pak Syed'.... hehehehe...

Yep, masa motor lalu cuma goyang sikit je.. hehe..

Tu ha... sawah di seberang sana tu :).

Tidak seperti di jambatan tadi, di sini air sungainya nampak tenang dan tidak berbatu-batu.

Tapi masih lebar dan ada rumah-rumah di tepi sungai.

Dan semestinya ambik foto kiri dan kanan jambatan.




Macam tadi kena la selit satu panorama shot :).

Even dengan 2 motor lalu, jambatan ni goyang sikit je. Fyi, I dok mention benda ni sebab saya gemuruh kalau jambatan gantung goyang kuat... hehehe...

Got cow grazing by the river side. Framed sekali pondok dan pokok-pokok kelapa :).

Rumah-rumah dan warung-warung on stilts di tepian sungai. 

Jom kita jalan lagi.

Sampai tengah jambatan, pusing belakang dan ambik gambar :).

Dan dipanoramakan view nya :).

Haa... dah sampai seberang sungai. Teruja tengak sawah yang tengah hijau sangat tu! :)

Nun jauh sayup di hujung horizon tu ialah Gunung Talang. Berhenti sejenak dari mengambil gambar untuk memuji Allah swt. 

Lepas broad shots, mesti juga ambik focussed shots. Another nice thing about jalan-jalan berfotografi ni ialah saya punya masa nak fikir-fikir macam mana nak ambik gambar :). Syukur Alhamdulillah.

Ok lah, mari kita sama-sama menikmati keindahan sawah dan alam semulajadi di Sumatera Barat ni. 



Seronok dapat ambik foto pondok tengah sawah ni :).

Bentangan sawah hijau luas dengan berlatarbelakangkan bukit bukau dan Banjaran Bukit Barisan.


Tanaman jagung juga ada di tengah bendang ni. 



Panorama lagi ya :).

Infrastruktur jalan di sawah ni bagus, ada jalan konkrit.





Tak jauh saya jalan di kawasan sawah ni dari jambatan gantung tadi. Teringin nak explore lebih jauh tapi udah-udah le tu ye tak. Yang dah shoot ni pun dah banyak dah :). 

Pastinya juga saya cuba selitkan beberapa foto-foto penduduk setempat whenever I have the opportunity. Sempat saya bertegur sapa dengan mak cik dan pak cik ni. Baik sangat mereka ni. Mak cik tu siap suggest saya jalan ke dalam lagi sebab ada pemandangan cantik. Terima kasih buk :). 
Pa'unchu ajar, kalau berteguran dengan orang-orang di sini, lepas beri salam katalah, 'Permisi pak atau permisi buk'. Baik lah :).

Kena cepat pick up dan shoot view 'kebetulan' macam ni.. hehehe. 

Berjalan semula ke jambatan.

Must take portrait format also to frame the beautiful cococut trees :).

Haa... kena pose lagi.. hahahaha...
Notice tak I did have a cap on? Or wear a scarf? Neither did I put on any sunscreen. Jadinya at end of this trip I had quite a bad case of sunburn. Nasib baik tak dehydrated.

So kawan-kawan, don't be like me. Protect yourselves! :)  

Perjalanan diteruskan... 

Dan semestinya kita wajib menunaikan tuntutan solat 5 waktu. Syukur Alhamdulillah.

Bersambung....

Berikut adalah senarai links untuk semua entries Jalan-jalan Fotografi Sumatera Barat saya:
1) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 01 - MASJID RAYA - MUARA PADANG - JAMBATAN SITI NURBAYA - TELOK BAYUR
2) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 02 - TELUK KABUNG - KAMPUNG LUNDANG - JAMBATAN GANTUNG
3) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 03 - PUNCAK MANDEH - JAMBATAN AKAR - PASAR SORE
4) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 04 - PANTAI CAROCOK PAINAN - PUNCAK BUKIT LANGKISAU
5) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 01 - KAMPUANG BATU DALAM DANAU DIBAWAH
6) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 02 - MASJID UMMI - LADANG TEH
7) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 03 - LADANG BAWANG
8) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 04 - DANAU SINGKARAK
9) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 05 - SUNGAYANG - PUNCAK PATO
10) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 06 - KABUPATEN TANAH DATAR DAN LIMA PULUH KOTA
11) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 07 - LEMBAH HARAU DAN ABDI HOMESTAY
12) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 01 - ABDI HOMESTAY
13) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 02 - AIR TERJUN AKA BARAYUN DAN KENAGARIAN HARAU
14) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 03 - JEMBATAN KELOK 9 - LAPANGAN LUBUK AMBACANG - KENAGARIAN GADUT TILATANG KAMANG
15) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 04 - DANAU TARUSAN KAMANG
16) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 05 - KAMPUNG BARU KAMANG MUDIK
17) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 01 - MARAPI SUNRISE
18) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 02 - GANTING SINGGALANG
19) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 03 - PADANG PANJANG
20) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 04 - PACU JAWI
21) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 01 - TABEK PATAH
22) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 02 - PUNCAK ALAI - PASAR KELOMPOK TANI NAGARI KOTO TINGGI
23) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 03 - PASAR BAWAH BUKITTINGGI
24) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 04 - WISATA ALAM BUKIK TAKURUANG
25) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 06 - BUKITTINGGI - NAGARI MALALAK - GOING HOME
26) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - SUMMARY

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. masyallah tuan syed..stunning view..yang paling win sawah padi hijau merelit blend dgn gunung/bukit berbalam warna hijau plus langit biru.
    perasan tak sungai dia tak de sampah kan...event rumah tepi sungai tu pun tak nampak sampah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SubhanAllah...mmg cantik sgt. Kebetulan sawah yg saya stop tu tgh hijau. Seluas-luas sawah tu semua tgh hijau! Kan di sana stages penanaman sawah mereka berlainan. Pada saya scenery yg ff describe tu adalah scenery yang lengkap, lengkap dengan sawah, gunung dan langit terang. Syukur ALhamdulillah.

      Haaaa.... betul! Saya noticed jugak! Penduduk di situ mmg awesome! Sangat menjaga kebersihan. Semoga terus begitu, insyAllah.

      Delete
  2. hehehee..
    en syed in selalu worry kan keselamatan orang gitu .. tak pe.. depa dah biasa ..bak kata pa'unchu .. tenang aja pak syed!!
    dslr tu ada seorang dari malaysia yang dia bawak berjalan-jalan bagi kat dia .. baik betul budak tu.. ada dia cerita..
    puas kan di ambik gambar oleh pa'unchu ??!! kehkehkehhhhhhhhh.... beratus gambar!! semua senyum dan posing .. hehheeee

    hari tu kita orang tak sampai ke pesisir selatan ni .. tenkiu sebab bawak saya ke sana :)

    sukanya gambar dari jambatan tu ! panorama tu terbaik lah .. guna fon? ke kamera dan stitch ?
    haaaaa!!??
    mandi bogel!!?? haiyooooo budak budak ni !! pakai la spender !! kena sengat karang!!
    hahahaaaa

    nampak pa'unchu kat hujung jambatan gantung tu!!
    sibuk dengan kameranya!!

    sunburn lahtanda kita baru balik dari bercuti en syad!! hhheeheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know, right :). Cannot help it la doc, especially children. Takut la mereka terjatuh ke, terhumban ke masa emergency break... :(.

      A'aa.. dia ada cerita yg ada someone yg bagi dia camera tu. Tu yg dia mula lebih serious dgn fotografi. See, another example yg Pa'unchu ni baik orangnya dan pandai mengurus customers dia. Masa kami di sana tu dia ada sekumpulan lagi customers dia yg dia arrange kawan dia yg jadi tour guide since he was my guide that day. Kebetulan seorang anak kecil dari group tu sakit demam. Pa'unchu begitu genuinely risau dan always call kawan guide dia asking for status. Dia also buat arrangements for the parents to take the child to the nearest clinic.

      Puas doc...hehehe. Saya layan je. Saya pun ada jugak ambik gambar dia in action tengah ambik gambar. Dah send to him all the photos. Suka dia.. hehehe.

      You're most welcome. So pesisir selatan masuk ke dlm itinerary 2017? :)

      Kan. Views situ mmg awesome sgt. Actually tak plan nak ke jambatan-jambatan tu pun cuma bila dah ternampak banyak jambatan, teringin nak stop :). Kebetulan dapat stop di bahagian sungai yg berbatu-batu dan yg tenang di kedua-dua jambatan tu :).

      Panorama tu pakai panorama mode handphone je doc. Senang. Nak jahit2 macam banyak kerja pulak nannti.. hehehe..

      Ha tu la.... ada ke bogel je macam tu kan! Dah norm kat sana agaknya... hehehe.. Tak pun may be mereka tak de plan nak mandi sungai so since seluar atau spender tak nak basah, haaa.. bogel je la.. hahahaha...

      Mmmg dia tu, begitu sibuk dgn camera dia, which was just fine with me.. hehehe. Dia kalau ambik gambar begitu tekun sekali. Rajin berjalan sampai turun bukit, masuk jauh ke sawah atau ke tepian terusan. Gigih dia tu! :).

      Tapi ni sunburn sampai merah dan mengelupas! hhehehe...

      Delete
  3. cantiknya view sawah padi kat atas-atas tu!! dan view dari jambatan gantung tu masyaAllah... so awesome lah!!! kene pegi!! kene pegi!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la bagusnya Pa'unchu tu, dia bawak tempat2 yg berlainan for photography. Each places are special in its own. View sawah, banjaran, gunung, danau etc.

      Nanti masa kita gi next year, harus stop at any of the jambatan. And there are so many jambatan yang GB boleh choose.

      Delete