Wednesday, June 24, 2015

JALAN-JALAN PANTAI TIMUR - PUSAT KONSERVASI PENYU - PANTAI JAMBU BONGKOK - PANTAI KELULUT

Jalan-jalan Pantai Timur - Day 02 - Part 03 - Pusat Konservasi Penyu, Pantai Jambu Bongkok dan Pantai Kelulut.

Perjalanan hari ke 2 kami diteruskan menghala ke Kuala Terengganu. 

Masa lalu di Kerteh ni sempat saya ambik beberapa gambar. Actually ada signboard stated tidak dibenarkan mengambil gambar. Saya rasa that refers to drivers yang stopped by the road side dan posing2 ambik gambar berlatar belakangkan refineries ni kot.. hehe.


What an awesome sight me think lah :)




Next kami nak ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu. Actually kami tahu hari tu hari Jumaat and very likely the center is closed but we went searching for it anyway.. hehe... 


Dari Cherating kalau jumpa sign/landmark ni bersiap sedia untuk buat U turn. 


Then at this sign buat U turn. 

Jalan patah balik sikit.

Dan jumpalah Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu ni. 

Yep, betul, memang tutup pun masa tu. Frust? Ada la jugak, tapi since dah agak dah tutup pun, we were just trying our luck.. hehehe. Kebetulan masa kami lalu situ it was a Friday. That's why most of our stops at that time we planned to hit the beaches. Pantai open 24 hours kan.. hahaha... 

Jadi la dapat foto kat pintu masuk pusat ni. 

Bangunan pusat penerangan tu dari luar pagar depan. 

Tak pe ni dah tahu di mana terletaknya pusat ni, cadang next time ke area2 ni saya nak datang lawat lagi, insyaAllah. 


Haaa... next is another pantai, Pantai Jambu Bongkok. Kawan saya Puan Doc yang cadangkan. Actually we did not see any signboards tuju arah ke pantai ni. Last2 kami redah je. Puan Doc bagitau pantai ni ada banyak pokok-pokok kelapa so saya pun dok perhati area mana yang ada banyak pokok kelapa.... hehehe. 



Then ternampak satu area yang tetiba je banyak sekali pokok kelapa. Haa... saya agak kat sini lah pantai tu. Kami pun buat U turn dan terus masuk ke salah satu lorong kecik masuk ke jalan kampung. Dan inilah jalannya. Wah tak syak lagi, kat sini lah Pantai Jambu Bongkok.


Still not entirely convinced, kami berhenti kejap dan bertanya pada seorang adik yang sedang bermotosikal. Dia kata betul, ni la Kampung Jambu Bongkok dan di sinilah [sambil menuding ke arah pantai] pantai Jambu Bongkok. 
Ahamdulillah, jumpa jugak :).

Memang betul lah macam yang kawan saya Puan Doc kata, pantai ni memang cantik dan sangat scenic dengan pokok-pokok kelapa. 

Ok, jom tengok foto-foto ni :)

Kawasan Kampung Jambu Bongkok.

Saya pun ke arah pantai dan ada beberapa bot-bot kecil terdampar di situ. Panas masa tu. Waktu masa tu pukul 11:25 pagi. 

Suasana di Kampung Jambu Bongkok. Love it!





Sambil merenung sayu ke arah pantai, saya menyeru dengan rasa penuh hiba.... 
'Penyu.. oh penyu...'
'Marilah, mari ke naik pantai...'
Sedih sebab tak dapat tengok penyu masa di Pusat Konservasi Penyu tadi sebab pusat tu tutup.
Kesian kan.. hahahahaha.... over right?! Hehehehe...

Malangnya tak de sekor penyu pun yang buat appearance. Panas terik macam ni apa2 makhluk pun tak akan muncul lah.. hahahaha...


Seriously though, memang view di sini cantik sangat. SubhanAllah.







Ok, puas ambik gambar di Pantai Jambu Bongkok, kami gerak teruskan perjalanan.

Jumpa pulak Pantai Peranginan Kelulut ni. Ok lah since still got a bit more time, kami berhenti kejap. 

Pantai ni seperti pantai-pantai yang biasa kita tengok.

Still views nya juga cantik. 


Then saya jalan sikit ke arah kiri pantai dan ada banyak pokok-pokok kelapa. Nice!

Ok, here are several more shots of Pantai Peranginan Kelulut. 










Ok dah, puas dah kami stop2 kat pantai-pantai. We will not be making anymore stops at the beaches till day 6 bila kami ke Pesta Wau di Kelantan. So stay tune ya :).


Bersambung.... 


Di bawah ni saya senaraikan kesemua links entries Jalan-Jalan Pantai Timur saya:



No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

8 comments:

  1. suka sangat gambar pokok kelapa banyak2 tu...

    ReplyDelete
  2. memang over!!!!!!!!!!!!

    mana ada makhluk nak datang sana matahari tegak atas kepala gitu!!
    ada dua orang je.. yang dari KL tu!!!!!!! kehkehkehhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...kannn.. hehehehe...
      Hahahaha... depa tu dah tak de choice dah. Nak tak nak, kena harung gak panas terik tu!

      Delete
  3. ada nampak kapal terbang kecik kat gambar no 2 tu kan!!??

    kannnnnnnnn??!!
    cantik kannnnn kampung tu!!


    zamfoto yang beritau saya pasal kampung ni..
    cantikkk sangat!!
    pokok kelapa .. rumah kampung.. laut biru...
    bot nelayan tepi pantai..
    saya tak puas ngambik gambar kat situ..
    banyak masuk drama/filem/iklan jugak kampung ni..

    saya .. pencen nanti..
    nak duduk kampung macam ni..
    tepi pantai.. banyak pokok kelapa..
    hahahhaaaaaaaaa.... berangan tak pe.. free..

    hari tu, pusat penyu tu pun tutup
    bukan hari jumaat pun masa tu
    ada kawan saya.. kebetulan sampai sana.. depa tengah nak lepaskan anak penyu ke laut
    dapat pegang anak punyu tu masa tu..
    best gila!!!

    pantai kelulut tu saya pernah sampai jugak rasanya..



    6 hari ?
    lama tu..
    best nya!!
    rasa macam kejap je hari tu..
    pesta wau!!??
    [ tak ada spoiler pun pesta wau ni!! :) .. saja je eh!!!???? :P ]

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'aa.. memang nampak.. tu yg cepat2 ambik gambar tu! Foto asalnya senget sikit so kena di horizontal kan.. hehehehe...

      Ye la doc, cantik sungguh kampung tu. Aman damai permai. Sceneries memang mesti dirakam. Ada rows and rows of pokok kelapa yang melambai2 di tiup angin laut. Macam dalam postcard!

      Yep, saya ingat lagi doc pernah bagitau yg zamfoto bagitau doc I think dlm komen doc in my earlier Pantai Kemasik entry. Saya begitu beringat, tu yg saya beria-ia nak cari pantai tu! :).

      Hehehe.. tak salah berangan doc. And very nice angan tu! Bina pulak rumah dekat dengan pantai. Every morning boleh jalan2 tepi pantai and shoot sunrise! :)

      Tu la pasal saya menyeru-nyeru tu doc! Hahahaha...
      Plan nak la ambik foto2 penyu buat kenangan tapi apakan daya kita cuma boleh merancang....
      Next time ke sana saya nak call siap2 awal2 tanya bila diaorg nak adakan perlepasan anak2 penyu tu. Kalau dibenarkan hadir, wah! Best lah!
      Me soooo jeles of your friend tu lah!

      Pantai Kelulut tu tak de apa sangat tapi part yang ada pokok2 kelapa tu cantik juga. Tapi cantik lagi yg di Kampung Jambu Bongkok tu.
      Tapi Pantai Kelulut lagi senang nak carik!

      Hehehe.. yes, 6 days doc :). Ni betul2 punya kami jalan-jalan doc. Maklum la sebab nak cover sampai Kota Bharu.. hehehe...
      Some places touch-n-go, some places we spent a bit more time...
      Hahaha... tak kan nak spolier banyak2! Hahahaha....

      Delete