Friday, June 19, 2015

JALAN-JALAN PANTAI TIMUR - PAYUNG GUESTHOUSE AND CHALETS

Jalan-jalan Pantai Timur - Day 02 - Part 01 - Payung Guesthouse and Chalets.

Hmm... betul, saya dah buat dah entry pasal chalets ni dalam entry sebelum ni. Tapi tu versi malam. Masa tu ambik gambar pun ala kadar je sebab dah keletihan berjalan sepanjang hari. So for this entry saya up kan foto-foto suasana Payung Guesthouse and Chalets ni pada waktu pagi pulak :). Lagi pun since nak buat style travel log, maka kena la up ikut susunan events.. hehe.

Sebelum bercerita tentang foto-foto di bawah, ingin saya share di sini a few things.

Tidur kami cukup lena. Ada la sekor dua nyamuk eventhough chalet kami berair-con tapi bila dah bukak tutup pintu, ada la jugak nyamuk yang sempat masuk. Anyway, kami tak pakai pun kelambu tu. Macam rimas pulak kan.. hahaha... Nyamuk pun nyamuk la.. hehehe...

Dah masuk waktu subuh saya dikejutkan oleh bunyi kicauan burung-burung. Banyak betul burung2nya pun! Also diiringi berselang seli dengan kokokan ayam bersahut-sahutan. Tersenyum saya bila terjaga macam tu terus mengucapkan rasa syukur. Terus ambik wuduk... Ooooo... sejuk airnya.. hehehe... Tak terus mandi sebab sejuk sangat. Later2 dah siang sikit baru mandi lah.. hehehe... 

Tak de tanda kiblat dalam chalet so pakai la mobile phone apps. 

Anyway, so here are the photos lah :).

Oh yes, tu di sana tu, di seberang jalan betul-betul across the entrance of the guesthouse boleh park kereta. 

Malam tadi tak nampak sangat, actually nak tengok firefly pun boleh. Also can go see waterfall, sea fishing, turtle watching, main ATV dan jungle trekking. 

Ni information center. Memang rendang kawasan chalets ni. Banyak pokok2 besar. 





Haaa.. ni la lobby nya :). Malam semlm tak berapa nampak sangat. 

Ada sofa yang very inviting.. hehehe.. Dihadang dengan tikar-tikar plastik je yang melambai-lambai bila berangin... haha... so nice!

Pesyen kerusi ruang tamu dulu-dulu :). Nak main carrom pun boleh. Or do a bit of reading. 

Ni ruang dapurnya yang begitu basic sekali :). I like!

Kalau saya lama di sini, memang la saya akan lepak-lepak di sini. Baca2 buku sambil sipping tea. Perhaps next time nak stay here longer, may be a week and just relaks je and enjoy the place. Once in a while gi jalan-jalan di area berdekatan. 

Ni pintu masuk ke kawasan chalet. 

Ni pintu masuk dari dalam kawasan chalets. Yang sebelah kiri tu is the guests reception office which is actually a kampung style house :).

Ada pavements yang cantik masuk ke chalets. Sangat elok berjaga dan bersih laman-laman ni. 

Chalets yang ada di Payung Guesthouse and Chalets. Setiap chalet ada jalan pavement masuk dan laman sendiri. 

Guesthouse ni ada 12 fully furnished chalets. Ada yang berair-con, ada yang berkipas. Ada yang saiz boleh muat single traveller, berdua, atau keluarga. Ada chalet yang boleh muat 4 orang. 

Ada pokok mangga. Boleh je ambik dan makan. It's free! :)

Ada banyak sangat mangga ni sampai owner chalet ni letak mangga ni kat depan dalam kotak dengan sign 'Free Manggo' :).

Kat laman bertaburan buah-buah mangga ni.

Kenapa banyak sangat yang gugur ni? Pelik jugak. Then I heard the rustling of daun-daun dan dahan-dahan pokok mangga ni. I looked up and my question was answered!

Ni semua angkara si comel ni la.. hahaha.. Tupai ni tah apa sebabnya, pi goncang dahan-dahan yang ada banyak buah mangga. Berterabur la.. hehehe... nakal betul!

Room rate paling rendah RM60.00 dan paling mahal RM120.00 semalam. Sangat reasonable right!!
Chalet ni ada wifi. Also lebih kurang 10 minit je jalan kaki ke pantai. 

Ada pokok-pokok yang ada pokok-pokok tumpang :).

Cantik la sangat.... :)


Isn't this just very inviting. Le sigh.. :).

Ehhh.. got chicken running here and there.. hahaha... so nice lah!

Juga ada bunga-bungan. Semua tumbuhan saya noticed berjaga dengan elok. Rumput lawns juga rapi. Bersih. 


Nak sewa basikal pun boleh. 

Tengah saya ambik2 gambar, I was approached by Cik Teh :).

Hmmm.. alahai... comelnya Cik Teh niii.... manja pulak tu! 
Terus teringat Tam Tam... :)

Tak sangka la pulak dalam area chalets ni saya dapat ambik foto-foto yang cantik-cantik macam ni :).





Lepas tu saya ke bahagian belakang pulak, ke arah sungai Cherating ni.

Ada jeti kayu jalan ke tepi sungai tu. 

Ada juga beberapa bot kecil tertambat di jeti. 

Such a wonderful view. I am loving this chalets more and more every minute! Hehehe.... 








Dan inilah chalet no. 4 kami :). Tu ada a small sun terrace with table and two chairs. How charming!

Chalet kami bersambung di bahagian belakang dengan satu lagi chalet. 

Depan ada small laman.


Ni pandangan dari anjung depan chalet kami. Ada pondok tempat lepak-lepak :).

Pondok dan dibelakang belah kanan tu chalet kami. 

Haaa... foto ni spesel sikit sebab saya sedang memperagakan t'shirt yang best rekaan my dear friend Puan Doc. 
Thanks Doc! :). Look, I happen to have a matching pants to go with it! Hehehe..
And yes, it is hot there, sebab tu me looking soooo gelap already.. hahahaha..


Secara overall, memang saya enjoy sangat menginap di sini. Lain sangat dari kebiasaan kalau saya gi jalan-jalan yang sebelumnya. Kelainan kali ini membuatkan program jalan-jalan pantai timur saya lebih menarik dan memorable kerana staying here in itself was a wonderful experience for me :).


Syukur Alhamdulillah. 


Ok, bersambung lagi lah... :)


Di bawah ni saya senaraikan kesemua links entries Jalan-Jalan Pantai Timur saya:




No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.



6 comments:

  1. dah lama tak dpt kesini sebab sibuk
    yes, jd pengomen pertama plak
    kahkahkah
    mana kak jujie lawa tuh, selalu dia sibuk nak cop2 tempat 1st
    kahkahkah

    saya pun lately ni suka cari tempat2 penginapan camni
    adakah sebab faktor umur?
    kahkahkah
    tapi saya rasa penginapan camni mmg happening untuk anak2 saya yang sukakan suasana kampung
    nak2 ada ayam plak tu
    kahkahkah mmg trauma la ayam tu nanti
    plus ada buah mangga yang banyak jatuh2
    mmg best buat main baling2 sampai lebam
    hahahhaha
    tapi for sure kena yang ada aircond
    kalau tak derang akan bebel sepanjang malam
    dan kena pasang ubat nyamuk
    kalau tak pengsan mama kena garu sepanjang malam
    tapi kan dia rumah kayu
    mesti sejuk betul kan malam2 hari

    simple, cantik, sgt minimal kan
    tapi bersih dan sangat redup persekitaran dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi El. Yes I know tentunya El sibuk. Me too tapi saya cuba sedaya upaya juga carik2 masa nak update entries ni sebelum lemau basi.. hehe..
      Plus kalau lambat sgt up, nanti susah nak ingat. Memang le ada took notes tapi banyak mana la yang sempat saya catat.. hehe...

      I think CPL is super busy dgn her exams. Jom kita doakan semoga CPL berjaya dengan gilang gemilang, insyaAllah.

      Ehh... bukan faktor usia la El. I think once dah biasa sangat dengan the typical hotel style accommodations, once is a while a change is good. And it is especially good kalau dapat chalets macam ni. Konsep 'kampung' chalets ni begitu berjaya sekali imho.

      Tu la, I'm sure your kids mesti enjoy. In fact, apa usia pun saya rasa akan enjoy. Lagi la kalau dari bandar. Suasana kampung is very refreshing :).
      Tapi jangan la kejar2 ayam2 tu, kesiannnn... hehe...
      Nyamuk tu no issue actually. Turunkan je kelambu tu.. hehe...

      Yes, malam memang sejuk tapi just nice je. Kami used air-con pun ok je. On sampai pagi air-con tu pun.. hehe..

      Delete
  2. haaaaaaaaaaaaaaa!!!!

    cantiknya t shirt tu!!
    hehehheeeeee..
    sib baik pandai agak saiz!!!!

    [ dan warna pun ok.. takut too bright !!]
    boleh aa majukan bisness lepas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cantik doc. Elok muat saya pakai :)
      Johan pun tanya mana saya beli t'shirt tu.. hehehe...
      Warna pun just nice, just loud enough for me...
      Ehh...elok sangat tu. Bila nak start? Saya nak order lah :).

      Delete
  3. seriusly..
    nampak best sangattt Payung Guest House ni!!
    kampung sangat tapi selesa..
    makan pun senang..
    kelilingnya pun bersih dan cantik dan selesa..
    budak2 boleh main kat laman..
    this is the kind of place yang saya akan cari bila bercuti..
    hotel too main stream.. :)

    mangga tu en syed ambik tak?
    murah rezeki tupai tu kan!!?? :)

    *tertinggal*
    ada sungai pulak tu kat belakang chalets!!
    the reflections dalam sungai tu.. pehh.. cantik!!
    nampak so tranquil ..

    kita orang tengah terjebak main Plant Tycoon kat fon..
    downloadable..
    nampak pokok-pokok bunga tu.. rasa macam nak ambik pollens dia and polinate kat pokok lain..hahahaaaaaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes doc, seriously.
      Dan foto2 yang saya ambil ni pun are pretty much as they are. Just really minor edits je.
      Also saya tak sembunyikan apa2 yg tak sedap mata memandang sebab memang tak de pun.
      Semua look so nice and clean and bersih.
      Dan also best sebab redup diteduh oleh pokok2 rendang. So jadinya nyaman :).
      Saya memang setuju sgt doc dok sini.
      And to stay at least 2 malam so that can really enjoy the place.
      Not like me yg cuma sekejap saja. Tak puas!

      Ada saya ambik mangga tu. Rasanya masam manis, tapi lebih masamnya.
      Yang fully kuning tu saya rasa should be just nice.
      Hehehe.... tupai tu boleh buat kenduri dan ajak semua tupai2 kampung sebelah! Hahahaha....

      Aaaa.. yes, the sungai... if only I had more time, sure I dah naik bot gi cruising..
      Masa tu masih ada lagi kabusnya.. tu yang foto tu nampak macam kabur sikit :).

      Ooo.. saya tak nak main game2 cam tu sebab takut jadi ketagih.. hehehe... I cannot control myself! Hahahaha...

      Delete