Friday, May 29, 2015

DUSUN BANDAR TAMAN KOSAS

Dusun Bandar Taman Kosas

Ada satu dusun bandar dekat rumah. Baru je dibuat projek tu dan pokok2 buah-buahannya masih kecil lagi. Lama dah nak check out the park, so one day saya pun pergi lah. Plus a good morning walk is always good :).

Inilah lokasi Dusun Bandar Taman Kosas.


Ni dari street view. Ni gambar lama, masa ni dusun bandar ni masih lagi belum siap. Ia berkonsepkan taman awam yang ditanam pokok buah-buahan. Ada juga kemudahan rekreasi. Ia bertujuan memberi pengalaman berbeza kepada pengunjung. Dusun Bandar ni adalah dalam Program Penghijauan Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Bolehlah beriadah sambil kenal pokok dan buah-buahan tempatan.

Ingat nak tengok2 je dan bersenam...


Ended up bersenam tangan sibuk ambik gambar pakai handphone.. hehe. Kira senam la jugak berjalan sana sini.

Ada taman permainan kanak-kanak.

Ada purple morning glory bloom :)

Water lily pun ada. Tak sangka betul! Tapi kolamnya kecik je la dan cuma ada satu kolam je. Harap-harap jangan la ada orang yang cabut bunga-bunga ni!

Ada rama-rama kecik halus ni. Susah betul shoot dengan handphone... hehehe...



Ada 2 wakaf di park ni. Boleh berteduh dan berehat atau nak gather ramai-ramai. Kalau pokok-pokok dah besar sure rendang tempat ni.

Ada bunga-bunga rumput yang halus ni.

Pak cik ni I believe is the caretaker of the park. Saw him everyday membersihkan taman ni. Thank you pak cik :).

Ada uncle ni tengah main golf. Putting je la tapi :) Kalau libas sure kena orang.. hehehe...

Masa tu banyak kereta tengah nak keluar Taman Kosas ni. Mereka nak gi kerja. Dan saya sempat senam dulu dan avoid jam ni. Alhamdulillah.

Baiknya lelaki tu bawak ayah dia tolak kerusi roda round2 taman. Hampir setiap pagi saya nampak mereka. Sebak kejap sebab fikir nanti saya dah tua macam mana?

Then ternampak lelaki ni pula. Curious apa yang dia tengah buat saya dekati dan bertanya. Peramah orangnya.

Dia bercerita kontrak dia dengan Zoo Negara baru je diperbaharui untuk supply rumput/lalang sebagai animal feed at the zoo. Menarik ni!

Kata lelaki ni, dah dari semalam petang dia dok memotong rumput dan lalang di tepi sungai tu dan ikat untuk dikumpulkan di tepi jalan. Later dia kata ada lori yang akan datang collect rumput/lalang yang dah siap diikat tu untuk dihantar ke Zoo Negara.

Lelaki ni sedang menunjukkan pada saya di mana dia dapatkan rumput/lalang. Dia juga bercerita pihak zoo memerlukan 5 tan rumput/lalang ni. Haaa! 5 tan! Banyaknya. So saya tanya dia kerja sorang je ke? Dia kata ada lagi 5 orang dan yang lain tu cari dan potong rumput/lalang di tempat2 lain. Area ni dia yang in charge.

Berat tu, satu ikatan rumput tu! Nampak keperitan di muka dia masa nak angkat ikatan rumput tu ke belakang badan.

Oh ya, saya dah minta izin terlebih dahulu untuk mengambil gambar. Lelaki ni ok je.

I don't think I can carry that bundle!

Semoga Allah mempermudahkan usaha lelaki ini dalam urusan dan kerja harian dia untuk mencari rezeki. I felt so humbled by the experience. He was such a nice, polite and friendly person. Despite the hard labour he still managed to layan all my questions dengan senyuman.

Di Dusun Bandar ni ada papan tanda menunjukkan lokasi pokok-pokok yang ditanam. Ada juga a long list of both the local and scientific names of the trees.

Senarai nama pokok-pokok di Dusun Bandar Taman Kosas
Bil
Nama Biasa
Nama saintifik
Kuantiti
1.   
Avocado
Persea americana
3
2.   
Apple Caple
Apple Caple
2
3.   
Asam gelugor
Garcinia atroviridis
3
4.     
Binjai
Mangifera caesia
3
5.     
Berangan
Castanea crenata
2
6.     
Duku
Lansium domesticum var
3
7.     
Durian
Durio
3
8.     
Dokong
Lansium Domesticum Corr.
2
9.     
Gelinggai
feronia limonia
3
10.  
Jambu bol
Syzygium malaccense
2
11.  
Jambu susu
Syzygium malaccense
3
12.  
Kandis
Garcinia nitida
2
13.  
Kedondong
Spondias dulcis
2
14.  
Keranji
Dialium indum
3
15.  
Kembang semangkok
Scaphium longiflorum
3
16.  
Kuini
Mangifera odorata
3
17.  
Kundang
Bouea macrophylla Griff.
2
18.  
Langsat
Lansium domesticum var pubescens
3
19.  
Longan
Dimocarpus longan
3
20.  
Mangga
Mangifera
3
21.  
Manggis
Garcinia mangostana
3
22.  
Melinjau
Gnetum gnemon
3
23.  
Nangka
Artocarpus heterophyllus
3
24.  
Nam-nam
Cynometra cauliflora
2
25.  
Pala
Myristica fragrans
3
26.  
Purpur
Baccaurea ramiflora
2
27.  
Redan
Nephelium glabrum Noronh.
2
28.  
Rhedia
Rheedia madruno
2
29.  
Sekiat
Aglaia spp.
2


I merged the park's map dengan map google earth ni :).

Ok jom tengok macam mana rupa pokok-pokok buah-buahan ni. Tapi pokok yang masih kecik la :). Also penat berpeluh2 saya pergi balik dari papan tanda ke pokok2, to and fro to get these photos.. hahaha... so kira memang saya exercise lah kan.. hehehe...

Alpukat!


















Tak la semua pokok saya locate dan ambik fotonya. Huihh.. mau separuh hari kalau nak cari semua.. hehehe... memang berkeringat lah.

Balik rumah, bukak pintu Tam Tam pulak mintak keluar. So lepak2 bersila la depan rumah kejap dengan kucing saya ni sambil tengok2 balik foto2 yang saya ambik.

Berfotografi sambil bersenam memang best lah :).
___________________________________________________________

Ok, belum habis lagi ni. Actually blog entry ni dah selesai dan dah ada kata2 penutup tu. Tapi this is an update of the latest kejadian di dusun bandar tu. Kejadian yang betul2 buat saya sangat marah! Grrrr.....

Tengok la!!!! Ni lah nasib water lily yang cantik ni!!!! Adoii.. geramnyaaa!

Tu! Yang baju merah tu! Dia lah punya angkara. Dah geram sangat saya pergi sound dia! Saya tanya kenapa petik. That guy tu pulak yang tolong jawap kata that girl geram tengok bunga tu. Haaa! Geram! Bodohnya! Lepas tu saya kata kalau geram biar je la. Tengok je la. Orang lain pun nak tengok jugak! That girl looked very guilty. I mean, dah besar dewasa dah, bukannya budak2. Kenapa la buat perangai macam tu. Memang la ni taman awam, but that does not mean you can destroy apa yang ada kat taman ni.

Kalau dia petik dan bawak balik and put in water, tak pe la jugak. Ni tak! Dia pegi carik2 cabut2 kelopak bunga yang sangat cantik tu! Hidup kau dah bosan sangat tak de benda lain nak buat ke???!!!

Ok dah, dah lepas geram dah.. hehe...

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. geram sangat tu.. hehehehe

    ni bukan yang taman sederet kat tepi skolah depan ruamh saya tu kan...?! (sebab saya area bukit indah..)

    nnti saya gugel .. saya carik.. boleh g jenjalan situ... petang2... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.... bila saya baca balik macam rasa silly pun ada jugak.. hehehee... I know it's just a flower, and there may be many more blooms in future. But the thought that something so beautiful got destroyed in such a pointless and juvenile manner, just buat I naik darah.. hehehee...

      Nope, ni yg dekat dgn Caltex depan di jalan Ampang, next to Kasturi Apt.
      Yes, nice jln2 petang2 di situ. Lagi nice I think bila all the pokok2 dah besar dan rendang :).

      Delete
  2. cool. can go and teach myself and my children about these trees.
    well done! teaching them to appreciate and protect. glad there is a sign of regret. she"ll remember u whenever she's at a park with beautiful flowers.

    arju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Arju :).
      Indeed. Memang begitu lah tujuan dusun bandar tu Arju. Saya juga excited. Harap2 penduduk setempat juga feel the same :)
      Well, she better! Hehehehe.... the thing is Arju, kalau saya tak tegur, no one will. And she will think it is ok to destroy the tumbuh2an there.

      Delete
  3. saya nengok water lili tu jadik gitu pun saya geram En Syed!!
    petik..
    lepas tu carik carikkan gitu..

    stupid..

    nanti kan..
    dah mentaliti orang malaysia , en syed tau je lah macam mana kan..
    berbuah je pokok-pokok ni..
    macam-macam lak yang jadik..
    hmmmm.......

    saya nak nengok buah belinjau..
    jap saya gugel..
    selalunya nampak yang dah jadik keropok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm.. begitulah akhirnya nasib si bunga yg cantik tu. Disiat-siat, dicarik carik. Itukah balasan yg wajar setelah dia mencantikkan alam semulajadi ini?

      Ditto!

      Actually saya ada baca newspaper article about dusun bandar macam ni yg di KL. Betul, habis buah-buahan dari dusun bandar tu kena curi berbakul-bakul si pencuri buat jualan! Susah orang mentaliti macam tu!
      Saya pernah nampak a lady yang masuk toilet awam lepas tu dia keluar dengan segelung besar tisu yang memang diletakkan di dalam tandas awam tu untuk kegunaan orang ramai. Selamba je dia!
      Ada juga saya ternampak while in traffic, a driver roll down her window and grab pokok bunga dewan bandaraya dalam pot dari tepi jalan!

      Delete