Thursday, July 24, 2014

GULA

Ok, 'UNPAUSE' kejap...hihi

Tadi ader doctor's appointment di Klinik Kesihatan Ampang. Dah ader diabetics dan blood pressure ni kena la jumpa doktor regularly. Sampai pukul 8:30 pagi dan selesai semua and left the klinik pukul 9:30 pagi. Memang ramai pesakit2 lain tapi dapat settle in 1 hour. Imagine that! :)

Syukur Alhamdulillah.

For the whole thing saya cuma perlu bayar RM1:00 sahaja untuk caj Perkhidmatan Perubatan Kesihatan. Ubat-ubatan saya yang kosnya mencecah sampai RM200++ untuk bekalan sebulan saya dapat secara percuma di klinik kesihatan. 

Syukur Alhamdulillah.

Dan my results pun ok juga for both glucose level dan blood pressure. 

Syukur Alhamdulillah.

Memang pesakit2 lain ramai. Memang klinik agak sesak. Memang tempat duduk menunggu tak empuk berkusyen. Memang kena beratur panjang untuk ambik nombor. Memang kena tunggu nombor dipanggil untuk pendaftaran, dipanggil untuk jumpa doktor dan tunggu dipanggil untuk ambik ubat. Memang kena beratur panjang untuk diambik readings. Memang juga kena beratur untuk dapatkan next appointment date. 
Tapiiiiii....... masa menunggunya dan masa beraturnya tak lama. Cepat je. 1 jam dah selesai semua urusannya :). 

Syukur Alhamdulillah.

And the kaunter staff, nurse yang ambik readings, doktor yg saya jumpa, nurse yg bagi next appointment date dan pharmacist yg bagi ubat, semuanya professional, baik berbudi bahasa sopan santun. Bukan la saya expected them to be otherwise but it is nice to highlight what's good, yes :)

Syukur Alhamdulillah.

Panjang juga beraturnya tapi moving quite fast. Dan yg bestnya tadi saya tak rasa lama beratur sebab ader seorang uncle cina yg sedang beratur di belakang saya, yg begitu petah berbahasa melayu ajak saya bersembang...hihi.... 

Sebenarnya ini bukanlah lawatan saya yg pertama ke klinik kesihatan kerajaan Ampang ni. Dah pernah saya ader a few doctor's appointment di sini. Dan setiap visits is the same i.e consistent service dan cepat habis :)
Ni di bahagian depan kaunter tempat menunggu nombor dipanggil.

Dan ini result glucose level saya - 5.7 which is dalam category 'Ideal'... syukur Alhamdulillah.

Before I left the doktor's room, doktor bagi saya phamplet ni yg saya fikir sangat bagus dan sangat bermanfaat jika saya share dengan kawan2 semua :)




My previous doktor pernah cerita pada saya yg dia rasa sangat sedih dan stressed pada hari tu sebab one of her young obese patient ader diabetic. He is only 9 years old. 

So kurangkan gula ya kawan2. Jaga sugar intake for you and your family. Jangan jadi macam saya, hari2 kena telan ubat darah tinggi dan ubat diabetic. 

6 comments:

  1. very good. recipes included. spread the goodness.
    i guess you wont mind i copy the useful recipes pictures.
    unbelievable! just RM1 and medications FOC.
    especially good that we highlight the goodness of others.
    mereka yang bersyukur akan ditambah NikmatNYA.
    selamat berhariraya dengan keluarga tercinta.
    looking forward to feast on your raya pictures, special kampung celebration edition.
    hopefully,
    arju
    remembering the spirit of ramdahan in syawal,
    keep up the good work with the ideal reading.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Arju. I just do not want any of my friends or anyone at all for that matter, to have to go through what I had to go through. Just watch what we eat. Biasakan diri kita dan keluarga kita dgn style pemakanan sihat. Dan kena kuat lawan temptations. Maklum la kan, negara kita ni makanan2nya lazat2 belaka :).

      Eh... definitely I do not mind at all. In fact style cooking macam ni boleh dipraktikkan dalam banyak masakan2 lain.

      Indeed, ubat2 percuma! Saya bersyukur sgt2. Actually, doctor prescribed untuk saya medications for 5 months. So dapat 5 months medications for free which costs about RM1,000.00++ !

      Betul. Byk sgt negativity yg dihighlight. Masuk je dalam mana2 social media, for instance, out of 10, mesti 9 pasal benda2 yg negative. I guess most readers gravitate more towards that sort of information, berita2 sensasi, mengaibkan dan sometimes downright nasty. Tu pasal cerita2 negative lagi byk.

      Selamat hari raya to you and your family too Arju :)
      Opsss... no photos from the hari raya. Masa hari raya saya simpan kamera...hihi....

      Thanks Arju. Take care.

      Delete
  2. Assalamualaikum En. Syed,
    jumpa kembali, lama sy tak menjenguk blog kengkawan..bonda kurang sihat.
    tumpu lebih masa untuk menemani bonda.
    Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam PT :)
      Didoakan semoga ibu PT segera sihat ya. Dgn PT dekat dgn ibu, insyaAllah cepatlah dia sembuh.
      Happy Eid to you too :)

      Delete
  3. lemang tanpa santan tak sodap aaa...
    sesekali , setahun sekali apa salahnya ... ;)

    5.7 tu kita A++ lah... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi.... bolehhhh tapi kena tau bila nak stop...hahaha. I do not trust myself tu yang tak sentuh lemang tu.....hihi....
      Thanks doc. Alhamdulillah....

      Delete