Monday, April 1, 2024

UMRAH 2024 - ON THE WAY FROM MAKKAH TO MADINAH - PART 01

Assalamualaikum.
Sudah tiba masanya kami meninggalkan Kota Makkah untuk ke Kota Madinah pula. 

Bergambar kenangan di hotel.

Reception Safwah Royale Orchid Hotel. Kami sangat bersyukur kerana dapat menginap selama 5 malam di hotel ini yang jaraknya 50 meter dari Masjdil Haram. Alhamdulillah.

Bergambar dengan Hadi, Petugas Az Zuha di Makkah yang pada kami telah melaksanakan tugas dengan cemerlang. 

Beberapa lagi foto sekitar Masjidil Haram/depan hotel.



Untuk ke Kota Madinah, group kami terbahagi 2: sebahagian menaiki bas dan yang lainnya menaiki Haramain High Speed Rail (HHSR). Kami berdua memilih untuk naik HHSR.

Bagi yang menaiki HHSR, untuk pergi ke Stesen HHSR Makkah, boleh mencari sendiri kenderaan dari hotel ke stesen itu atau boleh menggunakan khidmat GMC yang diuruskan oleh pihak Az Zuha. Kami berdua pilih GMC. Khidmat GMC yang kami ambil ini juga termasuk untuk pengangkutan dari Stesen HHSR Madinah ke hotel penginapan kami di Kota Madinah.
Inilah kereta GMC yang bawa kami ke Stesen HHSR Makkah

Menaiki HHSR dan menggunakan khidmat GMC adalah 'tambahan' dan tidak termasuk dalam harga pakej umrah kami. Jadi tentulah ada caj tambahannya dan ianya adalah RM 700 seorang termasuk tiket HHSR Business Class dan Pengangkutan GMC dari stesen ke hotel di kedua-dua destinasi Makkah dan Madinah.

Turut serta bersama kami ada sekeluarga 4 orang dari Baling, Kedah.


Kami terus merakam suasana Kota Makkah semasa dalam perjalanan ke stesen HHSR Makkah. Kiri: Hotel Aiyad Makkah.

Kanan ialah hotel Rayyana Grand Plaza dan Hotel Jauharat Al Mashaer Ajyad.

Al Shohada Hotel.









Tiba di High Speed Al Harmain Train Station, Makkah.

Prince Ahmed Mosque.


Stesen ini terletak berhampiran 3rd Ring Road, di Daerah Rusaiyfah berhampiran taman Rusaiyfah dan perjalanan ke Masjidil Haram.


Dari Stesen HHSR Makkah ini boleh nampak Menara Jam Makkah.


Tempat drop off yang terletak di basement parking.


Stesen HHSR Makkah ini sangat besar tapi sepi agaknya mungkin sebab HHSR hanya menghubungkan Kota Makkah, Kota Jeddah dan Kota Madinah sahaja dan tidak ke bandar-bandar lain di Arab Saudi.

Shops pun lengang saja.


Jom naik ke lantai atas untuk Departure.


Ikut saja arah laluan yang ada disediakan.

Di stesen ini ada disediakan ruang istirahat ketibaan dan pelepasan, pusat pertahanan awam, helipad, masjid dan kawasan VIP untuk tetamu premium. Terdapat juga kawasan parkir 1,000 kenderaan di setiap stesen dan rangkaian pejalan kaki ke pengangkutan awam tempatan.

The electronic info board.

Ini tiket kereta api kami. 

Departure pada pukul 15:20 petang di Platform 07, Train Number 01152, Destination: Madinah

Haramain High Speed Rail (HHSR) pada asasnya adalah laluan kereta api penumpang elektrik yang menghubungkan Kota Suci Makkah dan Madinah melalui Jeddah.

Laluan HHSR adalah sepanjang 450 km laluan kereta api elektrik, melalui 46 jambatan kereta api dengan 320 km/j kelajuan operasi komersial.

Information Desk.

Barcode pada tiket perlu discan di sini untuk masuk ke bahagian Departure. Fyi, beg-beg besar kami dibawa ke Madinah bersama bas which was just great sebab ia memudahkan urusan kami di stesen ini.



HHSR menggabungkan satu terowong potong dan tutup, 46 jambatan rel, 9 jambatan wadi dan 5 laluan bawah rel. Terdapat juga 53 jejantas kenderaan, 30 laluan bawah kenderaan, 12 lintasan Unta (camel crossings), 5 stesen dan 3 depoh untuk membolehkan rel memenuhi keperluan penggunanya.

HHSR adalah yang pertama di Timur Tengah. Ia menyediakan cara pengangkutan terpantas dan paling selamat untuk jemaah haji, pelaksana Umrah dan penumpang lain. Ia menggabungkan keselesaan yang diperlukan dengan hiburan dan kemewahan yang tinggi.

Stesen HHSR dibina mengikut piawaian dan spesifikasi antarabangsa tertinggi sambil menggabungkan tradisi seni bina Islam yang ikonik.
Reka bentuk stesen dilengkapi dengan variasi warna, yang menandakan empat bandar (Makkah, Madinah, Jeddah and the developing King Abdullah Economic City (KAEC)) sambil kekal sebagai lambang sistem HHR. Stesen terminal Madinah dan Makkah dicirikan oleh palet warna yang kaya: Stesen Makkah merujuk pada daun emas Kaabah yang dihias dan kepentingan kota itu sebagai tapak suci, manakala warna hijau terang di Stesen Madinah mendapat inspirasi daripada Masjid Nabawi. 

Salah satu sebab utama pembinaan sistem pengangkutan yang luas ini adalah untuk menghubungkan dua kota suci Islam, Makkah dan Madinah. Lebih 15 juta umat Islam dijangka melakukan ziarah umrah tahunan ke Makkah. HHSR akan mengurangkan masa perjalanan mereka dengan ketara.

Masa perjalanan semasa antara Makkah dan Madinah adalah kira-kira enam jam dengan bas, dan ini dapat dikurangkan kepada kira-kira dua jam dengan HHSR. Selain itu, kereta api ini akan mampu bergerak dari Jeddah ke Makkah dalam masa lebih kurang 20 minit sahaja.

Ada Business Class Lounge disediakan khas untuk penumpang-penumpang tren Business Class. Jadi kami melepak di sini sementara menunggu waktu Departure.


Lounge ini mewah macam lounge di airports.

Very nice and comfortable seating areas.

Ada makanan dan minuman disediakan. 




Some of the more inviting seats.

We sat here and enjoyed our tea, biscuits and cup cakes.




Ok, dah nak dekat masa Departure. Jom kita ke Platform 7.

Projek HHSR adalah salah satu projek pengangkutan awam yang paling bercita-cita tinggi di Timur Tengah. Walau bagaimanapun, selain berfungsi sebagai bentuk pengangkutan utama untuk rakyat Arab Saudi, ia akan membina peluang untuk nasionalisasi dan membuktikan simbol kekuatan dan kemakmuran bagi kerajaan. 35 kereta api Ekspres Haramain yang digunakan dalam laluan itu mampu mencapai kelajuan maksimum lebih 300 kilometer sejam, yang menjadikannya terpantas di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Setiap kereta api HHSR boleh memuatkan 417 orang untuk setiap perjalanan. 35 kereta api itu dijangka mengangkut kira-kira 60 juta penumpang setahun apabila kereta api itu mencapai status operasi maksimum. Kereta api itu juga disesuaikan untuk iklim padang pasir dengan rintangan haba sehingga 50℃ serta penapis udara gred tentera dan pengedap pintu yang diperkukuh.

Berdasarkan seni bina Islam, konsep reka bentuk stesen ini mengambil bentuk gerbang tradisional sebagai asas untuk reka bentuk bumbungnya. Setiap stesen berorientasikan mengikut laluan matahari, beredar dari Stesen Madinah, yang menghadap ke timur, ke Stesen Makkah yang menghadap utara. Kedudukan mereka yang berubah-ubah diartikulasikan melalui bukaan di bumbung, di mana tiub cahaya menarik cahaya siang ke paras ruang legar dan menyerikan ruang dalaman. 

Pada waktu malam, spotlights di antara lubang-lubang memberi kesan bintang di langit malam. Candelier sfera, digantung di antara gerbang, memberikan pencahayaan terfokus, menjadi pengantara antara skala bumbung dan aras legar dan menyerlahkan irama struktur.

Stesen yang besar dan fleksibel ini meliputi kawasan lebih daripada 30 kali ganda saiz Trafalgar Square London dan akan menampung 60 juta penumpang yang dijangka menjelang 2012 - kira-kira enam kali ganda bilangan penumpang yang mengambil Eurostar dari St Pancras setiap tahun. Ini dijangka meningkat kepada 135 juta penumpang menjelang 2042.

Platforms di bawah sana.

Tu dah nampak kereta api laju HHSR.


Jom turun ke platform.

Ruang platform yang luas.




Itu dia tren yang akan kami naiki.

Stesen HHSR Makkah.

Macam rupa Shinkansen di Jepun. 

Bergambar kenangan dengan tren HHSR.

Tiket-tiket kami.

Satu lagi tren HHSR.

Koc kami ada di hujung. Jauh juga kena berjalan.

Pastinya stesen ini dibina secara wheelchair friendly.



Jauhnya... masih tak sampai koc kami 😄.

Koc ekonomi.

Koc Cafeteria Business Class. 

Tiba di Koc Business Class. Kami disambut oleh petugas ini yang ok je bila kami ambil gambar dia. Berjaga-jaga juga kami, sebab maklumlah, di sini kita tidaklah boleh main ambil gambar especially wanita Arab.

Bukanlah kami nak bermewah, sekadar nak merasa pengalaman naik tren ini. Also di kelas ini ada diberi makan... hihi 😊.

Melangkah masuk sambil membaca doa. Kalau bawa beg besar boleh letak di ruang beg (kiri dalam foto bawah).

Suasana dalam tren. Seat 2-1.

Peta perjalanan dari Makkah - Jeddah - Madinah.

Ada tempat letak barang yang terhad disediakan di atas tempat duduk. Bagasi yang besar (tetapi dengan ukuran tertentu) perlu diletakkan di rak di hujung koc.

Kerusi dalam tren ini tidak boleh dipusing ikut arah perjalanan macam ETS Business Class di Malaysia. 



Seats luas dan selesa with comfortable leg room.


Departure was on time. Perjalanan dengan HHSR dari Makkah ke Madinah ambil masa kira-kira 2 jam 30 minit. Kalau perjalanan dengan bas pula lazimnya memakan masa 4-5 jam.

Semoga satu hari nanti kami dapatlah lagi ke Kota Makkah, inshaAllah.

Ok, berikut adalah foto-foto yang sempat kami rakam. 









Refreshments: Teh Arab, kurma dan منديل معطر (perfumed handkerchief).

Menuju ke Jeddah.









Tren bergerak dengan kelajuan 292 km/jam.








Hampir tiba di Jeddah.

Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment