Wednesday, August 9, 2023

ITALY & SWITZERLAND: SWITZERLAND - FROM LUGANO TO RÜMLANG - PART 01

Assalamualaikum.
Lepas spent time di FoxTown Factory Stores, kami bertolak ke hotel penginapan kami di Rümlang yang terletak lebih kurang 12 km dari bandar Zürich. Perjalanan ke Rümlang ambil masa kira-kira 4 jam.


Leaving FoxTown Factory Stores, Mendrisio.

Ok, entry blog ini and the next one adalah khas untuk mengongsi pemandangan-pemandangan landskap Switzerland yang indah yang sempat kami berdua rakam dari dalam bas semasa perjalanan. 

Ini adalah kali kedua kami ke Switzerland. Kali pertama dulu adalah pada tahun 2015, ketika percutian kami ke 6 negara di Western Europe. Ketika itu, perjalanan kami masuk ke Switzerland adalah dari arah utara melalui Schaffhausen yang bersempadan dengan Germany. Perjalanan dalam lawatan kedua ini pula adalah dari arah selatan menerusi Lugano yang bersempadan dengan Italy.

Switzerland, secara rasminya Swiss Confederation, ialah sebuah landlocked country yang terletak di pertemuan Eropah Barat, Tengah dan Selatan. Ia bersempadan dengan Itali di selatan, Perancis di barat, Jerman di utara dan Austria dan Liechtenstein ke timur.

Switzerland ialah sebuah negara Eropah Tengah yang bergunung-ganang, menempatkan banyak tasik, kampung dan puncak tinggi Alps. Bandarnya mengandungi kawasan zaman pertengahan, dengan landmarks seperti menara jam Zytglogge ibu kota Bern dan jambatan gereja kecil kayu Lucerne. Negara ini juga terkenal dengan pusat peranginan ski dan denai kembara. Perbankan dan kewangan adalah industri utama, dan jam tangan dan coklat Switzerland terkenal di dunia.

Switzerland ialah tempat kelahiran Palang Merah (Red Cross), salah satu organisasi kemanusiaan tertua dan terkenal di dunia, dan menjadi lokasi ibu pejabat atau pejabat kebanyakan institusi antarabangsa utama, termasuk WTO, WHO, ILO, FIFA, dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Switzerland adalah sebuah negara yang terdiri dari 26 buah Canton. Ia mempunyai 4 bahasa rasmi: Jerman, Itali, Perancis dan Romansch. Setiap canton mempunyai bahasa rasmi masing-masing. Kami kini berada di canton yang bernama Ticino di mana bahasa rasminya adalah Bahasa Itali. Ticino terletak bersempadan dengan Italy.

Wikipedia: Switzerland is one of the world's most developed countries. It has the highest nominal wealth per adult and the eighth-highest gross domestic product (GDP) per capita.

Kelihatan Lago di Lugano. Tasik Lugano ialah tasik glasier yang terletak di sempadan antara selatan Switzerland dan utara Itali. Tasik itu, dinamakan sempena bandar Lugano, terletak di antara Tasik Como dan Lago Maggiore.

Tempio Santa Croce - Place of worship.

Sebahagian besar tasik ini adalah di dalam Switzerland. Nama asalnya adalah Ceresio yang bermaksud cherry kerana ada banyak pokok ceri yang tumbuh di sekitarnya pada masa dahulu.

Dengan asal usulnya bermula sejak abad ke-10, kampung Morcote di tasik Lugano ini menjadi lokasi yang strategik untuk perdagangan antara Itali Utara dan Swiss Canton of Ticino. Sebuah istana dibina sekitar 1100 untuk melindungi dan mengawal perdagangan di tasik ini.

Ok, jom saksikan keindahan Tasik Lugano ini. Kami tidak membuat perhentian di tepi tasik ini, jadi ambil gambar dari dalam bas sahajalah.

Di sekeliling tasik ini ada banyak gunung. Ini peta gunung-gunung di sekitar Tasik Lugano.

Wikipedia: The lake is 48.7 km2 in size, 63% of which is in Switzerland and 37% in Italy. It has an average width of roughly 1 km and a maximum width of about 3 km at the bay of Lugano. A maximum depth of 288 m  is found in the northern basin.

Apakah keunikan Tasik Lugano? Fosil. Seluruh kawasan di pantai selatan Tasik Lugano kaya dengan fosil. Titik fokus mendapan fosil ini ialah Monte San Giorgio, di mana sejak abad ke-19 banyak fosil telah ditemui bertarikh dari pertengahan Triassic (sekitar 220 juta tahun dahulu).

Saya baca, dikatakan Lake Como yang kami lawat earlier adalah lebih cantik pemandangannya dari Lake Lugano ini. Pada saya kedua-duanya sangat indah dan epik. SubhanAllah.

Sepertinya di seluruh Switzerland, Tasik Lugano juga merupakan kawasan yang agak mahal. Seperti kebanyakan kawasan tasik di negara Switzerland, ia adalah salah satu destinasi pelancongan paling mahal di Switzerland. Tetapi kalau di Lugano, boleh dapat two-in-one sebab boleh menikmati keindahan dan suasana campuran Alpine Switzerland dan Mediterranean Itali.

Selepas penyatuan Itali pada tahun 1861, semua tanah di barat Tasik Lugano dan separuh daripada tasik itu telah diberikan kepada Switzerland supaya perdagangan dan pengangkutan Switzerland tidak perlu melalui Itali.



Dikatakan Lugano dirasakan not quite either Swiss nor Italian. Mungkin lebih Italian sebab ia dekat dengan sempadan Itali. Bahasa utama di Lugano pun bahasa Itali. Dan kalau nak dibandingkan dengan Zurich, tinggal di Zurich adalah lebih mahal.

Terletak di Italian-speaking Ticino canton di Switzerland, Lugano merupakan gabungan indah pengaruh Itali, Switzerland dan Mediterranean. Mungkin berada di Switzerland, tetapi ia kelihatan dan rasanya lebih seperti Itali.

Pada asalnya sebuah penempatan Rom, jalan cobblestone di Lugano adalah laluan sejarah dan budaya. Lugano juga memberikan akses mudah untuk ke Tasik Como dan Milan, kurang dari satu jam jauhnya. Bernina Express, salah satu perjalanan kereta api yang paling indah di Switzerland, menghubungkan Lugano ke St. Moritz di ketinggian Alps.

Unit kewangan Switzerland ialah Franc Swiss (three-letter currency code CHF). Ada duit kertas dan syiling. Syiling: 5, 10, 20, dan 50 sen. Tapi ada juag syiling 1, 2, dan 5 franc dalam edaran. Terdapat wang kertas 10, 20, 50, 100, 200 dan 1,000 franc. Pilihan pembayaran yang paling biasa diterima ialah tunai, kad kredit dan kad debit. 

Boleh ke pakai Euro? Ya, boleh guna Euro di kedai-kedai besar, stesen kereta api dan kedai serta restoran di kawasan pelancongan di Switzerland.


Simbol terulung Switzerland ialah bendera kebangsaannya, yang unik di dunia kerana mempunyai bentuk segi empat sama. Hanya Switzerland dan Vatican City mempunyai bendera segi empat sama. Bendera Switzerland, yang memaparkan salib putih di latarbelakang merah, telah diterima pakai pada tahun 1841, hampir dua abad yang lalu. 

Bentuk segi empat itu wujud kerana jata tentera pada masa itu adalah berbentuk segi empat sama. Pada tahun 1848, bendera merah dengan salib putih telah termaktub secara muktamad dalam perlembagaan Switzerland sebagai lambang negara.

Selain dengan pemandangan pergunungan yang indah dan epik, Switzerland juga terkenal antara lainnya dengan jam Swatch, Swiss Army Knives dan makanannya - terutamanya keju dan coklat.

Switzerland terkenal di dunia sebagai pembuat jam tangan, jadi tidak hairanlah bahawa setiap jam tangan Swatch, dan bahagian-bahagiannya, telah dibuat dengan bangganya di negara itu sejak 1983. Nama "Swatch" bermaksud "Swiss Watch" dan dikontrakkan kepada "S'watch".

Adakah Swatch jenama mewah? Swatch ialah salah satu daripada banyak jenama dalam Swatch Group, tetapi ia sendiri bukanlah jenama mewah. Bagaimanapun, kebanyakan jenama dalam group ini adalah jenama mewah seperti Blancpain, Breguet dan Harry Winston.
Kita mungkin berfikir bahawa jam tangan buatan Switzerland adalah lebih murah untuk dibeli secara langsung dari Switzerland tetapi ini tidak selalunya benar. Sebab-sebab utama mengapa jam tangan Switzerland tidak selalu lebih murah untuk dibeli dari negara asal adalah nilai jenama yang mantap, permintaan pasaran yang kukuh, kos buruh dan kos bahan yang lebih tinggi.

Lagi satu benda yang sinonim dengan Switzerland ialah Swiss Army Knives. Ia adalah buatan Switzerland sejak 1884. Brand yang paling popular ialah Victorinox. 
Wikipedia: The Swiss Army knife is a pocketknife, generally multi-tooled, now manufactured by Victorinox.[1] The term "Swiss Army knife" was coined by American soldiers after World War II after they had trouble pronouncing the German word "Offiziersmesser", meaning "officer’s knife".

Interesting facts about Swiss Army Knives.
🟥Soldier Standard Issue Swiss Army Knife adalah salah satu peralatan ketenteraan yang digunakan oleh Swiss Army hari ini. 
🟥Pastikan kalau beli pisau ini, mesti simpan dalam checked baggage bukan dalam hand carry luggage.
🟥'Wenger Giant' ialah Swiss Army Knife yang terbesar di dunia. Ia mempunyai 141 fungsi dengan 87 implements. Model ini telah diiktiraf oleh Guinness World Records sebagai 'The World's Most Multifunctional Penknife'.
🟥Dengan sedikit penjagaan, Swiss Army Knives boleh bertahan seumur hidup. Bilah kelulinya tahan karat, tahan lama dan mudah dijaga. Ia boleh diasah dengan batu asah, roda pengisar atau pengasah pisau yang direka khas.
🟥Swiss Army Knives dibekalkan oleh dua pengeluar Switzerland, Victorinox (firma Elsener) dan Wenger. Model-model pisau dibuat samada untuk tentera atau awam mempunyai logo Swiss federal cross.
🟥Mengapa Swiss Army Knives diminati? Istilah "Swiss Army knife" telah menjadi budaya popular sebagai metafora untuk kegunaan dan kebolehsuaian. Salah satu sebab ialah ia bukan senjata yang agresif. Ia tidak dimiliki untuk mempertahankan diri, tetapi untuk kemudahan. Fleksibiliti dan kepelbagaian kegunaannya menjadikannya alat yang penting semasa di rumah, perjalanan dan lain-lain situasi.

Mahal ke harganya? Ok, Swiss Army Knife yang simple yang kami beli ini (foto bawah) harganya 37 CHF atau RM 193.00. Ada macam-macam varieties yang harga boleh sampai beribu RM. Tapi yang mahal tu la yang hebat! 

Swiss juga terkenal dengan kejunya. Keju Swiss boleh mencair dengan baik, menjadikannya pilihan yang bagus untuk sos keju, sandwic dan pasta. Ia sering dimakan dengan ham dalam telur dadar, pastri berperisa, dan disumbat dalam Chicken Cordon Bleu. Keju Swiss yang telah aged sedikit juga menjadi penambahan yang sedap pada cheese plate bersama-sama dengan buah, kacang dan roti.

Adakah keju Swiss sama dengan mozzarella? Kedua-dua jenis keju ini mempunyai rasa yang hampir sama. Keju Swiss diperbuat daripada susu lembu, manakala Mozzarella berasal dari susu kerbau. Keju Swiss serupa dengan Mozzarella dalam warna dan tekstur, tetapi ia mempunyai rasa yang lebih lembut.
Ini hidangan sandwich dengan keju mozzarella yang kami makan di Buffalo Park, Langkawi

Dan tentu juga kita tahu Switzerland juga famous dengan coklatnya. Beberapa jenama coklat Switzerland terkenal di peringkat antarabangsa, termasuk Lindt dan Toblerone. Switzerland adalah antara pengeksport coklat terbesar di dunia. Negara-negara lain yang juga terkenal sebagai pembuat coklat ialah Belgium, Ecuador, UK, Ivory Coast dan Itali.
Coklat Swiss terkenal kerana semangat inovatif pembuat coklat abad ke-19 Switzerland. Sehingga hari ini, pengeluar coklat Switzerland terkenal dengan perhatian mereka terhadap kualiti, idea resipi yang inovatif dan penambahbaikan berterusan kepada proses pembuatan. Lebih 70% daripada semua coklat yang dihasilkan di Switzerland dieksport.

Coklat Swiss ialah coklat yang dihasilkan di Switzerland. Walaupun biji koko (koko pada asasnya diimport dari Afrika Barat) dan bahan-bahan lain seperti gula berasal dari luar Switzerland, pengeluaran sebenar coklat mesti berlaku di Switzerland. Coklat Switzerland telah mendapat reputasi antarabangsa untuk kualiti yang tinggi dengan banyak jenama coklat antarabangsa yang terkenal. Switzerland amat terkenal dengan coklat susu, jenis coklat yang paling banyak dimakan.
Adakah coklat Swiss lebih sihat? Ya, coklat Swiss menyihatkan. Coklat Swiss dibuat dengan bahan-bahan berkualiti tinggi dan mempunyai kandungan gula yang lebih rendah berbanding coklat lain. Coklat Swiss juga mengandungi antioksidan dan telah ditunjukkan untuk meningkatkan kesihatan jantung. Aliran darah antara badan dan jantung lebih sihat apabila makan coklat.

Coklat yang dihasilkan di Switzerland boleh mempunyai pelbagai bentuk. Produk yang paling biasa ialah tablet coklat (biasanya bar 100 g standard) dan bar individu. Ini sama ada biasa atau dibuat dengan bahan lain, seperti hazelnut dan badam, dengan cara yang lebih terperinci. Coklat bentuk telur, arnab, atau patung juga dibuat oleh kebanyakan pengeluar semasa Easter dan Krismas. Kebanyakan coklat yang dihasilkan adalah coklat susu, diikuti coklat gelap dan coklat putih.
Walaupun terdapat negara di seluruh dunia yang memakan lebih banyak jumlah coklat daripada Switzerland, Switzerland consumes paling banyak coklat per orang. Di Switzerland, purata orang mengambil kira-kira 8.8 kg coklat setiap tahun, iaitu kira-kira 22 lb. Hari ini kebanyakan coklat Switzerland dimakan oleh Switzerland sendiri (54% pada tahun 2000), dan Switzerland mempunyai kadar per kapita pemakanan coklat tertinggi di seluruh dunia (11.6 kg per kapita setahun).

Terdapat banyak jenama coklat Switzerland yang terkenal, tetapi yang paling popular dan terkenal di dunia mungkin adalah Lindt. Jenama itu mengiklankan bahawa mereka hanya menggunakan bahan berkualiti tinggi untuk menghasilkan coklat yang paling lazat.

Mengapa coklat Lindt begitu mahal berbanding dengan jenama lain? Coklat Lindt adalak coklat premium. Jadi pembuatannya adalah menggunakan bahan-bahan terbaik dengan tradisi pembuatan coklat selama lebih 175 tahun untuk mencipta pengalaman merasa coklat terbaik.

Adakah coklat Lindt lebih murah di Switzerland? Coklat Lindt ialah jenama coklat Switzerland yang popular, dan mungkin ada yang tertanya-tanya sama ada ia lebih murah dibeli di Switzerland. Jawapannya ya; harga untuk coklat Lindt biasanya lebih rendah di Switzerland berbanding di negara lain, disebabkan kos pengeluaran yang lebih rendah dan Lindt dihasilkan di Switzerland sendiri

Ok, sambung balik cerita perjalanan kami with a bit more info about Switzerland.
Info menarik: 
🔸Di Switzerland harga ayam mahal. Kenapa? Undang-undang Switzerland menetapkan bilangan maksimum anak lembu, ayam atau babi yang boleh diternak di satu ladang. Contohnya, hanya 18,000 ekor ayam telur per ladang. Sebagai perbandingan, ladang di Jerman boleh ternak purata 30,000 ekor sehingga 60,000 ekor. 
🔸Had ditetapkan di Switzerland untuk memastikan saiz ladang-ladangnya tetap kecil bagi memberi manfaat kepada haiwan ternakan. Jadi kalau dibenarkan ternak banyak-banyak, nanti dikhuatiri ayam-ayam itu tidak diternak dengan baik dan 'tersiksa'. Ini semua kerana Switzerland mempunyai perlindungan hak haiwan yang ketat.

Kenapa sengaja nak pastikan saiz ladang-ladang di Switzerland terus tetap kecil? Di sebalik pembangunan pesat sektor pertanian Switzerland, masalah timbul berhubung dengan pelbagai aspek, termasuk tanah pertanian yang semakin mengecil, status ekologi persekitaran yang semakin merosot akibat penggunaan baja dan racun perosak yang berlebihan dan isu keselamatan makanan.

🔸Kalau di New Zealand ada lebih banyak lembu (6 juta ekor) dari penduduk (5 juta orang), di Switzerland ada lebih banyak ayam (10 juta ekor) dari penduduk (8 juta orang). 
🔸Harga sekilo ayam di Switzerland ialah CHF 8/kg atau RM41/kg. Di Malaysia untuk ayam proses standard RM9.40/kg. Bersyukurlah kita yang duduk di Malaysia ini. 
🔸Harga KFC di Switzerland untuk 3 ketul ayam goreng ialah CHF 31 atau RM 161.00.


🔸Switzerland telah mengharamkan penyembelihan ikut agama pada tahun 1978 sebab katanya menyembelih adalah tidak berperikemanusiaan. Jadi restoran dan pembekal mengimport barangan dan bahan halal dari Perancis.
🔸Pada masa ini terdapat kira-kira 18,000 orang Yahudi di Switzerland dan 450,000 orang Islam. Setiap tahun, kira-kira 140 tan daging halal diimport. 
🔸Daging halal boleh dihasilkan di Switzerland, kerana ulama Islam menerima bahawa haiwan can be stunned sebelum disembelih.


Ketika itu sudah pun pukul 3:25 petang dengan suhu 26℃.

Perjalanan kami banyak lalu dalam terowong-terowong. Berapa banyak terowong jalan raya yang ada di Switzerland? Terdapat kira-kira 1,300 terowong dengan jumlah panjang melebihi 2,000 km di Switzerland dengan pembinaan terowong -terowong baru terus dibina.

Mengapa Switzerland mempunyai begitu banyak terowong? Lokasi geografi di Switzerland adalah sebab utama mengapa terdapat begitu banyak terowong di negara ini. Terdapat Alps yang membentuk 'penghalang' antara bahagian utara dan selatan. Kawasan pergunungan merangkumi lebih separuh daripada jumlah kawasannya dan boleh diseberangi hanya dengan bantuan sistem terowong.





Nampaknya aktiviti paragliding popular di Switzerland. Maklumlah, negaranya bergunung ganang, jadinya sesuai untuk sukan ini. Lereng-lereng gunungnya sangat sesuai sebagai lokasi untuk paragliders berlepas. In Switzerland, it is a popular summer sports.

Pada masa ini kami sedang melalui kawasan Bironico, sebuah kampung di hujung utara daerah Lugano di kanton Ticino di Switzerland. Kalau tidak silap gunung yang kami nampak ini ialah Gunung Tamaro.

Memasuki satu lagi terowong di lebuh raya E35. Namanya Tunnel Monte Ceneri.
Wikipedia: European route E35 is a European route that runs from Amsterdam, Netherlands, in northwestern Europe, to Rome, Italy in the south of the continent. The road heads through Germany and Switzerland before reaching Italy.

Terowong ini dibina menembusi Monte Ceneri. 


Keluar saja dari terowong kelihatan banjaran gunung yang sangat indah ini. Namanya gunung Cima dell'Uomo. 

Cima dell'Uomo ialah sebuah gunung yang terletak di Ticino Alps di sekitar Lago Maggiore. Cima dell'Uomo menjulang lebih 2,000 meter di atas Bellinzona dan Locarno dan oleh itu Lago (Tasik) Maggiore juga.

Di bawah sana adalah 2 municipalities: Sant'Antonino dan Cadenazzo.



Kelihatan Castle of Sasso Corbaro. Nama kubu ini berdasarkan lokasi geografinya yangterletak di atas batu yang gelap seperti bulu burung gagak (dari dialek "corbatt"). Ini adalah kubu Sforza tipikal yang dibina dalam bentuk geometri asas. Penjara bawah tanah dan menara tinjau terletak di halaman persegi yang dikelilingi oleh tembok tinggi.

Ketika ini kami sedang lalu municipality Sementina dan Monte Carasso. 

Ada sebatang sungai mengalir di wilayah-wilayah ini. Namanya Fiume Ticino. 

Wikipedia: The river Ticino is the most important perennial left-bank tributary of the Po. It has given its name to the Swiss canton through which its upper portion flows. It is one of the four major rivers taking their source in the Gotthard region, along with the Rhône, Reuss and Rhine.

Passerella Torretta or Turret walkway.


Kelihatan dari lebuh raya ini hiking area Motto della Croce di pergunungan Monte Camoghè dan Marmontana. 





Seterusnya lebuh raya E35 in membawa kami melalui kawasan lembah pergunungan Alps dengan pemandangan gunung-gunung Marmontana, Pizzo Paglia, Pizzo di Claro, Torent Alto, Fil de Dragiva, Pizzo del Ramulazz, Pizzo del Ramulazz, Pizzo Erra di sebelah kanan bas dan gunung-gunung Cima di Bri, Poncione Piancascia, Madom Gröss dan Pizzo Campo Tencia di sebelah kiri bas. Sebenarnya ada banyak lagi gunung-gunung lain yang kami nampak semasa sepanjang perjalanan ini.

Ok, jom kita saksikan keindahan banjaran pergunungan Alps di Switzerland ini semasa perjalanan dari Lugano ke Rümlang.






Sungguh epik dan menakjubkan. SubhanAllah.




Salah satu negara yang paling bergunung-ganang di dunia, Switzerland adalah sebuah negara dengan puncak-puncak pergunungan yang menakjubkan, glasier dan padang rumput alpine yang luas, dan warisan budaya yang kaya sejak beribu tahun lalu. Di Switzerland ada 10,850 gunung bernama, yang tertinggi ialah Monte Rosa (4,633 meter) dan yang paling menonjol ialah Finsteraarhorn (4,274 meter).



Terdapat dua banjaran gunung utama di Switzerland iatu Pergunungan Jura dan Alps yang dibahagikan kepada beberapa subjalur. Bahagian tengah negara di antara kedua-dua banjaran pergunungan ini adalah lokasi kepada Swiss Plateau yang besar, yang merangkumi kira-kira 30% daripada jumlah kawasan tanah negara dan menempatkan sebahagian besar penduduknya.






Terdapat pelbagai sebab mengapa orang Switzerland boleh berbangga dengan pergunungan mereka. Mereka mempunyai 48 puncak yang tingginya 4,000 meter atau lebih (European record). Pada 4,634 meter di atas paras laut, Dufourspitze, sebahagian daripada Monte Rosa Massif, adalah puncak tertinggi di Switzerland. Matterhorn pula adalah 'king of the mountains', gunung yang paling banyak difoto di dunia. Ia adalah mitos dan lambang untuk Alpinist dan jurugambar, serta mercu tanda dan simbol Switzerland yang paling terkenal.





Perjalanan kami ke Rümlang melalui beberapa municipalities, pekan dan kampung.




Saya memang seronok bila lebuh raya yang kami lalui ini dibina tinggi di lereng gunung kerana dapatlah kita melihat pekan dan kampung dari sudut pandangan atas seperti ini.



Kawasan perkampungan di lereng gunung yang cantik di Leventina District yang merupakan salah satu daripada lapan daerah di kanton Ticino yang kebanyakannya berbahasa Itali di Switzerland. 


Kelihatan kereta api milik Südostbahn (dalam bahasa German bermaksud "South-Eastern Railway"), atau singkatannya SOB, yang merupakan sebuah syarikat kereta api Switzerland.

Memang letih juga la ambil gambar sebab tengok luar tingkap bas belah sini, pemandangan indah. Tengok luar tingkap bas belah sana, views epik sangat 😃. Thus, extra bateri kamera memang sudah siap-siap charge and on stand-by... hihi 😄. 



Bila keadaan mengizinkan saya cuba juga zoom-in puncak bukit/gunung.



Excited saya bila nampak lembu-lembu ini.. hihi 😃. In Switzerland, it is a symbol both of Swiss tradition and country life. 

Terdapat lebih 700,000 ekor lembu di Switzerland. Dengan populasi 8.57 juta penduduk, ini bermakna nisbahnya 12 orang kepada 1 ekor lembu. Sudah tentulah lembu-lembu itu kebanyakannya diternak dalam kumpulan di ladang-ladang, maka dikhabarkan bahawa di beberapa kampung di Switzerland terdapat lebih banyak lembu daripada orang.

Fakta menarik tentang lembu di Switzerland:
🔸Lembu di Switzerland mempunyai kepentingan sejarah yang bersangkut paut kepada penubuhan Swiss Confederation pada tahun 1291. Pada tahun 1386, semasa Pertempuran Sempach, lembu Swiss melambangkan perjuangan mereka menentang Habsburg lion.
🔸Pertunjukan Lembu (Viehschau) ialah salah satu tradisi Switzerland di mana lembu-lembu dinilai mengikut kecantikannya. Ia adalah acara yang sangat meriah dengan ramai orang memakai pakaian tradisional Switzerland.
🔸Switzerland ialah negara asal Braunvieh ("lembu coklat"). Braunvieh asli ialah baka lembu dwiguna asal Switzerland. Ini bermakna ia sesuai untuk pengeluaran susu dan daging.
🔸Di Switzerland, haiwan mamalia mesti di stunned dahulu sebelum disembelih, termasuk penyembelihan untuk tujuan keagamaan. Walau bagaimanapun, daging halal daripada haiwan yang disembelih tanpa di stunned di luar Switzerland adalah dibenarkan untuk diimport dan dijual.
🔸Switzerland pada masa ini tidak mempunyai haiwan kebangsaan (national animal), tetapi haiwan yang paling biasa dikaitkan dengan Switzerland, atau budaya Alpine secara amnya, adalah lembu. Walau bagaimanapun, pelbagai haiwan lain telah digunakan untuk mewakili negara Switzerland, seperti marmot, ibex, St. Bernhard, dan blackbird.
🔸550,000 ekor lembu susu Switzerland menghasilkan 3.47m tan susu. Ini sama dengan jumlah 1,348 kolam renang bersaiz Olimpik.

Mengapa lembu di Switzerland dipakaikan loceng? Di kawasan pergunungan, lembu sering digantungkan dengan loceng sepanjang musim panas untuk memastikan penternak dapat menempatkan haiwan mereka di padang rumput alpine yang luas, di mana banyak kawasan-kawasannya yang terhalang daripada pandangan. Juga supaya para penternak dapat mencari lembu-lembu mereka di padang rumput gunung ketika kabus tebal.


Apakah nama loceng lembu di Switzerland? Loceng lembu Alpen Schatz™ Swiss, yang dipanggil Treicheln dan Glocken, mewakili kraf keluarga sejak lebih 250 tahun lalu.

Mengapa loceng lembu Swiss yang begitu besar digantungkan pada lembu leader? Nada yang lebih dalam dan lebih kuat adalah suar yang boleh didengari untuk diikuti oleh lembu-lembu lain. Lembu-lembu muda dipakaikan loceng-loceng yang lebih kecil dengan nada yang lebih tinggi menjadikannya lebih mudah untuk dikesan ketika sesat. Saiz loceng juga mungkin menunjukkan kebanggaan petani terhadap haiwan ternakan mereka.


Cantik sungguh gunung yang dilitupi salji itu. Let's zoom-in closer.



SubhanAllah.... cantiknya.














Suasana di dalam bas.



























Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment