Wednesday, December 25, 2019

MELAKA - PERIGI HANG LI PO

Ok so a quick recap. Jalan-jalan Port Dickson dan Melaka saya kali ini dimulakan dengan exploring the Thistle Hotel beach front and its golf course. Lepas tu saya nak Grab Car ke Hang Tuah Center di Kampung Duyong, Melaka dan juga Perigi Hang Tuah. Semuanya dah pun saya blogkan in previous entries. 

Next saya bercadang nak ke Perigi Hang Li Po pula. And as it turned out saya juga telah berpeluang membuat an unexpected and unplanned visit ke Kompleks Sejarah Pengkalan Kempas / Keramat Sungai Udang. 

Ok now saya sambung cerita. Lepas spent time hampir 4 jam in total di Hang Tuah Center dan Perigi Hang Tuah, saya dan En. Zarir (pemandu Grab Car yang bersetuju bawa saya jalan-jalan pada hari itu) pun tentulah sudah kelaparan. Terus kami bertolak ke Bandar Melaka for lunch. Saya kata pada En. Zarir saya nak makan lauk ikan pari asam pedas. Saya kalau ke Melaka mesti nak at least sekali meal makan masakan asam pedas... hehe. 

Ke Pusat Bandaraya. 

Tiba di Pusat Bandaraya Melaka.



Di jalan Laksamana. 

Passed by Dataran Belanda. Dari kiri: Balai Senilukis Melaka, Christ Church Melaka dan Bangunan Stadthuys. 

Muzium berbentuk kapal, Muzium Samudera. One of my favorite museum. 


Menara Taming Sari. Kalau anda ke Melaka, buat la plan naik menara ni. Dan kalau boleh, rancang untuk naik masa sunset. Seriously cantik!



Wall art by Kenji Chai. 

Saya memang la suka murals seperti ni dan bila dilukis pula oleh street artist seperti Kenji Chai, lagi la saya suka. His art works had been described as 'often playful and gently humorous, and often somewhat sardonic and rebellious'. Exactly like this art! 😁

Ini adalah foto mural yang saya ambil di Jalan Raja Chulan, KL karya Kenji Chai dan rakannya Cloak bertajuk 'The Village and the City', salah satu dari art works dalam program Petronas #tanahairku Street Art Exhibition.




Then perjalanan kami disekat oleh Polis. Ada kenderaan tentera sedang lalu. Mereka baru selesai raptai Hari Kebangsaan 2019. 




Since saya tak familiar dengan Bandar Melaka ni, saya pun minta la En. Zarir ke mana-mana restoran yang ada lauk ikan pari asam pedas. Lepas round a couple of times looking for a particular restaurant yang En. Zarir kata sedap makanannya, we found out ia tutup pulak. So saya ajak makan di restoran 'Asam Pedas Lauk Kampung' ni saja yang lokasinya di Jalan Merdeka, opposite Menara Taming Sari. 

Saya kalau makan asam pedas, saya prefer the whole meal to be as 'basic' as possible. I mean tidak 'diserabut' dengan macam-macam lauk lain. Just the asam pedas and sayur, in this case sayur peria.

Bila dah 'basic' macam ni baru la terasa sungguh sedap. Alhamdulillah.

Dia punya sedap pedas sampai berpeluh kepala. Bukan saja dahi berpeluh, tapi kepala saya sekali.. hehehehe.. 

Lepas lunch kami relaks sekejap di restoran dan bersembang sebelum ke destinasi lawatan seterusnya. 


Menuju ke Kampung Bukit China.

Dari Jalan Munshi Abdullah, En. Zarir pun membelok masuk ke Jalan Puteri Hang Li Poh dan park kereta di depan kedai-kedai across the road from Sam Po Keng Temple. Kami pun terus ke Perigi Hang Li Po. 

Inilah Perigi Hang Li Po. Perigi ini ditutup rapat dengan penutup pagar.

Dikatakan perigi ini adalah salah satu tempat wajib lawat bagi pelancong dari China kerana selain dikatakan ada 'tuah', perigi ini juga ada hubungan sejarah antara China dan Melaka dan Hang Li Po mempunyai susur galur dari negara tersebut.

Maklumat yang ada pada perigi ini. 
"... sesiapa meminum air dari perigi ini mereka akan balik samula ke Melaka'. 
Tapi ada pula yang kata siapa yang melontar duit syiling ke dalam perigi ini dia akan kembali ke Melaka pada masa depan.

Fascinating.

Ada lagi 2 papan maklumat di enclosure ini. Saya ni memang la suka sangat bila nampak info boards macam ni.. hehe. 

Sama sahaja maklumatnya.

Since itu je maklumat yang ada di perigi ini maka saya pun cari-cari la juga di internet. 
"Semasa Puteri Hang Li Po datang ke Melaka, beliau telah membawa 500 dayang bersamanya. Oleh itu, Sultan menghadiahkan Bukit Cina kepada sang puteri dan berjanji tanah itu akan menjadi hak milik kekal mereka. Kini, Bukit Cina masih hak milik komuniti Cina, tetapi telah menjadi kawasan perkuburan mereka. Kawasan perkuburan itu dianggap ‘auspicious’ dan kawasan perkuburan terbesar selain di negara China."
Sumber: melakakini.my

Jadi dari manakah datangnya cerita di atas? Ianya dari sebuah buku sastera Melayu klasik iaitu 'Sejarah Melayu', karya Tun Seri Lanang daripada abad ke-17. Sebagai perdana menteri Empayar Johor pada abad ke-17, Tun Seri Lanang, penulis karya tersebut, telah mengumpul banyak peristiwa sepanjang perjalanan sejarah Melayu, khasnya peristiwa yang berlaku di istana masa itu. Penulisannya bukan sahaja sangat penting, tetapi juga sangat menarik. Namun, sebahagian penulisannya berdasarkan legenda atau fiksi. 

Tentang 'Sejarah Melayu'.

Inilah yang ditulis oleh Tun Seri Lanang tentang Puteri Hang Li Po:

Hatta maka musim akan pulang pun datanglah. Telah berapa hari antaranya, maka Tun Perpatih Putih (utusan Melaka-pengutip) pun bermohonlah hendak kembali. 

Maka Raja China pun fikir di dalam hatinya, “Baik Raja Melaka aku ambil akan menantuku, supaya ia berkirim sembah kepadaku”.
Maka titah Raja China pada Tun Perpatih Putih: “Suruhlah anakku Raja Melaka menghadap aku kemari, supaya aku dudukkan dengan anakku puteri Hang Li Po”.

Maka sembah Tun Perpatih Putih: “Tuanku, akan paduka Ananda Raja Melaka, tiada dapat meninggalkan negeri Melaka, kerana negeri Melaka permusuhan; jikalau Tuanku hendak menganugerahkan paduka Ananda itu, marilah patik bawa. Insya Allah taala selamat sampai ke Melaka”.

Maka Raja China pun memberi titah pada Li Po, menyuruh berlengkap akan menghantarkan Ananda baginda ke Melaka, seratus buah pilu, seorang menteri yang besar akan panglimanya, Di Po namanya. Setelah sudah lengkap, maka dipilih oleh Raja China anak para menteri yang baik-baik parasnya, lima ratus banyaknya diberikan baginda akan dayang-dayang Ananda baginda. Telah itu maka Tuan Puteri Hang Li Po dan surat itupun diarak orang ke perahu; maka Tun Perpatih Putih dengan Di Po belayarlah ke Melaka membawa tuan puteri anak Raja China itu.

Ada berapa hari lamanya di jalan maka sampailah ke Melaka; maka dipersembahkan oranglah kepada Sultan Mansor Syah mengatakan Tun Perpatih Putih datang membawa puteri China. Maka baginda pun terlalu sukacita menengarnya. Maka baginda berangkat sendiri mengalu-alukan had Pulau Sebat. 

Setelah bertemu, maka dengan seribu kebesaran dan kemuliaan dibawa baginda masuk, lalu ke dalam istana. Maka Sultan Mansor Syah pun hairanlah melihat paras tuan puteri anak Raja China itu. Maka disambut baginda puteri Hang Li Po itu, disuruh masukkan Islam. 


Telah sudah Islam, maka Sultan Mansor Syah pun kahwin dengan puteri Hang Li Po itu, beranak seorang anak laki-laki, dinamai baginda Paduka Mimat; ia beranakkan Paduka Seri China, ayah Paduka Ahmad, ayah Paduka Isap. Maka segala anak menteri China yang lima ratus disuruh baginda Islamkan, disuruh diam di Bukit China (i.e. Bukit Cina—pengutip). 

Maka sampai sekarang bukit itu disebut orang Bukit China. Ialah yang menggali perigi di Bukit China itu, dan anak cucu orang itulah dinamai biduanda China. Maka Sultan Mansor Syah pun memberi persalin akan Di Po dan segala menteri China yang membawa anak Raja China itu.
(Sejarah Melayu)


Perigi Hang Li Po telah didaftarkan sebagai 'WARISAN' di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 oleh Jabatan Warisan Negara, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. 

Susah nak dapatkan pandangan jelas bahagian dalam perigi ini kerana ada penutup berpagar. Nowadays, air perigi ini adalah tidak bersih dan for some people dah jadi a wishing well.

Bagaimana pula kisah pengakhiran Sang Puteri dari China itu? Kalau according to sebuah pementasan drama yang pernah diadakan di Malaysia tentang kisah Puteri Hang Li Po pada 1991-1992 yang bertajuk 'Tarian Hang Li Po', beginilah akhir kisah Sang Puteri.
"Dalam babak IV ditunjukkan Putera Samura yang telah lama mengidamkan kekayaan Melaka itu sudah didesak nafsunya untuk merebut Puteri Hang Li Po, maka menyerang Melaka dengan bala tenteranya."

"Setelah masuk ke istana, dia cuba melarikan Puteri dengan kekerasan. Pada ketika itulah juga Sultan tiba dan mereka berlawan. Dalam perlawanan itu Putera Samura jatuh akibat ditikam Sultan. Sultan fikir musuhnya itu sudah terkorban. Tetapi, dia terbangun dan hendak menikam Sultan. Dalam saat genting itulah Puteri Hang Li Po menyelamatkan Sultan dengan menghadang dadanya sehingga tertikam oleh Putera Samura. Akhirnya, Putera Samura dibunuh oleh Sultan. Walau bagaimanapun, Puteri Hang Li Po sudah terkorban demi menyelamatkan Sultan yang dicintainya."


Ada satu lagi enclosure. Mungkin ini adalah tembok dengan lubang-lubang meriam yang dibina Belanda seperti yang tercatat pada papan maklumat tadi. 

Lokasi Perigi Hang Li Po adalah bersebelahan dengan Sam Po Keng Temple. Ada ramai peniaga makanan dan buah-buahan di depan dan tepi kuil ini.

Main entrance ke Sam Po Keng Temple. Ada seorang uncle di situ suruh kami masuk ke kuil ini kerana di dalam ada satu lagi perigi bersejarah. Baiknya uncle tu. 

Kami berdua pun masuk.

Suasana di dalam Sam Po Keng Temple.

We passed through the main prayer hall dan masuk ke bahagian belakang kuil ini. Ada beberapa papan maklumat di sini. Let's have a closer look.

Penerangan tentang satu lagi perigi yang dimaksud oleh uncle di depan kuil ini tadi.

Inilah periginya, yang dikatakan digali oleh tentera Admiral Cheng Ho. Namanya Perigi Sam Poh atau Sam Poh Well.




Lokasi Perigi Hang Li Po dan Sam Po Keng Temple ini adalah berdekatan Bukit China. Di atas bukit ini ada Ming Period Chinese Tombs. Saya tak naik ke bukit itu sebab kesuntukkan masa dan kerana tak larat nak panjat bukit tu. Jadi bagus la ada maklumat begini sebagai ganti. 
Tombstone ini dibuat pada tahun 1614, which means ia sudah berusia lebih dari 400 tahun.

Malacca Warrior Monument. 

About Cheng Hoon Teng Temple. It is the oldest Chinese temple in Malaysia, built in 1673, which is 346 years ago.




About Admiral Cheng Ho. Dikatakan 'Sam Poh' adalah nama lain bagi Admiral Cheng Ho. 














Ok, jom ke tempat lain pulak.

Kami melalui gerai-gerai buah-buahan di tepi Sam Po Keng Temple ini untuk ke kereta. Then saya terperasan yang salah seorang peniaga di situ mempunyai tattoo yang begitu banyak di badan tangan dia. Langsung saya beritahu pada En. Zarir. Jokingly saya kata la how cool it would be kalau saya dapat ambil gambar tattoo lelaki tu. Saya cakap tu secara joking je. Terus En. Zarir kata dia boleh tanyakan. Huha.. cemas saya sekejap.. hehe. Cemas tapi memang nak ambil gambar, so I said ok... hehe. 

And as it turned out, lelaki ini sangat friendly. Mula-mula memang la dia hairan sebab dia kata sebelum ini tak pernah lagi ada orang request pada dia nak tengok dan ambil gambar tattoo dia. 

Sambil ambil gambar tu saya pun tanya la a few questions like tak sakit ke masa buat tattoos tu, sejak bila ada tattoo ni, apa kata bini dia etc. Yang part bini tu, dia kata itu saya kena tanya bini dia sendiri... hehe. 

Sampai tattoo di kaki dia pun dia tunjuk. And of course before leaving I thanked him la for his willingness to entertain us. Orang Melaka memang best. Peramah!

Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment