Monday, November 11, 2019

MELAKA - DAY 02 - PART 07 - CASABABA GALLERY

By now saya sudah selesai melawat Muzium Dunia Melayu Dunia Islam, Muzium Rakyat, Muzium Layang-Layang, Muzium Kecantikan dan Galeri Meteor. Since masa tu dah pun pukul 1 tengahari, maka next in the program ialah lunch! Lapar sungguh masa tu.

Sejak dulu lagi kalau saya ke Melaka saya teringin nak makan chicken rice balls tapi yang jumpa hanya di restoran tidak halal. Tapi now I know di mana ada yang halal! Di Mamee Jonker House! Saya jalan kaki je dari Muzium Rakyat di Jalan Kota ke Mamee Jonker House di Jalan Hang Jebat.

Passed by Dataran Belanda dan Melaka Zero Mile. 



Tourist Information Center dan Surau Warisan. 

Beautiful and colorful pop-ups for the Visit Melaka 2019 campaign.

Super cute!

Adorable!

Dataran Belanda: Bangunan Stadhuys, Menara Jam Besar dan Chirst Church.

Menyeberang Sungai Melaka menuju ke Jonker Street.

Sungai Melaka. 

Hard Rock Cafe.

Intersection Jalan Hang Jebat dan Lorong Hang Jebat yang sentiasa je sibuk.





Walk straight di Jalan Hang Jebat. 

Di salah satu celah di deretan shoplots lama ini saya ternampak sebuah lukisan seorang Nyonya berkebaya merah. Harus stop ambil gambar.. hehe.

Di celah itu ada lorong sempit ini yang di dinding kiri kanannya ada lukisan landskap gunung ganang dan rumah-rumah lama. So beautiful. Di hujung lorong ini ada restoran.

Sempit lorong ni, jadi susah le nak fit the entire image in one frame kalau snap betul-betul dari depan. Jadi shoot menyenget.  

Lepas tu edit kasi pusing foto tu. Dan inilah hasilnya.. hehe.









Entrance ke lorong ini.

Sambil jalan nak pergi lunch, sambil ambil gambar.

Beautifully restored.



Kedai air kelapa dan durian.

Sebuah temple. 


Ok dah sampai ke Mamee Jonker House. Moh masuk, dah gigil kelaparan dah... 



Suasana dalam restoran di Mamee Jonker house.




My lunch. Akhirnya dapat juga saya makan chicken rice ball Melaka ni. Sedap! Alhamdulillah. 

Hidangan Hainan Chicken Rice Ball dengan English Iced Tea. 


Baik, selepas makan tenghari, saya sambung lagi program Jalan-jalan Muzium Melaka saya. Since Melaka terkenal dengan kaum Baba dan Nyonya I thought it would be nice to visit the Baba & Nyonya Heritage Museum. 



Beautiful paintings at a shop's window.





Tiba di Baba & Nyonya Heritage Museum. 

Unfortunately, bila saya masuk I was told I had to wait for another 30 minutes before I can start the self-guided tour. And I was quite disappointed too that 'Photography is allowed only in certain places' as stated on the museum's board (see below). When I went inside I was told visitors can take photos only at the main entrance and not allowed at all at other sections in the museum. I came in with 4 other visitors and they we equally disappointed too and decided to leave the museum immediately. Kesian mereka sudah datang dari jauh. I was disappointed too as I was so looking forward to spend time there and learn more about Baba and Nyonya and their beautiful culture. So I left too, with the other 4 visitors.

And as it turned out, the 4 visitors and I became acquainted and one of them suggested that we go to Casababa Gallery instead where photography is definitely allowed. Though it is not by any means a 'Baba and Nyonya Heritage Museum', it is still worth visiting. Dan yang bagusnya tentang galeri ini ialah ianya dihiasi dengan pelbagai perabot antik dan asli kaum Baba dan Nyonya yang disusun supaya pelawat boleh bergambar di settings itu.


Here we received a much more friendlier welcome from the reception. It sure felt nice that our visit was appreciated. We were given a brief introduction and then allowed to explore the gallery ourselves. And photography is allowed. 

Ada caj masuk RM15 seorang. Worth it sangat. As it turned out, this gallery is a place for 'Fun Photo-taking at Malacca's Baba-Nyonya Cultural House'. Juga boleh buat commercial and wedding photography di sini. Patut la boleh ambil gambar.. hehe. 

Di dinding ada foto-foto from previous visitors yang bergambar di galeri ini.

Barangan souvenirs yang djual di sini.

Haa.. kalau nak bergambar, di sini juga boleh pinjam pakaian tradisional Baba Nyonya. These are the men's hats.

Dan tentunya ada juga pelbagai pakaian Baba Nyonya yang berwarna warni yang juga boleh dipinjam. The costumes are quite beautiful and festive actually.

Boleh pakai seberapa banyak yang kita hendak dan tak ada sebarang caj. Just make sure return back to these racks after use. 

Hats and hair decorations for the ladies. 

So, enjoy the photos 😊.
















































































































Bersambung...

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

4 comments:

  1. Nak meneroka sejarah macam ni, kena pergi sorang atau dengan geng yang satu kepala. Kalau berjalan dengan anak-anak memang tak merasa nak lama-lama belek semua ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed. Nak enjoy tmpt begini mmg la kena spend time sikit preferably with as little distractions as possible, baru la dpt appreciate all the exhibits.

      Delete
  2. nyonya kebaya merah tu macam minah saleh muka dia..

    anak saya baru balik dari school trip ke Manee Jonker Street ni


    ice tea rm 8.10 ! hehehe..

    penat saya scroll ke bawah laju laju nak nengok orang tu pakai baju Baba Melaka
    saya hampa
    :((
    :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kacukan kot nyonya tu :).

      Saya suka Mamee Jonker tu sebab situ je la yg saya tahu ada halal chicken rice balls tu.. hehe.
      Berjimat cermat doc saya minum ice tea tu...

      Hahaha.. saya pergi sorang je... kalau saya pakai baju tu, tak de siapa nak ambil gambar.. hehe.

      Delete