Wednesday, December 17, 2014

KAMPUNG KUALA KEMAMAN

Ahad adalah hari kerja di Terengganu and my wife had to attend a meeting di Hospital Kemaman, Chukai. Plan nak balik hari je. Jadi saya temankan dia lah :).

Subuh2 kami dah left home to KLIA untuk ke Kuantan. 
Alaaa.... domestic flight pun kena tanggal talipinggang ke? Sib baik seluar ketat...hihi
40 minit je dah sampai. Tak sempat nak lelap pun...hihi...


Comel je airportnya. Ni first time saya sampai airport ni. Excited pulak...hihi... 

Driver dari Hospital Kemaman dah menunggu untuk bawa kami ke Chukai. Sejam jugak la dalam kereta. Saya pun Zzzzzzz... :) 

Tiba di Hospital Kemaman, isteri terus gi meeting dan saya terus cari taxi. Kami planned untuk jumpa je di Kerteh Airport later that day dalam pukul 4:00 pm untuk ke KLIA. Someone from the hospital will send her there.

Dari pengalaman saya masa di Teluk Intan dan Kuala Lipis, saya cari taxi and asked the driver bawak saya jalan2. Kira dia jadi tour guide la. So saya plan to do the same lah :)

Betul2 depan Hospital Kemaman tu ada Center Point shopping mall. Dan ada kaunter teksi. Me so happy...hihi... cause masa sampai tu dok fikir cam ner nak cari teksi kat situ.

Dan saya berkenalan dgn driver teksi, Pak Harun. We hit it off just great! :)
Saya beritahu Pak Harun ke mana saya nak pergi, tak specific, cuma saya kata saya nak ke kampung nelayan, pantai dan mana2 tempat menarik yg boleh saya ambik2 gambar. Saya nak ke tempat org jual keropok lekur, sata, lemang etc. Juga saya nak gi lunch dan solat di masjid. Dan semua berakhir dgn menghantar saya ke Kerteh Airport by 4:00 pm.  

Pak Harun ok je. Dia kata, 'Pak Harun jadi Tour Guide la hari ni' sambil tersenyum lebar. Saya angguk dan gelak sama dgn dia :).

He seemed quite excited and that's just fine with me. In fact, mana je saya dibawa, dia akan kata pada orang2 di tempat kami lawati tu yg dia jadi tour guide hari tu...haha....


Kami berhenti kejap kat gerai kak ni untuk tengok dia buat keropok lekor. Paste/tepung dah siap, dia genggam sekepal, uli memanjang jadi bentuk cam hotdog dan golek masuk dalam periuk besar depan dia yg tengah merebus keropok2 lekur tu.

Pak Harun yg ternyata sgt peramah orangnya terus je bertegur sapa dan beritahu tujuan kami ke situ. Ini buat mereka2 yg kami lawati merasa at ease. Which in turn, senang saya nak ambik gambar....hihi... Tapi orang di situ memang peramah2 belaka dan kalau minta izin ambik gambar ok je.

Kak ni tanya saya ni wartawan ke...hihi...

Ni keropok2 lekor yg tengah direbus.

Sedap betul bau ikannya!

Ni adunan ikannya...

Kak tengah menguli....

Ada belacan, ikan kering, sotong kering, keropok etc. 

Across the road ada surau nelayan Kuala Kemaman.

I think ni mak kak tadi tengah tetak2 kelapa.

Pak Harun bawa saya ke jeti nelayan Kampung Kuala Kemaman.

Tak sibuk masa tu sebab menurut Pak Harun bulan ni masa kurang nelayan ke laut.

Pak Harun dulunya adalah seorang nelayan selama lebih 20 tahun sebelum bawak teksi. Jadi banyak cerita2 tentang nelayan yg saya dapat dengar.  



Langit sangat cantik hari tu. SubhanaAllah. 







Kata Pak Harun mengikut saiz bot yg sebegini, nelayan2 ni telah berada di laut lebih seminggu. Ni mereka berhenti di jeti ni untuk mengisi minyak.  


Pam isi minyak.

Satu lagi bot yg baru tiba. Kata Pak Harun hasil tangkapan mereka tidak banyak hari ini.

Berikut adalah foto2 suasana di jeti. 













Dua orang adik ni tengah memancing. Ni la hasil tangkapan mereka. Baik diaorg ni bagi kucing yg kelaparan tu sekor ikan :)

Nelayan tengah berehat2. 






Bersambung....

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

12 comments:

  1. hari tu.. first time kena tanggal tali pinggang! biasanya sebagai seorang perempuan.. tak pulak pernah kena suruh tanggal tali pinggang! masa kita orang nak ke Jogja hari tu.. berderet 4 orang tarik napas pakai balik tali pinggang sebelah tepi conveyor belt tu!! :)

    beli tak keropok lekor fresh-fresh tu? kawan saya , orang belah sana , makan gitu je keropok yang baru direbus tu.. sedap sebenarnya! sebab masih lemnut dan fresh lagi.

    awan kumulus yang dramatik! macam nak hujan je! boleh simpan kat tepi gambar awan tu .. senang nanti nak kopi pes !:)
    yang hulur-hulur paip getah tu nak isi minyak bot eh? guna paip getah gitu aja?

    ok dah zoom lens en syed ? meragam lagi tak?

    suka sangat nengok mereka berehat gitu. nampak sangat relax selepas satu hari yang lelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... I can imagine! Leceh kan. But what to do, dah regulations. For guys ok la, tapi for ladies elok diaorg sediakan a small room ke to do the necessary. Having said that, patut ada satu dua foto you all tgh pakai belt tu..sure kelakar...hihi...
      Nowadays, saya akan siap2 tanggal belt taruh dalam bag camera sebelum masuk. Seluar kena pakai yg ketat2 sikit la tapi...hihi...

      Woo... Tak terfikir pulak nak makan fresh2 cam tu. Bau je dah sedap, I percaya rasanya juga tentu sedap sgt. Saya tak beli doc sedap risau cam ne nak bawak dalam kapal terbang. Boleh ke, tidak, saya tak tau. So end up tak beli. Tapi later2 that day lemang dan sata saya beli gak bawak naik kapal terbang...boleh rupanya... hahaha...

      Cantik sungguh awan2 tu. Seketul2 dan jelas. Langit pulak biru. Hari tu tak hujan. Kata Pak Harun dah dekat 4 hari tak hujan minggu tu.
      Betul doc, tu la getah paip untuk isi minyak bot tu. Ada pam besar tu dan pak cik kat atas deck tu la the pam operator. Saya rasa mereka cam pelik je tgk saya ke sana sini sibuk ambik gambar masa tu...haha... Tapi mereka ok je :)

      Saya pakai tamron. Yg Canon tu dah simpan. Tak tau bila nak gi service. Kot dah kong terus agaknya. Saya dan lens zoom canon tu, we shared a lot of wonderful memories together... :(

      Doc nak tau. saya pun rasa cam nak relaks sama dgn diaorg. Dah la cool and redup je kat bawah bumbung jeti tu, dgn angin2 nyaman yg tak berhenti bertiup... Oooo.... ada tikar dgn bantal sebijik, leh lelap saya... lagi la kalau lepas makan keropok lekur... uuwwaaa.... hahaha...

      Delete
  2. fuh..
    sib baik masuk komen ni!
    lupa nak kopi dulu tadi!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi... sib baik!
      Saya now dah habit, samada saya leave comment or reply comments, saya mesti copy paste dulu! :)

      Delete
  3. gambar Formula E bila .......

    waitinggggg ....
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oppsss.. so sorry to disappoint you doc. Actually I lagi disappointed cause rancangan nak menembak Formula E tu tak menjadi atas sebab2 yg tidak dapat dielakkan :(

      Delete
  4. aiishhh... dah tengok gambar cantek2 macam ni.. lupa dah nak komen ape..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat balik! Ingat balik! Hihhihi..
      Tak pe CPL, awak singgah pun saya dah appreciate sgt :)

      Delete
  5. saya stress
    sebab malam tadi dah type komen pjg2 pastu ntah apa tertekan kat note 3 tu
    dia ilang

    saya selalu gak buat cam ni
    ikut cik abang
    pastu berpecah buat benda2 saya suka
    hahahahha cuma cik abang tu selalu risaukan cik adik dia ni yang asal boleh aje berjalan
    takut sangat cik adik dia ilang

    kepok lekor yang jenis rebus tu sedap tau
    nak2 baru lepas rebus
    perghhhhhh sedap makan ngan sos dia
    layan betul!

    cantiknya awan dan langit
    cuaca pun cantik
    gambar pun cantik
    best tengok

    tengok mereka2 kaum nelayan pulang
    keringat mereka
    balik dengan hasil
    bila tengok mereka berehat melepas lelah
    dpt bayangkan kederat dan keringat mereka yang keluar

    dpt join sebelah derang baring kasi lelap kejap
    mmg syok la
    angin sepoi2 bahasa
    pastu bangun pi makan
    hahahhaha
    kalau ke terengganu
    jalan2 cari makan memang tak menghampakan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Urgghhh.. the agony! Happened to me a few times, taip panjang, komen baik punya, then tertekan apa tah, hilang!!! So I totally faham!

      Hai... cik abang mana yg tak risaukan cik adik diaaa.... tentu I risaukan my wife too, and she me. Both of us calling2 le... :)

      Tu la bila doc tanya tak try ke yg versi rebus tu, saya tak terfikir pun leh cam tu. Ingat kena goreng dulu ker... Next time ke sana mesti saya try! Saya gemar sungguh keropok lekor!

      Thanks. Actually kan El, sebelum saya mula ambik gambar, saya just stood there on the jetty and took in the view first. Marvelling at how wonderous it was which ultimately leads to praises to Allah swt. Le sigh.

      Betul. Foto2 cam ni la saya suka sgt ambik and you really get it! Saya suka merakam the day-to-day life of the locals of places I visited every chance I get. Dan dgn Pak Harun jadi tour guide saya hari tu, I got to know some insights of their actual lives, how difficult it is to be a nelayan, the longs days out on the sea dan macam2 challenges lagi. Lagi pun Pak Harun tu sendiri pun bekas nelayan so source info yg saya dapat tu memang authentic :)

      Woooo.... memang la syok! Lelap pastu bangun makan keropok lekor rebus cecah home made sauce... uwwaa...
      Actually later2 Pak Harun bawak makan tghari. Sedapppp.... :)

      Delete
  6. kuantan adalah tempat saya membesar. dan kemaman pulak adalah satu satunya daerah di terengganu yang saya pernah sampai. itu pun sebab ada projek kat sana dulu. dan sebab drive dari cherating untuk cari makan. kalau tidak... memang belum jejak la saya ke terengganu.

    en syed beruntung sebab time tu cuaca cantik dan awan pun cantik! dan untung juga pak harun nak jadi tour guide. bagi tip tak? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. GB, ye ke? Ehh... Kuantan pun best jugak kan for photowalk? I mean, photoexplore. Nanti saya contact awak ya, nak tau tempat2 yg best2 boleh saya lawat. Preferably somewhere off the beaten track, lain dari yg sering jadi tumpuan pelancung.

      Di Kemaman tu, saya rasa tempat2 menarik yg boleh dilawat di sana tu banyak. Cuma saya sempat ke a few places je. Memang saya ada plan nak ke sana lagi. Spent longer time and sebelum ke sana do a bit more research. I suka kalau ada someone local yg boleh bawak saya jalan2 masa tu cam Pak Harun tu. Therefore kos mungkin lebih sikit tapi rasanya worthwhile.

      Alhamdulillah... Tu la yg sering mulut saya ucapkan masa di sana. Bila tgk langit cam tu, Alhamdulillah. Bila dapat jumpa dgn org cam Pak Harun, Alhamdulillah. Bila dpt pergi tempat2 yg memang saya inginkan, Alhamdulillah. Dapat jumpa dan bual2 dgn kak yg buat keropok tu pun saya ber 'Alhamdulillah' :)

      Tip? Adaaa... :)

      Delete