Sunday, January 1, 2023

BALKANS - ALBANIA & KOSOVO - JOURNEY FROM ALBANIA TO KOSOVO - PART 01

Assalamualaikum. 
Kami bangun dari tidur pada pagi hari ke 6 dalam percutian Balkan kami di negara Albania, more specifically in the city of Shkodër. 
 
Pemandangan dari bilik penginapan kami di Hotel Rozafa.

Beg sudah siap pack dan masih awal lagi untuk pergi sarapan, jadi kami decided nak jalan-jalan sikit di depan Hotel Rozafa ini. Semalamnya kami sampai dah gelap, tak nampak suasana bandar ini.

Ada lukisan-lukisan cantik di koridor bilik-bilik hotel ini. Let's have a look. 









Haaa... ini bukan lukisan. Ini pemandangan sebenar bandar Shkodër dari tingkap di hall depan lifts. Kelihatan beberapa bangunan-bangunan hotel and other commercial buildings berdekatan dengan Hotel Rozafa ini. 


Dataran bulat di roundabout ini namanya Sheshi Demokracia (Democracy Square). Dulu di tengah dataran ini ada Socialist era statues tapi sudah ditukar dengan fountain.


Hotel Rozafa. Hotel 4 ⭐ yang menyediakan makanan halal.



Bahagian restoran/kafe.

Main entrance.

Decorative plants in front of the hotel's main entrance.

Fyi, suhu pagi itu ialah 10°C.

Beautiful french marigold. 

These heat-loving annuals last the entire growing season, blooming away until frost.

Beautiful garden roses.


Xhamia e Madhe (Ebu Bekr mosque) and Kisha Katolike Françeskane (Franciscan Catholic Church).

Ebu Bekr mosque.


Franciscan Catholic Church.

Ok, jom kita breakfast.

My Albanian breakfast. 

With a cup of hot coco.

Pancake with honey and chocolate cake.

Selesai sarapan kami pun tarik beg-beg dan menyeberang jalan ke bas yang sedang park di tepi jalan. Masa itu jalanraya di depan hotel ini sudah mula sibuk sebab I think this is one of the main streets in Shkodër's business district.


A beautiful ornate drinking fountain. 



Ebu Bekr mosque's garden.



Turkish inspired Ebu Bekr mosque. 

Pagi hari ke 6 ini kami journey ke Kosovo iaitu negara ke 5 dalam siri percutian 8 negara Balkan kami ini. Perjalanan dari bandar Shkodër, Albania ke bandar Prizren, Kosovo ambil masa hampir 3 jam. 

Bangunan Teatri Migjeni atau Migjeni Theatre. 

NOVARIC® Academy a Hospitality and Tourism Academy, NOVARIC Building.

Credins Bank - Credins Bank was established in Albania in March 2003 by a group of businessmen as the first private bank with Albanian capital.


Meridian Bar and Restorant Shkodër is the 15th top rated Bars and Pubs in Shkodër.
Saya baca tulisan seorang Muslim Albanian yang mengatakan orang Islam Albania memang ramai yang minum arak. Sebabnya adalah kerana orang Albania mengaitkan diri mereka dengan kewarganegaraan mereka lebih daripada agama mereka (Islam). Mereka suka minum Raki (minuman tradisional Balkan yang beralkohol) dan lain-lain kebiasaan yang diklasifikasikan sebagai "haram". Mereka dikatakan tidak begitu religious dan oleh itu tidak mengikuti ajaran dan larangan Islam dengan teliti. Wallahu a’lam.
Jadi adakah meminum alkohol dibenarkan oleh undang-undang di Albania? Ya, undang-undang mereka benarkan minum alkohol. Cuma kalau minum mesti ikut undang-undang seperti don't drink and drive, kalau nak beli arak mesti umur lebih 18 tahun dan banyak lagi restrictions.

Xhamia e Parrucës / Parrucës mosque. Masjid Parrucë ialah masjid terbaharu di Bandar Shkodër, Daerah Shkodër, Albania. Ia adalah masjid yang dibina semula daripada yang asal, yang dibina pada tahun 1937.

Masjid Parrucës yang asal telah dibina pada tahun 1937 dan telah dirobohkan pada 23 Mac 1967, oleh rejim komunis. Pembinaan semula telah disiapkan pada tahun 2006 dalam gaya asal Uthmaniyyah dengan pembiayaan daripada Haxhi Sait Jakup Fishta. Tepat 40 tahun selepas kemusnahan masjid lama, Masjid Parrucës ini telah dirasmikan pada 23 Mac 2007.

Inilah Masjid Parrucës yang asal yang telah dimusnahkan oleh rejim komunis. Antara monumen seni dan budaya Shkodër  yang paling penting ialah masjid ini, yang telah dimusnahkan pada akhir tahun 1967. Apa yang membawa kepada perobohan bangunan yang indah ini ialah kempen anti-agama yang bermula pada tahun yang sama.

Kelihatan masih ada lagi bangunan-bangunan yang dibina masa zaman komunis di bandar Shkodër iniBerikutan penubuhan komunisme di Albania, pembangunan seni bina Albania telah diubah secara radikal oleh ideologi sosialis dan banyak bangunan bersejarah dan keagamaan di seluruh Albania telah dirobohkan. Banyak kompleks gaya sosialis, jalan lebar dan kilang telah dibina, manakala dataran di bandar-bandar utama telah direka bentuk semula.

Shkodër sekarang adalah sebuah bandar moden dengan banyak bangunan-bangunan moden seperti ini. 


Sungai Buna.

Kelihatan Rozafa Castle. Juga dikenali sebagai Shkodër Castle, ia adalah sebuah istana berhampiran bandar Shkodër, di barat laut Albania. Ia menjulang tinggi di atas bukit berbatu, 130 meter di atas paras laut, dikelilingi oleh sungai Buna dan Drin.

Oleh kerana kedudukannya yang strategik, bukit ini telah didiami sejak zaman dahulu. Ia adalah kubu kuat Illyrian semasa pemerintahan Labeates dan Ardiaei, yang ibu kotanya ialah Scodra.

Istana ini telah menjadi tapak beberapa pengepungan yang terkenal, termasuk pengepungan Shkodër pada 1478-79 dan pengepungan Shkodër pada 1912-13. Istana dan sekitarnya membentuk Taman Arkeologi Albania.

Castle ini ada kisah legendanya, kisahnya 'most interesting and saddest legends of the country'. Kalau berminat silalah baca di sini

Menyeberang sungai Buna dengan Ura e Bunës Shkodër / Buna Bridge Shkodër.


Menyeberang sungai Drin dengan Ura E Bahçallëkut / Bahçalek Bridge. Kelihatan juga Ura e vjeter e Bahçallëkut / The old bridge of Bahçalek. 
Kepentingan Jambatan Bahçalek lama. "Jambatan ini secara sejarahnya menghubungkan bandar (istana) dengan daerah selatan Bahcallek, dan juga dengan kawasan Nënshkodra, dan dengan seluruh Albania di selatan sungai Drin".

Bahçalek Bridge, The old bridge of Bahçalek, Rozafa Castle and Drin river.

Xhamia e Bahçallëkut / Mosque of Bahçalek. 



Seperti biasa saya dan isteri merakam pemandangan-pemandangan indah landskap bumi Balkan semasa dalam perjalanan-perjalanan dalam bas ketika percutian ini. So here they are... from Albania to Kosovo... epic to say the least! 😃

Ladang-ladang yang luas saujana mata memandang. 


Perjalanan ini juga melalui banyak kawasan pergunungan. 


Kawasan yang kami lalui ini namanya Bërdicë e Sipërme, sebuah penempatan di bekas perbandaran Bërdicë, Shkodër County, utara Albania. Ketika pembaharuan kerajaan tempatan 2015, ia menjadi sebahagian daripada perbandaran Shkodër.

Para petani di sini menghasilkan pelbagai jenis tanaman, dari jagung dan kekacang, hinggalah kepada penternakan, juga pengeluaran madu.









Every now and then we saw clusters of houses di lereng-lereng bukit dan gunung.


And we also saw lots of car wash / Auto Lavazh. I mean a lot of them. Mehmet, our tour guide kata orang Albania sudah kira tahap obses sukakan European cars especially Mercedes, mungkin disebabkan dulu masa zaman komunis mereka tidak boleh memiliki kereta persendirian. Kalau drive Mercedes kira macam status symbol. Sebab itu kata Mehmet ada banyak car wash cause they like to keep their Mercedes clean and gleaming.

Sungai Drin.



Orkidea Palace - restaurant and weddings avenue.




Perjalanan kami menggunakan European route E851 yang merupakan bahagian jalan raya International E-road network. Ia bermula di Petrovac, Montenegro, melalui utara Albania dan berakhir di Pristina, Kosovo.




Mat river.





Satu lagi wedding house.







Jenuh juga cuba ambil gambar dari tingkap tempat duduk dalam bas yang especially mencabar bila silau cahaya matahari memancar di sebelah arah my seat on the bus. So saya pun ke depan bas dan mintak kebenaran untuk duduk sebelah driver 😄. Haaa... tak ada lah masalah silau! 😄 Also duduk di depan ini beri saya sudut pandangan yang berbeza 😃.

Melalui kawasan bergunung ganang bumi Albania yang sungguh indah sekali. SubhanAllah.





















Fan river and Rubik town.

Fan river bridge.






















Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.  

No comments:

Post a Comment