Friday, January 5, 2018

EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 02 - PRAGUE - OLD ROYAL PALACE-PRAGUE LESSER TOWN-CHARLES BRIDGE

Ok, sambung cerita. Sekarang kami ke point ❸ ke Old Royal Palace. 

Berjalan dari St vitus Cathedral ke Old Royal Palace. 

Tiket yang Tomas (our local guide) beli tadi untuk masuk ke kompleks Prague Castle ni membolehkan masuk ke St Vitus Cathedral dan juga Old Royal Palace ni. Di dalam palace ni fotografi tidak dibenarkan.

Ruang pertama yang kami masuk dalam palace ni ialah Vladislav Hall. Sejak abad ke-16, dewan ini digunakan terutamanya untuk tujuan upacara-upacara negera. Ia adalah tempat perayaan coronation dan jamuan, kejohanan ksatria dan pasar barangan artistik dan mewah. Ia masih digunakan untuk upacara tertentu seperti pemilihan presiden Republik Czech dan perhimpunan upacara yang berkaitan dengan hari-hari penting dalam kehidupan negara ini.

Sebelah Vladislav Hall ialah bilik Old Diet yang digunakan untuk perhimpunan negara seperti Parlimen pada masa dahulu. Takhta diduduki Raja dan Archbishop Gereja duduk di sebelah. Kerusi-kerusi lain dikhaskan untuk wakil-wakil tuan tanah. Mereka dibenarkan mengundi berkali-kali bagi sesuatu isu. Perwakilan lain seperti wakil-wakil bandar hanya boleh berdiri di tepi tingkap dan hanya mempunyai satu hak mengundi sahaja.

Di bangunan palace ini juga tempatnya punca mula berlaku Perang Hussite (perang antara penganut Protestant dan Katolik). Setelah pembunuhan Ketua Paderi yang bernama Jan Hus, konflik terjadi di palace ini bila bangsawan yang menyokong Jan Hus menolak keluar dua orang gabenor raja dari tingkap bangunan ini pada 1618. 

Kami keluar dari Old Royal Palace dan ke dataran ni, namanya St George's Square.


Ini bangunan New Provost Residence dan Caratti Fountain. 


Ini St. George's Basilica, bangunan gereja tertua dalam kompleks Prague Castle ni dan yang kedua tertua di Prague. Basilica ini diasaskan oleh Vratislaus I of Bohemia pada tahun 920. Ia didedikasikan untuk Saint George.

Lokasi St. George's Basilica di St George's Square.

Lokasi kami di square ni. 

Gereja ini menempatkan makam St Ludmila, yang kubur asalnya di St. Michael's at Tetín.  

Lepas St Ludmila meninggal, she was declared a saint dan mengikut proses jadi saint jasadnya dipindah ke St George's Basilica. St Ludmila ialah nenek King Wenceslas. Hubungan nenek dan cucu ini sangat akrab sampai mak King Wenceslas iaitu Drahomíra jadi cemburu dan suruh dua henchmen bunuh St Ludmila. Dikatakan St Ludmila dijerut sampai mati using her own veil. Kejam! Begitu sekali cemburunya pada mak mertua! 

Bangunan ini kini menempatkan the 19th century Bohemian Art Collection of National Gallery in Prague. Ia juga berfungsi sebagai dewan konsert.


Ini bangunan Convent for Noble Ladies, laluan asal Empress Maria Theresa untuk masuk ke Rosenberg Palace.

View di St George Square. Dari kiri: Old Royal Palace, St Vitus Cathedral, New Provost Residence, St George's Basilica dan Convent for Noble Ladies.


From left: New Provost Residence, St George's Basilica, Convent for Noble Ladies and Old Royal Palace.

Old Royal Palace, St Vitus Cathedral dan New Provost Residence.

Berjalan ke St Vitus Cathedral.

Dari St George Square kami berjalan ke arah Third Courtyard.


St Vitus Cathedral. Masa ni senang sikit nak ambik gambar sebab hujan tak selebat tadi.

Patung-patung gargoyles. Gargoyles dalam bentuk monsters and devils ini mempunyai dua makna simbolik: mereka melindungi Katedral dari kuasa-kuasa jahat dan mereka mengingatkan semua orang yang nak masuk kathedral ni supaya meninggalkan semua yang buruk di dalam diri mereka di luar.

Statue St. John of Nepomuk di luar St Vitus Cathedral.

Kiri: Pemandangan menara St Vitus Cathedral dari Third Courtyard.
Kanan: Pintu masuk rasmi ke Pejabat Presiden Republik Czech. 

Peta 3D St Vitus Cathedral. 


St Vitus Cathedral. 

Pada menara St Vitus Cathedral ni ada golden window frame. 

Design yang intricate.


Ini pula ialah 'Last Judgment Mosaic' atau Golden Gate St. Vitus Cathedral. Ia dianggap sebagai mozek zaman pertengahan paling penting. Dibuat dalam bentuk triptych, ia siap pada tahun 1371 atas arahan Charles IV, raja Bohemia dan Holy Roman Emperor.

The mosaic is a triptych that depicts the second coming of Jesus Christ. The central image on the mosaic is Christ in Majesty, surrounded by angels. The angels surrounding him are carrying trumpets to signify the coming of the Lord. Underneath him, six Czech patron saints are kneeling. They are, from left to right, Saint Procopius, Saint Sigismund, Saint Vitus, Saint Wenceslas, Saint Ludmila and Saint Adalbert. This was to remind the Medieval viewer that salvation awaits the subjects of the Bohemian ruler – the saints are mediators between the two worlds. Underneath the saints, Charles IV and his fourth wife, Elizabeth of Pommerania, are kneeling in prayer. This places them right under the saints in the hierarchy of the Heavens. Their central position further suggests that the king is just and is therefore going to be among the first to ascend into Heaven – this is an expression of his power and legitimacy. His power is not only earthly; he is actually favored by God Himself. To the left and to the right of Jesus is Virgin Mary and Saint John the Baptist, respectively.
Source: link

On the left, the Just are rising from the dead to start their thousand-year long rule on Earth. They are naked, which reflects their purity and also symbolizes rebirth.
Source: link

On the right, the Sinful are depicted. They arise from the dead at the end of the thousand-year long rule of the Just. They are being driven away from Heaven by Archangel Michael, and tied down and thrown into a lake of fire by demons.
Source: link



Tengok bangunan St Vitus Cathedral ni teringat Cologne Cathedral di Cologne, Jerman.

Ini Cologne Cathedral di Jerman.

Dari Third Courtyard, kami masuk ke Second Courtyard untuk ke First Courtyard.

Pejabat Presiden.

Ini tangga Pacassi. Ia tangga masuk terus ke New Palace, iaitu ke dalam state rooms di mana wakil diplomatik dan delegasi diterima oleh Presiden Republik Czech. Kata Tomas tetamu-tetamu Presiden juga bergambar di tangga ini.

Masa kami di sini kami diberitahu yang salah seorang dari group member kami telah jadi mangsa penyeluk saku! Masa masuk Prague Castle ni tadi Tomas dah beri peringatan, kena berjaga-jaga sebab dah banyak kes penyeluk saku di tempat popular bagi tourists ni. Walau pun kami bergerak dalam group sempat jugak si @#*%$ tu menyeluk. Geram betul rasanya. Kesian akak tu. Lepas tu saya tengok akak tu sibuk membuat calls, agaknya nak cancel semua credit cards dia. Tapi mujur cuma purse yang hilang dan bukan dokumen penting seperti passport. 

Ini Gate Utama untuk masuk ke Prague Castle melalui First Courtyard. Kami nak keluar kompleks Prague Castle ni melalui gate ini.


Yep.. it was raining masa tu. Lebat jugak.

Dari First Courtyard Prague Castle ni boleh nampak Petrin Lookout Tower, a 63.5-metre-tall steel-framework tower. Rupanya macam Eiffel Tower. Dibina pada tahun 1891 dan digunakan sebagai observation tower dan transmission tower.


Berada di First Courtyard, Prague Castle. 

Ini Matthias Gate yang menghubungkan First Courtyard dan Second Courtyard. Didirikan oleh Matthias, Holy Roman Emperor pada 1614.

Ada inscription yang menyenaraikan titles Matthias dan coats of arms tanah jajahan beliau.


Main entrance gate ni ada patung-patung 'fighting giants' dan golden arch dengan mahkota. Dibina pada 1768.

'Fighting Giants'.



Rasanya ada hourly 'Changing of the Castle Guards' tapi kami tak la tunggu. Hujan pun masa tu.

Keluar dari First Courtyard melalui main gate one will enter Hradcany Square. Di sini ada Salm Palace. Ada patung Tomáš Garrigue Masaryk, presiden Czechoslovakia yang pertama. Dia terkenal dengan slogannya: Nebát se a nekrást - Do Not Fear And Do Not Steal.

Di Hradcany Square ni juga ada satu lagi palace iaitu Archbishop's Palace.

Archbishop's Palace

Lokasi Prague Palace, Salm Palace dan Archbishop's Palace.

Seterusnya kami ke lookout point ni. 

Lokasi Lookout Point adalah pada orang biru ni.

Lookout apa? Tu ha... Prague Lesser Town. 

Pemandangan yang sangat la awesome.

Bumbung semua nampak macam merah je. 


Bangunan dome hijau tu ialah St Nicholas Church. Pernah digunakan oleh komunis Soviet Union untuk mengintip aktiviti yang berlaku, terutamanya di Kedutaan Amerika Syarikat yang terletak berhampiran.


Street musician. 

Di hujung sana tu ialah Žižkov Television Tower.



Boleh nampak Petřín Lookout Tower dari sini.

Ada Starbucks di sini.


Puas ambik gambar Prague Lesser Town dari atas bukit ni, Tomas bawa kami turun ke Lesser Town. Foto kanan: Statue of Saint Wenceslas.

Menuju ke Karlův most (Charles Bridge) melalui Prague Lesser Town.

Untuk ke Lesser Town dari Prague Castle kami melalui Old Castle Stairs ini yang menghubungkan Lesser Town (Thunovská Street) dengan Castle Ramp di Hradčany Square. 

Walking down Castle Steps to Lesser Town.

Tangga ni asalnya pada abad ke 12 adalah wagon road yang curam dan dikenali sebagai 'Strong Way'. Mula dinamakan sebagai Old Castle Stairs sejak 1870.

Tangga ni panjangnya lebih kurang 150 meter with 121 stone steps.

Kata Tomas, lubang-lubang kecil pada tembok ini adalah sebahagian sistem pertahanan Prague Castle. Dari sinilah pemanah akan memanah musuh yang datang menyerang.

Kena turun dengan berhati-hati sebab tangga ni agak licin tambah lagi masa tu tengah hujan renyai. Ada saya ternampak seorang mak cik orang putih yang jatuh terduduk. Dia tak cedera sebab lepas jatuh tu dia dok gelak je.

Pusing dan Snap!! Hehehe...

Tu dah nampak dah Prague Lesser Town di hujung tu.

Ramai juga nampaknya tourists yang tengah panjat tangga ni nak ke main entrance Prague Castle. Dengan curamnya dan licinnya, pasti mengah tu.  

Ada beberapa kedai-kedai souvenir dan kraf di tangga ni. Harganya.. huiii... kami memang tak terjangkau! 

'Historicke Sklo' tu Historical Glass. Di tingkap ni nampak banyak figurines ceramic dolls and hand-painted glass Christmas ornaments. Ni kedai buat handmade glassware. Best jugak kalau dapat tengok proses 'blow glass'. Also a year long Christmas shop.

Boleh je kalau nak beli souvenirs like postcards, magnets, coffee mugs, key chains etc. Tapi kalau nak yang special boleh beli glassworks di Prague ni. Mahal la tapi. 

Sampai dah ke Prague Lesser Town. 

Lagi kedai souvenir. Yang ni jual lukisan dan poskad of historical sites di Prague. Cantik la sangat!

And I saw many amazing heavy looking old wooden doors. Me think these are just awesome. Adakah these are the originals doors? Reclaimed doors? 

More wooden doors. 


Safely sampai ke hujung tangga.

Then we came upon this bar. Kata Tomas ini adalah bar tertua di Prague. Ia telah mula beroperasi sejak tahun 1375. Banyak mitos dan legenda berkaitan dengan pub ini. Raja Wenceslas IV, Rudolf’s alchemists, the executioner Mydlář, W.A. Mozart dan Jaroslav Hašek semua pernah minum di sini, termasuk juga rogues and fraudsters.

Meneruskan walking tour.




St. Nicholas Church di Malostranské nám.

Lokasi St. Nicholas Church (Czech: Kostel svatého Mikuláše). 

Sebelah St. Nicholas Church ni ialah Column of the Holy Trinity. Didirikan pada 1715 by townsmen in gratitude for the end of a terrible plague epidemic which has been inflicted on Prague two years before.

Pada column ni ada patung Jesus, Virgin Mary dan Czech patrons (St. Wenceslas, St. Ludmila, St. Procopius, St. John of Nepomuk dan St. Adalbert).


St. Nicholas Church. 

Dibina antara 1732-1737 dan didedikasikan kepada St. Nicholas.




Diteruskan dengan walking tour.


Ok since kita jalan-jalan di Lesser Town ni, saya cerita sikit tentangnya. 

The Lesser Town, juga dikenali sebagai Lesser atau Little Quarter, mengelilingi bukit Prague Castle, diseberang Sungai Vltava dari Old Town. Dihubungkan dengan Old Town oleh Charles Bridge. 

Ia penuh dengan bangunan-bangunan besar bersejarah, rumah-rumah lama, jalan-jalan cobbled stones, pubs, restoran/cafe, shop, hotels, gereja etc. 

Restoran yang menjual makanan tradisional Czech.

Czech Beef Goulash - a highly seasoned soup or stew of meat and vegetables, flavoured with paprika. This was the kind of soup that was made from scraps of meat that one got from the butcher. Sounds yummy :). 

Lesser Town ujud sejak abad ke-8 sebagai sebuah market settlement. 

Dataran ini yang dulunya adalah lokasi pasar, kini dikenali sebagai Malostranské náměstí (Lesser Town Square), pusat bandar Lesser Town. Dataran ini dibahagikan kepada bahagian atas dan bawah dengan Gereja St. Nicholas di tengah.

Pada 1257 Premysl Otakar II memberikan ia status bandar. 

Antara 1360-1362 kubu dibina oleh perintah Charles IV. Berabad kubu ini dikenali sebagai Hladova Zed (Hunger Wall), dipercayai dibina untuk memberi pekerjaan kepada golongan miskin semasa tempoh kebuluran (famine period) hence the name 'Hunger Wall'.

Souvenir shop penuh dengan glasswork crafts. They look exquisite.

Pintu ni pun ada ceritanya.

The Lesser Town telah hancur sebanyak dua kali: pertama semasa pertempuran antara Hussites dan Prague Castle garrison pada 1419. Kedua semasa Great Fire of Prague pada tahun 1514. Bangunan Renaissance dan istana menggantikan rumah-rumah yang terbakar.


Trdelník - rolled dough that is wrapped around a stick, then grilled and topped with sugar and walnut mix. 

Berjalan dari Lesser Town ke Charles Bridge menuju ke Prague Old Town di seberang Sungai Vltava.


Dah sampai ke Lesser Town Bridge Tower. 

Beautiful wrought iron shop front deco and lamps.

Kedai Trdelník lagi. Smells so yummy lah! Antara trdelnik yang dibuat di sini ialah trdelnik dengan stuffing vanilla cream/strawberry/whipped cream atau apple/cinnamon/whipped cream atau strawberry/choco topping/whipped cream. 

Lesser Town Bridge Tower. Ada pintu untuk naik tangga ke atas. Menara ni namanya Judith Tower sempena isteri King Vladislav I. Sebelum Charles Bridge dibina, ada sebuah jambatan dibina dari Judith Tower ini menyeberang Sungai Vltava. Jambatan ini telah musnah dalam satu kejadian banjir pada tahun 1342 dan diganti dengan pembinaan Charles Bridge

View Lesser Town dari Lesser Town Bridge Tower. 


Berjalan di Charles Bridge. Cerita jalan-jalan di jambatan ni dah saya buat, boleh baca di sini. Jadi here sharing foto-fotonya saja.






Ini pulau buatan di Sungai Vltava ni. Namanya Kampa Island Terusan air yang memisahkan pulau ini dengan Prague Lesser Town dinamakan Devil's Stream.

Ada cerita menarik di sebalik nama Devil's Stream. Konon ceritanya nama ini bermula dari sebuah rumah yang dipanggil At The Seven Devils. Wanita yang tinggal di rumah ini dikatakan berperangai jahat, lalu kanak-kanak tempatan telah melukis 6 Devils pada pintu rumah ini. Devil yang ketujuh adalah wanita tersebut sendiri yang menyebabkan rumah itu dipanggil At The Seven Devils. 

Kincir air di Devil's Stream ini dinamakan Grand Priory Water Mill dan dimiliki oleh Knights of Malta pada masa dahulu.




Di hujung sana tu ialah Old Town Bridge Tower dan dome hijau St. Francis Of Assissi Church. Masa ni lebih ramai lagi orang compared to the day before when we were here.

Di jambatan ni ada 30 patung-patung baroque-style on each side. 


Sungai Vltava.

Legion Bridge.


Bangunan with dome tu ialah the National Theatre.

Mánes Bridge.








Bergambar kenangan di Charles Bridge, Prague.


Street/bridge performers.

Pada 1641, pernah berdiri satu tiang di sini, menandakan ianya kawasan vineyard. Ada nama St. Wenceslas dan St Václav patron of winemakers pada tanda ini. Ajak sekali kawan-kawan satu group bergambar sama.. hehe.

Sistem kumbahan yang dipanggil Pražská kanalizace yang sangat mereka banggakan sampai kumbahan di bawah bandar di bersejarah ni ada dibuat guided tour.

Church of St. Salvator, sebuah gereja evangelical terbesar di Prague. 


Kedai coklat (bentuk Astronomical Clock), ceramics dan trdelnik.

Kami dibawa Tomas berjalan ke Wenceslas Square. Ni baru sampai ke Old Town Square.


Sampai di Koruna Palace. Di sini kami bid farewell pada Tomas. My wife and I felt that he was one of the best guide we had. Professional, knowledgeable, patient and funny 😊.

Sampai Wenceslas Square kami terus ke Prague Islamic Centre untuk Solat dan lunch di Restoran Barakat dekat Pusat Islam ini.

Sementara tunggu bas tiba, kami sempat baca tentang sejarah Wenceslas Square yang tertera di papan kenyataan berhampiran. 

And I love it! Memang banyak nak baca, so saya snap dulu dan baca later. Such amazing history!


























'.... set themselves on fire...' !!











Wenceslas Square.



Leaving Prague. Walaupun tak lama but we had such an amazing time in Prague. Kami sangat bersyukur dapat menjaga solat dan bersolat dalam keadaan yang selesa, kerana itu kan yang paling penting. Alhamdulillah. 

We left Prague at around 2:30 pm. Next stop Bratislava, Slovakia.

Ke Bratislava jauhnya about 328 km dari Prague, lebih kurang 3 jam 30 minit perjalanan.


Selamat tiba di Bratislava. Alhamdulillah.

Sampai terus pergi makan.

Makan di restoran Ganesh Utsov.



Di Bratislava kami menginap di Hotel Bratislava.

Ok, ni summary Day 03 kami:
Prague, Czech Republic:
Prague Castle, St.Vitus Cathedral, Old Royal Palace, New Provost Residence, Caratti Fountain, Convent for Noble Ladies, St George's Basilica, Salm Palace, Hradcany Square, Prague Lesser Town, St. Nicholas Church, Column of the Holy Trinity, Lesser Town Square, Lesser Town Bridge Tower, Charles Bridge, Devil's Stream, Grand Priory Water Mill, Prague Islamic Centre, Wenceslas Square dan Bratislava.

Bersambung.... 
For easy reference, saya senaraikan di bawah semua links kepada entries Eastern Europe travels saya:
01 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 01 - DEPARTURE & ROMERBERG
02 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 02 - WERTHEIM OUTLET VILLAGE

03 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 01 - KARLOVY VARY - GRANDHOTEL PUPP-HOT SPRING COLONNADE
04 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 02 - KARLOVY VARY - MARKET COLONNADE-MILL COLONNADE-DVORAK PARK-PARK COLONNADE-CZECH POST-ELIZABETH V SPA
05 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 03 - PRAGUE - PRAGUE CITY-WENCESLAS SQUARE-PRAGUE OLD TOWN SQUARE-ASTRONOMICAL CLOCK
06 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 04 - PRAGUE - CHARLES BRIDGE-PRAGUE OLD TOWN SQUARE
07 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 01 - PRAGUE - PRAGUE CASTLE-ST VITUS CATHEDRAL
08 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 02 - PRAGUE - OLD ROYAL PALACE-PRAGUE LESSER TOWN-CHARLES BRIDGE
09 - EASTERN EUROPE - SLOVAKIA - DAY 04 - PART 01 - BRATISLAVA - BRATISLAVA CASTLE
10 - EASTERN EUROPE - SLOVAKIA - DAY 04 - PART 02 - BRATISLAVA - BRATISLAVA OLD TOWN-CORDOBA CULTURE CENTER
11 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 04 - PART 03 - BUDAPEST - CENTRAL MARKET HALL-LIBERTY BRIDGE
12 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 01 - BUDAPEST - GELLERT HILL-CITADEL
13 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 02 - BUDAPEST - FISHERMAN'S BASTION
14 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 03 - BUDAPEST - HEROES SQUARE
15 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 04 - BUDAPEST - RIVER DANUBE CRUISE
16 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 05 - BUDAPEST - GELLERT THERMAL BATH-CAVE CHURCH
17 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 01 - VIENNA - SCHONBRUNN PALACE
18 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 02 - VIENNA - VIENNA CITY TOUR-MARIA THERESIEN PLATZ-HOFBURG PALACE
19 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 03 - VIENNA - KOHLMARKT-GRABEN-HUNDERTWASSERHAUS
20 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 04 - VIENNA -VIENNA ISLAMIC CENTER-St STEPHEN CATHEDRAL-KARNTNER STRASSE
21 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - MONDSEE-LANDZEIT
22 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - MIRABELL GARDEN-MOZART WOHNHAUS-MAKARSTEG
23 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - SALZBURG OLD CITY
24 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - ON THE WAY TO NEUSCHWANSTEIN CASTLE
25 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - NEUSCHWANSTEIN CASTLE
26 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - BMW WELT-MARIENPLATZ
27 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 09 - DACHAU CONCENTRATION CAMP MEMORIAL SITE
28 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 09 - DACHAU OLD TOWN - GOING HOME

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

8 comments:

  1. Assalamu'alaikum Pak Cik Syed Amran, mengagumkan sudah banyak jalanya. Pak Cik boleh kasih info berapa cost guide ke Sanliurfa, Abdul yg saya email SMS tidak menjawab. Saya sudah cari beberapa orang blm menjawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Cik Zanni
      Syukur Alhamdulillah rezeki dari Allah SWT.
      Kosnya masa tu around USD500 - termasuk flight tiket pergi balik Istanbul-Sanliurfa, tour guide, transport, Sanliurfa tour dan lunch.

      Delete
  2. Replies
    1. Hahaha... dah few years dah bertitle gitu doc.. hehehe...

      Delete
  3. gargoyles tu tak hensem sungguh lah... hehhehe
    kalau hujan lagi lah tak hensem..
    berjejeran air keluar dari mulut dia!! :))

    besarnya cathedral tu!!
    ada 'baca-baca' tak sebelum masuk?
    ha ah lah..
    macam yang kat Cologne tu..
    saya pun lupa saya dah pernah pergi Cologne tu ..
    masa naik Bas tour western europe dengan my parents lepas grad dulu.
    gambar ntah ke mana berterabur ..
    macam nak scan balik dan blog, macam malas tapi ... hahahaa

    kena pick pocketed?
    dia bawak hand bag ?
    atau dalam pocket ?
    kalau pasport hilang ... habis lah plan satu group jadik kacau ....

    view orang biru dari look out point itu adalah sangat ohsem...
    cantik sangat bumbung-bumbung merah tu ..

    alangkan tingginya dan luasnya mata tangga tu kalau naik dari bawah...
    semput !!

    saya suka shots wodden doors tu ...
    beef goulash tu kira macam daging tetel lah kat sini ..
    pernah makan daging tetel ? masak asam pedas?
    pehh....
    sedapppp..
    dan penug kolesterol.. hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... in fact menggerunkan. Terfikir juga kenapa nak hias facade depan bangunan macam tu dgn scary statues.

      Memang sangat besar. Tu pun ada area yang kami tak masuk dan ada juga area yang memang tak boleh masuk. It's huge!
      Mesti ada doc. Baca dan berdoa....
      Yes, just like Cologne Cathedral. Beside that church, yg ni was the 2nd time saya masuk cathedral besar macam ni.
      May be it is time for you to go there again, bawak your family pulak.
      Alaa... rugi la foto-foto lama tu. Nanti jadi like my photos gi Budapest dan Vienna yg dah kuning2, yg akhirnya saya scan dan buat blognya. Seronok doc reminisce tgk foto-foto lama tu.

      Kena pick pocket doc. Purse dalam handbag yg dia bawak. Bukan diragut beg.
      Tu la, ada jugak terfikir what if kalau passport dia yang hilang. Mesti la kena buat police report dan report pada embassy juga.

      Cantik sangat sampai berpuluh foto saya ambik. Pening nak pilih mana satu nak letak dlm blog ni. And from that lookout point, view memang sangat best, tak tinggi sangat dan tak rendah sangat.

      Kan! Semput! Mujur la local tour guide planned for us to go to the palace complex first then baru ke Lesser Town. If the other way around, lelah dibuatnya nak panjat tangga tu!

      Yes... I knew you would appreciate it. Saya imagine tentu pintu2 tu dah jadi saksi kepada pelbagai peristiwa yang berlaku di bandar ni sejak berabad lamanya.
      Ye ke? Saya tak tau cam mana daging tetel tu.. hehe.

      Delete
  4. haiya.... salah eja lagi.
    hahahaa

    ReplyDelete