Monday, February 16, 2015

KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 13 - BROMO

Selepas di Pasar Nongko Jajar, kami gerak ke Bromo.

Perjalanan diteruskan lagi ke Desa Tosari dulu untuk makan tengahari sebelum ke Gunung Bromo. Desa Tosari ni adalah sebuah perkampungan paling tinggi yang boleh dinaiki dengan kenderaan biasa untuk berkunjung ke Gunung Bromo. Nak ke Bromo kena naik jeep.

Suasana masa perjalanan ke Desa Tosari.

Tarik nafas panjang saya bila nampak pemandangan cantik macam ni :).

Kebun-kebun sayur-sayuran di lereng-lereng gunung.

Kadang-kadang terfikir juga saya... hidup sebagai seorang petani sememangnya tidak mudah tambah pula lagi berkebun di lereng-lereng gunung. Pastinya kena banyak mendaki.

Kebetulan masa turning a corner petani ni tengah berdiri di situ :).

Kalau tak silap Pak Iskandar kata itu adalah guni-guni yang berisi kentang.
Di sebelah kebun tu ialah tanah perkuburan. Memang begitu tanda kubur di sana. Juga ada beberapa warna.

Seronok betul dapat shot macam ni..hihi. Tak kisah la elok ke tak, blur ke, janji dapat captured suasana kawasan-kawasan perkebunan di sana :).

More breathtaking views of the farms. Curam lereng-lereng tu!

Selagi ada ruang tanah, mereka akan bercucuk tanam hingga betul-betul di tepi rumah. Subur sungguh tanah di pergunungan ni.

Saya bersungguh-sungguh cuba nak dapatkan foto-foto kebun yang sedang ada petani-petani bekerja. Ni je yang dapat, sayup-sayup je nampak mereka...hehe.

Kawasan perkampungan di lereng gunung ganang. Cantik la sangat2!

Kami dah nak dekat sampai ke kawasan Bromo.

Tak duduk diam saya dalam kereta sibuk ambik gambar...haha. Apa tak nya kan, tengok je la pemandangan2 di sini!

Kami pun sampai ke Desa Tosari. Kecik je Pasar Desa Tosari ni. Saya agak tentunya sibuk pasar ni di waktu pagi.
Gunung Bromo terletak di kawasan wisata Taman Nasional Bromo-Tengger-Semeru dan Desa Tosari adalah pintu masuk ke Taman Negara ini. Ia berada pada ketinggian 1,700 meter dari paras laut. Nyaman sungguh udaranya :).

Kami makan di sini, di Warung Ala Tengger Pak Slamet, Kuliner Teja Rasa. Pak Iskandar kata kami akan merasa masakan orang kampung yang disediakan panas-panas dan serba simple. Teruja saya..hehe.

Sementara menunggu hidangan di masak, kami nikmati pemandangan dari tepi rumah Pak Slamet ni. Wah!!!
Bangunan putih berbumbung merah di hujung sana di puncak bukit tu adalah sebuah hotel yang bernama Bromo Cottage.

Cuaca berawan masa tu menghasilkan jaluran terang dan gelap di permukaan kebun di lereng gunung. Sangat cantik!

Awan mendung membuatkan view ni jadi lebih dramatic.

Sejuk masa ni dan berkabus sikit. Nyaman sangat dengan angin sepoi-sepoi bahasa :).

Saje ambik foto shape cam ni for instagram...hehe.

Ok lah, last shot sebab hidangan dah sampai.

- Sayur tak yah cakap la, so fresh!
- Petai tu sungguh crunchy! Pak Iskandar bermurah hati menghidangkan petai yang dibelinya tadi di Pasar Nongko Jajar kepada kami.
- Tahu goreng tu my favourite! Garing di luar tapi lembut di dalam... cecah dgn sambal tu...hmmm...
- Tempe tu pun sgt la sedap. Garing2 cam tu..uwahh...
- Ada juga ayam goreng, ikan rebus goreng, telur dadar and of course nasi putih panas. Sedap, sedap dan sedap...hihi...
- Selera betul kami makan, lagi la pulak makan outdoor [berbumbung la] dalam suasana udara yang sejuk2 nyaman.
- Then sipping a glass of warm jasmine tea pulak. Huhaaaa... :)
Syukur Alhamdulillah...

Selepas makan tengahari, kami pun naik jeep untuk melihat Gunung Bromo. Disebabkan jalannya 'rugged' dengan turun naik kawasan pergunungan, nak ke Gunung Bromo, kena naik jeep. Pak Iskandar dah aturkan jeep datang ambik kami di Warung Ala Tengger selepas kami selesai makan tengahari.

Pak Iskandar dan driver Pak Budi di depan dan kami berempat duduk di belakang facing each other. Senang saya nak ambik front and back view..hehe.

Kami pun bergerak meninggalkan Desa Tosari. Ada banyak jeep park kat tepi jalan for tourists to sewa.

Setahu saya ramai pelancung lebih meminati untuk turut serta dalam Sunrise Tour kalau ke Bromo. Tujuannya adalah untuk melihat keindahan terbit matahari di kawasan Gunung Bromo. Dan dah pun saya tengok di internet foto-foto matahari terbit dan memang lah sangat cantiknya.

Walaupun begitu enticing Sunrise Tour tu terutama pada saya yang suka fotografi ni, kami memilih untuk tidak ambik package tersebut kerana bukan saja kena bangun seawal 3:00 pagi tapi sebab yang paling utama ialah kerana masa tu musim hujan dan kabus tebal jadi kebarangkalian nak dapat view yang jelas adalah begitu tipis sekali.

So kami pun plan nak tengok Bromo pada waktu tengahari because chances nak dapat pemandangan yang jelas adalah lebih baik. Or so we thought.

Dah mula masuk area yang mendaki lereng-lereng gunung. Suasana berkabus tebal. Alamak, ni belum lagi sampai tempat tinjau dah berkabus tebal macam ni!

Apa2 pun kami happy berempat duduk kat belakang jeep sembang2 sambil tengok keluar tingkap jeep menikmati keindahan kawasan gunung. Pada kami, dapat tak dapat tengok itu dah luar keupayaan kita. Kami rancang je lah sebaik mungkin :).

Jarak penglihatan juga semakin kurang semakin tinggi kami mendaki. Kata isteri saya, memang kami membuat pilihan yang tepat tak memilih Sunrise Tour dalam kunjungan ke sini.

Kalau ikut itinerary kami, sebenarnya kami sepatutnya hanya melihat pemandangan Gunung Bromo dari Penanjakan sahaja. Tapi keadaan sangat berkabus di Penanjakan ketika itu. Lalu pemandu jeep kami, Pak Budi begitu baik hati menawarkan untuk bawa kami sehingga ke kaki kawah Bromo sendiri kalau kami nak. Tentu la kami bersetuju...hihi. Alhamdulillah.

Tu nampak kabur2 je Gunung Batok, kalau tak silap. Kabus tebal so tak sure tu gunung apa. Masa ni shoot dari dalam jeep bergerak.

Bromo sebenarnya adalah loghat Jawa bagi perkataan Brahma, nama sebenar gunung berapi ini sempena nama salah seorang Dewa Utama Hindu. Gunung Bromo kini merupakan gunung berapi yang masih aktif dan paling terkenal sebagai objek wisata di Jawa Timur.

Untuk sampai ke kawah Gunung Bromo,  jeep kami melintasi sebuah padang pasir. Kata Pak Iskandar, jika dalam musim panas, padang pasir ini memang panas dan berdebu. Keadaaan masa tu terbalik sebab tengah musim hujan.

Gunung Batok yang dilalui sebelum sampai ke Gunung Bromo.

Foto ini dan yang di bawah tu saya ambik melalui tingkap belakang jeep. Saya rasa macam ada ethereal feel pulak tengok pemandangan macam ni.

Cuaca mendung saya rasa telah menolong buat shots saya nampak lebih dramatik :).

Then ada pulak mereka berdua ni. Huha! :)

Bila jeep kami berenti je di tengah-tengah padang pasir, ramai sungguh pengusaha sewa kuda dituntun datang menghampiri kami. Kuda-kuda ini boleh disewa untuk ditunggang sehingga ke tangga nak naik ke kawah Bromo. Tapi kami decided nak jalan kaki je walau pun nampak agak jauh.

Jeep yang membawa pengunjung ke Gunung Bromo akan berhenti di tengah padang pasir. Mungkin ada peraturan begitu untuk memberi peluang kepada pengusaha-pengusaha kuda mengambil upah membawa pengunjung sehingga ke kawah Bromo.

It was quite a nice walk actually sebab masa tu cuaca mendung dan sejuk nyaman. Padang tu pun tak berdebu. Sambil jalan2 tu boleh ambik2 gambar. Kalau atas kuda susah le nak ambik gambar, ye tak.

Ni adalah pemandangan keseluruhan perjalanan pendakian ke kawah Gunung Bromo bermula firstly dari 'base camp' di bawah tu, secondly mula berjalan mendaki ke kaki tangga dan bahagian ke 3 ialah mendaki tangga naik ke kawah.

Pemandangan yang lebih dekat.

Sambil2 jalan tu juga Pak Iskandar bercerita serba sedikit tentang kawasan tu, tentang pengusaha2 sewa kuda tu dan juga Pura Hindu di situ hingga kami sampai ke barisan gerai-gerai makanan yang menjadi tapak mula pendakian ke Bromo.

Sebelum sampai ke kawah Bromo, kami berjalan melintasi Gunung Batok yang sangat cantik. Gunung ini merupakan satu-satunya gunung mati atau tidak aktif di kawasan ni.

Dalam bahasa Jawa, Batok maknanya "tempurung kelapa". Penduduk Tengger yang tinggal di kawasan ini percaya bahawa Gunung Batok terbentuk dari tempurung kelapa yang ditendang oleh Resi Bima, seorang raksasa sakti, setelah gagal memenuhi syarat yang diajukan Rara Anteng untuk memperisterikannya.

Dah max habis dah zoomnya ni.. hahaha...

Sambil2 jalan ke arah Gunung Bromo, sekali sekala saya toleh juga kebelakang kerana views yang cantik dengan langit berawan gelap yang dramatik.

Oh ya, actually mencabar jugak masa berjalan tu sebab kami kena hati-hati mana kami pijak sebab banyak taik kuda...hahaha... Ada saya ambik foto taik kuda tu tapi tak jadi nak tampal kat sini.. hahaha...

Haa... shots cam ni juga saya sangat suka :). Galloping horses. Kalau masa panas sure lagi cantik effect dust yang berterbangan tu :). Saja saya melatarbelakangkan Pura tu dalam framing shots ni nak kasi cantik sikit :).

Beberapa shots yang saya suka :).

Ok, dah nak dekat sampai di gerai2 tu.

Zoom sikit nak dapatkan view yang lebih jelas :).

Macam dah nak dekat tapi jauh lagi actually... hehe.

Sambil dengar Pak Iskandar bercerita, saya toleh kiri kanan belakang and took several more shots.

More horses and riders shots :).

Kami diberitahu, penduduk di sekitar Gunung Bromo ini beragama Hindu. Kerana itulah terdapat sebuah Pura Hindu di sini yang hanya dibuka dan digunakan pada masa acara2 keagamaan. Kawasan Jawa Timur ini juga sebenarnya tak begitu jauh dari Pulau Bali. Jadi adat dan amalan mereka tak berbeza sangat dengan penduduk di Pulau Bali.

Satu adat penduduk di sini yang berbeza dengan masyarakat Hindu di Pulau Bali ialah mereka menanam mayat penganut yang meninggal dunia sedangkan di Bali, mayat-mayat ini akan dibakar sehingga menjadi abu.

Akhirnya tiba juga di 'Base Camp' pendakian ke Gunung Bromo. Di sini, pengusaha-pengusaha kuda tu makin berusaha lebih keras memujuk kami menggunakan perkhidmatan mereka.

Having said that, cara mereka semua berbudi bahasa dan tidak kasar. Tapi kami jadi makin rimas when they became more and more persistant walau pun dah dengan baiknya saya kata kami tidak berminat. Ke mana kami jalan mereka ikut.

Sebenarnya saya ni gayat sangat nak naik kuda disebabkan pengalaman naik kuda sewaktu melawat ke Kashmir dulu. Tu yang tak nak naik kuda tu. Lagi la nak mendaki! Also how to take photo la if I am holding for dear life kan... hahaha.

Actually kami ingat nak sampai situ je dan tak plan nak naik atas ke kawah tu. Lagi pun kalau ikut itinerary sebenarnya kami tak ke kaki Bromo tu pun.

Tapi lepas bincang dan memikirkan bila la kami nak ke sini lagi, dan ni masa kami tengah usia yang masih larat nak daki2 ni, jadi kami pun tekad la nak panjat ke kawah tu. In addition, isteri saya was quick to point out that if we get too tired we can always rehat dulu and enjoy the view and also stop kejap di 3 pit stops yang ada di sepanjang tangga tu. Kami dah check dengan Pak Iskandar dan dia kata kami ada banyak masa dan dia nasihat kami to go slow dan hati2. Kakak dan abang ipar pula bagaimanapun berhenti setakat situ sahaja. Mereka tidak mengikut kami naik ke atas sana.

Dan kami pun start la mendaki. Pelan-pelan. Atur pernafasan..hehe.

Dengan pemandangan macam ni buat kami lagi semangat nak daki...hehe.

At about this time ada seorang pengusaha sewa kuda tu keep following us dgn kuda dia. Dah baik2 saya kata kami tak berminat tapi dia buat macam tak endah dan terus follow dan terus je bercakap dan bercakap dan memujuk dan memujuk tak henti2. Kami dah la masa tu dah mula tercungap-cungap. Kena pulak put up dgn dia. Mula la rasa nak marah.

Tapi saya cepat2 tenangkan diri sebab saya tahu dia hanya mencari rezeki. Siapa lah saya ni nak marah2 dia pulak. Jadi nak tak nak terpaksa la saya buat cerita yang kononnya saya ni takut pada kuda sebab pernah dulu jatuh dari kuda dan cedera teruk. So kononnya saya macam jadi phobia kat kuda. Saya siap bercerita cakap dalam bahasa Indon lagi...haha. Boleh la sikit2 sebab kecik2 dulu suka tengok movies Indon dengan mak kat TV...hehe. And yes, he did finally leave us alone :).

Lepas tu kami concentrate balik mendaki ke tangga naik ke kawah Gunung Bromo. Kejap2 berhenti ambik gambar.

Saya masa tu membawa bag + camera + lenses yang total beratnya 5 kg. Makin lama daki makin berat rasa bag tu... adoii... Jauh lagi nak sampai!

Masa kami jalan tu, ramai la yang kami nampak pengunjung2 yang sedang berjalan turun.

Kami toleh ke belakang dan saya ambik foto ni. Tu adalah Pura dan base camp.

Toleh balik ke depan dan zoom ketat2 ambik shots pelawat2 yang dah ada di tepi kawah.

Lagi tengok tangga tu lagi macam semangat nak naik walau pun masa tu dah macam nak semput..hehe.

Dan kami pun berhenti berehat sekejap catching our breaths. Kembang kempis hidung.. hahaha. Tapi saya tak boleh rehat sangat sebab nanti saya akan jadi lagi susah nak jalan semula. So saya ronda2 kawasan sekeliling tempat kami berhenti rehat tu dan ambik gambar views ni.

Saya suka betul pemandangan ni dengan rough rocky landscape and dark cloudy sky :).

Oppss.. wife suruh pose kejap... hehe.

Base camp dan Pura shot dari half way pendakian ke kaki tangga kawah Gunung Bromo.

Saya juga rasa lega sebab masa tu tak begitu ramai pengunjung. Jadi tak le kesesakan. Dah la dada sesak mengah, kalau jalan dakian tu sesak dengan orang mau naik tekanan darah saya.. hehe.

Saya teringat yang saya lepaskan kamera saya tergantung di leher menikmati keindahan ciptaan Allah SWT ini. Lupakan sejenak fotografi dan immersed myself in the wonders of Allah's creations. Rasa terharu tergenang mata. Kali ni bukan sebab habuk masuk mata tapi kerana saya begitu terasa Kebesaran Allah SWT.
SubhanAllah.

Makin tinggi kami daki makin sayup base camp dan Pura tu. Saya juga suka sangat pemandangan ni kerana kelihatannya macam area tu deserted tak de orang. Kebetulan je tu masa tu tak de orang lalu :).

Pak cik pengusaha kuda sewa dengan gaya koboi..hehe.

Lepas jalan for about 10 minutes kami terpaksa berhenti lagi sebab dakiannya agak curam. Tapi kami was rewarded with this view masa di tempat stop tu! :).

Seronok daapt include human subjects dalam framing ni :).

Okeh, dah nak dekat dah tangga tu. Masa tu saya ingat lagi yang saya purposely tak nak fikir kepayahan yang bakal ditempoh masa mendaki tangga tu takut patah semangat pulak nanti... hehe.

SubhanAllah. Masa ni mata saya 'masuk habuk lagi'.....

Banyak sekali saya ambik foto view yang hebat ni!

Inilah Gunung Bromo.

Di atas tu dibina pagar batu untuk keselamatan pengunjung.

My lovely lovely wife took this shot without me knowing. I heart her much! :).

Cantik sungguh Gunung Batok ni dari sudut ni!

Dan kami pun selamat sampai ke viewing point di kaki tangga naik ke kawah Gunung Bromo. Tercungap-cungap! Hihihi...  tapi tetap gigih ambik2 gambar .....haha.

Tu sayup belah kiri tu base camp dan Pura.

Saya dongak. Saya baca Bismillah. Saya berdoa. Saya tarik nafas panjang. Saya melangkah kaki kanan dulu. Saya pun daki bersama isteri.

Masa kami mula nak naik tu, kami bertembung dengan seorang adik perempuan [in red inner shirt, blue sweater and quarter jeans tu] yang baru je turun dari atas dengan mak dia. Adik ni bersama mak dia mengira dengan kuat bilangan anak tangga dari atas sampai ke bawah. Jadi, secara tak langsung kami mendapat tahu yang terdapat 242 anak tangga yang perlu didaki untuk sampai ke atas sana. Saya senyum tanya saje nak confirm betul ke 242. Then mak dia kata confirm sebab both her and her daughter both counted and both had 242 as total. We thanked them both.. hihi.

242... hmmm.. insyaAllah boleh.... :)

Tak tahu saya berapa anak tangga dah kami daki before we had to stop at the first side stop. Pemandangan dari situ.. huwwaaahhh... saya suka sangat! Sambil kembang kempis hidung sambil ambik gambar. Tak pernah seingat saya berfotografi dalam keadaan macam tu.. hahahahaha....

Ni lah one of the three side stops di tepi tangga naik ke kawah Gunung Bromo.

Tentu juga saya tampalkan di sini foto yang di ambil dengan Samsung Galaxy Note 3 saya tu... hehe.

Cannot resist, must take one more shot lah.. hehe...

Sambung zoom lens and took these shots :).

Dan kami pun sampai ke puncak. Dan ini lah pemandangan kawah Gunung Bromo.
SubhanAllah....

Sayang sekali ditepian kawah dekat pagar tu banyak sampah yang pengunjung2 buang. Kenapa la mereka nak buang di situ?!

Kami sangatlah teruja dengan pemandangan ni.

Tapi kami tak boleh lama di atas tu sebab masa tu dah mula hujan renyai. So saya pun shoot la sebanyak yang dapat :).

Dapat juga saya a few shots of the pengusaha2 sewa kuda dari atas tu :).

Makin lama hujan makin lebat so saya pun pakai la baju hujan. Isteri berpayung je.

Masa dah sampai di bahagian bawah tangga tu tiba2 saya rasa lutut saya longgar dan dah tak berapa boleh saya control. Rasa nak jatuh pun ada jugak. Risau jugak saya masa tu. Terus saya berpaut pada isteri saya. Dalam pada tu sempat jugak saya bergambar... hahaha...

Tengah kami jalan semula ke 'base camp', isteri saya dapat call dari Indonesia Air Asia. Ada coverage rupanya di Gunung Bromo ni! Hebat!

Pegawai Indonesia Air Asia telefon untuk beritahu jadual flight kami ke Kuala Lumpur yang sepatutnya berlepas pada pukul 12:40 tengahari telah ditukarkan ke pukul 6:20 petang. Lewat tu!

Isteri saya pun minta supaya kami pulang dengan penerbangan lebih awal. Pegawai Indonesia Air Asia tu kata boleh tapi perlukan flight details kakak dan abang ipar sekali untuk buat pertukaran since kami minta buat pertukaran tu for them as well. Details tu kami tak de masa tengah jalan tu so have to get from my sister when we reached the 'base camp'. Jadi pegawai tersebut janji nak call kami balik dalam masa 2 jam.

Lepas tu kami teruskan perjalanan. Masa naik ambik masa 1 1/2 jam. Nak turun ni 1/2 jam je..hihi.

Hujan makin lebat masa tu. Good thing lah Jeep datang ambik kami di 'base camp' tu. Tak payahlah kami berjalan lagi dalam hujan sehingga ke penghujung padang pasir seperti waktu datang tadi.

Disebabkan hujan lebat, cuaca menjadi sangat berkabus dalam perjalanan kami pulang ke Desa Tosari. Jalan raya juga menjadi licin dan merbahaya. Pak Iskandar bercerita keadaannya juga begini bagi pengunjung-pengunjung yang memilih Sunrise Tour. Tambah dia lagi, jalan ini lebih bahaya bagi pengunjung Sunrise Tour kerana keadaan sekeliling yang sangat gelap di waktu subuh.

Pak Iskandar seterusnya bercerita yang 3 hari sebelum kami tiba, dia telah membawa sekumpulan pelancong dari Singapura membuat Sunrise Tour di Gunung Bromo. Mereka bertolak dari hotel seawal pukul 1.00 pagi. Namun disebabkan ketika itu hujan lebat seperti yang kami alami ketika itu, suasana sekitar sangat berkabus dan matahari "malu-malu" untuk muncul, kata Pak Iskandar. Dia berpandangan, kami lebih bertuah dari mereka ketika itu kerana dapat melihat kawah Bromo walaupun tak dapat menikmati keindahan matahari terbit.

Btw, ini lah pak pemandu jeep kami, Pak Budi yang telah sangat baik hati bawa kami hingga ke kaki Gunung Bromo walau pun tak ada dalam itinerary kami. Yang juga sangat cekap memandu jeep kami di jalan-jalan yang berkabus tebal dalam keadaan cuaca hujan lebat. Pastinya dia dah kenal sangat setiap lereng, selekoh dan lobang yang ada di sepanjang jalan ke Bromo tu. Agaknya dah beratus kali dah dia drive up and down :). Kami sangat berterima kasih pada Pak Budi.

Alhamdulillah selamat perjalanan kami. Syukur kerana akhirnya kami dapat melawat Gunung Bromo :).

Bersambung...

Di bawah ni saya senaraikan links untuk semua entries KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO saya:

1. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 01 - THE DEPARTURE

8. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 08 – COBANRONDO

9. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 09 - WISATA PETIK APEL

10. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 10 - LUNCH-BRAWIJAYA-RAMAYANA-SUNSET

11. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 11 - SUNRISE DI KOTA MALANG DAN CANDI SINGOSARI

12. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 12 - PASAR NONGKO JAJAR

13. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 13 – BROMO

14. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 14 - PERMATA TANGGULANGIN AND GOING HOME

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1. baru dapat tengok sikit2 je...

nanti free2 saya review dari mula... ;)

(baru tengok sikit pon dah rasa macam melompat2 nak pegi sana...) .. kuat sgt daya penarik gambar2 En Syed ni... ;)

1. Thanks CPL. Tempat tu cantik sgt, I was soooo inspired!
      Gi la dgn Geng Jogja hari tu :)

2. wahhhh
    dpt tengok gambar bromo dengan cuaca yang berlainan
    syokkkkkkkkkkkkk dpt tengok gambar banyak2

licinnya jalan tu kan
    ngeri
    tapi driver mesti betul2 terror
    dah hari2 derang lalu situ
    mesti dah agar pakar dengan laluan tu walaupun cuaca hujan

tak sangka en syed dan yang lain2 jalan kaki sampai ke atas
    perghhhhhhhhh tabik la saya kat en syed, isteri dan lagi satu couple tu
    saya?
    belum tentu sampai ke tahap itu
    hehehehehehhe

mmg dramatik sungguh gambar2 tu
    subhanAllah mmg cantik alam ciptaannya
    walau bakal membawa bencana (bila ianya meletus)
    tetap ianya memberikan keindahan yang tersendiri

ni yang makin nak ke bromo ni

lagi satu saya notice
    kat tempat2 macam ni
    walau kita menolak
    penjual/pemberi khidmat ni tetap tak putus asa
    diikutnya bontot kita walau ke mana2
    rasa rimas betul bila berdepan ngan situasi gini
    pernah sekali kena camni kat tangkuban perahu
    penyudahnya saya masuk dlm keta dan terus beredar

mmg la kita faham mereka cari rezeki
    dan sesungguhnya tolong la juga faham, kita dtg untuk menghayati apa yang ada didepan mata

1. El..
      sebab engkau lah aku rasa aku nak jadik hajah bromo... hahahhaaaaa..
      nanti bila ada tiket murah .. aku koling-koling..
      ajak dak cpl dan gb tu sekali..
      kita duduk kat desa ngadas.. home stay..

bila bula ternampak tiket murah.. ko roger roger lah aku..
      area surabay ko expert.. aku tak risau.. ko boleh bawak..
      aku
      bawak ko gi bromo..
      kita panjat..
      eh.. aku panjat kali ni..

2. setuju setuju...setuju..!!!.. (angkat tangan dua dua belah...)

3. Tu la dalam saya risaukan cuaca yg mendung berat tu, tapi saya still excited sebab langit berawan gelap dramatik. I suppose instead of letting it made me feel down, I tried to make the most out of the situation. Tapi saya berserah je pada takdir dah kalau hujan lebat nak buat macam mana, ye tak.

Betul. Pak Budi tu cool and calm je. Dan dia tak pun bawak jeep tu laju2. Sangat hati2 gaya dia drive. Dan Pak Iskandar tu pun rajin bercerita itu ini so that took our minds off the scare...hihi.

Yg naik sampai atas tu saya dan isteri. Yg couple lagi satu tu kakak saya dan suami dia. Mereka tak naik cause it is quite streanuous.
      Saya pun mula2 tak de pun plan nak naik. Last2 dah ada kat situ jadi excited. Antara faktor yg buat saya nak naik tu ialah kami ada banyak masa. So saya tak tertekan dengan takat masa. In fact Pak Iskandar pun suruh kami relak2 je naik tu. Dan saya setiap kali sebelum pergi jalan2 mesti saya at least a week from departure date akan gi senam. Sebab dulu pernah gi jalan2 dan saya cepat penat dah sampai tak enjoy.
      Tapi now ni dah balik, malas pulak jadinya nak gi exercise. Nak kena gi cuti2 selalu nampaknya...haha. Macam la byk duit ye...hihi...

Mereka lihat kita bagai peluang untuk mendapat sumber menyara diri dan keluarga. Nak bagi makan isteri dan anak2. Gitu la setiap kali saya terapkan dalam fikiran bila nampak mereka dan especially bila mereka started to get on my nerve. Tapi cara terbaik yg saya buat macam yg pernah saya cerita dulu ialah saya acu kamera saya pada mereka bila mereka mula nak datang dekat. Most times mereka gelak2 dan beredar. Saya pun gelak la. Although, I was always hoping that they would actually allow me to take their photos...hihi...

4. Doc, El, CPL and GB - Selamat Memanjat Gunung Bromo!!!! :D

3. saya nampak banyak kuburan berwarna -warni!!
    Bormo Cottage .. paling mahal di sana
    saya baru google tadi
    bilik paling kodi .. dalam rm 350 lebih ..

saya dah paham dah sekarang..
    bila nengok gugel map..
    en syed masuk Bromo TenggerSemeru dari barat.
    hari tu kami masuk dari timur..

menakjubkan kan pemandangannya !!
    beeb there done that
    but still amazed dengan views nya..
    saya pinjam mata dan lensa en syed je lah untuk melihat kawah bromo tu..
    tenkiu for the amazing views captured !!
    next time insyaAllah kalau pergi dengan geng-geng berjalan hu ha hu ha ni.. saya akan panjat

sebenarnya ..sunrise di Penajakan tu tak cantik sangat ..
    sebab, mataharinya bukan kat belakang bromo/batok/semeru tu..
    dia ke tepi lagi..
    kat bukit-bukit tepi tu..
    orang dok kerumun nengok sunrise tu..
    nampak kepala je..
    yang bestnya ialah .. masa tu..
    clear of light polution.. you can even see the milky way with your naked eyes!!
    damn beautiful!
    masa tu saya tak perasan pun tu milky way !! hahahahaaaaa!!
    bila jumpa photographer yang yang tegur saya kat Juanda tu, baru lah terperasan.. ha ah laaa.. milky way!! yang aku nampak hari tu!!
    sengal kan!!?? hahhahaaaaaa
    dan lepas matahari naik tu yang cantik kat situ. [ masa tu ramai dah blah ..]
    sebab cahaya yang kekuning-kuningan tu.. pehhh....

kalau nak repeat.. tak payah bersibuk-sibuk nak matahari naik tu.. masa dawn tu yang cantik..

1. A'aa doc, tanda kubur dan nisannya berwarna warni. I mean one kubur one warna dan kubur2 lain warna2 lain.

I bet it is! Dgn kedudukannya di hujung gunung macam tu tentu viewnya sgt hebat! Dan temperature situ sgt la nyaman!

Oh ye ke? Thanks doc. Saya tak ingat pun dari arah mana kami masuk tu...hihihi... Ada wife bagitau hari tu, tapi saya ni sometimes tang detail2 ni selalu je lupa :). Lepas tu jadi geram sebab lupa...hahaha...

Views nya.... subhanAllah... sgt2 breathtaking! Nak ungkap dgn kata2 memang saya tak pandai. Mujur ada kamera. Alhamdulillah.

Yes! Yes! Yes! Kena panjat doc! Actually tak begitu penat sampai nak pengsan ke apa ke. Just tenang2 je. Atur pernafasan elok2. Dan rest setiap kali out of breath. InsyaAllah boleh :).

Hmm... saya pulak la tumpang mata dan lensa doc untuk tgk keindahan masa dawn tu :).
      Milky way sampai hari ni saya tak dapat nak ambik. Tak tahu macam mana. Dah try tapi tak jadi. Teringin sangat sebenarnya doc.