Assalamualaikum
🔵Sebelum balik ke Muscat, kami dibawa melawat satu lagi tempat tarikan pelancong iaitu Misfat Al A'briyeen.
🔹Misfat Al A'briyeen terletak lebih kurang 53 km atau 50 minit perjalanan dari Nizwa Fort melalui Route 21.
🔵Ketika dalam perjalanan di Route 21 ini, kelihatan sebuah menara di atas bukit kecil, sebuah mercu tanda bersejarah namanya Nizwa alqarn Tower.
🔵Nizwa Alqarn Tower ialah menara meriam bulat (benteng) yang terkemuka, yang merupakan ciri seni bina dan bahagian pertahanan yang paling menonjol bagi Kota Nizwa yang bersejarah di Oman.
🔹Dibina pada pertengahan abad ke-17 oleh Imam Sultan Bin Saif Al Ya'rubi, menara besar ini merupakan pusat kepada pertahanan kota terhadap penceroboh, termasuk Portugis.
🔹Kota di sini berfungsi sebagai kubu kuat tentera, pusat pemerintahan, dan hab pentadbiran untuk Nizwa, yang pernah menjadi ibu negara Oman.
🔵Ciri-ciri Utama Nizwa Alqarn Tower:
📘Ketinggian dan Struktur: Menara ini menjulang kira-kira 30-35 meter tinggi dan menampilkan dinding pejal bulat yang direka untuk menahan tembakan mortar yang berat.
📘Mekanisme Pertahanan: Reka bentuk menara menggabungkan taktik pertahanan yang bijak, termasuk lubang perangkap tersembunyi, "honey traps" (lubang di mana sirap kurma mendidih boleh dicurahkan ke atas penceroboh), dan banyak tingkap menembak senapang.
📘Kepentingan Strategik: Lokasi strategik dan reka bentuknya yang utuh dan kebal bertujuan untuk melindungi bandar daripada pencerobohan asing dan mengamankan laluan perdagangan penting yang melalui wilayah tersebut.
📘Pemandangan Panorama: Pengunjung yang mendaki ke puncak menara akan dihadiahkan dengan pemandangan panorama yang menakjubkan dari Pergunungan Hajar di sekitarnya, oasis ladang kurma yang luas, dan Souq (pasar) Nizwa yang sibuk di bawah.
📘Hari ini, Kota Nizwa dan menara ikoniknya beroperasi sebagai muzium hidup, menawarkan pengunjung gambaran tentang sejarah Oman yang kaya, kehidupan tradisional, dan kepintaran seni bina. Ia merupakan salah satu monumen nasional yang paling banyak dikunjungi di Oman.
🔵Memandu di Route 21 di Oman, yang merupakan sebahagian daripada laluan perjalanan jalan raya yang melalui wilayah Pergunungan Al Hajar, kita dapat melihat pelbagai landskap lasak, padang pasir, dan bergunung-ganang.
🔵Pemandangan menampilkan:
📘Rupa bumi bergunung-ganang: Laluan ini berliku melalui banjaran gunung Al Hajar, menawarkan pemandangan cerun berbatu, tebing tinggi, dan latar belakang gunung yang dramatik.
📘Landskap gersang: Persekitaran sekeliling kebanyakannya kering dan berbatu, tipikal iklim padang pasir di rantau ini.
📘Oasis dan wadi: Kita mungkin juga melalui oasis semula jadi seperti wadi-wadi yang menampilkan kehijauan subur dan kolam air yang kontras dengan persekitaran kering.
📘Jalan raya yang bersih dan diselenggara dengan baik: Jalan raya moden berbilang lorong menyediakan pemanduan yang indah dengan pemandangan negara Oman yang cantik.
📘Penempatan tempatan dan infrastruktur: Bergantung pada bahagian laluan tertentu, kita mungkin melihat kampung kecil, pekan seperti Nizwa atau Al Hamra, kubu bersejarah, dan infrastruktur jalan raya lain.
🔵The dominant feature is the rugged, arid mountain ranges that rise sharply from the desert floor, creating a dramatic backdrop to the travel route. The terrain appears dry with sparse vegetation.
🔵Ini adalah replika menara purba atau bangunan bersejarah yang terletak di pintu masuk bandar Bahla, Oman.
🔹Satu papan tanda dalam bahasa Arab dan Inggeris mengenal pasti lokasi tersebut dengan teks "BAHLA MUNICIPALITY WELCOMES YOU".
🔹Struktur itu dibina dalam gaya seni bina tradisional batu-bata lumpur, menampilkan menara bulat dan tembok berbenteng yang tipikal bagi kubu dan istana Oman.
🔹Kubu Bahla yang sebenar, sebuah tapak Warisan Dunia UNESCO berdekatan, terkenal dengan jenis seni bina pertahanan khusus ini, menggunakan batu bata lumpur kering dan asas batu.
🔹Kubu itu mempunyai sejarah yang signifikan sebagai pusat puak Bani Nabhan, yang memerintah sebahagian Oman antara pertengahan abad ke-12 dan ke-15.
🔵Terdapat bermacam businesses: Al Qiyad Markets (أسواق القياد), Bab Al-Harah Tea, car washing and polishing, Tea Treat, installation of auto glass and accessories, sell and repair glass and upholstery car seats, chicken and meat sale, Shabab Bahla Coffee Shop and Grills and a barber shop.
🔵Maher kata hiasan di sepanjang jalan raya dan jalan utama seperti ini adalah selalunya untuk meraikan sambutan besar di Oman. Yang kami nampak ini adalah hiasan untuk Oman's 54th National Day,
📘Sambutan kebangsaan utama terbaharu di Oman ialah Hari Kebangsaan ke-54, yang disambut pada 18 November 2024.
📘Acara tahunan ini bersempena dengan ulang tahun kelahiran mendiang Sultan Qaboos bin Said.
🔹Tarikh: 18 November 2024
🔹Kepentingan: Sambutan itu menandakan ulang tahun kebangkitan moden dan usaha pemodenan yang dimulakan oleh mendiang Sultan Qaboos bin Said.
🔹Fokus utama: Sambutan tahun ini menonjolkan pencapaian ekonomi, sosial dan pembangunan negara, seperti pengurangan hutang awam, lebihan belanjawan berturut-turut, dan peningkatan dalam indeks inovasi dan alam sekitar.
🔹Hiasan tersebut memaparkan warna kebangsaan Oman merah, putih, dan hijau yang merupakan warna bendera Oman dan digunakan untuk memupuk semangat nasionalisme yang kuat.
🔹Warna yang digunakan dalam hiasan Hari Kebangsaan sepadan dengan bendera kebangsaan Oman, di mana warna merah melambangkan pertempuran yang dilalui oleh rakyat Oman untuk melindungi tanah air mereka, menandakan keberanian dan kekuatan rakyatnya.
🔹Walaupun 'Desert Rose' (Adenium obesum) ialah bunga kebangsaan Oman, yang terkenal kerana boleh hidup subur dalam keadaan gersang padang pasir dan melambangkan kekuatan serta ketabahan negara, bunga tertentu dalam hiasan itu kelihatan seperti perwakilan artistik yang digayakan yang direka untuk menggabungkan warna bendera kebangsaan.
🔵The view from Route 21 in Oman showcases the majestic Al Hajar mountain range, specifically the rugged peaks of the Western Hajar Mountains.
🔹This expansive range stretches for 700 km and dominates the landscape with its towering, arid peaks.
🔹This view features distinct layers of mountains, where the closer foothills appear as a dry, rocky, light-gray and tan landscape, while the more distant, higher peaks take on a hazy blue hue under the clear sky.
🔹This dramatic, multi-layered vista is typical of the region's diverse and rugged terrain, which includes deep wadis (valleys) and high plateaus.
🔵Foto ini merakam paparan kontras antara elemen sejarah, budaya dan elemen rekreasi dalam landskap gersang dan bergunung di Oman.
🔹Terdapat sebuah menara kubu/tinjau bersejarah di atas bukit, paparan budaya dan nasionalistik kontemporari di lereng bukit dan elemen hiburan moden (Taman Tema) dan Biladsayt Football Pitch di kaki bukit.
🔵Elemen Sejarah (Menara di atas bukit):
🔹Sebuah menara tinjau batu kecil dan ringkas terletak di puncak bukit berbatu dan tandus.
🔹Struktur jenis ini merupakan ciri khas kepada banyak kubu-kubu dan menara-menara tinjau bersejarah yang terdapat di seluruh Oman.
🔹Menara-menara pengawas di Bilad Sayt, dan bahagian-bahagian lain di Oman, berfungsi terutamanya sebagai struktur pertahanan untuk mengawal daripada serangan dan untuk menyampaikan ancaman melalui isyarat. Menara-menara ini dibina di lokasi strategik seperti pelabuhan, perkampungan, dan laluan pergunungan untuk menyediakan tempat tinjauan yang tinggi bagi pengawal untuk mengawasi kawasan sekeliling.
🔹Ia adalah bukti sejarah panjang pertahanan strategik dan laluan perdagangan di rantau itu.
🔵Elemen Budaya dan nationalistik (signage di cerun)
🔹مان بلاد سيت 54 = Oman, Land of Sayt 54
🔹Land of Sayt refers to Bald Sayt which is the name of a nearby village.
🔹The 54 refers to the Sultanate of Oman's 54th National Day.
🔵Satu lagi taman tema, Al Naseem Park.
🔵Di sini ada zoo dan amusement park.
🔵Juga kelihatan dari Route 21 ini ialah جبل كدم - Mount Kadam.
🔵Gunung Kadm ialah mercu tanda geologi dan arkeologi yang menonjol terletak di dataran Adam, di Kegabenoran Ad Dakhiliyah di Kesultanan Oman.
🔹Ia menampilkan formasi batuan yang unik dan merupakan sebahagian daripada tapak arkeologi penting yang merangkumi tinggalan penempatan purba dan kuil bersejarah.
🔵Kepentingan arkeologi dan Sejarah: Kawasan Jabal Kadm kaya dengan barangan antik sejak zaman sejarah purba, dan sumber menunjukkan perkara berikut:
📘Pusat keagamaan purba: Tapak ini merupakan pusat keagamaan penting bagi penduduk purba di rantau ini (orang Kadim), yang memilih untuk membina kuil mereka "Ni Salt" di dasar gunung, mungkin kerana bentuk geometri gunung yang tersendiri.
📘Penempatan manusia: Cerun gunung dan kawasan sekitar mengandungi kesan penempatan manusia purba dan lukisan batu, memberikan bukti tamadun yang hidup di rantau ini beribu-ribu tahun dahulu.
📘Penggalian arkeologi: Penggalian dan kerja cari gali arkeologi di kawasan itu, kadangkala dijalankan dengan kerjasama misi antarabangsa seperti Universiti Sorbonne Perancis, telah mendedahkan penemuan penting sejak Zaman Besi, mengesahkan kepentingan sejarah tapak tersebut.
🔵Masya-Allah, sungguh cantik dan mengagumkan gunung yang kelihatan di depan kami ketika itu.
🔹Itulah Jebel Shams.
🔹Jebel Shams: Mendominasi latar belakang, gunung besar yang tandus itu sering dipanggil "Grand Canyon of Arabia" kerana gaung Wadi Ghul yang besar yang menjunam secara mendadak dari dataran tingginya.
🔹Imej ini merakam pemandangan indah jalan raya menuju ke Jebel Shams, gunung tertinggi di Oman, yang merupakan sebahagian daripada banjaran gunung Al Hajar.
🔹Jalan raya yang berliku ini melalui landskap gurun yang lasak, kering, dan berbatu di bawah langit biru yang cerah ketika itu.
🔹Saya pun cuba zoom-in ke kaki gunung Shams dan kelihatan pemandangan sebuah perkampungan gunung kecil yang terpencil dalam landskap yang gersang dan lasak.
🔹Pergunungan itu kelihatan luas dan terbentang, lazimnya di kawasan padang pasir altitud tinggi.
🔹Lanskap ini didominasi oleh warna-warna tanah yang pudar pelbagai tona kelabu dan coklat, dengan tumbuh-tumbuhan yang jarang dan bersemak-samun bertaburan di lereng bukit, menunjukkan iklim yang sangat kering.
🔹Sebatang jalan berliku, kemungkinan laluan utama untuk akses dan pengangkutan, merentasi bukit-bukit yang tandus dan kering di latar depan dan tengah foto di bawah, menuju ke arah gugusan rumah yang terletak di altitud yang lebih tinggi di cerun yang jauh.
🔹Jalannya kelihatan jelas kerana ia beralun merentasi landskap. Sifatnya yang berliku membantu mengurangkan kecuraman cerun untuk kenderaan dan menyediakan hubungan utama bagi masyarakat terpencil ke dunia luar.
🔵Ketika ini kami sudah pun masuk ke kawasan Al Hamra.
🔹Kelihatan sebuah menara bulatan hiasan, namanya دوار البرج - Tower roundabout, yang terletak di bandar bersejarah Al Hamra, Oman.
🔹Ia berfungsi terutamanya sebagai mercu tanda tempatan dan titik pengenalan.
📘Lokasi dan Fungsi:
🔹Menara ini terletak di dalam bulatan yang berfungsi sebagai pintu masuk yang mudah diakses ke Old Al Hamra Village di wilayah Ad Dakhiliyah.
🔹Tidak seperti bulatan-bulatan utama Oman seperti "Burj Al Sahwa" (Menara Jam) di Muscat, tujuan utamanya adalah navigasi tempatan dan pengindahan berbanding mercu tanda kebangsaan yang menonjol.
📘Gerbang Warisan:
🔹Bulatan ini menandakan pintu masuk ke salah satu kawasan bersejarah Oman yang paling menarik, terkenal dengan rumah-rumah bata lumpur berusia 400 tahun yang terpelihara dengan baik dan seni bina tradisional yang terletak di kaki Pergunungan Hajar.
📘Rujukan Pelawat:
🔹Pelawat yang menerokai tarikan berdekatan sering menggunakan menara dan bulatan ini sebagai titik rujukan.
🔹Tarikan ini termasuk Old Al Hamra Village, muzium hidup Bait Al Safah (yang mempamerkan kehidupan tradisional Oman), dan keajaiban alam Jebel Shams dan Misfat al Abriyeen.
📘Konteks Arkeologi:
🔹Wilayah Al Hamra mempunyai nilai sejarah yang signifikan, dengan tapak penempatan arkeologi berdekatan, yang dikenali sebagai "al-Arid," menampilkan banyak menara-menara purba dan sisa-sisa pendudukan Zaman Gangsa, memberikan pandangan tentang sejarah mendalam kawasan itu.
🔹Menara ini merupakan bahagian penting dalam pemandangan tempatan, menggabungkan perancangan bandar moden dengan akses kepada warisan budaya Oman yang kaya.
🔵Di belakang menara roundabout dalam foto ini juga kelihatan di atas bukit/gunung (Al-Rukb Mountain) satu lagi kubu bersejarah Oman, namanya برج الكبكبة-العارض atau Al-Kabkaba Tower - Al-Aridh.
🔹Seni Bina: Menara ini dibina dalam gaya tradisional Oman, berkemungkinan menggunakan dinding bata lumpur dan batu tempatan, selaras dengan struktur-struktur bersejarah lain di kawasan itu.
🔹Kepentingan Sejarah: Seperti menara-menara pengawal lain di rantau ini (cth., Menara Pengawal Al Harma), ia digunakan untuk melindungi kampung dan sumbernya daripada potensi ancaman.
🔵Ketika ini kelihatan lebih jelas perkampungan/penempatan kecil di lereng gunung Shams.
🔹Beberapa bangunan rumah dibina rapat di bahagian rata cerun atas, menghadap lembah di bawah.
🔹Pembinaan ringkas dan lokasi terpencilnya mencadangkan cara hidup tradisional yang sunyi, sangat bergantung pada sumber tempatan dan terputus daripada pusat bandar utama.
🔹Perspektif: Titik pandang yang tinggi menekankan pengasingan dan skala sebenar persekitaran semula jadi yang mengelilingi penempatan kecil itu.
🔵Di Al Hamra Road - Wadi Ha.
🔹Left: مسجد الخريص - Al Khurais Mosque.
🔵Di bahagian jalan ini terdapat Muscat Bank, kedai elektronik dan restoran-restoran.
🔵This is a storefront for a business named "Al Khanger Al Aseel" that sells traditional Omani daggers, silver items, and jewelry.
🔵This is Majid bin Khamis AlAbri School - a general education school.
🔹General education school (Sekolah pendidikan umum) di Oman merujuk kepada sekolah aliran utama, lazimnya awam, yang menyediakan kurikulum standard kepada pelajar dari Gred 1 hingga 12.
🔹Sistem ini, yang diuruskan oleh Kementerian Pendidikan Oman, terbahagi kepada kitaran pendidikan asas 10 tahun (Gred 1-10) dan fasa pendidikan pasca-asas atau menengah 2 tahun (Gred 11-12), di mana pelajar berusaha untuk memperoleh Diploma Pendidikan Umum. (General Education Diploma (GED)).
🔹Majid bin Khamis AlAbri (atau Sheikh Majid bin Khamis) berkemungkinan merupakan tokoh tempatan yang penting atau individu terkemuka di Oman.
🔹Merupakan amalan biasa bagi sekolah-sekolah di rantau ini untuk dinamakan sempena pemimpin komuniti yang dihormati, tokoh sejarah, atau individu yang telah memberikan sumbangan besar kepada pendidikan atau masyarakat.
🔵Mula memasuki kawasan kaki gunung Shams untuk naik ke Misfat Al A'briyeen.
🔵Kelihatan di bawah sana Village of Bani Subh (Al Subhi), Ar Rawdah - Al Hamra Rd, Al Hamra, Oman.
🔹Pemandangan ini merakamkan landskap dengan kontras ketara antara banjaran gunung yang lasak dan gersang serta penempatan oasis hijau yang subur di lembah di bawah.
🔹Persekitaran Oasis: Kampung itu terletak di dalam ladang palma kurma yang menghijau dan berteras, yang terserlah dengan latarbelakang lereng gunung yang tandus.
🔹Latar Belakang Gunung yang Dramatik: Kampung ini terletak di kaki atau di cerun Pergunungan Al Hajar, yang mempunyai puncak yang mengagumkan, lasak, dan berbatu.
🔵Village of Bani Subh berlatarbelakangkan Pergunungan Al Hajar. Sungguh cantik sekali.
🔵Ketika ini kami sudah pun masuk ke kawasan Misfat al Abriyyin.
🔵Di penempatan yang kelihatan ketika ini, selain dari rumah-rumah penduduk setempat, terdapat juga masjid, homestay, hotel serta beberapa bangunan apartment.
🔵Al Abriyeen merujuk kepada Misfat Al Abriyeen, sebuah perkampungan pergunungan di Oman yang terkenal dengan ladang palma kurma purba yang bertingkat.
🔹Ke perkampungan pergunungan dan ladang kurma purba inilah yang akan Maher bawa kami lawat.
🔵Kelihatan Al Misfah Mosque, Misfah al Abriyyin, Oman.
🔵Kami pun tiba di tempat parking Perkampungan Misfat Al A'briyeen.
🔹Kenderaan selain milik penduduk kampung tidak dibenarkan masuk ke Misfat Al A'briyeen. Jadi Maher park di sini dan bawa kami berjalan masuk ke dalam perkampungan.
🔹Zon Bebas Kereta: Kampung ini merupakan satu labirin lorong sempit, berliku dan tangga curam, bermakna kereta tidak boleh masuk. Ini memelihara suasana damai, abadi, dengan keldai masih digunakan untuk mengangkut barang.
🔵Kerana ianya adalah tempat tarikan pelancong, di perkampungan ini terdapat guests houses / hotels. Terdapat iklan poster besar Misfah Old House yang menawarkan rooms, tour, meals (buffet) and hot and cold drinks.
🔹Pemeliharaan Budaya: Misfah telah menjalani usaha pemulihan yang meluas dan diterajui komuniti, dengan banyak rumah nenek moyang mereka diubah menjadi rumah authentic heritage inns dan guesthouses, menawarkan pengunjung pengalaman budaya yang mendalam dan gambaran sekilas kehidupan tradisional Oman.
🔵Dan tentulah juga ada kedai-kedai souvenir dan jualan barangan tradisional tempatan.
🔵Kedai menjual tembikar tanah ini juga ada menjual produk madu lebah.
📘Dari segi sejarah dan pada masa kini, tembikar Oman digunakan untuk pelbagai tujuan praktikal, seperti:
🔹Pengawetan Makanan: Bekas besar (al khuroos) untuk mengawet kurma.
🔹Memasak: Perkakas dan periuk untuk masakan tradisional Oman.
🔹Penyejukan Air: Bekas air tradisional yang dikenali sebagai al jahla, sering kali dengan bentuk runcing yang tersendiri, digunakan untuk menyimpan dan menyejukkan air.
🔵Ini Misfah Honey & Gift Shop (Local Produce).
🔵Madu dari Misfat Al Abriyeen ialah produk tempatan Oman, sangat dihargai kerana ketulenan dan kepelbagaiannya, termasuk jenis yang jarang ditemui seperti madu Frankincense dan jenis biasa seperti madu Sumer dan madu Sidr.
🔵Ciri-ciri Utama Madu dari Misfat Al Abriyeen
📘Lokasi: Madu ini dihasilkan di kampung pergunungan tradisional Misfat Al Abriyeen di Oman, destinasi mendaki yang popular terletak di atas bandar lama Al Hamra.
📘Varieti: Kedai-kedai tempatan di kampung itu menawarkan beberapa jenis madu Oman. Madu Frankincense, terkenal dengan “mild smoky taste”, adalah varieti yang jarang ditemui dan bermusim yang cepat habis dijual. Jenis lain yang tersedia termasuk madu halia, kunyit, Sidr, dan Sumer (Akasia), setiap satu dengan profil rasa yang berbeza.
📘Pengeluaran: Penternak lebah di Misfat Al Abriyeen menggunakan kaedah tradisional, dan madu itu terkenal dengan kualiti semula jadi dan tidak dicampur aduk.
📘Reputasi: Madu Oman secara amnya, dan varieti dari wilayah ini khususnya, terkenal dengan kualiti, rasa yang unik, dan faedah terapeutik yang diperkatakan.
📘Di Mana Ia Boleh Didapati: Pengunjung ke Misfat Al Abriyeen boleh membeli madu dari kedai cenderamata tempatan di pintu masuk kampung. Disebabkan kaedah pengeluaran Adalah cara tradisional dan terhad, madu itu jarang didapati dan sangat dicari.
🔵Beg bahu buatan tangan ini, dihiasi dengan pelbagai aksen berbentuk daun kuning dan bulat, adalah sejenis kraf yang sering ditemui di pasar tradisional (souq) di Oman, seperti Nizwa Souq atau Mutrah Souq.
🔹Pasar-pasar ini terkenal dengan barangan kraf tangan tulen yang dihasilkan secara tempatan, termasuk barangan yang diperbuat daripada bahan semula jadi.
📘Asal Usul: Gaya tersebut konsisten dengan kraf tangan tradisional Oman atau serantau, yang sering menggunakan gentian semula jadi, kayu, atau cangkerang.
📘Bahan-bahan: Beg yang serupa biasanya dibuat secara buatan tangan daripada bahan seperti cangkerang kelapa, pelepah palma, atau gentian semula jadi lain, yang kemudiannya dihiasi dengan manik, cermin, atau kepingan hiasan.
🔵Di perkampungan pergunungan in terdapat old houses, inns, traditional gallery dan heritage houses.
🔵A vibrant outdoor display of traditional handicrafts.
📘Colorful Woven Mats:
🔹Several large, circular mats, possibly made from woven fibers like rush or rattan, hang prominently along a low stone wall.
🔹They feature striking, colorful patterns, including one large green and red mat, a multi-colored concentric circle mat, and others in yellow and white designs.
🔹These appear to be handmade, reflecting local artistry.
📘Terracotta Pottery:
🔹Above and behind the mats, numerous unglazed terracotta pots and vessels are displayed.
🔹They vary in size, from small pots suspended overhead to larger jars resting on a higher ledge made of stacked rocks.
🔹The porous clay material gives them a distinct rustic, earthy look.
🔵Di sebelah kanan adalah Basmat Al Misfah, sebuah Guest House.
🔹Hospitaliti Oman: Penduduk tempatan, terutamanya daripada puak Al Abri dan Al Hatali, terkenal dengan keramahan mereka.
🔹Pengunjung yang menginap di rumah tumpangan warisan sering dilayan dengan makanan asli yang dimasak di rumah yang menampilkan hasil tanaman tempatan serta hidangan kopi Oman (Khawa) dan kurma yang menjadi kebiasaan.
🔵The area is praised for its peaceful and authentic atmosphere, offering a glimpse into a traditional Omani way of life that has largely remained unchanged for centuries.
🔵Menara tinggi itu adalah sebuah kafe - Bun Al Hisn Cafe. Tentu pemandangan pergunungan Al Hajar dari kafe itu sangat cantik.
🔵Jom kita saksikan keindahan pemandangan kawasan pergunungan dari perkampungan ini
🔹Pemandangan dari Misfat Al Abriyeen ini menampilkan kontras yang dramatik antara teras pertanian yang subur dan hijau dengan Pergunungan Al Hajar yang lasak dan gersang.
🔹Pemandangan Gunung: Pemandangan panoramik yang luas menghadap gunung-ganang di sekelilingnya yang kering kontang dilitupi matahari dan lembah yang dalam, atau wadi, di bawah.
🔹Teras Subur: Sebuah oasis vibrant yang terdiri daripada ladang bertingkat yang dipenuhi dengan pokok kurma, pisang, dan buah-buahan, yang merupakan kontras ketara dengan persekitaran semula jadi di sekelilingnya.
🔵Al Abriyeen merujuk kepada Misfat Al Abriyeen, sebuah perkampungan gunung bersejarah di wilayah Al Hamra di Oman, yang terkenal dengan ladang kurma bertingkat purba.
🔹Ketinggian: Kampung ini terletak pada ketinggian kira-kira 900 hingga 1,000 meter (sekitar 3,000 kaki) dari paras laut di Pergunungan Hajar Barat, menawarkan pemandangan panoramik lembah dan gunung di sekeliling yang menakjubkan.
🔹Ladang-ladang ini disokong oleh sistem pengairan falaj bersejarah, yang mencipta oasis kehijauan berlatarbelakangkan Pergunungan Al Hajar yang lasak.
🔹Kawasan ini juga terkenal dengan rumah-rumah bata lumpur tradisionalnya, lorong-lorong sempit, dan peluang untuk pelancongan budaya serta mendaki.
🔵Bun Alhisn coffee shop located in the top building, which is part of the Hissen Al Misfah hotel complex, known for its panoramic views of the village and valley.
🔵The arid, rocky slopes of the Al Hajar Mountains provide a dramatic backdrop.
🔵Latar belakang gunung purba di Misfat Al Abriyeen terdiri daripada formasi batuan Pergunungan Al Hajar yang lasak.
🔵Ciri-ciri utama latar belakang gunung:
📘Geologi:
🔹Pergunungan Hajar (yang bermaksud "batu" atau "batuan" dalam bahasa Arab) adalah hasil daripada pertembungan plat benua yang berlaku berjuta-juta tahun dahulu.
🔹Lapisan batuan yang terdedah termasuk karbonat purba dari pentas benua dan juga bahagian kerak lautan Bumi (ofiolit) yang ditolak ke atas semasa pembentukan gunung.
🔹Fosil juga boleh ditemui di sesetengah kawasan.
📘Penampilan:
🔹Pergunungan ini merupakan landskap gersang yang dramatik, dicirikan oleh cerun berbatu yang curam dan tebing yang curam.
🔹Permukaan batuan dalam imej adalah campuran tona kelabu dan coklat, menjadi gelap dari masa ke masa akibat matahari dan haba yang terik.
📘Integrasi dengan Kampung:
🔹Kampung itu sendiri dibina secara langsung ke dalam eskapmen berbatu ini, menggunakan batu-batu besar dari persekitaran sebagai asas untuk rumah-rumah bata lumpur, mewujudkan gabungan yang indah antara penempatan manusia dan persekitaran semula jadi.
🔵Kampung ini menawarkan peluang untuk mendaki perlahan dan meneroka mengikut rentak sendiri.
🔹Laluan yang diselenggara dengan baik dan peluang untuk menginap di rumah warisan memberikan pengalaman yang selesa dan mendalam.
🔵Rumah-rumah di Misfat Al Abriyeen, seperti dalam foto di bawah, menampilkan gaya seni bina tradisional Oman yang menggunakan bahan-bahan sumber tempatan.
🔵Ciri-ciri Seni Bina
📘Bahan:
🔹Rumah-rumah di sini dibina di atas asas batu padu menggunakan batu tempatan dan lumpur, yang bertindak sebagai sejenis simen atau plaster.
🔹Beberapa bangunan tertua juga menggunakan pelepah palma untuk bumbung.
📘Reka bentuk:
🔹Rumah biasanya dua tingkat atau lebih tinggi dan dibina rapat, disambungkan oleh lorong-lorong sempit dan berliku serta tangga yang hanya boleh diakses dengan berjalan kaki.
🔹Ini mewujudkan penampilan yang padat, seperti kubu yang sebati dengan lereng gunung.
📘Estetika:
🔹Rumah mempunyai tingkap kecil dengan bidai kayu besar, yang membantu menguruskan kenyamanan dalam rumah.
🔹Banyak rumah menampilkan pintu kayu yang dicat dengan terang, sentuhan artistik ciri yang membezakan rumah satu keluarga daripada yang lain.
📘Integrasi dengan Alam Sekitar:
🔹Seni bina dan susun atur kampung ini adalah bukti kepintaran manusia, berintegrasi dengan indah dengan landskap gunung yang lasak dan ladang bertingkat, yang dikekalkan oleh sistem falaj (pengairan) purba.
📘Beberapa bangunan berusia berabad-abad ini telah dipulihkan dan ditukar menjadi rumah tamu warisan, membolehkan pelawat mengalami cara hidup tradisional Oman secara langsung.
🔵Muzium Hidup:
🔹Kampung ini bukan sekadar projek pembinaan semula tetapi komuniti yang kini didiami di mana kehidupan harian berterusan dengan cara yang sama seperti beratus-ratus tahun dahulu.
🔹Kebanyakan populasi asal telah berpindah ke perumahan moden di kawasan berhampiran tetapi masih memiliki dan menguruskan harta dan ladang nenek moyang mereka ini, sebahagian daripadanya digunakan sebagai rumah tamu warisan.
🔵Kampung Misfat Al Abriyeen ini ialah destinasi pelancongan utama, yang diiktiraf oleh World Tourism Organization pada 2021 sebagai salah satu "Best Tourism Villages" kerana pemeliharaan warisan budaya dan pembangunan mampannya.
🔵Masa terbaik untuk melawat Misfat al Abriyyin ialah pada bulan-bulan musim sejuk dari November hingga Mac apabila cuaca lebih sejuk dan menyenangkan.
🔹Musim panas boleh menjadi sangat panas dengan suhu mencecah lebih 40 darjah Celsius.
🔵Jalur berwarna dalam foto di bawah adalah penanda laluan yang digunakan untuk membimbing pejalan kaki di sepanjang laluan tertentu di Misfat Al Abriyeen dan di seluruh Oman.
🔹"Bendera" putih, kuning dan merah ini penting untuk pelancong kekal di laluan yang betul, terutamanya di kawasan pergunungan yang lasak.
📘Fungsi:
🔹Ia menunjukkan laluan yang ditetapkan, membantu mengelakkan pejalan kaki daripada tersesat, dan memberi isyarat selekoh atau perubahan pada laluan.
📘Konteks:
🔹Penanda ini amat berguna di kawasan di mana laluan pejalan kaki mungkin tidak jelas atau melintasi kawasan dengan batu besar dan tumbuh-tumbuhan yang tebal.
📘Makna Umum:
🔹Walaupun makna warna tertentu boleh berbeza mengikut wilayah, dalam konteks laluan Oman, ia secara amnya menunjukkan bahawa pendaki berada di laluan yang ditetapkan dan telah diuji.
🔹Penanda tunggal dalam foto menunjukkan bahawa kami sedang berada di laluan yang betul dan harus berjalan terus lurus melainkan ada penanda yang menunjukkan selekoh.
🔹Warna laluan yang berbeza (seperti W9, W9a, W9c) membantu membezakan antara pelbagai laluan mendaki dan laluan yang terdapat di kawasan itu.
🔵Di atas puncak tebing ini kelihatan Rogan Castle.
🔵Rogan Castle (juga dirujuk sebagai Rogan Fort atau Rohan Fort) ialah runtuhan bersejarah dan landmark di perkampungan gunung purba Misfat Al Abriyeen di wilayah Al Hamra di Oman.
📘Nama: Perkataan "Rogan" adalah bahasa Parsi bermaksud minyak mendidih yang digunakan tentera untuk mengekang sebarang percubaan untuk menyerbu masuk istana.
📘Sejarah: Ia sebuah istana purba, dengan anggaran pembinaannya bermula lebih 1,000 tahun lalu, mungkin semasa kehadiran Parsi di Oman atau sebelum ketibaan Islam di negara itu.
📘Lokasi: Runtuhan itu terletak di lereng bukit di atas kampung utama dan berhampiran dengan Al Misfah Hospitality Inn. Kedudukannya yang tinggi menunjukkan ia berfungsi sebagai menara pengawal strategik atau kubu pertahanan pada zaman purba.
📘Keadaan: Rogan Castle ialah kubu purba yang musnah, bukan istana utuh yang boleh dilawati seperti beberapa kubu Oman yang lain. Pengunjung boleh mendaki ke runtuhan itu untuk menikmati pemandangan panoramik pergunungan sekeliling, dusun palma kurma, dan ladang bertingkat.
📘Rujukan Moden: Perniagaan tempatan, Rogan Cafe, dinamakan sempena kubu itu oleh belia Oman dari kampung tersebut untuk memelihara dan menghormati nama serta warisan sejarahnya. Kafe itu menawarkan pemandangan rumah-rumah lama dan landskap sekeliling.
🔵Dari jauh saya ternampak ada pergerakan berdekatan satu pokok besar di lereng gunung ini. Bila zoom-in, rupanya ada beberapa kambing 😃.
🔹Di Misfah Al Abriyeen dan kawasan pergunungan di sekelilingnya di Oman, kambing adalah pemandangan biasa, penting kepada gaya hidup dan ekosistem tempatan.
🔹Ia sering dilihat merayau di cerun gunung dan ladang bertingkat, malah ada yang terkenal dengan tabiat luar biasa memanjat pokok untuk makan daun dan bunga.
🔵Aspek utama kambing di rantau ini:
📘Kehadiran di kampung:
🔹Kambing adalah sebahagian daripada landskap di sekitar Misfah Al Abriyeen, sebuah perkampungan cerun gunung di wilayah Al Dakhiliyah.
📘Gaya hidup:
🔹Bagi suku kaum gunung tempatan (Shawawi), kambing adalah sumber pendapatan utama, sering digunakan untuk menyara hidup.
🔹Haiwan-haiwan itu berkeliaran bebas di cerun gunung, mencari makanan dan air sendiri di wadi (dasar sungai).
📘Tingkah laku:
🔹Kambing terkenal dengan ketangkasan dan kebolehan mereka untuk bergerak di kawasan pergunungan yang kasar, kering.
🔹Tingkah laku ketara yang menarik minat pengunjung ialah kecenderungan mereka untuk memanjat pokok untuk meragut di dahan atas.
📘Kepentingan ekonomi dan budaya:
🔹Kambing (dan ternakan lain seperti biri-biri dan lembu) mempunyai kepentingan ekonomi yang ketara di Oman, sering didagangkan di Pasar Kambing Nizwa mingguan yang meriah dan tradisional berhampiran.
🔹Kambing menyediakan mata pencarian untuk beberapa keluarga yang membesarkan mereka untuk susu, daging, atau jualan.
🔹Pasar Kambing Nizwa merupakan acara kebudayaan utama di mana penduduk tempatan dari pelbagai kampung, termasuk Al Abri, datang untuk membeli dan menjual haiwan melalui proses bidaan tradisional.
📘Spesis:
🔹Kambing bela jinak (Capra hircus) adalah biasa, tetapi rantau ini juga menempatkan tahr Arab yang Terancam (Endangered) (Arabitragus jayakari), mamalia unik seakan kambing yang berasal dari pergunungan utara Oman.
📘Interaksi dengan pengunjung:
🔹Kambing biasanya jinak dan sering berinteraksi dengan pejalan kaki dan pengunjung di denai, kadang-kadang menyertai mereka berehat.
📘Ringkasnya, kambing di Misfah Al Abriyeen adalah sebahagian daripada pengalaman perkampungan gunung Oman tradisional, menjalani gaya hidup separa liar, bebas merayau yang penting dari segi ekonomi kepada penduduk tempatan dan ciri menarik untuk pengunjung.
🔵We also spotted a Misfah Al Abriyeen cat 😍.
🔹Kucing adalah pemandangan biasa di kampung dan bandar Oman, sering dilihat merayau di laluan batu dan taman yang berliku.
🔹Mereka bergerak di kawasan curam kampung dan pergunungan sekeliling dengan ketangkasan, sama seperti "kambing gunung".
🔹Al Misfah Hospitality Inn juga menyenaraikan haiwan peliharaan sebagai dibenarkan, menunjukkan suasana mesra haiwan peliharaan di kawasan itu.
🔵Seni Bina Kubu Semula Jadi:
🔹Rumah-rumah tradisional di sini, ada yang berusia beberapa ratus tahun, dibina terus ke cerun gunung yang curam menggunakan batu tempatan, lumpur, dan daun palma, menjadikan kampung itu kelihatan seperti sambungan semula jadi batu.
🔹Pembinaan padat dan bertingkat ini memberikan keselamatan dan penggunaan ruang yang efisien di kawasan rupa bumi yang lasak.
🔵Beberapa bangunan yang masih wujud di kampung ini berusia lebih 200 tahun, dengan persamaan seni bina dengan bangunan yang terdapat di tanah tinggi Yaman.
🔵Terdapat papan tanda yang secara eksplisit meminta agar kedua-dua lelaki dan wanita berpakaian sopan, dengan bahu dan lutut ditutup, sebagai menghormati adat tempatan.
🔵Keldai sebagai Pengangkutan:
🔹Kenderaan moden tidak dapat melalui lorong-lorong yang sempit, curam dan bertangga.
🔹Oleh itu, keldai kekal sebagai mod pengangkutan utama untuk memindahkan barangan dan peralatan ladang di dalam kampung dan turun ke kawasan perladangan, amalan yang seterusnya memelihara suasana abadi kampung tersebut.
📘Warisan Budaya:
🔹Kampung ini sendiri dinamakan sempena suku Al Abri, yang secara sejarah telah mendiami kawasan di sini dan mengekalkan amalan pertanian ini selama berabad-abad.
🔹Berjalan-jalan melalui laluan sempit di dalam ladang membolehkan pengunjung mengalami pandangan unik tentang kehidupan luar bandar tradisional Oman dan pertanian mampan.
📘Pengunjung ke Misfat Al Abriyeen boleh meneroka ladang kurma dengan berjalan di laluan yang ditetapkan yang berliku melalui ladang, memerhati saluran falaj, dan menikmati mata air semula jadi serta pemandangan.
🔹Ia adalah destinasi popular untuk ekopelancongan, fotografi, dan penyerapan budaya.
🔵"This building was rehabilitated by Bank Muscat in 2020 as part of the bank's CSR and Sustainability Initiatives in partnership with Al Misfat Al Ahlia Co."
🔵Ini maklumat yang dipaparkan di pintu masuk bangunan ini.
🔵Muzium Warisan: Kampung ini menampilkan sebuah muzium kecil yang ditempatkan di dalam rumah keluarga batu-bata lumpur berusia 500 tahun, di mana pengunjung boleh belajar tentang sejarah, teknik pertanian, pemprosesan kurma, dan melihat barangan isi rumah tradisional Oman serta pakaian dari era pra-pemodenan.
🔵Sejarah Misfah Al A'briyeen berakar umbi daripada kisah luar biasa mengenai penyesuaian manusia, kepintaran, dan daya tahan komuniti dalam persekitaran gunung yang mencabar.
🔵Berikut adalah beberapa fakta sejarah yang lebih menarik:
📘Penempatan Purba & Pengaruh Parsi:
🔹Telah terdapat beberapa bentuk penempatan di kawasan ini sejak selama sekurang-kurangnya 1,500 tahun lalu.
🔹Istana Rogan, yang terletak di puncak di atas kampung ini, dipercayai telah dibina oleh orang Parsi sekitar waktu itu, menunjukkan kepentingan strategik kawasan itu dan sejarah penghunian yang panjang.
📘Puak Al Abri:
🔹Kampung ini dinamakan sempena puak Al Abri, salah satu puak Oman utama yang pada asalnya menetap di wilayah Pergunungan Hajar Barat ini.
🔹Peneroka pertama kampung ini berasal daripada puak nomad ini, yang menemui kediaman tetap di sini hasil penemuan mata air gunung dan tanah yang subur untuk pertanian.
📘Sistem Air Beribu Tahun:
🔹Sistem pengairan falaj, yang menjadi nadi kepada teres pertanian Misfah, adalah pencapaian kejuruteraan kuno, dengan beberapa anggaran meletakkan asal usul sistem sedemikian di Oman pada lebih 2,000 tahun.
🔹Rangkaian saluran yang dialirkan oleh graviti ini menyalurkan air dari mata air gunung yang tinggi, satu sistem yang sangat penting sehingga menara pengawal secara sejarah dibina di sepanjang saluran air untuk mempertahankan sumber berharga ini.
📘Seni Bina Kubu Semula Jadi:
🔹Reka bentuk rumah batu-bata lumpur tradisional, beberapa daripadanya berusia beberapa ratus tahun (mungkin seawal abad ke-17), adalah cara adaptasi kepada keperluan alam sekitar dan keselamatan.
🔹Dibina terus ke lereng gunung yang curam menggunakan batu dan lumpur tempatan, pembinaan menegak yang padat mencipta kubu semula jadi yang menawarkan perlindungan daripada banjir kilat dan potensi serbuan.
📘Kehidupan Pra-Ledakan Minyak:
🔹Kampung ini menawarkan gambaran sekilas yang jarang dan asli ke dalam cara hidup tradisional Oman yang wujud selama berabad-abad sebelum pemodenan pesat negara itu pada akhir abad ke-20.
🔹Elektrik, sebagai contoh, tidak sampai ke Misfah sehingga tahun 1980-an.
📘Pelawat Diraja:
🔹Kepentingan sejarah dan budaya kampung ini telah menarik pelawat terkenal, termasuk King Charles III (ketika itu Prince Charles), yang melawat Misfah Old House (sebuah rumah tumpangan warisan) pada 2016 untuk merasai hospitaliti Oman yang asli dan belajar tentang warisan tempatan secara langsung.
📘Pemuliharaan Diterajui Komuniti:
🔹Banyak rumah nenek moyang telah ditinggalkan beberapa dekad yang lalu apabila generasi muda berpindah ke bandar moden berhampiran.
🔹Walau bagaimanapun, inisiatif yang diterajui komuniti baru-baru ini, sering disokong oleh kerajaan Oman dan rancangan pembangunan pelancongan, telah mengubah banyak rumah lama ini menjadi rumah tamu warisan.
🔹Model pelancongan lestari ini telah meniup nafas baru ke dalam struktur kuno sambil memelihara watak sejarah unik kampung itu.
🔵Perbezaan utama antara bangunan yang dipulihkan dan bangunan lama/terbiar di Misfah Al A'briyeen terletak pada keadaan, kefungsian, dan integrasi kemudahan moden, sambil mengekalkan penampilan tradisional yang bersatu.
🔵Keadaan dan Penampilan
📘Bangunan Dipulihkan:
🔹Struktur ini telah menjalani pemulihan yang meluas, memelihara penampilan asal sambil memastikan integriti struktur.
🔹Ia dicirikan oleh dinding batu semula jadi dan lumpur yang kukuh (atau kadang-kadang konkrit dengan pelapisan lumpur/batu nipis untuk mencipta semula rupa), bumbung pelepah palma yang utuh, dan penampilan keseluruhan yang diselenggara dengan baik.
🔹Ia mempunyai rupa yang baru dan terjaga yang tidak sepadan dengan usia sebenarnya.
📘Bangunan Lama/Terbiar:
🔹Rumah-rumah ini sering berada dalam keadaan rosak.
🔹Plaster lumpur mereka mungkin terhakis, retak struktur boleh dilihat, dan bumbung mungkin rosak atau hilang.
🔹Ia menunjukkan tanda semula jadi penuaan dan pengabaian, kelihatan usang dan kadangkala tidak stabil dari segi struktur, memberikan perbezaan yang ketara berbanding jiran mereka yang telah diubah suai.
🔵Kefungsian dan Penggunaan
📘Bangunan Dipulihkan:
🔹Kebanyakan telah diberi nafas baru sebagai rumah tumpangan warisan, rumah tamu, dan kafe, berkhidmat untuk ekopelancongan yang semakin berkembang di kampung itu.
🔹Penyesuaian fungsian ini telah memperkenalkan keselesaan moden seperti elektrik, paip, dan tempat tidur yang sesuai, sambil mengekalkan hiasan dan seni bina tradisional.
🔹Ia adalah hab aktiviti yang aktif, terutamanya dengan pengunjung dan kakitangan tempatan.
📘Bangunan Lama/Terbiar:
🔹Struktur ini sebahagian besarnya tidak didiami dan tidak berfungsi secara aktif selain daripada menyediakan konteks sejarah.
🔹Ia berdiri sebagai peringatan tentang masa apabila kampung itu lebih padat penduduk sebelum generasi muda berpindah ke kawasan moden dengan kemudahan yang lebih baik.
🔵Bahan dan Teknik
📘Bangunan Dipulihkan:
🔹Walaupun ia bertujuan untuk menggunakan bahan tempatan asli jika boleh, beberapa projek pemulihan telah memasukkan teknik dan bahan moden untuk ketahanan, seperti menggunakan dinding konkrit dengan pelapisan batu untuk mencipta semula rupa asal.
🔹Penekanan adalah pada kemampanan jangka panjang dan keselamatan untuk penghuni.
📘Bangunan Lama/Terbiar:
🔹Ini dibina sepenuhnya menggunakan kaedah dan bahan vernakular tradisional: batu tempatan, batu bata lumpur, dan pelepah palma.
🔹Ia mewakili kaedah pembinaan organik asli, tulen yang telah berkembang selama berabad-abad amalan tempatan.
🔵Pada hakikatnya, bangunan yang dipulihkan di Misfah Al A'briyeen adalah gabungan estetika kuno dan kefungsian moden, secara aktif mengambil bahagian dalam kehidupan semasa kampung sebagai destinasi pelancongan, manakala struktur terbiar berdiri sebagai bukti sejarah masa lalunya yang mendalam.
🔵Pemulihan bangunan di Misfah Al A'briyeen mesti mematuhi strategi komprehensif yang direka oleh Ministry of Heritage and Tourism dengan kerjasama pakar (seperti ArCHIAM Research Centre) dan komuniti tempatan.
🔹Peraturan dan prinsip utama memberi tumpuan kepada pemeliharaan keaslian, identiti budaya, dan warisan seni bina kampung sambil memastikan pembangunan lestari dan kefungsian moden.
🔵Peraturan dan Prinsip Pemulihan Utama
📘Menghormati Seni Bina Asal:
🔹Peraturan utama adalah menghormati dan mengekalkan bentuk, struktur, dan watak asal bangunan.
🔹Pemulihan mesti bertujuan untuk blend seamlessly dengan gaya seni bina tradisional sedia ada di kampung itu.
📘Penggunaan Bahan Tradisional:
🔹Projek-projek menekankan penggunaan bahan tempatan dan tradisional di mana mungkin untuk mengekalkan keaslian.
🔹Lumpur dan Batu: Bangunan dibina daripada batu tempatan dan lumpur, dengan "Sarooj" tradisional (mortar kalis air tempatan) dihasilkan di bawah pengawasan untuk projek pemulihan.
🔹Pelepah Palma dan Kayu: Pelepah palma digunakan untuk bumbung, dan kayu "Kandal" berkualiti tinggi diperolehi untuk memastikan pematuhan spesifikasi.
📘Integrasi Perkhidmatan Moden (Penggunaan Semula Suai):
🔹Aspek penting ialah mengimbangi pemeliharaan warisan dengan keperluan untuk kefungsian moden bagi membolehkan penggunaan semula suai (cth., menukar rumah menjadi rumah tamu).
🔹Ini bermakna memasukkan paip moden dan elektrik dalam konteks tradisional, tanpa menjejaskan integriti sejarah bangunan.
📘Penglibatan Komuniti:
🔹Usaha pemulihan diterajui komuniti dan melibatkan koordinasi rapat dengan Syarikat Al Misfat Al Ahlia tempatan dan orang tua kampung.
🔹Ini memastikan projek memberi manfaat kepada komuniti tempatan dari segi ekonomi dan menghormati adat resam serta struktur sosial tradisional.
📘Pematuhan Piawaian Kebangsaan dan Antarabangsa:
🔹Proses pemulihan dibimbing oleh undang-undang warisan budaya negara Oman dan sejajar dengan piawaian antarabangsa am untuk pemuliharaan bangunan bersejarah.
📘Dokumentasi dan Kajian:
🔹Sebelum sebarang kerja fizikal bermula, dokumentasi terperinci, termasuk tinjauan seni bina dan penyelidikan sejarah, diperlukan.
🔹Fasa diagnostik ini membantu memahami keadaan asal bangunan dan memaklumkan teknik pemulihan yang sesuai.
📘Kemampanan dan Reversibility:
🔹Pemulihan bertujuan untuk kemampanan jangka panjang, memfokuskan pada bahan dan teknik yang tahan lama dan mesra alam.
🔹Intervensi, di mana perlu, harus boleh diterbalikkan untuk mengelakkan kerosakan yang tidak boleh diperbaiki pada fabrik sejarah.
🔵Semua peraturan-peraturan ini memastikan kampung itu mengekalkan identiti visual dan budaya yang unik sambil menjadi destinasi pelancongan warisan yang lestari.
🔵Seterusnya Maher mengajak kami jalan-jalan di ladang kurma bertingkat di sini.
🔵Ladang kurma bertingkat yang luas dan subur ini terkenal dengan beberapa ciri utama:
📘Sistem Pengairan Falaj Purba:
🔹Ladang-ladang ini disokong oleh sistem falaj yang terpelihara dengan baik dan masih berfungsi, sebuah rangkaian pengairan Oman purba yang menyalurkan air dari mata air gunung ke teres pertanian di kampung itu.
🔹Sistem pengurusan air yang bijak ini mencipta oasis hijau yang subur di landskap gunung yang gersang dan merupakan bukti kepintaran tempatan.
📘Landskap Bertingkat yang Menakjubkan:
🔹Pokok kurma dan tanaman lain seperti pisang, delima, dan limau ditanam di ladang bertingkat yang cantik dan curam yang dibina di cerun Pergunungan Al Hajar.
🔹Landskap unik ini menawarkan pemandangan yang menakjubkan dan suasana damai untuk pengunjung.
🔵Kejuruteraan Purba:
🔹Kewujudan kampung ini bergantung kepada sistem pengairan falaj yang menakjubkan, yang menyalurkan air dari mata air gunung melalui rangkaian terusan batu dan lumpur ke teres pertanian.
🔹Sistem ini berusia lebih 2,000 tahun dan merupakan bukti kepintaran purba Oman.
🔵Falaj sebagai Talian Hayat:
🔹Budaya dan struktur sosial berkisar di sekitar sistem pengairan falaj.
🔹Pengagihan air yang tepat dan saksama daripada mata air gunung ke ladang individu adalah usaha komuniti yang sangat teratur, menonjolkan pemahaman mendalam tentang pengurusan sumber dan tanggungjawab kolektif yang telah wujud selama lebih 2,000 tahun.
🔵Kelangsungan dan penggunaan berterusan sistem pengairan falaj di Misfah Al A'briyeen selama beribu-ribu tahun adalah disebabkan oleh gabungan prinsip kejuruteraan purba yang cemerlang, penghormatan yang mendalam terhadap persekitaran tempatan, dan struktur pengurusan komuniti yang teguh.
🔵Kejuruteraan untuk Kemampanan
📘Sistem Berasaskan Graviti:
🔹Prinsip kejuruteraan yang paling kritikal ialah penggunaan graviti.
🔹Saluran falaj digali dengan kecerunan yang konsisten untuk mengangkut air dari mata air semula jadi di kawasan tinggi di pergunungan ke kampung dan ladang bertingkat di kawasan yang lebih rendah.
🔹Reka bentuk yang bijak ini bermakna tiada pam mekanikal atau sumber tenaga luaran diperlukan, menjadikan sistem itu berdikari dan lestari.
📘Meminimumkan Kehilangan Air:
🔹Sebahagian besar saluran dibina sebagai terowong bawah tanah (terutamanya saluran bekalan utama), yang secara drastik mengurangkan kehilangan air melalui penyejatan dalam iklim Oman yang gersang.
🔹Reka bentuk ini juga membantu mengekalkan kualiti air dan melindunginya daripada pencemaran dan kecurian.
📘Sumber Air Semula Jadi:
🔹Sistem falaj memanfaatkan mata air gunung abadi dan sumber air bawah tanah yang boleh dipercayai, menggunakan keseimbangan air semula jadi di rantau ini.
🔹Sistem ini direka untuk menggunakan air yang keluar secara semula jadi tanpa mengeksploitasi sumber air yang terhad secara berlebihan.
🔵Pengurusan Komuniti dan Budaya
📘Pengagihan Air yang Adil:
🔹Perkataan falaj bermaksud "dibahagikan kepada beberapa bahagian" dalam bahasa Arab, mencerminkan prinsip teras perkongsian air yang saksama.
🔹Sistem hak air yang kompleks, yang diwarisi turun-temurun, memastikan setiap petani menerima bahagian air yang diperuntukkan.
🔹Sumber bersama ini memupuk semangat komuniti yang kuat dan saling bergantung, yang penting untuk kelangsungan sistem dalam jangka panjang.
📘Pengetahuan dan Tadbir Urus Tradisional:
🔹Pembinaan, penyelenggaraan, dan pengagihan air diuruskan oleh badan komuniti tempatan, selalunya jawatankuasa falaj.
🔹Sistem ini bergantung pada badan pengetahuan praktikal yang luas yang diwarisi, termasuk kemahiran tradisional untuk mencari sumber air, membersihkan terowong daripada lumpur, dan malah menggunakan pemerhatian astronomi untuk menetapkan masa giliran peruntukan air.
📘Tanggungjawab Kolektif:
🔹Pembinaan dan penyelenggaraan berterusan sistem falaj memerlukan tahap kerjasama dan koordinasi yang tinggi dalam kalangan ahli komuniti.
🔹Tindakan kolektif ini mengukuhkan ikatan sosial dan memastikan infrastruktur diselenggara menggunakan bahan dan kepakaran tempatan.
🔵Dengan mengintegrasikan kejuruteraan lestari dengan tadbir urus komuniti yang kukuh dan amalan budaya, sistem falaj di Misfah Al A'briyeen telah terbukti sangat berdaya tahan dan terus menjadi nadi kepada ekonomi pertanian kampung itu hari ini.
🔵Saya baca terdapat pula cerita rakyat umum Oman yang mengaitkan penciptaan beberapa sistem aflaj utama dengan Nabi Sulaiman (King Solomon), yang dikatakan telah memerintahkan jin untuk menggali sistem falaj tersebut.
🔹Legenda cerita budaya ini biasanya ditemui di beberapa tapak aflaj di Oman dan UAE, seperti Falaj Al Dawoodi.
🔹Legenda ini berpunca dari skala besar dan usaha yang kelihatan sangat luar biasa yang diperlukan untuk membina saluran air bawah tanah yang luas itu, yang boleh menjangkau jarak berkilometer.
🔵Legenda Raja Sulaiman dan Jin
🔹Semasa Nabi Sulaiman sedang mengembara melalui tanah gersang di Oman dalam perjalanan ke Baitulmaqdis, baginda tiba di suatu lokasi tertentu (kadang-kadang dinyatakan berhampiran Kota Salut atau kawasan lain) dan mendapati orang Badwi tempatan berkhemah tanpa sumber air yang tersedia, dan baginda sendiri berasa haus.
🔹Kerana kekurangan air itu, baginda memerintahkan jinnya menggali 1,000 aflaj setiap hari semasa penginapan sepuluh harinya, menghasilkan beribu-ribu sistem pengairan yang terdapat di Oman.
🔹Legenda ini dipercayai menjadi asal usul nama salah satu jenis falaj utama, iaitu falaj Dawoodi, yang dinamakan sempena Nabi Daud (David), bapa kepada Nabi Sulaiman.
Falaj itu terkenal dengan saluran bawah tanahnya yang dalam, panjang, dan menyediakan aliran air yang berterusan, menunjukkan usaha pembinaan yang monumental dan luar biasa.
🔵Kurma dari ladang bertingkat di Misfah Al A'briyeen dituai menggunakan kaedah manual tradisional yang telah diwarisi turun-temurun.
🔹Proses ini adalah aktiviti intensif buruh, berorientasikan keluarga yang biasanya berlangsung selama beberapa bulan, lazimnya dari Ogos hingga Oktober/Disember, bergantung kepada varieti dan kematangan yang diingini.
🔵Kaedah dan langkah utama yang terlibat ialah:
🔵Penyediaan dan Masa
📘Pengurusan Tandan:
🔹Lama sebelum tuaian, petani berhati-hati mengikat gugusan kurma untuk memberikan sokongan apabila ia bertambah berat.
🔹Mereka juga menutup gugusan itu dalam beg jejaring untuk melindungi buah yang masak daripada perosak, burung, dan matahari terik.
📘Masa Bermusim:
🔹Musim tuaian adalah panjang kerana tidak semua kurma pada satu pokok palma, atau bahkan di seluruh ladang, masak pada masa yang sama.
🔹Petani memantau kurma dengan teliti, memetiknya pada peringkat kematangan yang berbeza (cth., peringkat khalal kuning pejal atau peringkat tamr perang yang lebih lembut) berdasarkan varieti tertentu dan kegunaan yang diperlukan.
🔵Proses Tuaian Manual
📘Memanjat Pokok Palma:
🔹Petani atau buruh mahir memanjat pokok kurma yang tinggi hanya menggunakan abah-abah tali tradisional (sering dibuat daripada daun palma kering) dan pengalaman mereka yang luas.
🔹Ini adalah tugas yang menuntut fizikal yang memerlukan ketangkasan dan keseimbangan yang hebat kerana ketinggian dan struktur pokok serta teres yang curam.
📘Memotong Tandan:
🔹Sebaik sahaja di puncak, penuai menggunakan pisau tajam khusus atau gunting untuk memotong gugusan kurma masak yang berat dari pelepah dengan berhati-hati.
🔹Tandan boleh seberat beberapa kilogram setiap satu.
📘Menurunkan Buah:
🔹Untuk mengelakkan buah lembut dan halus daripada lebam, tandan berat sering diturunkan dengan berhati-hati menggunakan sistem takal atau tali dan bukannya menjatuhkannya sahaja.
📘Pengangkutan:
🔹Kurma kemudian diletakkan ke dalam bekas, seperti tong plastik besar atau bakul tradisional yang ditenun daripada pelepah palma, untuk diangkut keluar dari kampung yang curam dan bebas kereta ke kawasan pemprosesan.
🔹Keldai sering digunakan untuk membawa beban berat melalui lorong sempit dan menuruni jalan gunung.
🔵Pengendalian Selepas Tuaian
📘Pengasingan Ladang:
🔹Kurma sering diasingkan betul-betul di ladang atau sejurus selepas kembali ke kampung.
🔹Buah yang rosak, belum masak, atau dijangkiti serangga dikeluarkan (sering digunakan sebagai makanan haiwan).
📘Pengeringan Matahari:
🔹Untuk penyimpanan dan pemeliharaan, kurma berkualiti baik secara tradisional dibentangkan di atas tikar besar yang diperbuat daripada pelepah palma dan dijemur terbuka selama beberapa hari.
📘Penyimpanan:
🔹Kurma kering kemudian dipek ke dalam pasu tanah liat atau bekas lain untuk penyimpanan jangka panjang, kaedah yang boleh memeliharanya selama bertahun-tahun.
🔵Proses manual dan tradisional ini adalah pusat kepada warisan budaya Misfah Al A'briyeen, menghubungkan komuniti moden dengan teknik pertanian nenek moyang mereka.
🔵Petani di ladang kurma bertingkat Misfah Al A'briyeen menghadapi gabungan unik cabaran alam sekitar, ekonomi, dan sosial yang mengancam kelestarian cara hidup tradisional mereka.
🔵Cabaran Alam Sekitar
📘Kekurangan Air dan Kualiti:
🔹Walaupun sistem falaj adalah kuno dan bijak, petani masih menghadapi cabaran berkaitan sumber air.
🔹Paras air bawah tanah yang menurun, perubahan dalam corak hujan akibat perubahan iklim, dan potensi peningkatan kemasinan tanah serta air menimbulkan risiko ketara kepada bekalan air yang menjadi nadi tanaman mereka.
📘Perosak dan Penyakit:
🔹Pokok kurma terdedah kepada perosak seperti Kumbang Merah Palma dan pepijat Dubas, yang boleh merosakkan atau membunuh pokok jika tidak diuruskan dengan berkesan.
🔹Mengawal perosak ini dalam konteks pertanian tradisional adalah ‘pertempuran’ yang berterusan.
📘Kemerosotan Tanah dan Hakisan:
🔹Rupa bumi pergunungan yang curam menjadikan teres terdedah kepada hakisan tanah, terutamanya semasa hujan lebat atau banjir kilat.
🔹Mengekalkan integriti dinding teres dan kualiti tanah adalah proses yang memerlukan banyak tenaga buruh.
📘Impak Perubahan Iklim:
🔹Iklim panas dan gersang di rantau ini, dengan suhu tinggi dan hujan rendah, dijangka bertambah buruk dengan perubahan iklim, meningkatkan tekanan haba ke atas pokok palma dan memburukkan isu kekurangan air.
🔵Cabaran Ekonomi dan Sosial
📘Kekurangan Buruh:
🔹Kaedah pertanian tradisional sangat manual dan intensif fizikal, terutamanya di teres yang curam.
🔹Kekurangan buruh mahir, disebabkan oleh orang muda berhijrah ke bandar untuk peluang pekerjaan dan pendidikan yang lebih baik, menyukarkan penyelenggaraan teres dan pengurusan tanaman.
📘Keuntungan Rendah dan Akses Pasaran:
🔹Kebanyakan petani adalah pengeluar sara diri, menanam kurma terutamanya untuk keperluan keluarga mereka dan bukannya jualan komersial berskala besar.
🔹Mereka menghadapi cabaran dengan saluran pasaran yang terhad, kekurangan maklumat pasaran, dan kemudahan pengangkutan/penyimpanan yang lemah, yang boleh menyebabkan kerosakan buah dan penyerapan pasaran yang rendah bagi varieti kurma tertentu.
📘Kekurangan Mekanisasi:
🔹Sifat plot bertingkat yang kecil, berpecah-belah dan topografi yang curam menyukarkan pengenalan jentera moden yang menjimatkan buruh, memaksa petani untuk bergantung kepada buruh manual tradisional yang memakan masa untuk tugas seperti menuai, memangkas, dan pendebungaan.
📘Kerugian Selepas Tuaian:
🔹Akibat pengendalian selepas tuaian yang tidak mencukupi, kemudahan penyimpanan (seperti stor sejuk), dan peralatan pemprosesan, sebahagian besar tuaian kurma boleh rosak atau terbazir.
🔵Bergambar kenangan bersama tour guide kami yang best, Mr. Maher, di Misfah Al A'briyeen, Al Hamra, Oman.
🔵Di pintu sebuah rumah lama yang sudah berusia ratusan tahun.
🔵Reka bentuk seni bina bangunan lama di Misfah Al Abriyeen, yang menampilkan 2-3 tingkat, kedudukan yang rapat, dengan lorong sempit, adalah adaptasi praktikal terhadap iklim, topografi, keperluan sejarah untuk keselamatan dan perpaduan komuniti setempat.
🔵Penyesuaian kepada Iklim dan Persekitaran
📘Teduhan dan Aliran Udara:
🔹Bangunan-bangunan dikelompokkan rapat, mewujudkan labirin lorong panjang dan sempit.
🔹Reka bentuk ini mengurangkan pendedahan kepada matahari dan memaksimumkan aliran udara semula jadi, memberikan kelegaan daripada matahari gurun yang terik.
🔵Geografi dan Efisiensi Sumber
📘Penyesuaian Rupa Bumi:
🔹Kampung ini dibina di lereng gunung yang curam di atas asas batu pejal, yang membantu ia bergabung dengan landskap.
🔹Membina secara menegak (2-3 tingkat) adalah penggunaan cekap tanah rata terhad yang tersedia di cerun untuk pertanian.
📘Pemeliharaan Tanah Pertanian:
🔹Perbangunan secara menegak dan padat ini juga membolehkan komuniti mengawal kawasan rata yang berharga di lembah ini untuk ladang bertingkat yang lebih luas, yang penting untuk menanam tanaman seperti kurma, pisang, dan delima.
📘Pengurusan Air:
🔹Pengelompokan rumah yang padat dikaitkan dengan kedekatan sistem pengairan falaj (saliran air) purba, yang menyalurkan air dari mata air gunung ke ladang bertingkat, sumber penting yang mempengaruhi susun atur penempatan.
🔵Keselamatan dan Komuniti
📘Kubu Semula Jadi:
🔹Lokasi strategik di atas tanjung batu, digabungkan dengan seni bina menegak yang padat, menjadikan kampung itu berfungsi seperti kubu semula jadi, menawarkan perlindungan daripada banjir kilat dan serbuan sejarah atau pertempuran puak.
📘Perpaduan Komuniti: Kedekatan dan lorong-lorong seperti labirin memupuk komuniti yang rapat, di mana ahli-ahli keluarga besar sering tinggal di bangunan bersebelahan atau berkelompok.
🔵Beberapa foto perkampungan ini bersama penerangan ringkas turut dipamerkan.
🔵Walaupun tiada catatan sejarah khusus yang didokumenkan mengenai kampung Misfah Al Abriyeen itu sendiri menjadi medan pertempuran utama dalam perang besar, seni bina dan lokasi strategiknya membayangkan reka bentuk yang dibina dengan mengambil kira kebimbangan keselamatan dan kelangsungan hidup masyarakat di rantau yang secara sejarahnya tidak menentu.
🔹Kampung ini direka bentuk untuk berfungsi seperti kubu semula jadi, melindungi penduduk daripada kemungkinan berlakunya ancaman seperti serbuan puak atau konflik yang lazim dalam sejarah rantau itu.
📘Menghalang Serbuan:
🔹Di rantau yang mempunyai sejarah konflik dan pertempuran puak, kedudukan kampung di lereng gunung batu menjadikannya sukar untuk didekati dan diserang.
🔹Pengasingan fizikal ini menjadikannya sasaran yang tidak menarik berbanding penempatan yang lebih mudah diakses.
📘Seni Bina Strategik:
🔹Lorong sempit dan berliku serta pengelompokan rumah yang padat bukan sahaja untuk kawalan iklim dan komuniti tetapi juga menyukarkan navigasi bagi penyerang dan menawarkan satu lagi tahap perlindungan.
📘Memastikan Kelangsungan Hidup Sumber:
🔹Pengelompokan padat dan kedudukan tinggi adalah penting untuk melindungi sumber paling kritikal kampung ini iaitu sistem pengairan falaj dan teres pertanian mereka.
🔹Mengamankan sumber air adalah penting untuk kelangsungan hidup masyarakat, dan seni bina seperti kubu membantu melindungi sistem yang terdedah ini.
📘Pada dasarnya, ciri-ciri "kubu" Misfah Al Abriyeen berfungsi sebagai mekanisme pertahanan pasif, direka untuk menjadikan kampung itu berdaya tahan dan kurang terdedah kepada kebarangkalian ancaman musuh dan bencana semula jadi.
🔹Walaupun bukan tapak pengepungan terkenal, seni bina ini memastikan kewujudan berterusan kampung itu selama berabad-abad, satu bukti kepintaran manusia dalam persekitaran yang mencabar.
To be continued.
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.































































































































































































No comments:
Post a Comment