Friday, August 1, 2025

SOUTH KOREA - DMZ - IMJINGAK PEACE PARK - PART 03

Assalamualaikum
🔵Seterusnya kami ke Imjin River Dokgae Bridge.


🔵Di palang atas jambatan ini tertulis:
🔹The five lights of heaven prepare the five blessings of earth
🔹The dragon stands on the pillar and the turtle on the beam
🔹Imjin River Dokgae Bridge Skywalk Construction Project
🔹The record of the west, July 28, 2016

🔵Information on the plaques at the side of this bridge:
🔹Gyeonggi-do : Gyeonggi Tourism Organization
🔹Construction period: May 4, 2016 - November 3, 2016
🔹County is 10 million won, city is 1,000 won
🔹Orderer: Gyeonggi Tourism Organization, Gyeonggi-do
🔹Designer: Construction Engineer Co., Ltd.
🔹Constructor: Daestilsan Shareholder

🔵Imjin River Dokgae Bridge Skywalk Construction Method
🔹The Imjin River Dokgae Bridge Skywalk is designed to preserve the status of the DM February exhibition.
🔹For this purpose, the bridge structure was manufactured externally and moved to the doggae bridge.
🔹Ecological environment under bridge piers using eco-friendly construction methods


🔵Imjin River Dokgae Bridge adalah sebuah jambatan keretapi yang menghubungkan Korea Utara dengan Korea Selatan satu masa dahulu. Oleh yang demikian, sebuah model gerabak keretapi dibina di pintu masuknya.


🔵Pada tingkap keretapi ini, ada tayangan video perjalanan keretapi yang memberi gambaran seolah-olah kita memang sedang menaiki keretapi menuju ke Korea Utara.







🔵Imjingak Pyeonghoa-Nuri Park, yang terletak berhampiran Demilitarized Zone (DMZ) di Korea Selatan, menawarkan refleksi yang menyentuh tentang Perang Korea dan pembahagian semenanjung yang berterusan. 
🔹Pusat taman ini ialah Jambatan Dokgae (juga dieja Dokgae atau Dorasan), peninggalan jambatan kereta api Gyeongui Line yang musnah semasa perang, kini ruang simbolik dengan skywalk yang menawarkan pemandangan Sungai Imjin dan DMZ. 
🔹Imjingak sendiri dibina untuk dijadikan tempat mengenang keluarga yang terpisah akibat konflik.

🔵Skywalk di Jambatan Dokgae ini, yang juga dikenali sebagai "Train Whistle of the Future", adalah tarikan unik yang dibina di atas tiang-tiang sisa bekas jambatan kereta api yang rosak semasa Perang Korea.

🔵Pengunjung boleh melihat landasan kereta api yang sebenar di bawah lantai kaca skywalk ini.

🔵Visitors can also see displays of multiple rounds of ammunition, spent casings, resting among gravel or rocks under the skywalk. 
🔹Ammunition: refers to the projectiles and propelling charges used in firearms and other weapon systems. 
🔹A complete round of ammunition typically consists of a projectile (like a bullet), propellant (gunpowder), and a primer to ignite the propellant. 
🔹These are spent casings, which are the empty metallic cases left behind after a bullet has been fired and the propellant has been consumed. 

🔹Kelongsong peluru dari serangan ketika perang yang dikumpul dan dipamerkan di bawah skywalk untuk tontonan pelawat. 

🔵Ciri dan pengalaman utama:
🔹Masa lalu: Skywalk ini menampilkan bahagian yang direka bentuk menyerupai gerabak penumpang dari kereta api wap lama yang pernah menggunakan jambatan itu, yang kami lalui earlier.
🔹Masa Sekarang: Bahagian laluan kereta api Gyeongui yang dipulihkan dengan lantai kaca membolehkan pelawat berjalan di atas laluan kereta api asal dan melihat Sungai Imjin, serta lubang-lubang peluru pada tiang-tiang jambatan. 
🔹Masa Depan: Bahagian "masa depan" dibahagikan kepada dua tingkat. Tingkat bawah ialah balai cerap separuh terbuka, dan tingkat atas menawarkan pemandangan panorama sungai, ekosistemnya dan DMZ. 

🔵Maklumat tambahan:
🔹Skywalk ini adalah sepanjang 105 meter dengan lebar 5 meter. 
🔹Ia dibina menggunakan tiang asal Jambatan Dokgae lama, yang dibina pada tahun 1906. 
🔹Projek itu menelan kos 2 bilion won (kira-kira RM6.1 juta).

🔵Ketika di sini Clara mengingatkan kami supaya berhati-hati ketika mengambil gambar. 
🔹Fokus hanya pada bahagian depan dan belakang skywalk ini sahaja dan tidak ke arah kiri dan kanannya yang merupakan kawasan-kawasan yang sensitif. 
🔹Fyi, terdapat CCTV di skywalk ini untuk memantau pengunjung.

🔵Di bawah skywalk ini, melalui lantai kaca ini, pelawat juga boleh melihat lubang-lubang kesan dari tembakan peluru pada tiang jambatan ini. 

🔵Ini salah satu lubang peluru yang ditandakan.

🔵Di bahagian Jambatan Dokgae ini juga menunjukkan landasan kereta api asal di bawah lantai kaca berserta beberapa pameran panel maklumat.

🔵Setiap panel menunjukkan jarak ke bandar terkemuka Korea Utara dari lokasi ini: 
🔹Sinuiju (신의주 / 新義州 / シンヴィジュ): 444.4 km
🔹Pyongyang (평양 / 平壤 / ビョンヤン): 208.4 km
🔹Gaeseong (개성 / 開城 / ケソン): 21.1 km
🔵Paparan itu berfungsi sebagai peringatan pedih tentang kedekatan geografi dengan Korea Utara dan pembahagian Semenanjung Korea.

🔵Seterusnya kami ke bahagian pameran "masa depan" di jambatan ini.

🔹Di bahagian "masa hadapan" dek pemerhatian di Jambatan Dokgae ini terdapat simulasi digital yang menampilkan pemandangan ke arah Sungai Imjin dan Zon Demilitarisasi (DMZ). 
🔹Simulasi gambaran jambatan ini bertujuan untuk menawarkan pelawat gambaran visual tentang rupa jambatan yang bakal dibina apabila satu hari nanti semenanjung Korea berjaya disatukan semula.

🔹Foto ini menunjukkan paparan atau simulasi digital di atas lantai, menyerupai landasan kereta api yang menghala ke kejauhan.

🔵Satu lagi tanda lubang peluru pada bekas tiang jambatan kereta api.



🔵Seterusnya kami naik ke tingkat atas di bahagian pameran "future" skywalk ini. 


🔵Maklumat tentang DMZ.


🔵Bergambar kenangan di DMZ, Korea Selatan.

🔵Tingkat atas bahagian "masa depan" menawarkan pemandangan Sungai Imjin yang lebih luas dan memanjang ke zon larangan orang awam di selatan DMZ, menawarkan pemandangan ke arah Utara.

 
🔵Pemandangan ini menggambarkan suasana landskap yang tenang yang menampilkan Sungai Imjin dengan beberapa jambatan merentanginya, berlatarkan bukit bukau dan langit mendung. 
🔹Di latar depan, sisa-sisa tiang jambatan lama, Imjin River Dokgae Bridge, berdiri di antara tumbuh-tumbuhan hijau yang subur dan terusan yang kecil, dengan laluan tanah di sebelahnya. 
🔹Lebih jauh ke belakang kelihatan sebuah jambatan merentasi sungai, iaitu Imjingang Bridge, dan ladang yang terbentang di kedua-dua belah laluan air. 
🔹Pemandangan itu membangkitkan rasa kepentingan sejarah kawasan ini, dengan struktur jambatan lama, dan keindahan semula jadi.





🔵Beberapa lagi contoh lubang-lubang peluru pada tiang-tiang Imjin River Dokgae Bridge.


🔵Imjingang Bridge.
🔹Imjingang Railway Bridge yang asal terdiri daripada dua laluan, satu untuk kereta api menuju ke utara dan satu lagi untuk kereta api yang menuju ke selatan. 
🔹Semasa Perang Korea, kedua-duanya musnah. 
🔹Sebuah jambatan kayu sementara kemudiannya dibina untuk memudahkan pertukaran tawanan perang. Jambatan sementara itu kini dikenali sebagai Freedom Bridge.

🔹Sungai Imjin pada mulanya direntangi oleh dua jambatan kereta api, sebahagian daripada laluan yang menghubungkan Kaesong dan Munsan-ni. 
🔹Jambatan ini memudahkan pengangkutan aman sehingga Perang Korea.

🔹Semasa Perang Korea, jambatan ini menjadi sangat strategik, terutamanya selepas kemusnahan satu jambatan. 
🔹Jambatan yang tinggal adalah penting untuk talian bekalan pasukan PBB dan menjadi titik penting dalam konflik.

🔵Beberapa jambatan telah dibina merentasi Sungai Imjin semasa dan selepas Perang Korea, termasuk Pintail Bridge, Teal and Libby bridges, dan Freedom Gate Bridge. 
🔹Jambatan-jambatan itu memainkan peranan penting dalam operasi ketenteraan dan kemudiannya dalam penghantaran pulang tawanan perang.

🔵Jambatan-jambatan Utama dan Kepentingannya:
🔹Pintail Bridge: Sebuah jambatan ponton yang dibina oleh Amerika, ia adalah penting untuk membekalkan tentera dan peralatan semasa perang.
🔹Teal and Libby Bridges: Ini adalah jambatan moden yang dibina oleh Kor Jurutera Tentera A.S. pada tahun terakhir perang, menggantikan percubaan yang gagal sebelum ini untuk merentangi sungai.
🔹Freedom Gate Bridge: Dibina oleh 84th Engineer Construction Battalion, ia menggantikan sementara struktur asal yang dimusnahkan oleh bom dan kemudian menjadi simbol perpecahan dan keinginan untuk penyatuan semula.
🔹Dokgae Bridge: Terletak berhampiran Imjingak, ia telah rosak teruk semasa perang dan kini menjadi tapak skywalk yang dipanggil "Naeil-ui Gijeoksori". 
🔹Bridge of No Return: Terletak di Joint Security Area di Panmunjom, jambatan ini memainkan peranan penting dalam penghantaran pulang tawanan perang, memberikan mereka pilihan terakhir untuk pulang ke negara asal mereka.

🔵Konteks Sejarah:
🔹Sungai Imjin, yang mengalir melalui semenanjung Korea, menjadi titik strategik semasa Perang Korea, dengan jambatan-jambatan di sungai itu dipertikaikan dengan hebat. 
🔹Lokasi sungai itu yang terletak berhampiran 38th parallel, iaitu garis yang pada mulanya membahagikan Korea, menambah kepentingan strategiknya. 
🔹Jambatan-jambatan itu menjadi simbol kedua-dua konflik dan harapan akhirnya untuk keamanan dan penyatuan semula.

🔵Sebenarnya kami berdua sangatlah berhati-hati hendak ambil gambar di sini. 
🔹Selain diberitahu atau kami bertanya pada Clara, kami hanya mengetik butang kamera di lokasi dan ke arah yang dibuat oleh pengunjung lain 😄.


🔵Ini terjemahannya.


🔵Pemandangan dari tingkat atas bahagian pameran "future".

🔵Ok, jom kita berjalan keluar dari jambatan/skywalk ini.






🔵Imjingak Pyeonghwa Nuri Tourist Map.



🔵Next, kami singgah di tugu ini. Namanya Monument to Song of Manghyang.
🔵Lagu "30 Years Lost" ialah lagu rakyat Korea yang berkait rapat dengan program "Search for the Dispersed Families", yang bertujuan untuk menyatukan semula keluarga-keluarga yang dipisahkan oleh Perang Korea. 
🔹Ia berfungsi sebagai lagu tema untuk program itu dan menjadi simbol harapan dan kerinduan untuk penyatuan semula. 
🔹Lagu itu juga termasuk dalam Buku Rekod Dunia Guinness.

🔵Berikut adalah maklumat lanjut tentang lagu tersebut:
🔹Tema: Lagu itu menggambarkan kesakitan dan harapan keluarga yang terpisah semasa Perang Korea, khususnya selama tempoh 30 tahun perpisahan. 
🔹Hubungan Program: Ia adalah lagu tema untuk siri siaran khas yang dipanggil "Search for the Dispersed Families" yang disiarkan pada tahun 1983. 
🔹Simbol: Lagu itu menjadi simbol penyatuan semula yang kuat dan peringatan tentang kesan perang yang berkekalan terhadap keluarga Korea. 
🔹Monumen: Sebuah monumen yang didedikasikan untuk lagu itu dan keluarga-keluarga yang terpisah telah didirikan di Imjingak National Tourist Destination, berhampiran DMZ (Zon Demilitarisasi). 
🔹"Memori Dunia": Arkib siaran "Search for the Dispersed Families" kemudiannya didaftarkan dengan program "Memory of the World" UNESCO. 
🔹Kesan pada Budaya: Lagu itu bergema dengan mendalam dengan kedua-dua Korea Utara dan Selatan, menyerlahkan keinginan bersama untuk penyatuan semula.

🔵Ini penerangan tentang lagu "30 Years Lost" yang boleh pengunjung baca sambil mendengar lagu itu ketika berada di tugu ini.

🔵Ada butang di tepi papan maklumat ini untuk pengunjung tekan bagi memainkan lagu "30 Years Lost" itu.

🔵Lirik lagu "30 Years Lost".
 
🔵Aspek utama perjumpaan semula:
🔹Mesyuarat Terhad dan Ringkas:  Perjumpaan semula biasanya melibatkan bilangan keluarga yang terhad (selalunya sekitar 100 dari setiap pihak) dan ringkas, berlangsung selama beberapa jam untuk selama beberapa hari. 
🔹Usaha Kemanusiaan: Pertemuan semula ini terutamanya didorong oleh kebimbangan kemanusiaan, dengan ahli keluarga warga emas berusaha untuk berhubung semula dengan orang tersayang sebelum mereka meninggal dunia.

🔹Dianjurkan oleh Kerajaan: Pertemuan semula itu dianjurkan oleh kerajaan Korea Utara dan Selatan, dengan peserta sering dipilih melalui sistem loteri. 
🔹Konteks Politik: Walaupun bersifat kemanusiaan, pertemuan semula ini juga dipengaruhi oleh konteks politik yang lebih luas antara kedua-dua Korea, dan telah digunakan sebagai cip tawar-menawar dalam rundingan diplomatik. 
🔹Pemisahan yang berkekalan: Walaupun berlaku pertemuan semula, sebahagian besar keluarga yang terpisah tetap terpisah, dengan ramai yang tidak mengetahui sama ada saudara mara mereka masih hidup.
🔹Contoh: Salah satu perjumpaan terbaharu berlaku pada Ogos 2018, dengan keluarga bertemu di resort Gunung Kumgang di Korea Utara. 

🔵Cabaran dan pertimbangan:
🔹Umur dan Kesihatan: Ramai peserta adalah warga emas dan tidak sihat, dengan jumlah yang besar mati sebelum mereka dapat disatukan semula. 
🔹Komunikasi Terhad: Komunikasi langsung (panggilan telefon, surat, e-mel) tidak dibenarkan antara perjumpaan semula, dan keluarga sering kembali berdiam diri selepas mesyuarat singkat. 
🔹Ketegangan Politik: Ketegangan antara kedua-dua negara boleh memberi kesan kepada kekerapan dan skala pertemuan semula. 
🔹Kesukaran dalam Mengenalpasti dan Menghubungi Saudara mara: Mencari dan menghubungi ahli keluarga yang terpisah boleh menjadi mencabar, terutamanya memandangkan maklumat terhad yang tersedia dan peredaran masa.

🔵Pertemuan keluarga terakhir antara Korea Utara dan Korea Selatan berlangsung pada Ogos 2018. 
🔹Pertemuan semula ini adalah hasil sidang kemuncak antara pemimpin Korea Utara Kim Jong-un dan Presiden Korea Selatan Moon Jae-in.
🔹Pertemuan semula ini melibatkan bilangan keluarga yang terhad, bertemu selama beberapa hari sahaja di pusat peranginan pelancongan Mount Kumgang di Korea Utara. 
🔹Pertemuan semula ini adalah yang pertama seumpamanya dalam beberapa tahun dan telah difasilitasi oleh organisasi Red Cross kedua-dua negara. 
🔹Para peserta dari Korea Selatan dipilih oleh sistem berkomputer dan dari Korea Utara mungkin telah memilih rakyat yang telah menunjukkan tahap kesetiaan yang tinggi. 

🔵Seterusnya kami ke Mangbaedan Memorial Altar pula.

🔵Ok, ini yang tertera pada papan maklumat yang ada di sini.
🔵Mangbaedan
🔹After 36 years of Japanese colonial era rule, our country was liberated on August 15, 1945, thanks to the sacrifices of service personnel who fought for the nation's independence and the end of the Second World War. 

🔹Before celebration could break out, however, Korea was arbitrarily divided into north and south according to a unilateral decision of the powerful nations, regardless of the desire of our people. 
🔹Korea, which had been a unified nation for thousands of years, was faced with the division of Korea into north and south. 


🔹Mangbaedan is a permanent alter established by the government at a cost of 500 million won (Supervision by the Ministry of Home Affairs 5 North Korean Provinces, execution: Paju Country Office), at Imjingak, overlooking the lands of North Korea. 
🔹Five million people left their home in the north, where they had lived for generations, to avoid the Soviet army and the North Korea Communist Party's persecution and brutalities.


🔹The Mangbae pagoda at the center represents the earnest longing for the reunification of the country, and prayers for the welfare of those in North Korea. 

🔹The refugees built a temporary altar at Imjingak on every Chuseok (Korean Thanks giving day), held an event to honor their ancestor and parents who they had left behind in North Korea, and longed for a permanent altar. 
🔹In terms of scale and form, the censer and altar are located on a 400-m² site.


🔹The characteristics of the historical remains, institutions and customs, and mountains and streams of the 5 North Korean Provinces, and non-reclaimed area, Gyeonggi and Gangwon are carved in seven granite stone-folding screens around the pagoda to ease the homesickness of the refugees.


🔵Ketika kami di sini, ada seorang lelaki berusia sedang berdoa di altar ini. 
🔹Riak muka beliau jelas kelihatan seperti sedang menanggung kesedihan yang memilukan. 
🔹Pastinya beliau sangat teringin bertemu dengan ahli keluarga di Korea Utara yang sudah berdekad lamanya tidak bersua.

🔵Usaha ke arah penyatuan semula Korea telah menyaksikan kemajuan yang terhad, dengan tempoh kerjasama dan ketegangan yang sengit. 
🔹Walaupun terdapat mesyuarat peringkat tinggi dan perjanjian mengenai kerjasama, terutamanya pada awal 2000-an, ini tidak diterjemahkan kepada kemajuan yang berterusan disebabkan oleh cabaran politik dan keselamatan. 
🔹Walaupun keinginan bersama untuk penyatuan semula yang berakar umbi dalam hubungan budaya dan sejarah, ketidakpercayaan yang mendalam dan perbezaan ideologi antara kedua-dua Korea, bersama-sama dengan pengaruh kuasa luar, terus menghalang proses itu.

🔵Perkembangan dan Cabaran Utama:
🔹Mesyuarat peringkat tinggi dan kenyataan bersama: Sidang kemuncak 2000 dan 2007 antara pemimpin Korea Selatan dan Korea Utara menghasilkan kenyataan bersama yang menekankan kepentingan penyatuan dan menggariskan program kerjasama. 
🔹Inisiatif kerjasama: Ini termasuk perjumpaan keluarga, bantuan kemanusiaan, pertukaran budaya dan projek ekonomi seperti Gaeseong Industrial Complex. 
🔹Pelaksanaan terhad: Walau bagaimanapun, banyak daripada inisiatif ini telah dilaksanakan secara tidak konsisten atau dihentikan kerana perselisihan faham politik dan kebimbangan keselamatan. 
🔹Perpecahan berterusan: Kedua-dua Korea kekal sebagai de facto and de jure separate states, dengan hubungan diplomatik bebas dengan negara lain. 


🔹Perbezaan ideologi dan politik: Sistem politik yang berbeza, jurang ekonomi dan kebimbangan keselamatan terus menimbulkan halangan kepada penyatuan semula. 
🔹Pengaruh luar: Penglibatan kuasa besar seperti AS, China, dan Rusia juga memainkan peranan penting dalam dinamik penyatuan semula Korea. 
🔹Peralihan pendekatan: Pendekatan Korea Selatan telah berkembang daripada menekankan penyatuan semula melalui kekerasan kepada mencari proses penglibatan dan kerjasama yang lebih beransur-ansur. 

🔵Secara keseluruhannya, walaupun terdapat usaha untuk merapatkan jurang, terdapat cabaran-cabaran besar dalam mencapai penyatuan yang berkekalan. 
🔹Menurut pelbagai sumber, termasuk dari Peterson Institute for International Economics, kedua-dua Korea menghadapi isu kompleks yang memerlukan dialog berterusan, pembinaan kepercayaan dan kesediaan untuk menangani kebimbangan politik dan keselamatan.


🔵Gaesong Industrial Region (juga dikenali sebagai Kaesong Industrial Complex atau KIC) merupakan projek ekonomi bersama antara Korea Selatan dan Korea Utara, yang ditubuhkan pada 2004 untuk memupuk kerjasama dan memberikan manfaat ekonomi kepada kedua-dua negara. 
🔹Syarikat-syarikat Korea Selatan menjalankan perniagaan di dalam kompleks itu, terutamanya dalam tekstil dan pakaian, dengan menubuhkan kilang dan menggaji pekerja Korea Utara lantas menyumbang kepada ekonomi Korea Utara.
🔹Pada kemuncaknya, kompleks itu menggaji lebih 50,000 pekerja Korea Utara dan ratusan pengurus Korea Selatan. 
🔹Korea Selatan melabur dalam infrastruktur dan menyediakan bantuan kewangan untuk projek itu.
🔹Kompleks itu beroperasi sehingga 2016 apabila Korea Selatan menarik balik penyertaannya berikutan ujian nuklear keempat oleh Korea Utara.  


🔹Akses kepada buruh murah: Syarikat-syarikat Korea Selatan mendapat manfaat daripada gaji pekerja Korea Utara yang lebih rendah.
🔹Potensi kerjasama masa hadapan: KIC dilihat sebagai simbol potensi kerjasama masa depan dan integrasi ekonomi antara kedua-dua Korea.
🔹Sumbangan kepada pertumbuhan ekonomi: Firma Korea Selatan menyumbang kepada pembangunan ekonomi wilayah Kaesong dan berpotensi kepada ekonomi Korea Utara yang lebih luas. 
🔹Cabaran dan Penutupan: KIC menghadapi pelbagai cabaran, termasuk ketegangan politik antara Korea Utara dan Korea Selatan, dan ancaman pelancaran peluru berpandu Korea Utara.  
🔹Pada 2016, berikutan ujian nuklear Korea Utara, kerajaan Korea Selatan memutuskan untuk menutup KIC, dengan alasan kebimbangan keselamatan dan potensi untuk Korea Utara menggunakan hasil kompleks itu untuk program senjatanya. 
🔹Status Semasa: KIC kekal ditutup, dan tiada perniagaan Korea Selatan yang aktif beroperasi di sana. 


🔵Walaupun ditutup, KIC kekal sebagai simbol hubungan yang kompleks dan rapuh antara kedua-dua Korea. 
🔹Sesetengah pakar percaya bahawa KIC boleh menjadi model untuk kerjasama ekonomi masa depan antara Korea Utara dan Korea Selatan, manakala yang lain ragu-ragu disebabkan oleh sejarah ketidakstabilan politik.


To be continued.
 
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.