Assalamualaikum
🔵Ini interior hotel penginapan kami selama di Muscat, Oman - Ramada Encore by Wyndham Muscat Al-Ghubra, Muscat, Oman.
🔵Turun sarapan sebelum mulakan program lawatan.
🔵Olive restaurant, Ramada Encore by Wyndham Muscat Al-Ghubra.
🔵The restaurant has a modern, warm design and is a popular spot for guests, noted for its good food and inviting surroundings.
🔵This all-day dining restaurant features a striking interior with bright red booth seating and large windows that offer scenic views of the street and the Al Hajar Mountains in the distance.
🔵Breakfast buffet: omelettes, spaghetti, proteins & sides (mushrooms, small sausage and crisp beef bacon), waffles & pastries + beverages.
🔵The view from the restaurant window is a picturesque and serene tableau of an urban environment set against a dramatic natural backdrop of the Al Hajar Mountains.
🔹The dominant feature is the range of rugged, arid mountains that form the horizon. In the soft light of sunrise, their details are revealed, creating a majestic, otherworldly landscape quite different from tree-covered peaks typical in other regions. The mountains appear sparse, quiet, and peaceful.
🔹The sky is painted with the warm, soft hues of the early morning. The sun's golden rays give a bright color to the clouds, illuminating the scene and creating a peaceful and mind-relaxing atmosphere. The air appears clear and fresh.
🔹In the middle ground, the modern city of Muscat unfolds, with a major road and surrounding buildings. Green palm trees are interspersed throughout the urban environment, adding life and a tropical feel to the scene. There's a blend of city life and natural beauty, offering a unique juxtaposition of concrete structures and the raw, natural rock formations.
🔹The general impression is one of tranquility and a fresh start to the day. The sunrise was incredible and a truly memorable experience that revitalizes the soul.
🔵Lepas sarapan, ke swimming pool sekejap di tingkat 9.
🔵Hampir pukul 9 pagi, kami turun ke lobi hotel dan tunggu Maher.
🔵Suasana pagi di Ramada Encore by Wyndham Muscat Al-Ghubra, Muscat, Oman.
🔵Alhamdulillah, cuaca cukup cerah dan indah.
🔵Kami memulakan perjalanan pada pukul 8:30 pagi.
🔵Ini Muscat Grand Mall.
🔹Muscat Grand Mall bukanlah pusat beli-belah terbesar di Muscat.
🔹Pusat beli-belah terbesar di bandar itu ialah Mall of Oman, yang mempunyai ruang retail seluas 145,000 meter persegi.
🔹Pusat beli-belah besar lain di Muscat: Oman Avenues Mall dan City Centre Muscat.
🔵Ini pula ialah Oman Avenues Mall.
🔵Badr Al Samaa Royal Hospital, Muscat, Oman.
🔵Arak Medical Clinics, Bausher Branch, Muscat, Oman.
📘Geometric Screens (Mashrabiya-style):
🔹Prominent features include large, decorative white screens with intricate geometric patterns (resembling traditional Arabic mashrabiya but in a modern material and application) that overlay some of the blue glass sections on the left and right sides of the building.
🔹These elements serve both aesthetic and potential shading purposes.
🔵Plat lesen kereta di Oman, seperti yang dilihat dalam foto di bawah, mempunyai ciri-ciri warna dan teks yang spesifik.
🔵Ciri-ciri Plat Lesen:
📘Kenderaan Persendirian (Plat Kuning):
🔹Toyota FJ Cruiser di latar depan dan sedan Mazda di sebelah kiri mempunyai plat latar belakang kuning dengan teks dan nombor hitam. Ini adalah biasa untuk kenderaan persendirian di Oman.
🔹Plat sedan Mazda mempunyai nombor 45785 dengan format yang serupa.
📘Kenderaan Komersial (Plat Merah):
🔹Toyota RAV4 di sebelah kanan mempunyai plat latar belakang merah dengan teks dan nombor putih. Skema warna ini secara amnya menunjukkan kenderaan komersial.
🔹Kenderaan komersial dan teksi mempunyai plat merah, manakala kereta kerajaan mempunyai warna yang berbeza.
🔹Tulisan Arab pada plat itu termasuk عمان ٩٧٠٦ (Oman 9706).
🔹Plat sedemikian kadangkala dikeluarkan untuk kenderaan Omani yang melakukan perjalanan di luar Oman ke negara bukan Arab.
🔵Format Umum
🔹Plat lesen Omani menampilkan susunan menegak yang tersendiri bagi huruf Arab di tengah, nombor di sebelah kiri, dan perkataan "Oman" (عمان) bersama nombor tambahan dalam skrip Arab di sebelah kanan.
🔹Ia biasanya mengikut saiz standard Eropah.
🔵Ini adalah Masjid Mohammed Al Ameen, mercu tanda seni bina moden dan terkemuka yang terletak di puncak bukit di Bawshar, Muscat, Oman.
🔹Siap pada 2014, masjid ini terkenal dengan luaran marmar putihnya yang menakjubkan dan reka bentuk dalaman yang hebat.
🔵Ciri-ciri Utama
📘Seni Bina:
🔹Masjid ini menampilkan gabungan gaya seni bina Omani tradisional dan Islam moden.
🔹Ia dibina sepenuhnya daripada marmar putih berkilat dan boleh dilihat dari jarak yang jauh, terutamanya pada waktu malam apabila ia diterangi dengan lampu keemasan dan biru.
📘Kubah dan Menara:
🔹Masjid ini mempunyai tiga kubah besar, dengan kubah utama mencapai ketinggian 48 meter dan bangunan itu sendiri terletak 62.5 meter di atas paras laut.
🔹Ia diapit oleh dua menara tinggi.
📘Dalaman:
🔹Dewan solat utama boleh memuatkan sehingga 2,100 jemaah dan menampilkan candelier tengah setinggi 11 meter yang dihiasi dengan saduran emas 24 karat dan kristal Swarovski.
🔹Bahagian dalam juga termasuk 3,000 meter persegi ukiran batu tangan yang memaparkan corak dan kaligrafi Islam yang rumit.
📘Kapasiti dan Kemudahan:
🔹Jumlah kapasiti masjid ialah 2,730 jemaah.
🔹Ia juga menempatkan perpustakaan yang luas yang tersebar di dua tingkat, dengan koleksi besar kesusasteraan Islam.
📘Masjid ini dibiayai secara peribadi oleh keluarga Bahwan dan telah menjadi tarikan keagamaan dan budaya yang penting di rantau ini. Ia terbuka kepada pelawat bukan Islam dari 8 pagi hingga 11 pagi setiap hari, kecuali Jumaat, dengan syarat mereka mematuhi kod pakaian yang sopan.
🔵Oman mempunyai topografi yang sangat pelbagai yang terutamanya terdiri daripada gunung, padang pasir, dan dataran pantai, serta kawasan unik seperti fjord dan pulau.
🔹Kepelbagaian topografi ini menghasilkan iklim yang berbeza-beza dan kawasan kebudayaan yang tersendiri di seluruh Kesultanan Oman, jauh melebihi sekadar pembahagian "gunung dan pantai" sahaja.
🔵Untuk program jalan-jalan kami pada hari ke 3 di Oman ini, kami melawat sebuah sinkhole, pantai dan dua wadi.
🔹Tempat-tempat menarik ini tidak terletak di dataran pantai Oman yang luas, sebaliknya di sepanjang jalur pantai yang sempit di mana Pergunungan Hajar bertemu dengan Laut Oman.
🔹Wadi-wadi ini ialah gaung-gaung gunung yang memotong landskap, akhirnya menuju ke pantai.
🔵Lawatan pertama kami adalah ke sebuah sinkhole namanya Bimmah Sinkhole.
🔹Jarak antara Muscat dan Bimmah Sinkhole adalah 128 km atau perjalanan selama 1 jam 30 minit.
🔹Perjalanan ini adalah via Muscat - Sur Rd/Route 17.
🔵Papan tanda kata dalam foto ini ialah "Muscat Signage" yang besar dan bercahaya (juga dalam kaligrafi Arab) yang dipasang di sisi gunung di Jalan Al Jabal (Jalan Bawshar-Amerat) di Muscat, Oman.
Butiran Papan Tanda
📘Saiz: Papan tanda itu berdiri setinggi 16 meter (kira-kira 52 kaki) dan merentangi lebar 42 meter (kira-kira 138 kaki).
📘Lokasi: Ia diletakkan secara strategik di atas gunung supaya pencahayaannya dapat dilihat dari jarak yang ketara, termasuk dari Lebuhraya Muscat dan kawasan sekitar Jalan Sultan Qaboos.
📘Pencahayaan: Papan tanda itu diterangi, dan teknologi yang digunakan membolehkan warna pencahayaan ditukar untuk pelbagai majlis, meningkatkan suasana perayaan ibu kota.
📘Reka Bentuk: Reka bentuknya menggabungkan bentuk huruf berskala besar moden untuk perkataan Inggeris "MUSCAT" dan kaligrafi Arab tradisional untuk "مسقط" di atasnya dalam gaya geometri.
📘Mercu Tanda: Dirasmikan oleh Perbandaran Muscat pada November 2024, papan tanda itu dianggap sebagai mercu tanda baharu untuk ibu kota, menarik perbandingan dengan papan tanda Hollywood yang terkenal.
🔵Sering kami nampak banyak bahagian-bahagian gunung di Oman yang dipotong untuk membuat jalan raya seperti dalam foto-foto berikut. Pastinya satu projek yang mencabar kerana geologi Oman yang unik.
🔵Cabaran dalam pembinaan jalan raya melalui pergunungan Oman, terutamanya banjaran Al Hajar, adalah disebabkan terutamanya oleh topografi yang lasak, komposisi batuan yang keras dan retak, serta sejarah geologi yang kompleks.
🔵Ciri-ciri Topografi Oman
📘Cerun Curam dan Puncak Tinggi:
🔹Pergunungan ini dicirikan oleh kecerunan yang sangat curam dan tinggi, dengan puncak seperti Jebel Shams mencapai lebih 3,000 meter (9,000 kaki).
🔹Ini memerlukan kejuruteraan jalan raya yang meluas dan kompleks, selalunya melibatkan penjajaran berliku dan potongan dalam ke sisi gunung untuk menguruskan perubahan ketinggian.
🔵Ciri-ciri Geologi Oman
📘Formasi Batuan yang Pelbagai dan Keras: Pergunungan ini adalah mozek geologi, terdiri daripada pelbagai batuan yang merangkumi tempoh Proterozoik hingga Tertiari. Formasi utama termasuk:
🔹Batu Kapur:
● Kebanyakan banjaran Hajar terdiri daripada strata batu kapur yang tebal, keras, dan padat.
● Batuan ini sukar untuk dipotong, selalunya memerlukan teknik peletupan khusus.
● Lapisan permukaan boleh menjadi rapuh dan tidak stabil, dengan kecenderungan untuk mengelupas atau pecah, menimbulkan bahaya runtuhan batu.
🔹Jujukan Ophiolite:
● Ophiolite Samail, sebahagian daripada kerak lautan purba dan peridotit mantel atas, membentuk massif besar yang terpotong dalam.
● Batuan ini boleh tericih teruk (heavily sheared) dan berongga, yang menjejaskan kestabilan dan memerlukan penilaian geoteknikal yang teliti.
🔹Batuan Metamorf:
● Kawasan ini juga mengandungi pelbagai batuan metamorf, termasuk kuarzit, marmar, dan batuan kalsium-silikat, yang mengalami ubah bentuk yang kuat dan tahan lasak, seterusnya merumitkan penggalian.
📘Deformasi Tektonik Kompleks:
🔹Pergunungan ini terbentuk melalui aktiviti tektonik yang ketara, termasuk obduksi ophiolite ke atas pelantar Arab dan peristiwa lipatan serta pengangkatan terkemudian. Ini telah menghasilkan:
● Intense Folding and Faulting: Lapisan batuan sering condong pada sudut tajam, berlipat rapat, dan dipotong silang oleh banyak sesar (faults) dan zon ricih (shear zones). Kerumitan struktur ini mewujudkan ketidakstabilan yang wujud, kerana jisim batuan tidak seragam, dan lapisan yang berbeza mempunyai kekuatan dan orientasi yang berbeza-beza.
● Fracturing and Joint Systems: Sejarah geologi yang kuat telah menyebabkan batuan dasar sangat merekah dengan joint systems yang luas. Rekahan ini mengurangkan kestabilan keseluruhan cerun potongan dengan ketara dan meningkatkan risiko tanah runtuh serta wedge failures semasa dan selepas penggalian.
🔵Pembinaan jalan raya pergunungan di Oman, seperti Jalan Muscat - Sur/Route 17 ini, melibatkan gabungan teknologi dan kaedah kejuruteraan awam yang disesuaikan dengan rupa bumi Oman yang mencabar dan lasak.
🔵Teknologi dan teknik utama yang digunakan termasuk:
📘Penggalian dan Kerja Tanah: Jentera berat seperti jengkaut digunakan untuk menggali ke dalam cerun gunung dan membentuk subgred selepas potongan surih awal dibuat.
📘Peletupan Terkawal: Untuk batuan keras yang terdapat di pergunungan Oman (lazimnya batu kapur dan ofiolit), operasi peletupan terkawal adalah kaedah utama untuk memecahkan bahan tersebut bagi tujuan pemindahan.
📘Penggerudian: Rig penggerudian digunakan untuk menyediakan batuan bagi peletupan dan juga untuk kerja cerucuk di kawasan yang memerlukan sokongan asas tambahan.
📘Penstabilan Cerun: Pelbagai penyelesaian kejuruteraan amat penting untuk mengurangkan risiko runtuhan batu dan tanah runtuh, terutamanya pada cerun potongan yang tinggi. Penyelesaian ini mungkin termasuk:
● Shotcrete: Penggunaan konkrit semburan untuk menstabilkan muka batuan.
● Pemasangan Jaring: Menggunakan jaringan dawai untuk menahan batuan longgar.
● Tembok Penahan: Membina struktur untuk menahan tanah dan batu.
● Perataan Cerun (Benches): Mencipta aras seperti anak tangga dalam reka bentuk cerun untuk memerangkap serpihan yang jatuh.
📘Analisis Geoteknikal: Tinjauan geologi yang meluas dan analisis kestabilan (menggunakan data mengenai ciri-ciri batuan dan ketakselanjaran) memaklumkan reka bentuk dan langkah keselamatan yang dilaksanakan semasa pembinaan.
📘Pengurusan Serpihan: Sistem untuk pemindahan sisa dan serpihan adalah penting semasa dan selepas proses pemotongan.
🔵Kaedah ini membolehkan jurutera memotong batuan pejal dengan selamat, mencipta penjajaran yang diperlukan untuk jalan raya sambil meminimumkan bahaya geologi jangka panjang.
🔵Pemandangan yang menggambarkan gabungan unik dengan mewakili secara visual usaha manusia yang signifikan diperlukan untuk mengatasi halangan semula jadi topografi Oman, seterusnya mengintegrasikan kawasan yang sebelum ini terpencil dengan infrastruktur moden.
🔵"Persekitaran semula jadi yang mencabar" jelas kelihatan dalam skala besar dan komposisi Pergunungan Hajar. Pergunungan itu bukanlah bukit yang landai tetapi massif yang curam dan lasak yang secara semula jadi memisahkan landskap. Dari segi sejarah, rupa bumi ini akan menjadikan perjalanan antara bandar pesisir pantai seperti Muscat dan kawasan pedalaman atau selatan perlahan, sukar, dan sering berbahaya.
🔵Pemandangan dari lebuh raya ini, berhampiran kawasan Al Amarat, didominasi oleh kontras dramatik antara infrastruktur jalan raya moden dan Pergunungan Hajar yang lasak serta gersang.
🔵Pemandangan ini merakamkan gabungan unik kebolehcapaian dan pembangunan yang telah dibawa ke persekitaran semula jadi Oman yang mencabar.
🔵The "unique blend" is the resulting visual paradox: the raw, ancient, and untamed power of the mountains directly alongside a smooth, controlled, and distinctly human-made pathway designed for speed and safety. It symbolizes Oman's push towards modernity and connectivity while respecting, and adapting to, its dramatic natural geography.
🔵Perjalanan dari Muscat ke Bimmah Sinkhole melalui Muscat - Sur Rd/Route 17 ini menawarkan peralihan pemandangan indah dari kawasan bandar melalui pergunungan lasak ke pantai Oman yang menakjubkan, menampilkan landskap yang pelbagai dan dramatik.
🔵Sorotan Pemandangan
📘Pemandangan Gunung dan Gurun:
🔹Jalan raya ini pada mulanya menuju sedikit ke pedalaman, di mana pemandangan menampilkan latar belakang Pergunungan Hajar yang megah dan lasak.
🔹Pergunungan itu mempamerkan formasi batuan berlapis dan tebing dramatik, menawarkan pemandangan menakjubkan di setiap selekoh.
🔹Landskap boleh berubah dari kawasan tanah belukar kering kepada rupa bumi yang lebih berbatu dan gersang.
📘Pemandangan Pantai:
🔹Apabila laluan menghampiri pantai semula (di sekitar kawasan Qurayyat dan Dibab), pemandangan beralih secara mendadak ke garis pantai Laut Oman yang indah.
🔹Laut biru kehijauan memberikan kontras yang ketara kepada persekitaran semula jadi di sekelilingnya.
📘Formasi Batuan Unik:
🔹Garis pantai di rantau ini terkenal dengan ciri batu pasir yang menarik dan pantai berbatu.
🔹Di sesetengah tempat, ombak dan hujan telah mengukir gerbang dan birai yang unik ke dalam batu.
📘Perkampungan Nelayan:
🔹Di sepanjang pantai, kami melalui perkampungan nelayan Oman tradisional yang kecil, di mana bot nelayan boleh dilihat terapung di perairan atau dilabuhkan di pantai berpasir kasar.
📘Oasis dan Wadi (Dasar Sungai):
🔹Rantau ini adalah lokasi kepada beberapa wadi (dasar sungai kering atau lembah yang mungkin mengandungi air), seperti Wadi Shab dan Wadi Tiwi yang terkenal, yang menampilkan tumbuh-tumbuhan subur, dusun palma, dan kolam jernih yang terletak di dalam gaung dramatik.
🔹Walaupun lebuh raya utama ini adalah jalan berturap, jarak yang dekat dengan oasis semula jadi ini menambahkan lagi karakter pemandangan keseluruhan rantau ini.
📘Hawiyat Najm Park:
🔹Lubang benam (sinkhole) itu sendiri terletak di dalam taman kecil yang dibangunkan bernama Hawiyat Najm Park (bermaksud "Deep Well of the Falling Star" dalam bahasa Arab, merujuk kepada legenda tempatan).
🔹Taman ini adalah ruang hijau dengan gazebo dan jalan beraspal, yang menyediakan persekitaran yang tenang untuk air lubang benam yang menakjubkan, berwarna hijau zamrud dan biru kehijauan.
🔵Keseluruhan pemanduan adalah di sepanjang jalan berturap yang diselenggara dengan baik (tiada 4x4 diperlukan) dan dianggap indah, sering diambil sebagai sebahagian daripada perjalanan-perjalanan yang lebih menyeluruh untuk meneroka keajaiban alam semula jadi yang lain seperti Wadi Shab.
🔵Pemandangan dari lebuh raya ini turut mempamerkan pertentangan yang ketara antara kawasan bandar membangun yang terletak di dasar lembah yang luas, dikelilingi oleh Pergunungan Hajar yang lasak dan gersang.
🔵Ciri-ciri Utama Pemandangan
📘Landskap Pergunungan:
🔹Mendominasi latar belakang dan mengapit sisi adalah pergunungan batuan yang mengagumkan dari banjaran Hajar.
🔹Pergunungan ini dicirikan oleh cerun curam, berbatu coklat, tipikal dalam iklim gersang di rantau ini.
🔹Jalan raya yang sedang kami lalui ini sendiri dipotong di sisi salah satu cerun ini, menyediakan sudut pandangan yang tinggi.
📘Dasar Lembah dan Penempatan:
🔹Di bahagian tengah, hamparan dasar lembah yang agak rata dan luas kelihatan.
🔹Kawasan ini telah dibangunkan menjadi kawasan kejiranan kediaman atau bandar.
📘Seni Bina:
🔹Penempatan ini menampilkan banyak bangunan rendah, kebanyakannya berwarna putih atau cerah, yang kontras dengan ketara berbanding tona semula jadi, yang lebih gelap, bagi landskap sekeliling.
🔹Pembangunan itu kelihatan tersebar di seluruh lembah.
📘Kesan keseluruhan adalah satu perkembangan manusia dan infrastruktur moden yang disepadukan ke dalam persekitaran yang dramatik dan semula jadi yang lasak.
🔵Usaha infrastruktur besar-besaran Oman dalam membina lebuh raya melalui Pergunungan Hajar sebahagian besarnya bermula dengan gerakan pemodenan negara itu pada awal 1970-an di bawah mendiang Sultan Qaboos bin Said, yang melihat infrastruktur jalan raya sebagai kunci kepada pembangunan dan perpaduan negara.
🔵Gambaran Keseluruhan Sejarah Pembinaan Lebuh Raya di Oman.
📘Konteks Pra-1970:
🔹Sebelum tahun 1970, Oman mempunyai sangat sedikit jalan berturap, dianggarkan sekitar sepuluh kilometer sahaja.
🔹Perjalanan di Pergunungan Hajar bergantung pada laluan sukar yang sering mengikut dasar wadi (lembah sungai kering), yang tidak dapat dilalui semasa hujan.
📘"Blessed Renaissance” dan Pemodenan:
🔹Dengan perubahan kepimpinan dan permulaan "Blessed Renaissance" salah satu projek utama pertama adalah untuk menghubungkan negara melalui rangkaian jalan raya moden.
📘Lebuh Raya Utama Permulaan (1970-an):
🔹N5 (kini Jalan Sultan Qaboos), salah satu lebuh raya utama pertama, dibuka pada tahun 1974, menghubungkan ibu kota Muscat ke sempadan UAE dan melalui bandar-bandar penting.
🔹Ketersambungan awal ini membawa kepada pertumbuhan ketara di bandar-bandar di sepanjang laluannya.
📘Pembangunan Berterusan (1980-an - 2000-an):
🔹Perluasan bandar raya menyusuli pembangunan rangkaian jalan raya.
🔹Sepanjang dekad-dekad berikutnya, usaha diteruskan untuk menambah baik rangkaian jalan raya primer dan sekunder, menangani cabaran seperti keterhubungan yang hilang dan lintasan wadi.
📘Projek Utama (2010-an - Kini):
🔹Rancangan lima tahun 2011-2015 memperuntukkan dana yang besar untuk memperluaskan sistem jalan raya, dengan kontrak dianugerahkan untuk projek utama seperti Lebuhraya Batinah (dirasmikan pada 2018) dan pendualan jalan Bidbid-Sur.
🔹Projek-projek ini sering melibatkan kejuruteraan kompleks, termasuk banyak jambatan, pembetung, dan persimpangan, untuk mengendalikan rupa bumi pergunungan dan sistem wadi.
📘Pengembangan Masa Depan:
🔹Gerakan infrastruktur ini berterusan, dengan projek terkini termasuk permulaan kerja terowong untuk rangkaian kereta api bersama Oman-UAE melalui Pergunungan Hajar, menunjukkan usaha berterusan untuk mengintegrasikan wilayah tersebut dengan lebih lanjut dan meningkatkan ketersambungan.
🔵Oman kini berada di kedudukan tinggi secara global untuk kualiti jalan raya, satu pencapaian penting memandangkan geografi pergunungan yang mencabar.
🔵Passed by Al Amarat, Muscat Governorate.
🔵Al Mahaj Roundabout, Al Amarat.
🔵Al Meera Hypermarket - Amerat.
🔵Al Amarat (atau Al Amirat) ialah sebuah bandar penting dan sebuah wilayah (province) dalam Gabenorat Muscat, wilayah ibu negara Oman.
🔹Ia merupakan kawasan kediaman yang semakin berkembang yang dikenali terutamanya kerana landskap pergunungannya yang unik, kemudahan komuniti, dan tapak bersejarah.
🔵Maklumat tentang Al Amarat
📘Lokasi: Terletak di timur laut Oman, ia ditempatkan secara strategik berhampiran wilayah Muscat utama lain seperti Mutrah dan Boushar.
📘Pentadbiran: Ia berfungsi sebagai wilayah rasmi dengan perbandaran, balai polis, dan pejabat kerajaan sendiri.
📘Populasi: Sehingga tahun 2020, Al Amarat mempunyai populasi kira-kira 121,103 orang.
📘Infrastruktur: Kawasan ini telah menyaksikan pembangunan baru-baru ini, termasuk jalan raya baharu yang menghubungkan lembah itu ke bahagian lain Muscat, seperti Al Khuwair dan Qurum, menjadikannya lebih mudah diakses.
📘Ekonomi: Ekonomi tempatan adalah pelbagai, dengan penduduk terlibat dalam pertanian, industri, dan perdagangan.
🔵Di sebalik sana, yang kelihatan beberapa stadium floodlight besar itu, adalah Amerat Cricket Stadium. Juga ada Oman Cricket Academy.
🔹Al Amerat Cricket Stadium, juga dikenali sebagai Oman Cricket Academy Ground, ialah kemudahan kriket bertaraf dunia di Al Amarat, Oman, berfungsi sebagai pangkalan utama bagi Kriket Oman dan venue antarabangsa yang terkemuka.
🔹Kompleks stadium itu, yang ditubuhkan pada tahun 2012, telah berkembang menjadi hab utama untuk kriket di rantau ini, mendapat pengiktirafan antarabangsa untuk infrastruktur berkualiti tinggi dan latar belakang pergunungan yang indah.
🔹Walaupun bola sepak kekal sebagai sukan paling popular dan riadah kebangsaan di Oman, kriket boleh dikatakan salah satu sukan yang paling pesat berkembang dan paling menonjol di negara ini, terutamanya di peringkat antarabangsa. Popularitinya berada pada aliran menaik yang dramatik disebabkan oleh pelaburan ketara dan kehadiran pasukan kebangsaan yang kuat di pentas global.
🔵Bangunan kiri itu adalah Sohar Islamic Oman.
🔹Sohar Islamic ialah bahagian perbankan Islam bagi Bank Sohar International di Oman, menawarkan produk dan perkhidmatan kewangan patuh Syariah untuk individu dan perniagaan.
🔹Ia ditubuhkan pada tahun 2013 dan beroperasi dengan struktur berasingan yang terasing, Lembaga Penyeliaan Syariah yang berdedikasi, dan rangkaian cawangan di seluruh Oman untuk mematuhi prinsip Islam dengan ketat.
🔹Perbankan Islam di Oman telah mengalami pertumbuhan pesat dan kini menguasai kira-kira 20% daripada jumlah aset perbankan di negara itu setakat November 2025.
🔹Sektor ini ditubuhkan pada 2012 berikutan pengenalan rangka kerja kawal selia oleh Central Bank of Oman (CBO) dan terdiri daripada dua bank Islam sepenuhnya serta bahagian perbankan Islam yang ditawarkan oleh bank konvensional.
🔵Ini Al Maha, salah satu operator stesen petrol di Oman.
🔹Al Maha Petroleum Products Marketing Company SAOG ialah sebuah syarikat utama Oman yang telah mengedar dan memasarkan produk petroleum di seluruh Oman sejak penubuhannya pada tahun 1993.
🔹Dinamakan sempena Arabian Oryx (Maha Arab), syarikat itu telah berkembang menjadi jenama yang diiktiraf secara meluas dan dipercayai, memperoleh anugerah "Most Trusted Brand in the Fuel Station Category" pada tahun 2024.
🔹Selain Al Maha, dua syarikat utama primer lain yang mendominasi sektor peruncitan dan pemasaran bahan api di Oman ialah Oman Oil Marketing Company (OOMCO) dan Shell Oman Marketing Company.
🔹Ketiga-tiga syarikat ini secara berkesan membentuk oligopoli dalam pasaran peruncitan bahan api Oman, dengan jumlah beberapa ratus stesen minyak di antara mereka di seluruh negara.
🔵Maher bawa kami berhenti sekejap di sini untuk rehat dan minum teh.
🔹Kelihatan di belakang sana bangunan AdLife Hospital and Pharmacy.
🔹Di tempat seakan RnR di negara kita ini ada pelbagai kedai seperti supermarket, tea shop, Turkish coffee shop, restoran dan lain-lain.
🔵Maher belikan kami Teh Karak yang sedap dari kedai TeaTime.
🔹TeaTime (وقت الشاي) ialah rangkaian kedai teh yang sangat popular dan terkenal di Oman.
🔹Ia merupakan jenama serantau utama yang berasal dari Qatar pada tahun 2002 dan telah berkembang dengan ketara di seluruh Teluk, dengan lebih daripada 26 cawangan di Oman sahaja.
🔹Rangkaian itu amat terkenal dengan teh Karak berkualiti tinggi (teh berkualiti, berlemak, manis yang sering dibancuh dengan buah pelaga), yang telah menjadi minuman kegemaran di rantau ini.
🔹Ada yang mengatakan bahawa "jika anda tinggal di Oman dan tidak minum teh di TeaTime, anggap saja diri anda tidak lengkap"."
🔹The brand has become a staple of the casual dining and beverage scene in Oman, effectively integrating into the local food culture.
🔹"Memorable Taste, Loved by All"
🔹A beloved, everyday staple in the region's food culture.
🔵Selesai minum dan berehat, kami pun sambung perjalanan.
🔵Kelihatan menara Masjid Jamea Al-Warith bin Ka'ab.
🔹Seperti di Malaysia, saya perhatikan yang masjid-masjid di Oman ini menampilkan pelbagai reka bentuk, daripada masjid kampung tradisional yang ringkas dengan seni bina Oman yang bersahaja, hinggalah ke masjid moden yang besar yang menggabungkan pelbagai gaya seni bina Islam seperti Parsi, Asia Tengah, Mughal, Uthmaniyyah dan Maghribi serta aliran seni bina kontemporari.
🔵Jauh di belakang sana, di sebalik menara Masjid Jamea Al-Warith bin Ka'ab ialah masjid Jamea Othman Bin Affan.
🔵Rumah-rumah Oman seperti dalam foto di bawah memaparkan ciri-ciri penyesuaian moden seni bina Oman tradisional, yang sering diwajibkan oleh peraturan kerajaan di Muscat untuk memelihara identiti bandar yang seragam.
🔵Elemen Reka Bentuk
📘Warna Putih Yang Dominan:
🔹Ciri yang ketara adalah penggunaan meluas fasad berwarna putih atau cerah, yang merupakan amalan biasa dan sering menjadi syarat oleh perbandaran di bandar-bandar Oman seperti Muscat.
🔹Ini membantu memantulkan cahaya matahari, memastikan bahagian dalaman lebih sejuk dalam iklim panas.
📘Bumbung Rata:
🔹Bangunan-bangunan ini sebahagian besarnya menampilkan bumbung rata, elemen reka bentuk praktikal di kawasan dengan hujan minimum yang membolehkan penggunaan ruang bumbung, secara budayanya sebagai kawasan tidur terbuka semasa malam yang hangat.
📘Dinding Tebal:
🔹Rumah-rumah ini menggabungkan prinsip reka bentuk yang berakar umbi dalam seni bina tradisional, yang menggunakan dinding tebal (asalnya batu bata lumpur atau batu) untuk menyediakan penebat semula jadi terhadap hari yang terik dan malam yang lebih sejuk.
📘Tingkap/Balkoni Kecil:
🔹Seni binanya cenderung menggabungkan tingkap yang lebih kecil atau diletakkan secara strategik, kadangkala dengan balkoni tertutup atau reka bentuk mashrabiya, untuk menguruskan aliran udara, mengurangkan perolehan haba suria, dan mengekalkan privasi, yang merupakan nilai budaya utama.
📘Perhiasan Minimalis:
🔹Reka bentuknya agak ringkas dan berfungsi, memfokuskan pada garis bersih dan bentuk geometri berbanding perhiasan yang rumit dan berskala besar, mencerminkan gabungan estetika Islam tradisional dan minimalis kontemporari.
📘Gabungan Bahan: Walaupun rumah-rumah tradisional lama Oman menggunakan batu bata lumpur dan batu tempatan, struktur moden ini menggabungkan bahan moden seperti konkrit dan keluli sambil mengekalkan penampilan tradisional melalui kemasan luaran.
🔵Ciri-ciri ini secara kolektif mewujudkan gaya seni bina yang berfungsi untuk iklim tempatan dan harmoni secara visual dalam landskap Oman.
🔵Al Hajar roundabout.
🔹Monumen di tengah roundabout itu mungkin dibuat untuk merujuk kepada Pergunungan Al Hajar kerana banjaran gunung itu ialah mercu tanda yang amat penting bagi Oman, berfungsi sebagai tulang belakang geografi negara itu dan hab utama keindahan alam semula jadi, sejarah, dan warisan budaya.
🔵Kelihatan seorang penduduk lokal menjual sayur-sayuran dan buah-buahan di tepi jalan.
🔹Terdapat kawasan pertanian dan ladang di sepanjang Jalan Muscat - Sur/Route 17 ini, dan kawasan pedalaman berhampiran.
🔹Kawasan pertanian paling penting di Oman ialah dataran pantai Batinah, yang terbentang dari Muscat ke utara menuju sempadan UAE.
🔹Walaupun Route 17 ini menuju ke selatan dari Muscat, kawasan pantai umumnya merupakan hab utama untuk pertanian Oman.
🔹Wadi subur (lembah) seperti Wadi Bani Khalid, yang terletak di pedalaman berhampiran laluan Muscat-Sur ini, mengandungi kawasan hijau padat dengan pokok palma kurma dan kebun sayur-sayuran.
🔹Ladang-ladang di kawasan ini menanam pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran, sering diairi menggunakan sistem falaj tradisional yang membawa air dari gunung.
🔹Gerai tepi jalan seperti ini adalah tempat vendor tempatan menjual hasil segar mereka terus dari ladang dan kawasan pertanian berhampiran.
🔵Ini pula adalah Al-Jufainah Dam.
🔹"سد الجفينة (Empangan Al Jufainah) ialah empangan perlindungan banjir utama di Wilayah Al Amerat, Gabenor Muscat, Oman, direka untuk melindungi kawasan bandar hiliran daripada banjir yang memusnahkan.
🔹Fungsi utama Empangan Al Jufainah adalah kawalan banjir, khususnya direka untuk mengendalikan banjir yang lebih besar daripada 1000-year return period flood (RPF). Ia berfungsi sebagai penghalang terakhir sebelum air banjir sampai ke kawasan berpenduduk padat dan komersial seperti Al Khoudh, Al Hail, dan Al Mawalih di Seeb.
🔹Ia adalah empangan timbunan tanah/timbunan batu yang dibina dengan dinding konkrit dalaman sedalam 20 meter. Projek ini termasuk dua alur limpah konkrit dan beberapa bukaan (saluran keluar bawah) untuk pelepasan air terkawal dan penakungan semula air bawah tanah di dasar wadi di bawah empangan.
🔹Empangan ini adalah sebahagian daripada projek perlindungan banjir yang lebih besar untuk kawasan tadahan Wadi Adai, dimulakan selepas kejadian banjir teruk pada tahun 2007 dan 2010 menyebabkan kerosakan teruk dan kehilangan nyawa di wilayah Seeb.
🔹Empangan ini telah siap mengikut jadual dan dirasmikan secara rasmi oleh Kementerian Pertanian, Perikanan, dan Sumber Air kerajaan Oman pada Februari 2025.
🔹Empangan ini juga menyumbang kepada amalan pengurusan air yang mampan dengan membenarkan pelepasan air terkawal untuk mengekalkan semula akuifer bawah tanah tempatan, yang penting untuk iklim separa gersang Oman.
🔵Pada papan tanda tepi jalan itu tertera dalam bahasa Arab.
🔹ولاية العامرات محافظة مسقط - Al Amerat Wilayat, Muscat Governorate.
🔹مدار السرطان - Tropic of Cancer.
🔵What is "Tropic of Cancer?
🔹The Tropic of Cancer is an imaginary line of latitude situated at approximately 23.5 degrees north of the equator. The signboard was placed by the Oman Astronomical Society, that marks the precise location where the imaginary line crosses the road.
🔵Key aspects of its meaning include:
📘Northern Limit of the Tropics: It marks the northernmost boundary of the tropics (or Torrid Zone).
📘Direct Sunlight: It is the farthest northern latitude at which the sun can appear directly overhead (at a 90-degree angle to the Earth's surface).
📘Summer Solstice: The sun is directly above the Tropic of Cancer on the Northern Hemisphere's summer solstice, typically around June 21st each year, creating a brief moment of "shadowlessness". This natural phenomenon is the main draw for those with a keen interest in astronomy or unique natural events. This event marks the beginning of summer in the northern hemisphere and the longest day of the year.
📘Axial Tilt: The specific angle of 23.5 degrees corresponds to the Earth's axial tilt relative to its orbit around the sun.
📘Name Origin: The line was named the "Tropic of Cancer" because, a long time ago, the sun was in the constellation Cancer during the June solstice. Due to the gradual shift in the Earth's axis (precession), the sun is now in the constellation Taurus during that time.
📘The Tropic of Cancer passes through seventeen countries across the globe, including Mexico, Egypt, Saudi Arabia, India, China and Oman.
📘Yes, the Tropic of Cancer does include Oman. It is one of three countries on the Arabian Peninsula through which the imaginary line passes, along with Saudi Arabia and the United Arab Emirates (UAE).
🔵Crossing the imaginary line Tropic of Cancer.
🔵Bukit-bukit dan gunung-gunung keemasan yang dilihat di sepanjang lebuh raya Muscat-Sur/Route 17 ini adalah sebahagian daripada Pergunungan Al Hajar.
🔹Landskap ini dicirikan oleh puncak yang lasak, kering kontang dan ngarai (canyon) yang dramatik.
🔵Komposisi Geologi dan Rupa Bentuk
🔹Pergunungan Hajar terutamanya terdiri daripada gabungan batu kapur Kapur (Cretaceous limestone) dan batuan ofiolit (ophiolite).
🔹Ofiolit merupakan formasi geologi yang penting, kerana ia adalah sebahagian daripada kerak lautan kuno dan mantel atas yang telah tertolak ke atas kerak benua, menjadikan kawasan itu tapak yang penting di peringkat antarabangsa untuk ahli geologi.
🔹Warna "keemasan" atau coklat yang menjadi ciri adalah disebabkan oleh pendedahan haba dan matahari yang kuat dan berterusan yang menggelapkan permukaan luar batu, satu proses yang sering dirujuk sebagai 'varnis gurun' (desert varnish).
🔵Kelihatan di depan sana papan arah ke Quriyat, Sur, Al Hajir and Yiti.
🔹Quriyat, Sur, Al Hajir, dan Yiti semuanya terletak di wilayah-wilayah yang berbeza.
🔹Quriyat dan Yiti berada di Muscat Governorate di sepanjang pantai. Sur berada di Wilayah Ash Sharqiyah di timur laut, di pantai tenggara Muscat. Al Hajir berada di wilayah Al Awabi di Al Batinah Governorate, dikelilingi oleh gunung-ganang.
🔵Kelihatan sebuah lagi masjid.
🔹Saya baca, di Oman ada peraturan yang ditetapkan di mana masjid baharu dibina mestilah sekurang-kurangnya satu kilometer jaraknya dari masjid terdekat untuk menguruskan sumber dan pengagihan air.
🔵Adakah masjid di Oman dibiayai oleh kerajaan?
📘Ya, banyak masjid di Oman dibiayai dan diselia oleh kerajaan, tetapi endowmen (wakaf) swasta dan derma juga memainkan peranan penting.
📘Ministry of Endowments and Religious Affairs (MERA) di Oman adalah badan utama yang bertanggungjawab menyelia semua hal ehwal agama, termasuk:
🔹Pembinaan dan Penyelenggaraan: MERA mengawasi penubuhan dan penyelenggaraan lebih 16,000 masjid di seluruh Kesultanan Oman.
🔹Pembiayaan dan Pengurusan: Kementerian menguruskan wakaf, dana zakat, dan harta benda Bayt al-mal untuk membiayai perkhidmatan keagamaan, memberikan bantuan kepada imam, dan melabur dalam projek pembangunan.
🔹Personel dan Kandungan: Kerajaan membiayai gaji beberapa imam Ibadhi dan Sunni serta memantau khutbah mereka untuk memastikan ia mematuhi parameter yang boleh diterima dari segi politik dan sosial.
🔹Peruntukan Tanah: Kerajaan Oman menyediakan tanah untuk semua tapak keagamaan di negara itu.
📘Walau bagaimanapun, beberapa masjid juga dibiayai secara peribadi.
🔹Sebagai contoh, Masjid Besar Sultan Qaboos dibiayai oleh Almarhum Sultan Qaboos bin Said Al Said daripada dana peribadinya, dan Masjid Muhammad Al-Amin juga dibiayai secara peribadi.
🔹Kumpulan dan individu swasta boleh menyumbang kepada endowmen melalui program seperti "stock endowment project/wakaf," dan program "Green Mosque" yang menggunakan pelaburan swasta untuk memasang panel solar, menonjolkan gabungan inisiatif awam dan swasta dalam pengurusan masjid.
🔵Adakah pentadbiran masjid di Oman sama dengan Malaysia?
🔹Ya, pentadbiran masjid di Oman dan Malaysia berkongsi persamaan asas kerana kedua-duanya diawasi secara pusat oleh badan kerajaan dan sangat bergantung pada dana Wakaf serta jawatankuasa tempatan.
🔹Walau bagaimanapun, terdapat juga perbezaan struktur dan mazhab.
🔵Persamaan
📘Pengawasan Kerajaan: Kedua-dua negara mempunyai autoriti kerajaan berpusat yang bertanggungjawab mengawal selia dan mengurus hal ehwal masjid, memastikan konsistensi dalam amalan dan tadbir urus keagamaan.
🔹Oman: Badan utama ialah Ministry of Endowments and Religious Affairs (MERA), yang menyelia majoriti lebih 16,000 masjid berdaftar di negara itu.
🔹Malaysia: Pentadbiran masjid terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Agama Islam Negeri atau Majlis Agama Islam Negeri masing-masing, dengan penyelarasan am di peringkat persekutuan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Yang di-Pertuan Agong atau Sultan mengawasi perkara-perkara ini di negeri/wilayah masing-masing.
📘Wakaf dan Pembiayaan: Masjid di kedua-dua negara menggunakan wakaf (endowmen amal berupa harta atau dana) dan derma awam untuk operasi, penyelenggaraan, dan aktiviti komuniti mereka.
📘Jawatankuasa Tempatan: Pengurusan harian sering bergantung kepada jawatankuasa masjid tempatan yang dilantik, terdiri daripada ahli komuniti (sering kali sukarelawan) yang menguruskan kewangan, aktiviti, dan penyelenggaraan.
📘Peranan Komuniti: Masjid di kedua-dua negara berfungsi sebagai hab pusat untuk solat, pendidikan, dan kebajikan komuniti, mencerminkan kepentingannya dalam masyarakat Islam.
🔵Perbezaan
📘Tumpuan Mazhab:
🔹Oman: Agama rasmi negara ialah Islam, dan majoriti penduduk mengikut mazhab Ibadi. Pentadbiran masjid mencerminkan mazhab khusus ini.
🔹Malaysia: Agama rasmi ialah Islam, majoriti mengamalkan mazhab Syafi'i Sunni. Sistem pentadbiran distrukturkan untuk menguruskan komuniti Sunni.
📘Struktur dan Undang-undang:
🔹Oman: Sistem ini sangat berpusat di bawah MERA, dengan dasar seperti memerlukan masjid baharu dibina sekurang-kurangnya satu kilometer jaraknya untuk menguruskan sumber dan pengagihan air.
🔹Malaysia: Walaupun berpusat di peringkat negeri, sistem ini mempunyai tahap pengawasan persekutuan dan melibatkan pelbagai majlis dan jabatan peringkat negeri. Rangka kerja undang-undang adalah gabungan Syariah dan undang-undang common law Inggeris, yang mempengaruhi amalan pentadbiran.
📘Dasar Pengurusan Air:
🔹Oman mempunyai inisiatif dasar khusus dan ketat berkaitan pengurusan air di masjid (disebabkan kekurangan air), secara aktif menyelidik dan melaksanakan langkah penjimatan air dan peralatan, yang mungkin kurang digunakan secara sistematik di Malaysia.
🔵Adakah reka bentuk masjid di Oman sama dengan di Malaysia?
🔹Walaupun Oman dan Malaysia mempunyai masjid moden yang menggabungkan elemen seni bina Islam tradisional (kubah, menara, gerbang), reka bentuk masjid keseluruhan kedua-dua itu adalah berbeza dengan ketara, mencerminkan warisan budaya serantau dan pengaruh unik masing-masing.
🔵Seni Bina Masjid Oman
🔹Seni bina masjid Oman secara amnya dicirikan oleh reka bentuk yang ringkas, elegan, dan teguh yang menekankan estetika Arab tradisional dan bahan tempatan.
📘Ciri-ciri Utama: Reka bentuk sering menampilkan bahagian luar berwarna putih atau krim, menara tunggal yang megah, dan kubah yang menonjol. Halaman dalam (courtyard) adalah elemen pusat.
📘Pengaruh: Reka bentuk tradisional Oman menggabungkan pengaruh daripada seni bina Parsi, India, dan Yaman, yang terlihat dalam kerja stuko yang rumit, corak geometri, dan penggunaan gerbang. Masjid Besar Sultan Qaboos di Sohar, contohnya, mengambil inspirasi daripada gaya Parsi dan Asia Tengah.
📘Estetika: Rupa keseluruhan sering minimalis dan klasik Timur Tengah, menggunakan kuantiti marmar dan batu yang banyak.
🔵Seni Bina Masjid Malaysia
Seni bina masjid Malaysia, sebaliknya, terkenal dengan kepelbagaian luar biasa dan gabungan gaya, mencerminkan sejarahnya sebagai hab perdagangan utama di Asia Tenggara.
📘Ciri-ciri Utama: Masjid Malaysia menggabungkan pelbagai reka bentuk, daripada gaya vernakular tradisional (sering dengan bumbung berbilang tingkat dan bukannya kubah) kepada bangunan moden yang besar dengan pelbagai pengaruh. Kubah besar dan banyak menara adalah ciri biasa dalam masjid moden berskala besar.
📘Pengaruh: Pengaruh terdiri daripada reka bentuk tradisional Melayu, Cina, dan India (Mughal dan Moorish) kepada elemen Uthmaniyyah, Maghribi, dan Mesir. Masjid Putra di Putrajaya, contohnya, adalah sinergi gaya tradisional Melayu dan Timur Tengah.
📘Estetika: Seni binanya sangat pelbagai, dengan warna-warna terang (seperti granit berwarna merah jambu Masjid Putra atau kubah biru Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah) dan penekanan yang lebih besar pada gabungan budaya dan elemen reka bentuk ikonik yang menarik.
🔵Ringkasnya, sementara kedua-duanya mematuhi fungsi teras dan elemen masjid, reka bentuk Oman cenderung memihak kepada gaya Arab tradisional yang konsisten, manakala reka bentuk Malaysia adalah gabungan pelbagai tradisi seni bina Islam global dan Asia Tenggara tempatan.
🔵Okkkk.... sambung baik cerita perjalanan kami dari Muscat ke Dibab melalui lebuh raya Muscat-Sru/Route 17 ini 😅.
🔵Pemandangan dari Lebuh Raya Muscat-Sur (Route 17) ini menggambarkan kontras yang ketara antara pergunungan yang lasak dan tandus dengan penempatan moden.
🔹Pergunungan Hajar Timur kelihatan gelap dan mengagumkan dengan penampilannya yang suram dan dramatik.
🔹Terletak di kaki gunung ialah komuniti kediaman kecil atau perkampungan yang menampilkan bangunan moden berwarna putih. Kawasan ini mewujudkan kontras visual yang ketara dengan persekitaran semula jadi yang gersang.
🔹Kawasan hadapan dan sekitarnya menampilkan tanah kering seperti padang pasir dengan tumbuh-tumbuhan yang jarang dan tahan lasak serta semak samun.
🔵Wife tak habis Teh Karak dia, so I gladly finished it for her lah 😄.
🔵Penempatan kecil yang ditemui bertaburan di sepanjang lebuh raya ini ialah komuniti kediaman moden yang biasanya dibina dengan seni bina dan infrastruktur Omani kontemporari, menyediakan perumahan dan kemudahan dalam persekitaran yang gersang dan tandus.
🔹Ia mewujudkan visual yang menarik kerana ia muncul di sudut-sudut lebuh raya ini yang tidak dijangka di mana pergunungan bertemu dengan dataran pantai.
🔵Had laju umum untuk lebuh raya Muscat-Sur (Route17) ini, yang diklasifikasikan sebagai lebuh raya utama di Oman, adalah 120 km/j.
🔵Pergunungan Hajar mempunyai landskap tersendiri dengan banyak puncak seperti kon atau bergerigi disebabkan gabungan pembentukan geologi unik melalui aktiviti tektonik dan proses hakisan berikutnya.
🔵Adakah kawasan di sepanjang lebuh raya Muscat-Sur/Laluan 17 mengalami ribut pasir?
🔹Ya, kawasan di sepanjang lebuh raya Muscat-Sur/Route 17 ada mengalami ribut pasir dan debu, walaupun ia kurang kerap berlaku di laluan pantai spesifik ini berbanding kawasan padang pasir pedalaman Oman.
📘Pantai berbanding Pedalaman:
🔹Lebuh raya Muscat-Sur terletak di sepanjang garis pantai, diapit oleh pergunungan Hajar dan laut.
🔹Kedekatan dengan laut ini secara amnya mengurangkan keterukan dan kekerapan ribut pasir besar berbanding kawasan yang lebih jauh di pedalaman, seperti Wahiba Sands (juga dikenali sebagai Sharqiyah Sands), yang merupakan padang pasir bukit pasir utama yang terletak di sebelah barat sebahagian jalan ini.
📘Ribut Debu:
🔹Ribut debu (bentuk ribut pasir yang lebih ringan dengan zarah yang lebih kecil) masih boleh berlaku di sepanjang dataran pantai, selalunya apabila angin kencang mengangkat debu dan kelodak yang longgar dari landskap gersang dan dasar sungai kering (wadi).
📘Musim:
🔹Ribut pasir dan debu lebih berkemungkinan berlaku semasa bulan-bulan panas, biasanya dari akhir bulan Mac hingga musim panas, sering dikaitkan dengan corak angin serantau yang spesifik.
📘Keadaan:
🔹Ribut boleh menjadi intensif dalam keadaan tertentu, kadangkala menyebabkan jarak penglihatan rendah dan keadaan pemanduan berbahaya.
🔹Pemandu di Oman secara amnya dinasihatkan untuk bersedia menghadapi pelbagai cuaca, termasuk kemungkinan banjir kilat semasa hujan dan debu/pasir semasa tempoh kering dan berangin.
🔵The atmosphere captured in below photo while driving along the Muscat-Sur highway is dramatic and moody, created by a striking contrast between the heavy storm clouds and the rugged landscape.
🔹The upper sky is filled with imposing, dark grey and blue-black clouds, suggesting an impending storm or a recent weather event. The low-hanging nature of these clouds creates a sense of gravitas and tension over the mountains.
🔹The foreground and middle ground reveal the arid, rocky mountains typical of Oman's Hajar range. The sharp, rugged peaks look formidable under the overcast sky.
🔹Lighting and Contrast: The lighting is subdued but punctuated by areas where light breaks through the thick cloud cover, highlighting the textures of the rock faces and a small village nestled in the valley below. This interplay of light and shadow enhances the moody feel of the landscape.
🔹The scene evokes a sense of wild, untamed nature, where powerful weather systems interact with the stark beauty of the Omani desert and mountains.
🔵Pemandangan seperti dalam foto di bawah dengan awan gelap dan tebal di atas pergunungan Oman sering membawa kepada hujan, terutamanya di kawasan banjaran gunung Al Hajar ini.
🔵Berikut ialah pecahan corak cuaca:
📘Pembentukan Awan:
🔹Pergunungan Al Hajar memainkan peranan penting dalam mendorong hujan.
🔹Apabila udara lembap dari laut bersebelahan (Teluk Oman atau Laut Arab) dipaksa naik dan melangkaui rupa bumi yang curam (proses yang dipanggil orographic lift), ia menyejuk dan membentuk awan kumulonimbus atau kumulus, yang kelihatan gelap dan tebal apabila ia memekat.
📘Kekerapan dan Keamatan Hujan:
🔹Walaupun kebanyakan Oman adalah gersang, kawasan pergunungan ini menerima lebih banyak hujan berbanding kawasan pantai atau gurun.
🔹Kejadian hujan daripada awan ini sering digambarkan sebagai:
🟦Kejadian Biasa: Awan perolakan dan hujan serta ribut petir yang terhasil adalah fenomena biasa semasa bulan musim sejuk dan musim panas di pergunungan, walaupun mekanisme spesifik berbeza mengikut musim.
🟦Jangka Pendek dan Intensif: Hujan cenderung untuk tempoh yang singkat tetapi boleh menjadi agak intensif, kadangkala disertai hujan batu, guruh, kilat dan angin kencang.
📘Risiko Banjir Kilat:
🔹Disebabkan keamatan hujan, landskap gersang, dan cerun curam, kejadian ini sering menyebabkan banjir kilat berbahaya di wadi (dasar sungai kering).
🔹Pihak berkuasa sering mengeluarkan amaran kepada penduduk dan pemandu kenderaan untuk mengelakkan kawasan ini semasa cuaca ribut.
🔵Prominently featured in below photo are two red and white pylons transmission towers, which stand out against the earthy tones of the mountains, integrating human development into the ancient landscape.
🔵Oman menjana elektriknya terutamanya menggunakan gas asli melalui penjana turbin gas, yang menyumbang kira-kira 76% daripada penjanaan kuasanya pada suku pertama 2025.
🔹Negara Oman sedang giat melabur dalam tenaga solar dan angin untuk mempelbagaikan sumber kuasanya, dengan tenaga boleh diperbaharui menyumbang bahagian yang semakin meningkat.
🔵Sumber Penjanaan Elektrik
🔹Sumber-sumber penjanaan kuasa Oman sangat didominasi oleh bahan api fosil, walaupun ini berubah dengan projek tenaga boleh diperbaharui baharu yang mula beroperasi.
📘Gas Asli: Ini adalah sumber bahan api utama untuk kebanyakan loji janakuasa Oman, yang biasanya merupakan penjana turbin gas berkecekapan tinggi. Penggunaan gas asli menurun daripada 88% pada S1 2024 kepada 76% pada S1 2025, satu petanda usaha diversifikasi.
📘Tenaga Boleh Diperbaharui: Bahagian tenaga boleh diperbaharui dalam jumlah campuran elektrik mencapai 21% yang mengagumkan pada suku pertama 2025, meningkat daripada hanya 9% pada tahun sebelumnya.
● Tenaga Suria: Oman mempunyai salah satu solar densities tertinggi di dunia dan mempunyai beberapa solar farms berskala besar, termasuk Ibri II Solar Power Plant yang beroperasi dan Manah I and II Solar Power Plants, yang menyumbang dengan ketara kepada grid pada awal 2025.
● Tenaga Angin: Negara Oman mempunyai potensi angin yang signifikan, terutamanya di wilayah selatan Dhofar. Dhofar Wind Power Plant dan Tanweer Wind Power Plant sedang beroperasi dan menyumbang kepada grid.
📘Diesel: Penjana diesel digunakan untuk membekalkan elektrik ke kawasan terpencil di luar main interconnected systems, di mana ianya adalah minimum dan semakin berkurangan.
📘Grid Interconnection: Oman adalah sebahagian daripada grid kuasa serantau Gulf Cooperation Council (GCC), membolehkan ia mengimport elektrik dari negara jiran seperti UAE untuk memenuhi permintaan puncak atau dalam keadaan kecemasan.
🔵Proses Penjanaan dan Infrastruktur
🔹Proses ini melibatkan entiti milik kerajaan dan swasta yang menguruskan penjanaan dan pengedaran:
📘Penjanaan: Independent Power Producers (IPPs) dan entiti milik kerajaan mengendalikan loji janakuasa menggunakan sumber bahan api yang disebutkan di atas. Loji ini sering menggabungkan penjanaan elektrik dengan proses penyahgaraman untuk menghasilkan air minuman.
📘Transmisi: Oman Electricity Transmission Company (OETC) menguruskan rangkaian transmisi voltan tinggi (400 kV, 220 kV, dan 132 kV) merentasi dua sistem utama: Main Interconnected System (MIS) dan sistem Salalah.
📘Procurement & Planning: Oman Power and Water Procurement Company (OPWP) ialah pembeli tunggal semua kuasa dan air untuk negara dan bertanggungjawab merancang kapasiti masa depan untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat.
📘Pengedaran: Pelbagai pembekal berlesen, termasuk Rural Areas Electricity Company (RAECO) untuk kawasan terpencil, mengedarkan elektrik kepada pengguna akhir.
Oman's National Energy Strategy, sebahagian daripada Vision 2040, bertujuan untuk memperoleh sekurang-kurangnya 30% elektriknya daripada sumber boleh diperbaharui menjelang 2030, menunjukkan komitmen yang kuat terhadap masa depan tenaga yang mampan.
🔵Sempat juga merakam pemandangan langit yang dramatik dan indah ini dari lebuh raya pantai Muscat-Sur.
🔹Awan gelap yang tebal mendominasi bingkai atas, kontras dengan ketara dengan tompokan langit biru cerah di mana sinaran krepuskular yang menakjubkan (sinar cahaya menembus melalui celah-celah awan) bersinar ke landskap di bawah.
🔹Panorama ini membangkitkan rasa keluasan dan keindahan semula jadi, menonjolkan kontras unik antara cuaca dramatik dan rupa bumi pantai Oman yang kering dan indah.
🔵Objek silinder hitam dan kelabu di sebelah kanan lebuh raya itu ialah kamera had laju, yang biasa ditemui di jalan raya di Oman.
🔹Fungsi: Kamera ini memantau lalu lintas untuk pengesanan pelanggaran undang-undang jalan raya seperti memandu melebihi had laju, dan sistem "pintar" yang lebih baharu juga boleh mengesan penggunaan telefon bimbit semasa memandu serta kegagalan memakai tali pinggang keledar menggunakan teknologi AI.
🔹Toleransi Had Laju: Walaupun secara sejarahnya had toleransi 15 km/j melebihi had laju yang dipaparkan telah digunakan di sesetengah kawasan, Royal Oman Police telah melaksanakan kamera "toleransi sifar" di zon berisiko tinggi tertentu, bermakna pemandu mesti mematuhi had laju yang dipaparkan dengan ketat.
🔵Ketika ini kami sudah pun masuh ke Wilayah Qurayyat. Kelihatan di bawah sana the historic coastal city of Qurayyat.
🔵Mengapakah rumah-rumah di Oman samada di bandar, pekan, kampung dan penempatan kecil kelihatan serupa?
🔹Penampilan rumah-rumah Omani yang serupa adalah hasil daripada gabungan beberapa faktor, termasuk penyepaduan elemen seni bina tradisional ke dalam reka bentuk moden, penggunaan bahan-bahan tempatan yang mudah didapati, serta pertimbangan budaya dan iklim.
🔹Garis panduan pembinaan kerajaan dan faktor kawal selia juga menggalakkan pemeliharaan identiti seni bina nasional.
🔵Faktor Utama Keseragaman Perumahan Omani
📘Identiti Budaya, Norma Sosial dan Estetika:
🔹Seni bina mencerminkan identiti budaya Omani dan Islam yang kukuh, yang menghargai kesopanan dan kesinambungan dengan masa lalu.
🔹Budaya Omani sangat menghargai privasi, yang merupakan pengaruh utama dalam seni bina kediaman.
🔹Reka bentuk biasanya menggabungkan tembok sempadan yang tinggi, ruang tamu yang menghadap ke dalam, dan perancangan bilik yang teliti untuk memastikan privasi keluarga, terutamanya wanita.
🔹Keutamaan budaya bersama ini menghasilkan susun atur berfungsi dan penampilan luaran yang serupa di seluruh negara.
🔹Bahagian luar yang seragam berwarna putih atau putih pudar (biasanya plaster kapur atau gipsum di atas blok konkrit moden) memberikan estetika yang bersih, ringkas dan bersatu merentasi penempatan yang berbeza.
📘Adaptasi Iklim:
🔹Seni bina tradisional Omani berevolusi untuk disesuaikan dengan iklim gurun yang keras.
🔹Ciri-ciri seperti dinding tebal (asalnya batu bata lumpur, kini blok konkrit dengan penebat), tingkap kecil, dan halaman dalam semuanya direka untuk memaksimumkan penebat, memberikan teduhan, dan menggalakkan pengudaraan semula jadi.
🔹Elemen berfungsi ini telah dibawa ke dalam pembinaan moden, yang membawa kepada reka bentuk yang serupa.
📘Garis Panduan Kerajaan dan Identiti Nasional:
🔹Sejak tahun 1970-an, kerajaan Omani, terutamanya di bawah mendiang Sultan Qaboos, telah menggalakkan penyepaduan elemen warisan ke dalam seni bina moden untuk mengekalkan identiti nasional yang kukuh.
🔹Peraturan pembinaan sering menyediakan rangka kerja yang memastikan pembangunan baharu menggabungkan elemen tradisional, seperti corak tertentu, jenis tingkap, dan penggunaan warna putih atau tanah, seterusnya memelihara karakter seni bina Omani yang konsisten.
📘Bahan Sumber Tempatan:
🔹Dari segi sejarah, rumah-rumah di Oman dibina menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati di persekitaran terdekat, seperti batu bata lumpur, batu, dan kayu palma.
🔹Pergantungan kepada sumber tempatan ini membawa kepada gaya vernakular yang konsisten.
🔹Walaupun bahan moden seperti konkrit dan keluli kini lazim, bentuk dan palet warna sering menyerupai landskap semula jadi dan bahan-bahan, menyumbang kepada rupa yang seragam.
📘Bahan Binaan:
🔹Penggunaan meluas bahan binaan moden standard tempatan atau yang mudah diimport seperti simen, blok konkrit, dan keluli juga telah membawa kepada keseragaman dalam pembinaan di seluruh wilayah yang berbeza.
🔵Pada dasarnya, rumah-rumah Omani kelihatan serupa kerana ia berjaya menggabungkan prinsip reka bentuk praktikal yang responsif iklim dengan keinginan yang kuat untuk menampilkan warisan budaya unik dan identiti nasional mereka dalam konteks moden.
🔵Adakah Oman memanfaatkan tenaga matahari?
🔹Ya, Oman memanfaatkan tenaga matahari secara besar-besaran dan sedang pesat memperluaskan penggunaannya sebagai bahagian penting dalam strategi tenaga nasionalnya.
🔹Negara ini mendapat manfaat daripada beberapa paras sinaran matahari tertinggi di dunia, menjadikannya ideal untuk penjanaan kuasa matahari.
🔵Aspek Utama Inisiatif Tenaga Suria Oman:
📘Sasaran Berwawasan: Di bawah Oman Vision 2040, Kerajaan Oman telah menetapkan matlamat bercita-cita tinggi untuk tenaga boleh diperbaharui, menyasarkan untuk menjana 30% elektriknya daripada sumber boleh diperbaharui menjelang 2030.
📘Projek Skala Besar: Beberapa ladang solar berskala utiliti sedang beroperasi atau dalam pembangunan, termasuk:
🔹Ibri II Solar Plant: Projek beroperasi 500 MW yang menyediakan elektrik yang mencukupi untuk beribu-ribu rumah.
🔹Manah I dan Manah II: Dua loji solar yang baru dirasmikan dengan kapasiti gabungan sekitar 1,000 MW.
🔹Miraah Solar Project: Projek utama yang menggunakan tenaga terma solar untuk menjana stim bagi operasi pemulihan minyak yang dipertingkatkan (enhanced oil recovery - EOR), mengurangkan penggunaan gas asli dalam industri minyak.
📘Aplikasi Pelbagai: Di luar loji kuasa besar, tenaga solar digunakan untuk pelbagai aplikasi, termasuk menjana kuasa peralatan jarak jauh, lampu jalan, pam air, dan juga disepadukan ke dalam tempat letak kereta besar dan bangunan pejabat.
📘Inisiatif Atas Bumbung: Kerajaan menggalakkan individu dan perniagaan memasang panel solar atas bumbung melalui skim seperti "Sahim," yang membenarkan penjualan lebihan elektrik kembali ke grid nasional.
📘Pempelbagaian Ekonomi: Peralihan kepada tenaga solar adalah langkah strategik untuk mengurangkan pergantungan Oman kepada eksport minyak dan gas, meningkatkan keselamatan tenaga, dan mencipta peluang pekerjaan serta industri baharu, termasuk pembuatan domestik sel dan modul solar.
🔵Kelihatan bangunan Qurayyat Police Station, Royal Oman Police.
🔹Royal Oman Police (ROP) berfungsi sebagai agensi penguatkuasaan undang-undang dan keselamatan dalaman utama di Kesultanan Oman, dengan pelbagai tanggungjawab yang melangkaui kepolisan tradisional untuk merangkumi beberapa perkhidmatan kerajaan.
🔹ROP mengendalikan pasukan polis yang tersusun rapi di bawah arahan Sultan, dengan seorang Ketua Polis Negara dan Kastam menyelia operasi.
🔵Oman mempunyai kadar jenayah yang sangat rendah dan secara konsisten disenaraikan sebagai salah satu negara paling selamat di dunia.
🔵Statistik dan Kedudukan Utama
📘Kedudukan Global:
🔹Menurut laporan Numbeo's Safety Index by Country Mid-Year 2025, Oman berada di kedudukan keenam sebagai negara paling selamat di peringkat global.
🔹Sumber lain, seperti 2024 Global Safety Report by Gallup, meletakkan Oman di tempat keempat di seluruh dunia dalam indeks yang mengukur di mana orang berasa tahap keselamatan tertinggi, terutamanya apabila berjalan bersendirian pada waktu malam.
📘Kadar Homisid: Negara Oman mempunyai kadar homisid yang sangat rendah iaitu kira-kira 0.14 setiap 100,000 penduduk.
📘Kadar Jenayah Keseluruhan: Kadar jenayah keseluruhannya bagi setiap 100,000 penduduk dilaporkan serendah 0.243, meletakkannya antara yang terendah di peringkat global.
🔵Faktor-faktor yang Menyumbang kepada Jenayah Rendah
🔹Kadar jenayah Oman yang rendah dikaitkan dengan gabungan beberapa faktor:
📘Penguatkuasaan Undang-undang yang Berkesan: Pasukan Polis Diraja Oman sangat cekap dan profesional, terkenal dengan komitmennya untuk mengekalkan keamanan dan ketenteraman.
📘Hukuman yang Ketat: Sistem perundangan negara mengenakan hukuman yang ketat untuk aktiviti jenayah, yang bertindak sebagai pencegah yang kuat.
📘Nilai Budaya: Masyarakat Oman dibina atas nilai tradisi yang kuat seperti kemasyarakatan, rasa hormat, dan layanan, yang memupuk persekitaran yang umumnya aman.
📘Kestabilan Politik: Oman menikmati kestabilan politik sejak sekian lama, yang menyumbang kepada keselamatan keseluruhan dan tahap pergolakan sosial yang rendah.
🔵Jenis Kes yang Paling Kerap Berlaku
🔹Walaupun jenayah jalanan ganas sangat jarang berlaku, kes yang dilaporkan sering melibatkan kesalahan bukan ganas:
📘Bounced Cheques: Jenis kes yang paling kerap didaftarkan pada tahun 2021 berkaitan dengan dishonored or bounced cheques, iaitu perkara kewangan.
📘IT dan Transaksi Elektronik: Jenayah berkaitan teknologi maklumat dan penipuan elektronik turut dicatat, mencerminkan cabaran moden.
📘Pengedaran Dadah: Disebabkan lokasinya yang strategik, terdapat usaha berterusan oleh polis untuk memerangi rangkaian penyeludupan dadah.
📘Kecurian: Walaupun jarang berlaku berbanding piawaian global, kes kecurian memang berlaku.
🔵Di sebelah kiri actually (not in photo) adalah General Authority of Civil Defense in Qurayyat, a fire station.
🔵Sudah kelihatan Gulf of Oman.
🔵Gulf of Oman, juga dikenali sebagai Sea of Oman atau Gulf of Makran, ialah laluan air strategik penting yang menghubungkan Arabian Sea dan Indian Ocean ke Strait of Hormuz, yang kemudian menuju ke Persian Gulf.
🔹Ia berfungsi sebagai satu-satunya laluan masuk maritim ke wilayah pengeluar minyak utama di Timur Tengah.
🔵Geografi dan Negara Bersempadan Teluk Oman
🔹Teluk ini adalah lanjutan dari Laut Arab dan bersempadan dengan empat negara:
● Utara: Iran dan Pakistan
● Selatan: Oman
● Barat: Emiriah Arab Bersatu (untuk jarak yang pendek)
🔹Garis pantai Oman di sepanjang Teluk menganjur kira-kira 750 km dan merangkumi pelabuhan penting seperti Muscat dan Sohar.
🔵Kepentingan Strategik dan Ekonomi
🔹Kepentingan utama Teluk Oman terletak pada peranannya sebagai titik sempit (chokepoint) kritikal untuk bekalan tenaga global.
📘Perdagangan Minyak Global: Kira-kira satu pertiga daripada minyak dunia dan sebahagian besar gas asli cecair diangkut melalui Selat Hormuz dan Teluk Oman, menjadikan keselamatannya sebagai kepentingan global.
📘Pelabuhan Utama: Beberapa pelabuhan komersial dan logistik penting terletak di sepanjang pantainya, termasuk:
● Port Sultan Qaboos di Muscat, Oman.
● Port of Fujairah and Khor Fakkan Container Terminal di UAE, yang merupakan hab bunkering dan pengisian bahan api yang kritikal yang terletak di luar Selat Hormuz.
● Chabahar Port di Iran, yang menyediakan akses terus ke Lautan Hindi dan menghubungkan koridor perdagangan serantau.
📘Laluan Perdagangan Bersejarah: Dari segi sejarah, Teluk Oman adalah sebahagian daripada laluan perdagangan kuno yang menghubungkan tamadun subbenua India, Timur Tengah, dan Mediterranean.
🔵Ekologi dan Alam Sekitar
📘Teluk Oman menempatkan kehidupan marin dan terumbu karang yang pelbagai tetapi menghadapi cabaran alam sekitar yang signifikan.
🔹Zon Mati: Pada tahun 2018, penyelidik mengenal pasti salah satu "zon mati" lautan terbesar di dunia (kawasan dengan sedikit atau tiada oksigen) di dalam Teluk, satu isu yang diburukkan lagi oleh perubahan iklim dan aliran nutrien daripada pertanian.
🔹Kehidupan Marin: Perairan itu menyokong ekosistem akuatik yang kaya, termasuk spesies karang yang sangat terancam dan populasi penyu laut, ikan lumba-lumba, dan ikan paus.
🔹Pelancongan: Garis pantai yang indah, terutamanya di eksklaf Musandam di Oman, adalah destinasi pelancongan popular yang terkenal dengan landskap "fjord", peluang menyelam, dan snorkeling.
🔵Teluk Oman amat penting kepada rakyat Oman, berfungsi sebagai tonggak kritikal ekonomi, keselamatan negara, sejarah dan kehidupan harian mereka.
🔹Oman mempunyai garis pantai yang panjang dan perikanan yang melimpah di Teluk dan Laut Arab. Industri perikanan menyokong mata pencarian tempatan dan menyumbang kepada keselamatan makanan dan pendapatan eksport.
🔹Garis pantai yang indah, pantai yang bersih, dan hidupan marin yang kaya (termasuk terumbu karang dan tempat perlindungan penyu seperti Ras Al Jinz) adalah tarikan pelancong utama, mewujudkan ribuan pekerjaan dalam sektor hospitaliti, pengangkutan dan retails.
🔹Laut disepadukan secara mendalam ke dalam fabrik budaya dan kehidupan harian Oman. Oman mempunyai sejarah pelayaran yang kaya. Rakyatnya adalah pedagang dan pelaut terkenal selama berabad-abad, dengan kapal-kapal Oman mengemudi Lautan Hindi dari Afrika Timur ke India dan seterusnya. Warisan maritim ini kekal sebagai bahagian penting dalam watak dan kebanggaan nasional.
🔹Sebahagian besar penduduk Oman tinggal di kawasan pantai, di mana iklim dan akses ke laut telah mempengaruhi makanan tradisional, seni bina, dan gaya hidup.
To be continued.
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.















































































































































































No comments:
Post a Comment