Assalamualaikum.
Keluar saja dari pintu Arrival, kami terus mencari wakil agensi pelancongan di Korea yang kami diberitahu akan menunggu kami di Incheon Airport. Jenuh mencari di semua pintu-pintu Arrivals tapi tiada.
Mestilah kami panik, lebih-lebih lagi sebab kami perlu segera ke Gwangmyeong Station untuk meneruskan perjalanan keretapi ke Busan pada pukul 11.17 pagi. Tiket keretapi pun sudah ada.
Maka kami pun call PIC di Malaysia, Rebecca nama dia. Rebecca juga turut panik dan dengan segera bertindak. Kami diberitahu pemandu yang ditugaskan untuk mengambil kami di Incheon Airport mengalami kerosakan kenderaan di lebuhraya. Rebecca dan team Korea pun dengan segera mencari pemandu ganti. Kami diminta pergi ke Gate 5 berhampiran kerana pemandu ganti akan berjumpa kami di sana.
Stress pak cik dibuatnya. Especially kerana memikirkan kalau kami tidak sampai Gwangmyeong Station on time, terlepaslah keretapi ke Busan kami.
Selepas melapor kejadian wakil tidak hadir, kami berterusan menerima calls after calls from Rebecca on updates of our situations. Felt such a huge relief since we knew our predicament was being urgently handled.
Lepas jumpa uncle pemandu ganti, kami terus diajak ke tempat parking. Unfortunately uncle tu langsung tidak boleh cakap English, which we totally understood kerana dia cuma pemandu ganti yang tiba-tiba terpaksa ambil kami.
Bila sudah masuk kereta dan sedang on the way to the train station, maka berkuranganlah rasa panik kami masa itu.
Pemandangan Incheon International Airport dari luar.
Meninggalkan Incheon menuju ke Seoul menggunakan Incheongukjegonghang Expressway.
Pemandangan ketika melalui Yeongjong Bridge.
Melalui Yeongjong Bridge di Incheongukjegonghang Expressway.
🔵Jambatan Yeongjong ialah a self-anchored suspension double-deck road-rail bridge yang terletak di Incheon, Korea Selatan, menghubungkan Pulau Yeongjong ke tanah besar Korea.
🔵Jambatan itu adalah sebahagian daripada Incheon International Airport Expressway dan telah siap pada tahun 2000.
Yeongjong Bridge dibina merentas Yellow Sea.
🔵Yellow Sea ialah badan air yang terletak di antara tanah besar China dan Semenanjung Korea, termasuk Korea Selatan, menjadikannya laut yang bersempadan dengan Korea Selatan di sebelah timurnya; Yellow Sea dianggap sebagai laut pinggir Lautan Pasifik Barat.
🔵Yellow Sea agak cetek, dengan purata kedalaman sekitar 44 meter.
🔵Nama "Yellow Sea" berasal dari sedimen yang dibawa oleh sungai seperti Yellow River, yang memberikan air warna kekuningan.
🔵Oleh kerana kedalamannya yang cetek, Yellow Sea merupakan kawasan penangkapan ikan yang penting bagi kedua-dua China dan Korea Selatan.
🔵Sempadan kongsi antara China dan Korea Selatan di Yellow Sea kadangkala boleh menjadi punca ketegangan mengenai sempadan maritim.
🔵Masa ini kami sedang pass by Yeongjong Bridge Service Area, yang asalnya dibuka sebagai memorial hall untuk memperingati pembinaan Yeongjong Bridge.
🔵Pada masa itu, ia dipanggil Yeongjong Bridge Memorial Hall.
🔵Kuasa angin ialah satu bentuk tenaga boleh diperbaharui di Korea Selatan dengan matlamat untuk mengurangkan pelepasan greenhouse gas (GHG) dan particulate matter (PM) yang disebabkan oleh kuasa berasaskan arang batu.
🔵Selepas dua krisis minyak sejak tahun 1970-an, kerajaan Korea Selatan perlu beralih kepada tenaga boleh diperbaharui, yang membentuk undang-undang tenaga boleh diperbaharui pertama mereka pada tahun 1987.
🔵Pada tahun 2019, Korea Selatan mengetuai inisiatif dalam mewujudkan dasar peralihan tenaga, yang menggabungkan kuasa angin bersama-sama de-fosil dan nyah-nuklear dalam Pelan Tenaga Diperbaharui 2030.
🔵Dengan kuasa angin sebagai sumber kuasa yang paling pesat berkembang di Korea Selatan, rancangan kerajaan Korea adalah untuk melabur $8.2 bilion ke dalam ladang angin luar pesisir untuk meningkatkan jumlah kapasiti.
🔵Pada April 2020, kerajaan Korea mengumumkan "Korean Green New Deal" yang merangkumi rancangan untuk meningkatkan kuasa angin secara drastik melalui pengembangan kemudahan tenaga angin domestik untuk memasukkan turbin angin luar pesisir menjelang 2022 dan sistem angin luar pesisir terapung menjelang 2025.
🔵Kelihatan sebuah patung besar berwarna biru.
🔵Ia adalah simbol Yeongjong Bridge Service Area ini dan dikenali sebagai 'Fortune Bear'.
🔵"Fortune Bear" di Korea Selatan merujuk kepada patung beruang yang besar dan menonjol, di kawasan rehat Yeongjong-daegyo Bridge rest area berhampiran Incheon International Airport, melambangkan good fortune, yang diambil dari mitologi Korea di mana seekor beruang dikaitkan dengan pengasas negara, Dangun.
🔵Dalam mitologi Korea, Dangun, pengasas negara, dikatakan dilahirkan daripada beruang, menjadikan beruang sebagai simbol warisan negara.
🔵Patung beruang ini dilihat sebagai lambang tuah dan kemakmuran bagi mereka yang melihatnya.
🔵Patung Fortune Bear biru ini adalah yang paling terkenal.
🔵Patung beruang biru ini tingginya 23 meter tinggi dan lebarnya 9.7 meter. Beratnya pula adalah 40 tan. Ia telah dicatat dalam Guinness Book of World Records 2014 sebagai arca besi terbesar.
🔵Ia dibuat oleh Ohin Kwon di Incheon.
🔵Kwon told Guinness World Records at the time: "As a South Korean 31-year-old business man, I hope both South and North Korea please be unified in the near future. My grandfather is 87 years old, and he left his sister, mother and others from North Korea 64 years ago...he really misses his old home. I present this artwork to my grandfather and the people of peace and freedom."
Uber Taxi Korea, dikenali sebagai UT.
🔵Uber mula memasuki pasaran Korea Selatan pada 2013, tetapi menarik diri kerana peraturan yang hanya membenarkan syarikat yang mempunyai lesen teksi sahaja yang boleh menawarkan perkhidmatan pengangkutan.
🔵Pada 2021, Uber memasuki semula pasaran dengan menubuhkan usaha sama dengan konglomerat kedua terbesar Korea Selatan Kumpulan SK, dipanggil UT.
🔵Gaehwa Tunnel adalah satu-satunya terowong di Incheon International Airport Expressway.
🔵Terowong Gaehwa dibina menembusi Gunung Gaehwasan, dan dibina sebagai terowong untuk memelihara ekosistem Gaehwasan sebanyak mungkin.
🔵Ia adalah terowong berkembar tiga lorong.
🔵Seoul, Korea Selatan mempunyai beberapa terowong jalan raya, termasuk terowong Shinlim-Bongchun dan Shimlin-2, dan Terowong Bawah Tanah Seoul Jemulpo-Ro.
🔵Terdapat juga rancangan untuk membina terowong di bawah Sungai Han.
🔵Banghwa Bridge merentasi Sungai Han, menghubungkan Daerah Gangseo, Seoul dengan Goyang, Wilayah Gyeonggi.
🔵Jambatan ini adalah sebahagian daripada Incheon International Airport Expressway. Ia terletak di hujung lebuh raya itu di bahagian Seoul.
🔵Dengan panjang lebih 2.5 km, ia adalah jambatan terpanjang untuk menyeberangi Han river. Ia adalah jambatan yang ke 27 yang akan dibina merentasi Sungai Han.
🔵Walaupun secara amnya ia adalah kebanyakannya girder bridge, bahagian tengahnya sepanjang 540 meter adalah arch truss yang menyerupai bentuk kapal terbang yang sedang berlepas.
🔵Jambatan Arch Truss ini melambangkan pintu masuk ke Seoul. Ia juga telah menjadi salah satu pemandangan tourist sight yang terbaik dengan pemandangan Gunung Gaehwa di Selatan dan Haengju Fortress di Utara.
Kelihatan di sebelah kanan Magok Railway Bridge, Gayang Bridge dan jauh di hujung sana World Cup Bridge.
🔵Magok Railway Bridge merentasi Sungai Han di Korea Selatan sebagai sebahagian daripada AREX Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon. AREX adalah singkatan dari Airport Railroad Express, laluan kereta api yang menghubungkan Incheon International Airport dan Seoul Station. Ia sebuah truss bridge. Pembinaannya bermula pada Januari 2004 dan siap pada 29 Disember 2010. Magok Railway Bridge, yang menghubungkan Magok-dong, Gangseo-gu, Seoul, dan Hyeoncheon-dong, Deokyang-gu, Goyang-si, merupakan jambatan terpanjang di Sungai Han, sepanjang 2,930 meter.
🔵Gayang Bridge ialah sebuah jambatan merentasi Sungai Han di Seoul, Korea Selatan. Ia menghubungkan Daerah Gangseo dan Daerah Mapo. Jambatan itu telah siap pada tahun 2002.
🔵World Cup Bridge menghubungkan Daerah Mapo dan Daerah Yeongdeungpo. Jambatan itu menghubungkan Seobu Expressway ke Daerah Mapo. Ia melambangkan pagoda batu 10 tingkat di Wongaksa Temple Site, yang merupakan Khazanah Negara No. 2 Korea.
Kelihatan Haengju Bridge di sebelah kiri.
🔵Jambatan itu mula-mula disiapkan pada tahun 1978, tetapi jambatan itu sangat sempit dan tidak dapat menangani peningkatan trafik kerana bandar-bandar jiran Ilsan dan Bucheon mengalami pengembangan perumahan pesat.
🔵Pembinaan jambatan kedua (dipanggil New Haengju Bridge) bersebelahan dengan yang asal bermula pada Oktober 1987. Semasa pembinaan pada tahun 1992, jambatan baru itu runtuh. Pembaikan mengambil masa tiga tahun lagi, dan jambatan itu dibuka pada tahun 1995.
🔵Pembinaan jambatan ketiga bermula di ruang antara yang pertama dan yang kedua pada 1996 dan selesai pada Disember 2000. Dengan siapnya jambatan ketiga, jambatan pertama telah ditutup. Pada masa ini, jambatan kedua mengendalikan lalu lintas selatan dan jambatan ketiga mengendalikan lalu lintas utara.
Kesesakan jalan raya. Nampaknya ada papan tanda jalan yang sepenuhnya dalam bahasa Korea.
Ini adalah National Assembly Building.
🔵National Assembly Building berdiri sebagai simbol demokrasi Korea.
🔵Ia terdiri daripada National Assembly Building, National Assembly Library dan Memorial Hall.
🔵Kerana ia adalah tempat yang bagus untuk mengetahui tentang sejarah dan politik Korea, ia adalah lokasi pelancongan yang popular.
🔵Yeongdeungpo District ialah salah satu daripada 25 daerah di Seoul, Korea Selatan.
🔵Yeongdeungpo District telah banyak dibangunkan sebagai daerah pejabat, komersial dan kediaman.
🔵National Assembly Building terletak di Yeouido-dong.
🔵Selama beberapa dekad, Yeouido di daerah Yeongdeungpo telah dianggap sebagai pusat kewangan Seoul.
🔵Reputasi ini dirangsang oleh penempatan semula bursa utama Korea, Korea Exchange (KRX), dari Myeongdong ke Yeouido pada tahun 1979.
🔵Antara 291 ibu pejabat institusi kewangan yang terletak di Seoul, 93 berpangkalan di Yeouido.
Yeongdeungpo District, Seogang Bridge, Han River and Bamseom Island (Ramsar Wetland Site).
Bamseom Island (Ramsar Wetland Site)
🔵Pulau Bamseom di Seoul, Korea Selatan ialah Ramsar Wetland Site dan habitat penting untuk burung yang berhijrah. Ia juga merupakan tempat bertelur dan semaian bagi banyak spesies ikan Korea.
🔵Ciri-ciri
🔹Lokasi: Di Sungai Hangang, hilir dari Jambatan Mapodaegyo
🔹Saiz: 1.3 kilometer panjang dan 300 meter lebar
🔹Bentuk: Seperti buah berangan, itulah cara ia mendapat namanya
🔹Hidupan Burung: Habitat kepada banyak spesies burung, termasuk Mandarin ducks, Spot-billed Ducks, and Black-crowned Night Herons
🔹Tumbuhan: Habitat kepada kira-kira 108 spesies tumbuhan, termasuk willow trees and itch reeds
Hidupan ikan: Tempat bertelur dan semaian untuk banyak spesies ikan asli Korea
🔵Sejarah
🔹Pada tahun 1999, kerajaan metropolitan Seoul menetapkan Bamseom sebagai "natural preservation district"
🔹Pada tahun 2012, Bamseom telah ditetapkan sebagai Ramsar Wetland
🔹Pulau ini ditutup kepada orang ramai, tetapi ia boleh dilihat dari Bamseom Park
Ramsar Convention
🔵Ramsar Convention ialah perjanjian antara kerajaan yang menggalakkan negara anggota untuk melindungi nilai ekologi tanah lembap mereka. Korea Selatan menyertai konvensyen itu pada tahun 1997.
🔵Kelihatan lebuh raya (gangbyeonbuk-ro) atas sungai yang merupakan sebahagian dari Gangbyeon Expressway.
🔵Di hujung sana adalah satu lagi jambatan yang menyeberangi Sungai Han ini iaitu Mapo Bridge.
🔵Di latar belakang pula adalah, antaranya, bangunan-bangunan tinggi apartment mewah di Mapo-gu (Mopu District) dengan pemandangan Yeongdeungpo District dan Sungai Han seperti Seogang GS Apartments, Mapo Riverside Hillstate Aparments, Bamseom Hyundai Apartments dan Raemian Mapo Wellstream Apartments.
🔹Pangsapuri di Mapo-gu boleh menelan kos antara 3,400,000 dan 5,500,000 won Korea Selatan (KRW - Korean Republic Won) untuk disewa, bergantung pada bilangan bilik tidur dan kualiti pangsapuri - iaitu antara RM10,500 hingga RM16,900.
🔹Sehingga Disember 2024, harga purata apartmen di Seoul adalah sekitar 1.13 bilion KRW - atau RM3.4 juta.
Tak pasti apakah vessel di bawah Seogang Bridge ini. Mungkin melakukan kerja-kerja berkaitan dengan konservasi sungai Han.
🔵Pada masa lalu, sungai Han sangat tercemar akibat sisa industri, tetapi usaha besar pada 1980-an dan 1990-an membantu memulihkan kualiti airnya.
🔵Sungai Han di Seoul, Korea Selatan telah menjadi subjek beberapa usaha pemuliharaan, termasuk Han River Renaissance Project dan Great Hangang River Project. Projek-projek ini bertujuan untuk memulihkan persekitaran semula jadi sungai, meningkatkan biodiversiti, dan meningkatkan kualiti air.
🔵"River works" di Sungai Han di Seoul lazimnya merujuk kepada projek berterusan yang bertujuan untuk menguruskan aliran sungai, meningkatkan kualiti air, membangunkan kawasan rekreasi di sepanjang tebing, dan kadang-kadang juga melaksanakan sistem pengangkutan di atas air, semuanya sambil mengekalkan keindahan semula jadi sungai dan menjadikannya sebahagian daripada kehidupan bandar yang lebih mudah diakses oleh penduduk Seoul.
Seogang GS Apartments - pangsapuri mewah dengan pemandangan sungai Han.
Mapo Riverside Hillstate Aparments - pangsapuri mewah dengan pemandangan sungai Han.
Mapo Bridge dan 63 Building.
🔵63 Building, secara rasmi dipanggil 63 SQUARE (dahulunya Hanwha 63 City), ialah sebuah bangunan pencakar langit di pulau Yeouido, yang menghadap ke Sungai Han di Seoul, Korea Selatan.
🔵Pada ketinggian 249.6 meter, ia adalah bangunan tertinggi di luar Amerika Utara apabila ia dibuka pada 27 Julai 1985, dan ia adalah bangunan gold-clad kedua tertinggi di dunia selepas Grand Lisboa di Macau.
🔵Ia berdiri sebagai bangunan tertinggi Korea Selatan sehingga Hyperion Tower mengatasinya pada tahun 2003, tetapi kekal sebagai bangunan komersial tertinggi di negara itu sehingga Northeast Asia Trade Tower diungguli pada tahun 2009.
🔵Warna emas bangunan ini terdiri dari setiap satu daripada 14,000 tingkap kaca yang disalut dengan lapisan nipis emas 24 karat yang menangkap cahaya matahari, memantulkan warna-warna emas, merah dan perak ketika matahari terbenam, memberikan menara itu kilauan pelbagai warna yang menakjubkan.
Bangunan Parc1, Mapo Bridge dan Sungai Han.
🔵Parc1 ialah sebuah kompleks membeli-belah/hotel/pejabat di Yeouido, Seoul, Korea Selatan. Ia berketinggian 333 meter dengan 69 tingkat.
Di sepanjang perjalanan kami dari Incheon Airport ke stesen tren ini, kami nampak banyak jambatan-jambatan yang menyeberangi Yellow Sea dan Sungai Han.
🔵Sungai Han panjangnya 514 km dan merupakan pintu masuk antarabangsa terbesar di Seoul.
🔵Sungai Han ialah sungai utama di Korea Selatan dan sungai keempat terpanjang di semenanjung Korea selepas sungai Yalu, Tumen dan Nakdong.
🔵Ia berasal dari pertemuan sungai Namhan (Han Selatan) dan Bukhan (Han Utara) di bahagian timur Korea Selatan. Sungai itu mengalir melalui Seoul dan akhirnya bermuara ke Yellow Sea.
🔵Sungai Han telah menjadi laluan pengangkutan yang berharga sejak zaman purba. Beberapa kerajaan Korea purba, termasuk Goguryeo, Baekje, dan Silla, bersaing untuk menguasai sungai ini kerana kepentingan strategiknya.
🔵Pada masa ini, terdapat 31 buah jambatan merentasi Sungai Han menghubungkan kawasan Seoul dan beberapa bahagian Wilayah Gyeonggi. 27 darinya adalah untuk pengangkutan biasa dan empat untuk kereta api, seperti yang ditakrifkan oleh Kerajaan Metropolitan Seoul.
🔵Jambatan-jambatan itu digunakan oleh penduduk Seoul setiap hari sebagai komuter, pejalan kaki, pemandu atau penyeberangan persiaran.
🔵Salah satu jambatan besar di Seoul ialah Mapo Bridge.
🔵Kadar bunuh diri sangat tinggi di Korea Selatan dan melompat dari jambatan sering menjadi pilihan.
🔵Jambatan bunuh diri yang sering digunakan di Seoul ialah Mapo Bridge, yang dikenali sebagai "Suicide Bridge" dan "The Bridge of Death".
🔵Di Mapo Bridge, hidup dan mati menjadi taruhan hampir setiap hari. Hampir setiap hari, seseorang cuba terjun dari jambatan itu ke dalam Sungai Han untuk menamatkan nyawa mereka.
🔵Pada tahun 2022 sahaja, 255 individu cuba membunuh diri dari jambatan itu. Terima kasih kepada langkah pengawasan, butang panggilan kecemasan dan telefon, semua lompatan dapat dihalang.
🔵Pihak berkuasa Korea Selatan telah cuba mengatasinya dengan memanggil jambatan itu "The Bridge of Life" dan menyiarkan mesej yang meyakinkan di jambatan itu.
![]() |
Mapo Bridge |
🔵Di Korea, bunuh diri adalah salah satu punca utama kematian, melebihi kemalangan jalan raya dan penyakit kardiovaskular.
🔵Sepanjang tiga tahun lalu (as at 2024), hampir 40,000 individu telah menamatkan nyawa mereka sendiri dengan tragis.
🔵Ramai yang memutuskan untuk melompat dari salah satu daripada 31 jambatan yang menyeberangi Sungai Han di Seoul.
🔵Jambatan-jambatan di Seoul ada yang dikenali sebagai "suicide hotspots", dan Seoul menggunakan AI untuk membantu mencegah bunuh diri.
🔵Pagar keselamatan dipasang dengan 'laser detection sensors' dan kamera pada jambatan.
🔵Isyarat dihantar kepada pasukan penyelamat jika terdapat seseorang mencengkam pagar.
🔵Kamera juga menghantar isyarat penggera jika dikesan ada seseorang di bawah jambatan.
🔵Setiap tahun, kira-kira 486 percubaan bunuh diri dilaporkan di jambatan di atas Sungai Han. Sepanjang lima tahun yang lalu, 96.63% orang yang cuba membunuh diri dari jambatan telah dihentikan atau diselamatkan.
🔵Satu lagi usaha mencegah bunuh diri dibuat dengan kerjasama Ibu Pejabat Bomba & Bencana Seoul dan Institut Teknologi Seoul mencipta teknologi kawalan CCTV yang dibuat khas untuk jambatan di atas Sungai Han.
🔵CCTV AI akan belajar daripada rakaman untuk meramal, mengesan, memilih adegan di mana orang cuba membunuh diri dari jambatan
🔵"Integrated Control Center" yang ditubuhkan mengurangkan mangsa dan membolehkan penyelamat menumpukan pada misi mereka.
🔵Satu lagi cara cegah bunuh diri adalah dengan memasang 'spinning bars'. Intervensi palang berpusing (spinning bars) dengan empat penggelek berputar (spinning rollers) di atas rel pengadang di kedua-dua belah jambatan dan menjadikannya mustahil untuk seseorang mencengkam palang dan memanjat ke titik lompatan.
![]() |
Papan tanda dengan telefon khas dipasang di Mapo Bridge di atas Sungai Han di Seoul untuk mencegah bunuh diri. |
🔵Korea Selatan mempunyai kadar bunuh diri yang tertinggi. Pelbagai usaha dilakukan oleh kerajaan Korea untuk membenteras kejadian bunuh diri. Walau bagaimanapun, punca yang berakar umbi dalam bunuh diri adalah mencabar untuk dihapuskan; iaitu tekanan masyarakat yang besar terhadap individu.
🔵Pendekatan baharu yang memberi tumpuan kepada pemeriksaan kesihatan mental yang dipergiatkan sedang diperkenalkan dengan tujuan untuk mengurangkan kadar bunuh diri dengan ketara.
🔵Pada Disember 2023, Presiden Yoon mengumumkan rancangan untuk memendekkan selang antara penilaian psikologi yang disyorkan menggunakan Soal Selidik Kesihatan Pesakit-9 (PHQ-9 - Patient Health Questionnaire-9) daripada sepuluh kepada dua tahun, bermula pada 2025.
🔵Kerajaan Korea juga bercadang menawarkan kaunseling psikologi kepada 80,000 individu tahun ini. Kumpulan sasaran termasuk individu yang mengalami pemikiran bunuh diri (suicidal thoughts) atau mereka yang pernah mengalami kejadian bunuh diri dalam keluarga mereka. Menjelang 2027, akses kepada sokongan psikologi akan diperluaskan kepada satu juta orang.
Antara sebab kenapa kadar bunuh diri tinggi di Korea Selatan adalah:
🔵Transformasi sosial yang pesat yang dialami oleh negara Korea dalam beberapa dekad kebelakangan ini adalah cabaran penting bagi ramai penduduknya: pada tahun 1960-an Korea Selatan adalah salah satu negara termiskin di dunia. Hari ini, ia adalah sebuah negara perindustrian terkemuka.
🔵Dalam masyarakat yang pesat membangun dari segi ekonomi, ikatan dan nilai sosial tradisional menjadi kurang penting. Ini membawa kepada kebebasan yang lebih besar untuk setiap individu - tetapi juga boleh mengakibatkan rasa tidak selamat dan pengasingan.
🔵Selain itu, Korea mengalami persaingan ekonomi dan masyarakat yang sangat sengit. Ketika ikatan tradisional antara ahli keluarga dan jiran semakin lemah, semua orang seolah-olah berjuang untuk mencapai kejayaan semata-mata.
🔵Tekanan untuk cemerlang bermula lebih awal dan menjadi lebih ketara semasa peperiksaan kemasukan kolej. Ujian ini bukan sahaja menentukan masa depan profesional seseorang tetapi juga kedudukan mereka dalam masyarakat sepanjang hayat. Ibu bapa sering melaburkan sejumlah besar wang dalam pendidikan anak-anak mereka dan mengharapkan kejayaan yang besar sebagai balasannya. Ramai pelajar memulakan persediaan intensif setahun lebih awal, belajar setiap hari sehingga larut malam. Ini meninggalkan sedikit masa untuk aktiviti riadah atau persahabatan.
🔵Lelaki di Korea perlu mencapai berjaya dalam hidup, kestabilan kewangan dan berada di bawah tekanan sebagai penyara keluarga mereka. Menurut statistik Korea, 35.5% responden lelaki mengaitkan masalah kewangan sebagai punca pemikiran mereka untuk membunuh diri.
🔵Pada wanita Korea pula, kajian menunjukkan korelasi antara rasa tidak puas hati dengan penampilan seseorang dan isu kesihatan mental. Di Korea, standard kecantikan yang melampau diutamakan: ramai wanita mengidamkan tubuh langsing dengan berat di bawah 50 kilogram, kulit cerah dan kulit yang sempurna. Disebabkan nilai tinggi yang diletakkan pada penampilan fizikal, pembedahan kosmetik adalah sangat biasa di Korea Selatan.
🔵Daya tarikan Korea Selatan dari segi pelaburan langsung asing adalah hasil daripada pembangunan ekonomi negara yang pesat dan pengkhususan negara itu dalam teknologi maklumat dan komunikasi baharu.
🔵Bank Dunia melayakkan Republik Korea sebagai negara yang mempunyai persekitaran perniagaan yang sangat maju.
Bangunan kanan ialah Henkel Technologies.
🔵Henkel Technologies mempunyai kilang di Songdo, Seoul, Korea Selatan, yang mengeluarkan pelekat (adhesives) untuk industri elektronik. Kilang itu adalah kemudahan terkini yang menggunakan sistem kilang pintar (smart factory system) untuk meningkatkan pengeluaran dan kemampanan.
🔵Kilang itu menghasilkan adhesive solutions untuk pembungkusan semikonduktor, komponen elektronik dan pemasangan peranti. Ia merupakan hab pengeluaran global untuk perniagaan elektronik Henkel.
🔵Loji Songdo merupakan pelaburan tunggal terbesar Henkel di Korea pada masa itu, menelan belanja kira-kira 35 juta Euro. Ia memulakan pengeluaran pada separuh kedua 2022.
To be continued.
Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care.
No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.
No comments:
Post a Comment