Friday, June 2, 2023

ITALY & SWITZERLAND - ITALY: MILAN TO PISA - PART 02

Assalamualaikum.
Ok, saya sambung dengan bahagian ke 2 perjalanan kami dari Milan ke Pisa. Between my wife and I, we were able to capture many beautiful Italian landscape sceneries from the bus while on the way to Pisa. Rugi pulak rasanya kalau simpan saja foto-foto itu. Jadi saya kongsikan di sinilah 😃.

Meneruskan perjalanan di lebuh raya A15. 

More bridges over rivers. 

Pemandangan sungai dan kawasan perkampungan lereng bukit berlatarbelakangkan pergunungan yang berkabus/awan.

Ini sungai Taro. Taro (Latin: Tarus) ialah sebuah sungai di Emilia-Romagna, di utara Itali. Ia merupakan anak sungai Po dan panjangnya 126 kilometer. Ia mengalir hampir keseluruhannya di wilayah Parma, barat bandar Parma.




Di atas bukit kecil itu adalah Cappellina N. S. Madonna della Guardia atau Chapel of Our Lady of the Guard di Province of Parma. 








Ok, here are the rest of the Italian landscapes that we managed to capture. 















Chiesa parrocchiale S.S Perpetua e Felicita - Parish church of S.S Perpetua and Felicita, La Colla, Italy.


Melalui terowong yang menembusi gunung di ketinggian 1,436 meter. 






By noon the temperature had reached to 17℃.








Ada banyak perkampungan, gereja dan kota-kota lama di atas bukit dan lereng pergunungan yang kami nampak dari lebuh raya ini. 

We saw some of the most beautiful mountain ranges in Italy.

Breathtaking!







Lepas Pisa, kami akan ke La Spezia.


Getting warmer.

Ponte Isola - Island bridge.






Ini Sungai Magra. Ia adalah sepanjang 62 kilometer di Itali Utara.


Ladang pokok zaitun.

Itali ialah salah satu pengeluar minyak zaitun terkemuka di dunia.



Pontremolese railway.





Berhenti sekejap di Autogrill Magra Est, SP IT, A12, 19020 Livorno GE, Italy. 






Teringin nak try donut di sini 😃. 

🍩 😋😄




Ambil gambar dari depan Autogrill ini. Let's zoom in.

Mesti ada church di atas bukit seperti ini. 



Another Catholic church.





Lebuh raya ini juga menghala ke Rome.

Ladang canola.

Minyak Canola dijual dan digunakan di Itali. Minyak Canola ialah minyak masak yang popular di banyak negara, dan ia boleh didapati secara meluas di Itali. Ia sering digunakan dalam salad dressing, perapan, dan sebagai minyak masak untuk menggoreng dan menumis. Minyak kanola juga digunakan dalam banyak makanan yang diproses dan merupakan bahan biasa dalam masakan Itali.



Itali ialah pengeluar wain terbesar di dunia, dan salah satu pengeluar terkemuka minyak zaitun, buah-buahan (epal, zaitun, anggur, oren, limau, pear, aprikot, hazelnut, pic, ceri, plum, strawberi, dan buah kiwi) , dan sayur-sayuran (terutama articok dan tomato).


Solar panels.




Sprinkler irrigation.



Di bahagian lebuh raya E80 ini kami dapat menyaksikan banjaran pergunungan Itali yang cukup indah sekali. 

Pergunungan di dalam wilayah Tuscany ini dikenali sebagai Apuan Alps. 

Ini lokasi Apuan Alps.

Apuan Alps (Bahasa Itali: Alpi Apuane) ialah banjaran gunung di utara Tuscany, Itali. Ia termasuk di antara lembah sungai Serchio dan Magra, dan, di barat laut, Garfagnana dan Lunigiana, yang panjangnya kira-kira 55 kilometer. 

Nama "Apuan" berasal dari suku Apuani Ligures yang tinggal di sana pada zaman dahulu. Manakala nama "Alps" yang diberikan kepada rantaian gunung ini adalah kerana penampilan alpine yang sangat tipikal seperti puncak tinggi, rabung sempit dan lembah yang dalam. Penampilan alpine ini lebih ditekankan oleh kontras morfologi dengan dataran Versilia dan lembah Sungai Serchio.

Monte Pisanino (1,946 meter) adalah merupakan puncak tertinggi di pergunungan Apuan Alps ini.

Pergunungan Apuan Alps ini telah mendapat pengiktirafan seperti berikut:
🔹Global Geopark Network Designated Year: 2011
Kawasan Geoparknya merangkumi wilayah pergunungan yang mempunyai nilai geo-persekitaran yang hebat kerana flora dan faunanya, yang kaya dengan haiwan endemik dan spesies tumbuhan.
🔹UNESCO Global Geopark Designated Year: 2015
Kawasan UNESCO Geopark Global pula merangkumi seluruh wilayah Taman wilayah Apuan Alps dan termasuk semua cerun tinggi di sebelah tadahan air utama banjaran gunung dan lembah Apuan yang dalam.

Ladang ternakan biri-biri. 

Pada 2019, Itali mempunyai lebih daripada enam juta ekor haiwan ternakan lembu. Walau bagaimanapun, Itali bukan sahaja sesuai untuk lembu, kerana kambing, biri-biri dan babi adalah juga merupakan ternakan-ternakan utama lain di Itali.


Berbalik pada cerita Apuan Alps ini, banjaran pergunungan ini sangat terkenal dengan marmarnya iaitu marmar Carrara. Di kawasan yang sedang kami lalui ini ada banyak kilang-kilang memproses Italian Marbles.

Kemasyhuran Apuan Alps adalah kerana keindahan marmarnya yang penggaliannya bermula sejak zaman penduduk Etruria (6 SM) dan lebih ketara ketika zaman Rom. Semasa Renaissance ramai artis dan pengukir seperti Donatello dan Michelangelo mendapatkan marmar putih (marmar Calacatta dan Statuario) untuk arca mereka dari Apuan Alps ini.

Parthenon (kuil di Athens), simbol ikonik Greece Purba di salah satu bandar tertua di dunia, dibina dengan marmar putih Pentelik untuk mempamerkan kekayaan, budaya dan kuasa empayar. Hari ini, marmar kekal dicari secara meluas kerana daya tarikannya yang abadi, walaupun merupakan salah satu bahan tertua yang digunakan dalam pembinaan.

Kawasan geografi utama pengeluaran marmar ialah daerah Apuan Versilia, yang menyumbang 36% daripada jumlah jualan. Tetapi daerah Veneto juga terkenal dengan pengeluaran marmar dan menyumbang 25% daripada pengeluaran Itali.
A marble processing plant ~ Sa.Ge.Van. Marmi, Viale Domenico Zaccagna, 6, 54033 Carrara MS, Italy

Mengapakah marmar menjadi bahan binaan yang penting di Itali? Marmar Itali dianggap unggul kerana ketulenan, ketahanan dan warna putih yang cantik. Hakikat bahawa banyak bangunan, arca dan karya seni lain yang dibuat berabad-abad yang lalu daripada marmar Carrara masih lagi wujud sehingga hari ini dianggap sebagai bukti kepentingannya yang berpanjangan.

Marmar Itali mendapat permintaan tinggi. Ia cantik, tahan lama, dan membawa reputasi kemewahan. Atas sebab ini, ramai yang lebih suka marmar Itali asli. Sebagai contoh, marmar Carrara. Memandangkan ia berasal dari hanya satu kuari di dunia yang terletak di Tuscany, ia mendapat permintaan yang sangat tinggi. Ini menjadikan harga marmar Carrara lebih tinggi berbanding jenis marmar lain di pasaran. Hebatnya jenis marmar ini, memandangkan ia adalah dalam kategori 'rare' maka ia sering diduplikasi, tanpa pengetahuan pelanggan.

Satu lagi sebab kenapa marmar Itali dianggap lebih unggul adalah kerana warisan kerja batunya yang kaya di Itali. Orang Itali adalah yang pertama menyelaraskan dan menyempurnakan kaedah pengkuarian yang masih digunakan sehingga hari ini. Mereka telah menetapkan piawaian yang sangat tinggi untuk kawalan kualiti dan melakukan segala-galanya dengan tepat. Malah orang Itali masih dianggap sebagai antara pemotong dan pengukir marmar yang paling mahir di dunia hari ini.

Di Itali, marmar dan batu adalah salah satu sektor utama produk 'Made in Italy'. Yang terlibat dalam sektor ini adalah lebih daripada 3,200 buah syarikat dan 33,800 orang pekerja pada tahun 2020. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kualiti marmar Itali diketahui di seluruh dunia: di mana hampir 75% daripada jumlah pengeluaran Itali adalah untuk eksport. 

Walaupun bilangan kuari di wilayah itu berkurangan, keseluruhan rantaian bekalan (termasuk bahan mentah separuh siap dan diproses) masih mendapat permintaan tinggi di luar negara, terutamanya dari Timur Tengah dan Amerika Syarikat. Khususnya, marmar yang diproses menyumbang bahagian terbesar nilai eksport, dan terutamanya dalam permintaan dari Amerika Syarikat, Switzerland, Jerman dan Perancis.

Adakah marmar produk mesra alam? Adakah ia mampan? Dikatakan pengekstrakan marmar boleh memudaratkan ekologi dan sangat intensif tenaga. Kerana itu 'No Cav' memperjuangkan penutupan kuari marmar di Apuan Alps kerana kesan pada alam sekitar. 'No Cav' ialah gerakan protes Itali yang bermula pada awal abad ke-21, mengkritik kuari marmar Carrara di Apuan Alps. 

Marmar mempunyai kekuatan mampatan yang tinggi dan sifat fizikal dan kimia yang baik, dan mudah diproses. Dengan perkembangan ekonomi, skop aplikasinya terus berkembang, dan kaedah penggunaan juga semakin besar. Ia bukan sahaja digunakan untuk pembinaan bangunan yang mewah, tetapi juga untuk membuat hiasan rumah yang indah seperti perabot, lampu dan ukiran artistik. 

Sisa batu hancur dan potongan marmar yang terhasil semasa perlombongan dan pemprosesan juga biasa digunakan dalam pengeluaran batu tiruan, terrazo, stone rice, dan serbuk batunya pula boleh digunakan sebagai pengisi dalam industri salutan, plastik dan getah.

Sebahagian daripada sebab ketulenan dan ketahanan marmar Itali adalah cara ia terbentuk. Marmar pada asasnya adalah batu kapur terhablur.


Suhu semakin naik. Eloklah, nanti bila jalan-jalan di Pisa tidaklah kami kesejukan. 


Meneruskan perjalanan ke Pisa.




Horse ranch. 


Petani di kebun sayur.




Tol Casello di Pisa centro.




IKEA Pisa.

Rossinavi - a shipyard. 
Canale navigabile dei navicelli - Navigable canal of ships


Pisa International Airport.

Shopping mall.







Till the next coming entry, inshaAllah. Meanwhile do take care. 

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment