Monday, January 22, 2018

EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 03 - BUDAPEST - HEROES SQUARE

Next ke Heroes Square pulak. Sebenarnya saya especially excited nak ke tempat-tempat lawatan di Budapest ni lebih dari bandar-bandar di negara-negara sebelum Hungary ni sebab Budapest dah pernah saya lawat back in 1998. Jadi macam nostalgik la.  

Banyak betul patung di Budapest ni. Masa nak turun dari Castle Hill ni di tepi-tepi jalan pun ada statues. Contohnya dalam foto kiri: Statue of Artúr Görgei in Budapest. Yang kanan tu tak tau bust siapa.
- Artúr Görgei (30 January 1818 – 21 May 1916) was a Hungarian military leader renowned for being one of the greatest generals of the Hungarian Revolutionary Army. He is widely known for his role in the Hungarian Revolution and War of Independence of 1848–1849 during which he also served as Minister of War. - Wikipedia

T'was a beautiful day indeed.

Ini sebahagian dari bangunan Buda Castle. It really is a huge complex.


Untuk ke tempat lawatan seterusnya iaitu ke Heroes Square, kami lalu di Buda Castle Tunnel. 

Lepas tu menyeberang Sungai Danube dengan Széchenyi Chain Bridge untuk ke Pest. 
Jambatan ini dianggap sebagai satu kejuruteraan hebat dunia moden dan menyumbang kepada kehidupan ekonomi, sosial dan budaya negara. Ia menjadi simbol kemajuan, kebangkitan kebangsaan, dan hubungan antara Timur dan Barat.

Patung batu singa János Marschalkó di Széchenyi Chain Bridge.


Ada urban legend kata yang singa-singa di Chain Bridge ni tak de lidah. So masa opening, si pengukir singa-singa batu ni dicemuh dan diejek hingga dia rasa malu sangat dan terjun dari Chain Bridge ni ke dalam Sungai Danube dan mati lemas. Dongeng je ni sebab si pengukir tu lived a long life dan singa-singa ni ada lidah tapi kelihatan hanya dari atas. Part tengok dari atas tu saya tak faham. Tapi dari foto bawah ni memang la tak nampak lidahnya.. hehe 

Sebagai bandingan, stone lion yang di Lucerne Switzerland ni ada lidahnya.. hehe.


Selain dari digunakan dalam adegan beberapa filem dan dalam music video Katy Perry, yang lebih notable lagi ialah jambatan ini juga menjadi lokasi penting adegan klimaks filem blockbuster Bollywood 'Hum Dil De Chuke Sanam' lakonan Salman Khan, Ajay Devgan and Aishwarya Rai 💗😍.

Adegan filem Hindustan 'Hum Dil De Chuke Sanam' masa Nandini (Aishwarya Rai 💗😍) berlari kepada Vanraj (Ajay Devgan - laki Kajol in real life lah) di Széchenyi Chain Bridge yang kononnya di Itali. 


Di dinding arch tiang jambatan ni ada dihias lionhead-shaped capstones dan coat of arms of Hungary with the crown and a wreath of leaves. 


Patung-patung batu singa di jambatan ni sama dengan patung-patung gangsa singa di Trafalgar Square, London.

Pemandangan Sungai Danube dari Chain Bridge.

Di hujung Chain Bridge, di belah Pest ni ada satu very artsy looking statue, a bit scary looking too lah. 'Girl from Buda' namanya, a temporary public artwork.

Pemandangan Buda castle dari belah Pest.

Statues lagi. Yang kiri tu ialah Deák Ferenc Monument. He was a Hungarian statesman and Minister of Justice.
Foto kanan: Ministry of the Interior building.

Masa dalam bas tu juga ternampak patung ni. Di Budapest ada banyak patung-patung baru macam ni selain the historic statues. Yang ini namanya Newspaper Boy atau Blikk-boy. Blikk adalah akhbar tabloid harian Hungary yang diterbitkan di Budapest.

Bas City Sightseeing ni mesti ada di major cities in the world. Teringat masa kami naik bas ni masa di Dubai. Duduk di bumbung. Panas berpeluh berlengas! Hehehe...
If you are interested, you can find out more about the amazing city tours that City Sightseeing Budapest offers by clicking  here  City Sightseeing Budapest.

Bangunan Bank Of China.

Budapest Eye di Erzsébet Square. Dengan ketinggian 65 meter ferris wheel ini adalah yang terbesar di Eropah. Sekali naik 2400 HUF atau RM37. Not bad la.

Masa ni kami dah mula masuk Andrássy Avenue, yang kalau di Paris macam Champs-Élysées lah. Dah ada sejak 1872, penuh dengan istana dan rumah-rumah Neo-Renaissance yang dibina oleh arkitek paling terkenal pada masa itu dan didiami oleh aristocrats, bankers, landowners and noble families. A World Heritage Site. Nowadays, dah jadi shopping streets, upscale cafes, restoran, teater, kedutaan dan butik-butik mewah. So kalau di Budapest ni nak cari barang branded like Louis Vuitton, Ermenegildo Zegna, Burberry dan Gucci, ha.. datang la ke avenue ni.

Dari apa yang saya perasan, Andrássy Avenue ni start lebih kurang dekat-dekat area St. Stephen's Basilica dan berakhir di Heroes' Square. Kalau di Paris, Champs-Élysées juga berakhir di sebuah dataran bermonumen iaitu Arc de Triomphe.

Andrássy Avenue, UNESCO World Heritage Site. Now the most expensive street in the city.

Masa kami lalu Andrássy Avenue ni sempat jugak la kami rakam gambar a few notable buildings seperti St. Stephen's Basilica ni. Di sinilah tangan kanan mayat King St Stephen yang dikerat oleh pengawal kubur (kerana dipercayai tangan itu ada kuasa ajaib) di simpan. Setahun sekali tangan itu dibawa keluar dalam satu perarakan yang dipanggil  'The Holy Right Hand procession'.

Juga bangunan yang cantik style neo-Renaissance ni, the Hungarian State Opera House.

Antara bangunan lain di Andrássy Avenue yang sempat kami ambik gambarnya ialah bangunan House of Terror ni. Ada pameran tentang dua regime penindas utama di Hungary, iaitu Fascism dan Komunisme, dan memorial mangsa-mangsa kedua-dua regim ini, mereka yang ditahan, diinterogasi, diseksa atau dibunuh di dalam bangunan ini. Errkkk... ada yang kena bunuh dalam bangunan ni? Hmm... if have the opportunity rasanya saya tak masuk bangunan ni. Refer kat internet je la.. hehe. 

A beautiful boulevard. However, masa di sini saya tak perasan atau felt any law enforcement presence, you know, the avenue being the busiest and one of the most famous tourists attraction in Budapest/Europe. I'm just saying. Perhaps they were there patrolling in civilian clothes and montioring via CCTV, satellite etc. Bukan apa cuma teringat masa kami ke Western Europe pada 2015 dulu, there definitely were due to the bombing.

Tu ha... our next destination, Heroes' Square. Ia adalah pintu masuk ke City Park. Ada Millennium Monument, Hall of Art dan Museum of Fine Arts. Me felt excited la sebab this was one of the places my friend bawak saya lawat masa saya ke Budapest in 1998. 


Heroes' Square adalah salah satu dataran utama di Budapest, Hungary, yang terkenal dengan kompleks patung ikoniknya yang memaparkan Tujuh Penguasa Magyars (Seven Chieftains of the Magyars) dan pemimpin kebangsaan Hungary yang penting, dan juga 'Makam Tentara Tak Dikenal' (Tomb of the Unknown Soldier).

Di tengah Heroes' Square ni ada Millennium Monument. 

Di tepi dataran ni ada dua bangunan penting iaitu Museum of Fine Arts di sebelah kiri dan Hall of Art (Kunsthalle) di sebelah kanan. 

Satu lagi bangunan di tepi Heroes' Square ni ialah City Park Ice Rink yang terletak di dalam area City Park. Dibuka pada tahun 1870, ia adalah gelanggang ais yang terbesar dan salah satu yang tertua di Eropah.

Bersetentang dengan Heroes' Square ni, seberang Andrássy Avenue ialah bangunan residential dan Kedutaan Serbia. 

Lokasi Heroes' Square, Millennium Monument, Museum of Fine Arts, Hall of Art (Kunsthalle), City Park Ice Rink, Embassy of the Republic Of Serbia dan Andrássy Avenue.

Such a beautiful day, Alhamdulillah. Makanya harus dirakam secara 360˚ lah 😊.

Me menjulang handphone yang dah diconnect dengan camera 360˚ bentuk bola... hehe.

Tugu ini dibina untuk perayaan Millennium 1896, itulah sebabnya ia dipanggil Monumen Milenium. Hungary merayakan ulang tahun ke-1000 di mana ancestors mereka jumpa tempat untuk menetap di Lembangan Carpathian. Setiap bahagian monumen ini memberi penghormatan sejarah Hungary. Sejak tahun 2002 Monumen Milenium bersama Andrásy Avenue adalah sebahagian daripada UNESCO’s prestigious World Heritage sites.


Di bahagian puncak tiang 36 meter ini ada patung Archangel Gabriel. Mengikut cerita, Gabriel menampakkan diri kepada St Stephen dalam mimpinya dan menawarkan kepadanya mahkota Hungary. 

Ia menggambarkan Archangel Gabriel, yang memegang Hungarian Holy Crown (Holy Crown of St. Stephen, the first king of Hungary). Di sebelah kiri pula memegang two barred apostolic cross, satu simbol yang diberikan kepada St Stephen oleh Pope sebagai pengiktirafan atas usahanya converting Hungary ke Christianity.



Di bahagian column pada Millennium Monument ini adalah sekumpulan 7 patung mewakili ketua-ketua Magyar yang mengetuai rakyat Hungary ke dalam lembangan Carpathian. 

Di hadapan adalah Árpád, yang dianggap sebagai pengasas negara Hungary. Di belakangnya adalah ketua-ketua Előd, Ond, Kond, Tas, Huba dan Töhötöm. 

Tak banyak sejarah tentang mereka ni. Di patung-patung ini, pakaian mereka dan kuda-kuda mereka pula dikatakan lebih fanciful dan tidak menepati sejarah.  

Dibina untuk memperingati ulang tahun ke seribu penaklukan Carpathian Basin and the foundation of the Hungarian state pada tahun 1896.





Di hadapan tiang monumen ada 'Makam Tentara Tak Dikenal' (Tomb of the Unknown Soldier), cenotaph batu yang besar dengan dedikasi "To the memory of the heroes who gave their lives for the freedom of our people and our national independence." 

Ada yang kata ini "makam" tapi sebenarnya ia bukanlah tempat pengebumian. Tempat ini sering diletak kalungan bunga semasa cuti umum.

Di belakang monumen ada sepasang colonnade, masing-masing dengan tujuh patung yang mewakili tokoh besar sejarah Hungary.

Ini semi-circular arcade yang pertama, lokasinya di sebelah kanan Monumen Milenium. 

Kanan: The female statue of Peace.
Kiri: The couple of Knowledge and Glory.

Pada semi-circular arcades ni ada juga patung-patung tokoh Hungary dan di bawah setiap satu patung-patung ini ada bas-relief yang menggambarkan historic event/kejayaan/sumbangan tokoh-tokoh ini pada Hungary.

Lajos Kossuth, Kossuth rallies the peasants of the Great Plain.

Francis II Rákóczi, Prince Rákóczi returns from Poland.

Imre Thököly, The battle of Szikszó.

Gabriel Bethlen, Bethlen concludes a treaty with Bohemia.

István Bocskay, Hajdú soldiers defeat the Habsburg imperial forces.

Matthias Corvinus, King Matthias with his scholars.

John Hunyadi, The Siege of Belgrade (1456).

Pada semi-circular arcade yang kedua ni (sebelah kiri Monumen Milenium) pun sama juga.

Patung kanan: The couple of Labor and Wealth.
Patung kiri: Man with a Snake the symbol of War

Ada sculpture dan bas-relief tokoh Hungary.

Louis I of Hungary, King Louis the Great occupies Naples.

Charles I of Hungary, King Ladislaus IV defeats Ottogar at the battle of Marchfeld.

Béla IV of Hungary, King Béla IV rebuilds the country after the Mongol invasion.

Andrew II of Hungary, King Andrew II leads a crusade to the Holy Land.

Coloman of Hungary, King Coloman prohibits the burning of witches.

Ladislaus I of Hungary, King St. Ladislaus slays the Cumanian abductor.

Stephen I of Hungary, King St. Stephen receives the crown from an emissary of the Pope.


Ini Museum of Fine Arts di sebelah kiri Millennium Monument. A Neoclassical art museum with an Egyptian collection, Renaissance frescoes & 19th-century paintings.
Koleksi di muzium ini terdiri daripada pelbagai seni antarabangsa (selain daripada Hungarian), termasuk dari semua era seni Eropah, dan terdiri daripada lebih 100,000 artifak. Koleksi ini juga terdiri daripada artifak yang lebih tua seperti dari Istana Buda, the Esterházy and Zichy estates, serta daripada pengumpul individu. Koleksi Muzium ini terdiri daripada enam jabatan: Egyptian, Antique, Old sculpture gallery, Old master paintings gallery, Modern collection dan Graphics collection.

Kami tak masuk sebab muzium ni tutup. Kalau buka pun tak sempat nak masuk sebab time allocated to be at this place cuma dalam sejam sahaja.  

Jadi sebab tak masuk saya share sini foto-foto dalam muzium tu masa saya ke sana pada 1998.

Patung-patung marble Roman. 

Di bahagian Egyptian. Galeri Egyptian di muzium ini merupakan koleksi kedua terbesar seni Mesir di Eropah tengah. Ia terdiri daripada beberapa koleksi yang dibeli oleh Hungarain Egyptologist, Eduard Mahler, dalam tahun 1930-an. sempat bergambar di pameran Gamhoud coffins. 

Koleksi Old master paintings gallery dibahagi kepada bahagian Itali, Jerman, Netherlandish, Flemish, Perancis, Inggeris dan Sepanyol. Di sini saya bergambar dengan lukisan oleh Monet bertajuk 'Flowering Plum Trees'.


Dah gitu maka letak la juga sekali foto 1998 vs 2017 ni.. hehe.


Yang ni pulak ialah Hall of Art/Kunsthalle di sebelah kanan Millennium Monument. Ia adalah sebuah dewan pameran untuk seni kontemporari, yang menampilkan karya artis tempatan dan antarabangsa. Mengikut konsep German Kunsthalles, bangunan Neo-Renaissance didirikan pada tahun 1896, untuk Millennium Celebrations.

Salah satu misi Kunsthalle adalah untuk menggambarkan trend terkini dalam seni visual dengan mendedahkan bakat muda, di samping para artis yang terkenal.

Facade depan the main entrance Kunsthalle. 


Detail sungguh.






Ok udah, moh pegi makan.. lapar dah.... 


Kami makan tengahari di restoran Star Kebab ni. Description restoran ni macam ni: 'Fast Food, Mediterranean, Turkish, Middle Eastern, Halal, Vegetarian Friendly' - sounded good for us lah. Pakej percutian kami ni half-board i.e lunch kena bayar sendiri, not included in the total package pricing. 

For lunch we had pizza. Sedap! With pudding, also delicious lah. Plus orange juice. Alhamdulillah.

Also yang bagusnya juga restoran ni ada suraunya sendiri yang cukup selesa. Maka dapatlah kami menunaikan solat, Alhamdulillah.

Selesai makan dan bersolat, kami pun tunggu bas di depan restoran. Dan depan restoran ni ada pulak Budapest-Nyugati Railway Terminal ni (atau Budapest Western railway station). Cantik dan grand benor pun rupanya. Maka haruslah diketik-ketik kamera.

Ia adalah salah satu daripada tiga terminal keretapi utama di Budapest, dibuka pada 28 Oktober 1877. 


Depan stesen ini ialah Western Square ('Nyugati tér') sempena nama stesen keretapi ini. Dataran ini adalah persimpangan utama di mana Theresia Boulevard, Saint Stephen Boulevard, Váci Avenue dan Bajcsy-Zsilinszky Avenue bertembung. Dataran ini juga berfungsi sebagai hub pengangkutan dengan beberapa laluan bas, laluan trem 4 dan 6, dan sebuah stesen di M3 Metro Budapest. Sibuk sungguh persimpangan ni.

Sehingga sekarang bangunan ini dapat dikekalkan style asalnya. Di sebelah kiri bangunan ada Royal Waiting Room yang sangat grand, yang masih digunakan dari semasa ke semasa untuk banquets and receptions.

Di belah kanan main entrance pula ialah restoran McDonald's. Disebabkan design senibina bangunan begitu unik dan grand maka sering dikatakan restoran ini adalah restoran McDonald yang paling indah di dunia.



Beberapa lagi shots bangunan lama berdekatan.


A naughty shop.

Ini peta Budapest tour kami setakat ini. Lepas ni river cruise pulak.

budapest, heroes' square, castle hill budapest, syed amran images, danube river, Széchenyi Chain Bridge, Buda castle. Budapest Eye, Andrássy Avenue, St. Stephen's Basilica, Hungarian State Opera House, House of Terror, Millennium Monument, Hall of Art, Museum of Fine Arts, City Park Ice Rink, Budapest-Nyugati Railway Terminal

Bersambung.... 

For easy reference, saya senaraikan di bawah semua links kepada entries Eastern Europe travels saya:
01 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 01 - DEPARTURE & ROMERBERG
02 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 01 - PART 02 - WERTHEIM OUTLET VILLAGE
03 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 01 - KARLOVY VARY - GRANDHOTEL PUPP-HOT SPRING COLONNADE
04 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 02 - KARLOVY VARY - MARKET COLONNADE-MILL COLONNADE-DVORAK PARK-PARK COLONNADE-CZECH POST-ELIZABETH V SPA
05 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 03 - PRAGUE - PRAGUE CITY-WENCESLAS SQUARE-PRAGUE OLD TOWN SQUARE-ASTRONOMICAL CLOCK
06 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 02 - PART 04 - PRAGUE - CHARLES BRIDGE-PRAGUE OLD TOWN SQUARE
07 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 01 - PRAGUE - PRAGUE CASTLE-ST VITUS CATHEDRAL
08 - EASTERN EUROPE - CZECH REPUBLIC - DAY 03 - PART 02 - PRAGUE - OLD ROYAL PALACE-PRAGUE LESSER TOWN-CHARLES BRIDGE
09 - EASTERN EUROPE - SLOVAKIA - DAY 04 - PART 01 - BRATISLAVA - BRATISLAVA CASTLE
10 - EASTERN EUROPE - SLOVAKIA - DAY 04 - PART 02 - BRATISLAVA - BRATISLAVA OLD TOWN-CORDOBA CULTURE CENTER
11 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 04 - PART 03 - BUDAPEST - CENTRAL MARKET HALL-LIBERTY BRIDGE
12 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 01 - BUDAPEST - GELLERT HILL-CITADEL
13 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 02 - BUDAPEST - FISHERMAN'S BASTION
14 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 03 - BUDAPEST - HEROES SQUARE
15 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 04 - BUDAPEST - RIVER DANUBE CRUISE
16 - EASTERN EUROPE - HUNGARY - DAY 05 - PART 05 - BUDAPEST - GELLERT THERMAL BATH-CAVE CHURCH
17 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 01 - VIENNA - SCHONBRUNN PALACE
18 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 02 - VIENNA - VIENNA CITY TOUR-MARIA THERESIEN PLATZ-HOFBURG PALACE
19 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 03 - VIENNA - KOHLMARKT-GRABEN-HUNDERTWASSERHAUS
20 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 06 - PART 04 - VIENNA -VIENNA ISLAMIC CENTER-St STEPHEN CATHEDRAL-KARNTNER STRASSE
21 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - MONDSEE-LANDZEIT
22 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - MIRABELL GARDEN-MOZART WOHNHAUS-MAKARSTEG
23 - EASTERN EUROPE - AUSTRIA - DAY 07 - SALZBURG OLD CITY
24 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - ON THE WAY TO NEUSCHWANSTEIN CASTLE
25 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - NEUSCHWANSTEIN CASTLE
26 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 08 - BMW WELT-MARIENPLATZ
27 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 09 - DACHAU CONCENTRATION CAMP MEMORIAL SITE
28 - EASTERN EUROPE - GERMANY - DAY 09 - DACHAU OLD TOWN - GOING HOME

No photograph or videos may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

1 comment:

  1. hehehehe..
    dah macam shadow tugu kemerdekaan lak gambar 360 tu..
    sejak ada 360 ni jarang pulak buat panorama biasa eh... :)

    ReplyDelete